Magazín

Blog

Objektiv Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm F2.8 PRO poprvé v ruce

Luděk BouškaAktualizováno: 16. 10. 2014 v 15:54 • Rubrika: Blog

Objektiv Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm F2.8 PRO poprvé v ruce

Nový objektiv Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro zatím ještě není v prodeji, oficiálně představen byl v září a před pár dny jsme si ho mohli alespoň na chvilku vyzkoušet na tiskové konferenci. Musím říci, že mé první dojmy jsou daleko lepší, než byla očekávání. Ne, že bych čekal zklamání, ale už dlouho mi ve fotografické technice nic neudělalo tak velkou radost.

Obsah

Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro

 

Objektiv s rozsahem 80-300mm (v přepočtu na kinofilm) ve světelnosti f/2,8 v celém rozsahu zoomu, to je něco co, jednoznačně uvítá každý profesionál. Bohužel ale doposud žádný takový v nabídce nebyl.

Tedy aby byl přesný, jsou podobné objektivy: nejrozšířenějším teleobjektivem podobných parametrů jsou velice známé "sedmdesát-dvoustovky". Jsou v nabídce všech důležitých výrobců a jsou skutečně skvělé. Ale 70-200mm má nejdelší ohnisko jen oněch 200mm a to je mnohdy málo. Spousta fotografů to řeší dokoupením pevné třístovky, která je opticky dokonalá a má neuvěřitelně rychlé ostření. Bohužel ale ve světelnosti f/2,8 stojí  kolem 150 000 Kč. Když k tomu přičteme cenu objektivu 70-200/2,8, která se pohybuje většinou kolem 50 000 Kč (u nejlevnějších variant přes 30 000 Kč), dostáváme se na částku, kterou raději ani nebudu vypisovat slovy...

A to nemluvím o hmotnosti, tam je to také velice zajímavé. Většina objektivů 70-200/2,8 váží kolem 1,5 kg, hmotnost teleobjektivu 300/2,8 se pohybuje v rozmezí 2,5 až 3 kg a to se už docela pronese. Kdo fotíte s podobnou sestavou, jistě mi dáte za pravdu, že při přenášení takové výbavy začnou záda bolet docela brzo.

Foceno objektivem Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro | MegapixelFoceno objektivem Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro

Existuje ještě zajímavá alternativa, jakou je objektiv Sigma 120-300mm f/2,8 DG OS HSM. Cenově vychází oproti zmíněným variantám velice zajímavě, stojí cca 86 000 Kč, což je v porovnání s pevnou třístovkou vlastně půlka a navíc zde máte výhodu zoomu, takže patrně nebudete potřebovat 70-200/2,8. Takže můžete výrazně ušetřit, což je samozřejmě velice důležité. S čím si ale bohužel moc nepomůžete, to je hmotnost. 120-300/2,8 váží skoro 3,4 kg a věřte mi, že s takovým závažím se nefotí vůbec snadno. Další nevýhodou je průměr závitu pro nasazení filtru. 105mm filtry rozhodně nejsou v běžné nabídce i velice dobře zásobených fotoobchodů a jejich cena také není úplně zanedbatelná.

Proč píšu tak obsáhlý úvod? Je to především kvůli tomu, abychom si všichni dobře uvědomili, o jakém objektivu se teď vlastně budeme bavit. Objektiv Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2,8 PRO totiž netrpí žádným z výše uvedených neduhů. V přepočtu na kinofilm pokrývá rozsah ohniskových vzdáleností 80-300mm při neměnné světelnosti f/2,8. To znamená, že co do rozsahu plně nahrazuje všechny objektivy, o kterých jsem psal před chvílí. Jeho obrovskou výhodou je ale to, že je skutečně malý a lehký. Na délku má jen 16 cm a váží neuvěřitelných 880g. To jsou parametry, které nemůže nabídnout žádný ze zmíněných konkurentů. 

Velice mě zajímala jednak obrazová kvalita, ale také rychlost ostření. O kvalitě fotek se zatím nemohu moc rozepisovat, protože jsem měl možnost tento teleobjektiv vyzkoušet jen několik minut na tiskové konferenci Olympusu, takže jsem na rychlo vyfotil alespoň nělolik záběrů. Na portrétu kolegy si můžete prohlédnout, že je obrazová kvalita na té nejvyšší úrovni. Výřez oka si můžete rozkliknout do plné velikosti, je na něm vidět, že je kresba skutečně prvotřídní.

Foceno objektivem Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro | Megapixel
Foceno objektivem Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro

Foceno objektivem Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro, výřez v plné velikosti po rozkliknutí. | Megapixel
Foceno objektivem Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro, Výřez v plné velikosti po rozkliknutí.

Rychlost ostření je také špičková. Může za to dvojice zaostřovacích motorů, které zaostřovací proces velice urychlují. Toto konstrukční řešení je zatím naprosto ojedinělé, nevím o žádném jiném objektivu, který by měl dva zaostřovací motory. Když už jsme u konstrukce, má opět jenom slova chvály. Mechanické zpracování je na profesionální úrovni, což se dá u objektivů této kategorie očekávat. Zoomovací i ostřící prstenec jdou velice zlehka a samozřejmě naprosto plynule. Pokud se rozhodnete zaostřovat ručně, nemusíte nikde nic přepínat. Stačí jen ostřící prstenec posunout směrem k tělu, čímž se jednak aktivuje manuální ostření, ale také se odkryje stupnice zaostřovacích vzdáleností, takže máte dokonalý přehled o tom, na jakou vzdálenost máte právě zaostřeno.

Velmi důležitou "maličkostí" je utěsnění objektivu proti vnikání prachu a vlhkosti. Pokud tedy vlastníte utěsněné tělo, jako například Olympus E-M1, nebo E-M5, nemusíte se vůbec obávat nepřízně počasí.

Musím říct, že tohle se Olympusu opravdu povedlo a i když mám spoustu zkušeností s profesionálními těly a objektivy všech známých výrobců fototechniky, skutečně si už dovedu představit, že si tak malou techniku pořídí nejeden profesionální fotograf. Proč? No protože se mu to prostě vyplatí. Nejen cenou, ale i zmíněnou hmotností a daleko lepší "přenosností" celého systému. Když se objevila reklamní kampaň na Fotocihlu, bral jsem to spíš s úsměvem, ale po vyzkoušení této novinky musím dát Olympusu prostě za pravdu.

 

Objektiv se začne prodávat pravděpodobně koncem listopadu a já se už nemůžu dočkat, až ho budu moci vyzkoušet pořádně.

Foceno objektivem Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro | Megapixel
Foceno objektivem Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro

Sdílet na


Komentáře k článku

PK

Přesně tak fotič. Máš naprostou pravdu. Např. uznávaný špičkový fotograf o tomto novém objektivu psal s velkým obdivem a sám říká, cituji:,,Jsem si jist, že v příštích letech bude dál velmi tvrdě pokračovat bitva, zda fotografickém světu budou dále kralovat „velké a neskladné“ zrcadlovky, anebo zda více místa slunci na jejich úkor získají (i v profesionálním světě) právě menší alternativy. "

Recenze stojí za to:
http://www.fotoguru.cz/olympus-ed-40-150mm-12-8-pro-recenze/

52

Petr Kocman, 3. 2. 2015 |Reagovat

f

Kde jsi slyšel, že APS-C musí být lepší, než MFT? Je větší, to ano. Jenže z Olyho MFT lze bez problémů, při ukládání do RAWu a zracování na kvalitní technice, tisknout prvotřídní fotky do A1 včetně. APS-C, (některé), možná zvládnou A0, ale koho takové plachty zajímají? A ve spojení s optikou, kterou Oly pro MFT má už vůbec není co řešit. ,,Pevný" (ve skutečnosti třírozsahový) makro 60/2,8 je naprosto dokonalý, a pokud ho doplním zoomem 14 - 40/2,8 a nyní i tímhle, není nic, co bych nezvládl. A bezzrcadlovky mají několik výhod. 1/ ostří na plochu čipu, takže vždy přesněji, než systém zrcátko - matnice, kdy se jinde ostří a jinde fotí a stačí nepatrná chyba v montáži, nebo následek nešetrného zacházení a fotky ostré prostě nebudou.2/ nepotřebují za objektivem prostor pro zrcátko, což konstruktérům optiky velmi usnadňuje práci, protože mají větší tvůrčí prostor, což je ostatně z rozměrů a váhy MFT optiky zřejmé. 3/ elektronický hledáček, v provedení Oly M1 je jednoznačně lepší, než zrcadlovkový optický, zejména v případě, že světelné podmínky jsou mizerné a scéna nedostatečně kontrastní. Jinak řečeno: S Olym bez problémů zaostřím a vyfotím i černocha v tunelu, s DSLR jen velmi obtížně, pokud vůbec. A o váze a rozměrech diskutovat netřeba.

51

fotič, 26. 11. 2014 |Reagovat

R

Aby to znělo ještě výbušněji, tak otázka zní: "Za jak dlouho zničí Olympus, Panasonic, Sony, Samsung a Fujifilm se svými m4/3, NEX a NX bezzrcátky Canonu a Nikonu výnosný kšeft v APS-C zrcadlovkách?"
Jako majitel a rozhodný příznivce DSLR v APS-C/DX segmentu se zcela vážně obávám následujícího scénáře:
Hezký paradox je, že jmenovaní výrobci bezzrcadlovek se tak dlouho pokoušeli prorazit 80%-ní monopol Canon & Nikon v DSLR, neuspěli, odešli z tohoto trhu a založili nový segment, který DSLR možná už velmi brzy zničí tak, že to přežije jen drahá full frame / FX platforma DSLR, což znamená, že celkové prodeje zrcadlovek poklesnou na malý zlomek dnešních prodejů, ve kterých dnes dominují nižší a střední třídy APS-C zrcadlovek. Canon a Nikon budou schopni DSLR koncept udržet jen ve full frame pro profesionální reportéry a specializované enthusiasty, zaryté a bohaté příznivce DSLR, který odolá nastávajícímu fenomenálnímu tažení m4/3 a NEX. Výsledek tohoto tažení bude do pár let vypadat dle mého odhadu takto - prodané fotoaparáty kromě fotomobilů:
Olympus + Panasonic m4/3: 50%
Sony NEX: 30%
Canon EOS-M: 10%
Bezzrcátka Samsung + Nikon + Fuji + ostatní: 5%
Canon FF DSLR: 3%
Nikon FX DSLR: 2%
Kompakty nahradí fotomobily, ultrazoomy nebudu moci konkurovat obrazové kvalitě m4/3 s trochu kratšími ultrazoom objektivy.

Olympus OM-D je dle odborníků tak vynikající fotoaparát, že on a jeho následovníci a levnější modely, které postupně převezmou jeho kvality, plus narůstající množství špičkových m4/3 objektivů fakticky donutí Canon i Nikon vzdát výrobu APS-C a DX zrcadlovek, i když ještě za uplynulý rok měl Nikon dvouciferný nárůst DSLR prodejů.
Canon má zpoždění s EOS-M, ale ještě zvládne si ukrojit kus koláče. Nikon nechtěl spuštěním DX mirrorlesů vyvolat nejistotu nad osudem DX zrcadlovek, které ho fakticky dnes živí, takže spustil jen vedlejší slepou větev Nikon 1, který absolutně nemůže dnes ani v budoucnu m4/3 a NEXům konkurovat kvůli malému snímači a teď je v naprosté pasti. DX DSLR nemůže hned zaříznout, protože se D3100, D3200, D5100, D5200, D90 a D7000 prodávají jako zběsilé, jako jediné z konkurentů jsou prudce ziskové a Nikon živí, jenže hodiny tikají a doba, kdy si 99% zákazníků Nikonu uvědomí, že Olympus, Panasonic a Sony už jim fakticky nabízí nesrovnatelně víc, se nezadržitelně blíží. Rok, dva? Nikon pak může začít vyrábět malá DX bezzrcátka, ale bude bez objektivů. F-mount objektivy budou reálně a prakticky pro DX bezzrcátka k ničemu stejně jako 4/3 Zuika pro m4/3. Olympus, Panasonic a Sony budou mít v té době fantasticky bohatou nabídku objektivů a Nikon bude začínat s objektivy pro DX bezzrcátka a s naštvanými zákazníky z řad DX DSLR, kteří nepřejdou k FX DSLR kvůli ceně, objemu, hmotnosti (a neostrým krajům obrazu z levnějších FX zoomů). Dá se v takové situaci na zelené louce dohánět cca 6-7-leté zpoždění na Olympus, Panasonic a Sony? Zpoždění ve vývoji mirrorlessu s normálně velkým snímačem a normální ergonomií, tedy s žádným Nikon 1 experimentem pro drobné dívky.
Olympus to má s 4/3 -> m4/3 už za sebou, bolelo to a v bezzrcátkách začínal v prostředí, kde nebyla konkurence. Nikon to má 2 roky před sebou a konkurence je drtivá. Majitelů Nikon DX DSLR je asi tak 10-20x víc, než bylo majitelů Olympus 4/3 DSLR, takže konec DX DSLR a začátek DX mirrorless s nekompatibilním bajonetem, nekompatibilním principem autofokusu a nekompatibilní vzdáleností snímač-bajonet - to bude drsný.
Nikon vždy zvládnul maximálně 8 nových objektivů za rok. Objektivů pro DSLR dnes vyrábí asi 70, takže přechod na úplně jinou sadu objektivů pro mirrorless, to je čistokrevné šílenství, to je tak na 10 let a 10 let konkurence nikomu nedaruje.

Ale co když tohle zoufalství přechodu DSLR -> mirrorless je v důsledcích tak velké, že to Nikon ani Canon prostě neudělají a potáhnou raději APS-C/DX DSLR a mirrorless paralelně????

Ovšem to se jim může povést pouze v případě, že Olympus, Panasonic a Sony nezvládnou přesvědčit širokou veřejnost o tom, že Canon a Nikon APS-C platformy jim nejsou schopni konkurovat v nabídce a kvalitě, že to zpoždění je prostě nedohnatelné. Dá se na to vsadit?

Mám Nikon D300 a Nikkory 10-24, 17-55/2.8, 16-85 VR, 35/1.8, 85/1.8, 70-200/2.8, 55-300, SB-800 a SB-600. Riskuji, že to za 3 roky ztratí úplně cenu a v bazaru mně za to už nikdo nedá ani korunu, protože to bude totálně suchá větev. Stejně jako všechny ty úžasné výbavy Olympus 4/3.
Možná by bylo nejrozumější to všechno včas prodat, dokud to má nějakou cenu, přidat mnoho desítek tisíc Kč a koupit pořádnou m4/3 výbavu se stoprocentně zajištěnou budoucností příštích 20 let. Tohle mně poradil profík pan Eichler, Olympus guru.
Jenže když já bezzrcátka nerad a OM-D se mně strašně nelíbí. Ale bylo by rozumné na to včas přejít.

Anebo vsadit na to, že je dost takových staromilců jako já, kteří mají raději velké DX tělo a neradi drží foťák ve dvou prstech, kteří chtějí zrcátko, ale nechtějí FX, kteří neradi EVF hledáček, kterým nevadí, že Nikon kašle na nové lepší DX objektivy, že nedělá DX široké pevné sklo, kteří chtějí autofokus detekcí fáze i když budou denně slyšet o tom, jak autofokus detekcí kontrastu vítězí a je nejrychlejší a nemá backfocus a frontfocus, který já sice taky nemám, ale prý jsem jediný nebo lžu. Vsadit na to, že DX snímač je stále větší, než m4/3 snímač přestože zůstanu jediný, kdo si myslí, že to má význam pro obraz. Jo, ti, co zůstali nejdéle u Olympus 4/3 zrcadlovek, stále psali, že fotit je čím a mají skvělé objektivy a skvělé tělo. Taky si to můžu říkat s DX DSLR. Anebo to fakt má APS-C / DX DSLR šanci přežít???
Přežije Canon a Nikon v nejprodávanějším segmentu DSLR fenomenální úspěchy Olympus, Panasonic a Sony bezzrcátek???? Přežijí sami své vlastní nutkání přejít k mirrorlessu? A mají ho vůbec vážné?

Diskutující mají už dlouho jasno: mirrorless válcuje umírající zrcadlovky. Diskutující ale realitu netvoří. Bude to opravdu tak? Kdy? V roce 2005 jsem bránil optický hledáček před těmi, kdo říkali, že do 2 let zmizí a bude nahrazen EVF. Uběhlo 7 let a všechny reálně profesionální fotoaparáty používané houfně profesionály mají optický hledáček.
Jenže .....

(prosím, nechci mít na svědomí bitku, berte to s humorem, dík)

50

Richmand, 10. 11. 2014 |Reagovat

V

tak popořadě, článek je určený úplným začátečníkům, jako takový srovnává stroje jako jsou D3xxx, D5xxx, xxD ( které jsou také určené začátečníkům ) s cenově srovnatelnou bezzrcadlovkou. Pro toto určení tj. seťák plus tělo je to celkem jedno. Nicméně již u pokročilejšího fotografa lze u CSC narazit na limit, pokročilejší fotograf si koupí třeba Nikon D90+ Tamron 17-50mm f/2.8 ( použité do 10k) prosím najdi mi ekvivalent tohoto v ezzrcadlovkách, tj APS-C snímač, hledáček a f/2.8 základní zoom v této ceně, psal jsi , že jsou přece inovativnější, tudíž předpokládám, že mají toto dávno zmáklé.
Vše není o wi-fi, gps apod. CSC mají ještě co dohánět, v DSLR se postupně prosazují některé věci, které kompakty mají již dávno např. wi-fi v těle, ale v důležitjších věcech mají stále CSC co dohánět. CSC dohnaly DSLR po stránce obrazové kvality ve smyslu srovnatelně velkých snímačů, ale vždy jsou u nich jiná omezení, jedinej systém, kterej je propracovanej a má dostatek skel všech kategorií je m4/3 u něj ale zase neplatí, že dohnal po stránce obrazové kvality dnešní DSLR s APS-C snímačem ( snad vyjma Canonu a jeho satršího 18Mpx snímače ), práce s DOF, šum, detaily to jsou všechno věci kde bude m4/3 vždy slabší než APS-C tam prostě člověk fyziku neobejde a rozdíl téměř 1EV bude stále. Se zrcadlovkami jsou tudíž srovnatelné ASP-C bezzrcadlovky a FF bezzrcadlovky, u nich ale stále jedno velké ale a tím jsou objektivy, blesky a ostatní příslušenství, na focení se seťákem a případně pár skel co člověk najde ve výběru o.k., ale na vážnější focení to zatím moc není. Zvláště u A7 je výběr velmi malý, Sony tvrdí, že příjde do pár let z hromadou skel, ale zatím tomu tak není. CSC budou dobré až u nich nebudou taková omezení jaká jsou, Spoustě lidí stačí, stačí i spoustě amatérů, ale vždy je důležité zda jim stačí nabídka skel a příslušenství. Ta mě osobně stačí pouze u m4/3, kde mi ale nestačí parametry vyplývající z velikosti snímače. U focení sportu a wildlife je to více než jasné, tam zatím bezzrcadla nestačí ani náhodou, jednou ta doba nastane, ale teď to není.

49

Vasekd, 9. 11. 2014 |Reagovat

H

Vasekd: Myslím, že určitě nemáš pravdu. Odkaz, který jsem vložil na stránky popisující srovnání systémových kompaktů se zrcadlovkami je článek profesionálního fotografa, který patří mezi špičku. Takže jeho nároz je rozhodně odbornější a více objektivní. Cituji:
,, Systémové kompakty jsou mnohem menší, lehčí, inovativnější a svým výkonem jsou zcela srovnatelné se zrcadlovkami"

48

Hungl, 8. 11. 2014 |Reagovat

V

tak to, že na dokumentaci rodinných událostí a výletů bohatě stačí m4/3 je snad nad slunce jasné. O tom zde ani nebyla diskuze. Neznám moc lidí co si koupí D800 jako rodinný fotoaparát a pak tiskne 10x15cm :D to asi ne. FF je určen profesionálům a zapaleným amaterům. Diskuze byla na téma obrazové kvality, tam nemůže m4/3 konkurovat FF ani náhodou.
Co se týče odkazu zda zrcadlovku nebo systémový kompakt je odověď jednoduchá, fotím především statické objekty, stačí mi výběr objektivů CSC, nepotřebuji k focení optický hledáček, nepotřebuji malou HO ( tam se dá tedy spekulovat o A7, ale tam je výběr objektivů dost malý, ale někomu to může vyhovovat, zejména redukce+ skla minolta) : potom stačí CSC
Fotím pohyb : i kdyby jej uživatel fotil jednou za uherák naprosto bez debat bych doporučil DSLR, zejména při focení pohybu v ose objektivu, optický hledáček, výběr skel atd... je toho poměrně dost v čem maji DSLR výhodu, mají jednu základní nevýhodu a tou je velikost, nic víc, jinak se stále jedná o neuniverzálnější řešení, nicméně pro rodinného fotografa má smysl jedině když chce více zaznamenávat třeba děti při sportu, jinak na výlety, zoo apod. satčí CSC. Každý ať si uváží co potřebuje.
Nicméně nesnáším argumenty zrcadlovky jsou naprd když mě stačí kompakt.

47

Vasekd, 8. 11. 2014 |Reagovat

N

Srovnání OM D 5 se špičkovým Canonem hovoří jasnou řečí:

http://www.ebay.com/gds/Canon-EOS-5D-Mark-III-Vs-Olympus-OM-D-E-M5-/10000000177709438/g.html

46

Nick145, 8. 11. 2014 |Reagovat

PK

Tak tak. Svatá pravda :-) Citace z toho odkazu je jasná:
Nicméně je potřeba si uvědomit a konečně si narovinu přiznat, že doba, kdy fotoaparátům dostupným běžným smrtelníkům, vládly zrcadlovky, je dávno pryč. Systémové kompakty jsou mnohem menší, lehčí, inovativnější a svým výkonem jsou zcela srovnatelné se zrcadlovkami. Samozřejmě se stále bavíme o cenově srovnatelných přístrojích, které si kupují běžní lidé - drahé zrcadlovky zaměřené na výkon ponechme nyní stranou (ty mají stále své pevné místo). Osobně si ale myslím, že pro běžné focení a pro běžné lidi jsou v dnešní době mnohem lepší systémové kompakty. A jsem si zcela jistý, že nejsem sám, kdo do práce nosí velkou černou krabici a na své vlastní focení raději sáhne po malém šikovném systémovém kompaktu...

45

Petr Kocman, 8. 11. 2014 |Reagovat

H

Podívej časy se mění. Jít třeba s rodinou na výlety a dovolenou a vláčet sebou ještě těžkou zrcadlovku je v dnešní době, když jsou fotáky, které fotí vysoce kvalitně nesmysl. Rozdíly jsou pro běžné používání fakt nepatrné. FF je dobrý, když má někdo focení jako koníček a má na to čas. Jenže drtivou většinu fotek, alespoň v okruhu mých přátel je pořízeno z 4/3. A to více jak polovina z naší party má FF. Koukni např. sem:
http://www.fotoradce.cz/zrcadlovku-nebo-systemovy-kompakt-clanekid1514

44

Hungl, 8. 11. 2014 |Reagovat

V

Stabilizace u E-M5 je vskutku velmi povedená díky čemuž jsou stabilizované i světelné monofokály, osobně jsem měl E-M5 i D800, takže ty foťáky znám velmi dobře.
Neřekl bych, že drtivá většina uživatelů FF jej nevyužijí a nepoznají rozdíl, toto se týká spíše uživatelů nižších řad, nicméně FF je do jisté míry módní záležitost. Ale každého věc čím fotí. Nicméně v základních parametrech se nemůže m4/3 rozhodně srovnávat s FF ba dokonce ani s dobrým APS-C, zda to uživatel využije či nikoli je druhá věc. Samozřejmě, že když někdo koupí E-M5 a k němu Olyho 12mm, 25mm,45mm a někdo další koupí D610 v setu s 24-85mm a bude machrovat, že má full frame a že mu to tudíž udělá lepší fotky je to o něčem jiném.
Každý soudný čověk by měl sám zvážit co využije a co fotí. Nicméně nic to nemění na faktu, že větší snímač = lepší obrazová kvalita ( s přihlédnutím na parametry, které ovlivňuje snímač a na konstrukční stáří snímačů )

43

Vasekd, 8. 11. 2014 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.