Magazín

Fotoporadna

Čím fotí architekturu Aleš Jungmann

Luděk BouškaAktualizováno: 15. 4. 2014 v 16:17 • Rubrika: Fotoporadna

Čím fotí architekturu Aleš Jungmann

Fotografování architektury patří k technicky náročným disciplínám, takže nás zajímalo, jak je na tom Aleš Jungmann coby profík, který se focení architektury věnuje na plný úvazek. A zkusili jsme sestavit i alternativní varianty od jiných výrobců. Možnosti samozřejmě jsou, ale není jich nijak mnoho, jak by se dalo v dnešní technické době předpokládat.

Obsah

Aleš Jungmann nám napsal: "Na architekturu nejvíce používám (od doby co nefotím na 4x5" Sinar) následující techniku:"

Tělo:

"...a objektivy v pořadí podle nejčastějšího užití:"

Jaké možnosti mají majitelé jiných fullframe zrcadlovek?

Napadlo nás, jestli jsou fotografové architektury odkázáni pouze na Canon, nebo jestli si mohou vybrat i u jiných značek. Z fullframe přístrojů připadají v úvahu ještě Nikon a Sony. Zkusili jsme dát dohromady nejdříve podobnou (co možná nejlepší) sestavu pro Nikon:
 
Tělo:
Objektivy:
Takže výběr tu je. Canon má výrazný náskok v podobě objektivu Canon TS-E 17mm f/4 L, což je pokud vím nejširokoúhlejší tilt-shift objektiv, jaký je momentálně k dostání. Na druhou stranu Nikon nabízí legendární 14-24mm, který je považován za momentálně nejlepší dostupný širokoúhlý objektiv. A pokud jde o kvalitu, bez problému se vyrovná konkurenčním objektivům s pevným ohniskem.
 
Výhodou je u Nikonu tělo. Nikon D800 je momentálně jeden z nejlépe hodnocených fotoaparátů, pokud jde o kvalitu obrazu. Rozlišení 36 Mpx už konkuruje středoformátovým přístrojům, které jsou ale mnohonásobně dražší a v dalších parametrech kvality obrazu nedosahují tak vysoké úrovně, jako zmíněný Nikon D800. V čem D800 s přehledem válcuje všechny konkurenty, je dynamický rozsah. Dokáže zaznamenat daleko větší rozsah jasů, než kterýkoliv jiný fotoaparát, takže s ním nebudete mít takový problém s přepaly a podexponovanými stíny.
 

Jak je na tom Sony?

Tělo - 1. varianta:
Objektivy:

Tělo - 2. varianta:

Objektivy:


Objektiv Samyang T-S 24mm f/3,5 ED AS UMC se vyrábí ve verzi pro NikonCanonSony i Pentax. Momentálně je to nejdostupnější a při tom velice kvalitní tilt-shift objektiv. 

Pokud jde o tělo, není u Sony žádný problém. A99 s 24 Mpx snímačem má dostatečně vysoké rozlišení a zatím širší nabídku objektivů. Ale A7R, tedy nový kompakt s výměnnými objektivy, používá (podobně jako Nikon D800) snímač s rozlišením 36 Mpx a kvalita fotek dosahuje v některých ohledech dokonce ještě nepatrně lepší úrovně. Pro focení architektury ale může být relativní nevýhodou absence low-pass filtru. Díky tomu jsou sice fotky z A7R o něco ostřejší, ale zároveň jsou náchylné k tvorbě moiré. Tedy vzniku barevných skvrn u povrchů s jemnou pravidelnou strukturou. Na focení přírody je to jedno, ale u architektury se s pravidelnou texturou setkáváme poměrně často.

Je ale vidět, že Sony bohužel nenabízí žádné tilt-shift objektivy, takže je potřeba sáhnout po Samyangu, který je vyráběn i pro ostatní značky fotoaparátů. Je vynikající, má skvělý poměr výkonu a ceny (patrně nejlepší, ze všech T-S objektivů na trhu), ale má jenom 24mm a to někdy nemusí stačit. Mimochodem, u Nikonu je to podobné, při požadavku na ještě kratší ohniskovou vzdálenost jsou k dispozici dokonce 14mm objektivy (nikoňácká 14-24mm je skutečná špička), ale už nemáme možnost využívat výhody vysouvání optické osy objektivu pro narovnání kácejících se svislic.

U Sony a Nikonu se to dá částečně vyřešit, pomocí redukce je možno použít objektiv Canon TS-E 17mm f/4 L, který je dostatečně širokoúhlý a ještě umožňuje shiftování. Zásadní nevýhodou je ale to, že pak jste odkázáni pouze na focení s plně otevřenou clonou. Objektivy Canon EF mají bohužel clonu ovládánu elektronicky a pokud jsou použity přes redukci na těle jiné značky, nejde hodnota clony nijak nastavit. Je to tedy spíše nouzové řešení.

Vhodné redukce:

Pozitivní je, že když se rozhodnete pro fotografování architektury na špičkové úrovni, vždy najdete velice kvalitní techniku a nejste nuceni přesedlat na jinou značku. Pokud ale zatoužíte po extrémně širokoúhlém objektivu, který umožňuje tiltování a shiftování, můžete momentálně zvolit jedině systém Canon a jeho objektiv Canon TS-E 17mm f/4 L.

Sdílet na


Komentáře k článku

Luděk Bouška

Reaguje na (1) | Dobrý den, u menších snímačů je výběr užší, protože se (kromě zmíněného objektivu Canon 17mm) nedělají tak širokoúhlé tilt - shift objektivy. Takže obecně bych doporučil nějaký hodně širokoúhlý objektiv pro DX snímač, který má co nejlépe korigované sférické zkreslení a pak holt srovnávat linie při zpracování v počítači (na to je ale potřeba myslet už při focení, abyste si nechal dostatečnou rezervu pro ořez, který se srovnáním linií zákonitě přijde). Pokud mám být konkrétní, tak například Nikon 10-24mm f/3,5-4,5 AF-S DX G ED.

4

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 17. 4. 2014 |Reagovat

GN

*holt

3

Grammar Nazi, 16. 4. 2014 |Reagovat

Rudolf Schmidt

Tak jsem si to po sobě přečetl, což jsem měl udělat dříve než jsem odeslal předělaný text kde mi zůstalo měkké "mi". Hold už se stalo, dobrá čecha :-)

2

Rudolf Schmidt, 16. 4. 2014 |Reagovat

Rudolf Schmidt

Hezký článek pro majitele fullframových zrcadlovek, ale co mi, kteří vlastníme DX formát jako třeba Nikon D7000, co doporučíte nám za objektivy pro focení architektury???

1

Rudolf Schmidt, 16. 4. 2014 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.