Fotoporadna
Štěpán Hájíček • Aktualizováno: 15. 1. 2025 v 9:21 • Rubrika: Fotoporadna
10 kroků a zásad před prvním startem dronu
Ať už vás lákají dechberoucí záběry krajiny, nebo jen hledáte novou zábavu na víkend, je důležité vědět, že vzít do ruky dálkový ovladač a pustit se do létání není úplně bez pravidel. Tento článek vás provede vším, co potřebujete vědět, než váš dron poprvé odlepíte od země – od základů legislativy přes technické přípravy až po bezpečné přistání.
Obsah
Když si pročítáte propagační materiály k novým „hobby“ dronům, můžete často nabýt dojmu, že je stačí doma rozbalit, nabít, vyběhnout s nimi někam kousek za dům a hned se může létat! Za určitých specifických podmínek to skutečně může být pravda, pokud si ale pořídíte „serióznější kousek“, bude vhodné k jeho použití přistupovat rovněž dostatečně seriózně.
Začít lze třeba tím, že se podíváte na aktuální legislativu, nastudujete si nezbytné minimum, na stránkách ÚCL (Úřad pro civilní letectví) se zaregistrujete jako nový provozovatel (pilot) dronu a následně absolvujete online test, na jehož konci se z vás stane držitel licence OPEN A1/A3. Toto by vlastně měl být úplný začátek vaší cesty k prvnímu vzletu a alespoň trochu „serióznímu“ létání s dronem.
Pokud se naučíte vše potřebné pro zmíněný online test, měli byste vědět dost na to, abyste mohli poprvé vystartovat do vzduchu. Přesto neuškodí projít si následující desatero, které zahrnuje praktické kroky nezbytné pro první vzlet.
1. První faktické seznámení – nabití, spárování, aplikace
Jako zcela výchozí bod pro první vzlet bychom mohli považovat obecné seznámení se s naším novým dronem. Tedy nastudování jeho návodu, první pokusné spuštění v bezpečí domova, je-li to potřeba, tak i stažení kontrolní aplikace do telefonu (DJI Fly), případně její aktualizaci nebo aktualizaci firmwaru dronu/ovladače, ale také kontrolu spárování dronu s dálkovým ovládáním. Nabití baterií snad není ani nutné připomínat.
O pomoc s tímto prvním faktickým seznámením a výchozím nastavení můžete požádat přímo při nákupu v u nás, ostatně tato služba bývá často dárkem ke koupi řady dronů v naší nabídce.
2. Legislativa, registrace dronu a licence OPEN A1/A3
Tento bod jsme už vlastně do značné míry probrali v úvodu dnešního článku. Pojďme si ale ve zkratce říct, kdo registraci a licenci potřebuje a kdo nikoliv.
- Začneme-li u výjimek, které platí zejména u dronů kvalifikovaných jako dětská hračka.
- Specifický případ představuje letošní novinka DJI Neo, kterou lze bez ovladače používat i bez registrace a licence, s ovladačem už ale „řidičák“ potřebujete.
- Krom těchto základních výjimek je u všech dalších hobby či foto-video dronů registrace i licence (alespoň OPEN A1/A3) nutná! Platí pro drony DJI Mini, Air, Mavic, Avata a další
3. Výběr místa a kontrola počasí
Dříve, než se půjde skutečně létat, je vhodné začít tím, že si předem vyberete vhodné místo, ale také odpovídající počasí. Důležitý je dostatek volného prostoru a celková přehlednost. Ideální jsou pole nebo louky. Zároveň by se nemělo jednat o příliš rušné místo, a v neposlední řadě je nutné zkontrolovat i to, zda je na daném místě létání s dronem povolené, případně za jakých podmínek (např. omezená výška letu).
Základní informace o vhodných lokalitách poskytnou mapové podklady přímo v aplikaci DJI Fly, zkušení piloti ale využívají i další nástroje, jako je třeba domácí DronView.
4. Kontrola na místě (terén, lidé atd.) + startovní plocha
Nejen v samotných začátcích je rozhodně rozumné vydat se na místo, které dobře znáte. Zodpovědný pilot dronu by ale měl vhodnost lokality ověřit i přímo na místě už jen tím, že se dobře rozhlédne okolo sebe.
Stačí si položit pár základních otázek: Odpovídá počasí předpovědi a našemu očekávání? Není v okolí příliš mnoho lidí (piknik, průvod, skupinky psů apod.)? Nejsou okolo třeba nové budovy, nově zasazené nebo výrazně vzrostlé stromy, dráty vysokého napětí a jiné překážky? A tak by se dalo ještě chvíli pokračovat.
Zapomenout bychom neměli ani na výběr či úpravu místa startu. Pevná rovná plocha bez překážek je nejlepší. Využít lze i přenosné heliporty (např. STABLECAM) či jiná provizorní řešení.
5. Předletová příprava: Fyzická příprava dronu k letu
Zodpovědný pilot by měl mít vše už dopředu dostatečně připravené (nabité baterie, aktualizace aplikace atd.). Na místě plánovaného startu proto můžeme dron vybalit z přepravního pouzdra a v první řadě z něj sundat transportní ochranné pomůcky – kryt gimbalu, opásání vrtulí apod. Následně vyklopíme nohy dronu do provozní polohy a až poté usadíme baterii.
Zatím není kam spěchat, ale už nyní můžeme dron zapnout (krátký a dlouhý stisk) a ideálně jej u toho držet v ruce. Po startu se totiž kalibruje gimbal kamery, kterému by v cestě neměla stát žádná překážka, proto je lepší, bude-li dron ve vzduchu a nikoliv na zemi.
6. Předletová příprava: Kontrola baterie, karty atd.
Tento bod je tak trochu rekapitulací, ale v případě létání je vždy lepší to podstatné zkontrolovat dvakrát, než na něco zásadního zapomenout. Důležité je mít správně (nejlépe plně) nabité baterie dronu, dobře usazenou paměťovou kartu a také dostatečný prostor na ní. Případně vyčištěné vnitřní datové úložiště dronu. Je hloupé přijít na start a zjistit, že nám něco podstatného chybí.
Zaskočit by nás neměl ani požadavek na aktualizaci firmwaru. Tu větší bychom měli řešit dopředu, menší lze pro danou chvíli přeskočit.
7. Předletová příprava:Dálkové ovládání a aplikace
Stejně jako dron je potřeba na místě startu uvést do provozního stavu také dálkový ovladač nebo třeba FPV brýle! Obvykle stačí pár prostých kroků – usadit a našroubovat kniply (ovládací páčky), u starších kousků roztáhnout antény, usadit a připojit telefon a celý ovladač nastartovat a spustit příslušnou aplikaci (DJI Fly).
U moderních ovladačů DJI s integrovaným displejem je situace o něco jednodušší, u nich je vhodné zajistit připojení k internetu, nejčastěji pomocí přenosného hotspotu ve vašem telefonu.
Co zapínat dříve, dron nebo ovladač?
Na tuto otázku se názory různí. Fakticky není zase tak podstatné, jestli zapneme nejdřív dron, nebo ovladač. Důležité je postupovat systematicky, nespěchat. Moderní ovladače s vlastním displejem startují trochu pomaleji, proto lze začít u nich. Zároveň platí, že dron zapnutý a ponechaný v klidu se začne brzy zahřívat, proto je lepší nastartovat ho až chvíli před letem.
8. Předletová příprava: Kalibrace kompasu – VŽDY!
Po spuštění a spárování dronu s ovladačem je obvykle potřeba chvíli čekat na spojení s navigačními satelity (GPS). Bez potvrzení polohy dronu (Home Point) bychom startovat neměli! Než se tak stane, lze tento mezičas efektivně využít ke kalibraci kompasu (v menu ovladače či v aplikaci), kterou je lepší provádět VŽDY!
Elektronický kompas dronu je totiž přímo propojen s řídícím procesorem, GPS navigací a stabilizací, proto kdyby tento prvek začal „tropit neplechu“, může v extrémním případě poslat celý dron neřízeně k zemi. Procesem kalibrace vás provede názorný návod přímo v aplikaci DJI Fly.
9. Předletová příprava: Důležitá nastavení v aplikaci
Cíl už je na dohled, ještě jeden předposlední bod! Projděte si ještě jednou klíčové nastavení kontrolní aplikace v ovladači (telefonu) a upravte potřebné parametry podle konkrétní situace. Zejména nastavení funkce „návratu domů“ (RTH – Return To Home). Vyberte rozumnou letovou výšku pro funkci RTH, například s ohledem na vzrůst okolních stromů nebo výšku nedalekých budov. Vybrat lze i způsob letu na základnu (přímý, s vyhýbáním se překážkám apod.).
Nezapomeňte ani na nastavení maximální letové výšky (obecně platí 120 m, může se lišit dle konkrétního místa), ale třeba i reakce dronu při ztrátě signálu – Zůstat na místě / Přistát / Vrátit se na místo startu.
10. START!
Konečně můžeme do vzduchu! Položte dron na vybrané startovní místo baterií k sobě, ustupte pár metrů, nahoďte motory (kniply diagonálně k sobě) a co nejdřív se zvedněte ze země! Následně, pár metrů nad zemí, je vhodné vyzkoušet, zda dron reaguje tak, jak má! Pohněte s ním ve vzduchu kousek dopředu a dozadu, doleva, doprava, nahoru a dolů, otočte jej doleva a doprava… Pak už je to jen na vás!
BONUS – První pohyby ve vzduchu a bezpečné přistání
Jste-li nováčky v létání s dronem, nepouštějte se hned napoprvé do žádných velkých akcí. Vyzkoušejte si základní pohyby, seznamte se s reakcemi dronu, nelétejte zbytečně daleko. Otestovat si můžete i různé automatické funkce, vždy si ale hlídejte, aby při jejich provádění dron do něčeho, nebo někoho, nenarazil. Zkuste si také kameru, foto, video a další funkce.
Podstatné, ne-li zcela klíčové, je také bezpečné přistání! Zkušenější „operátoři dronů“ často přistávají do ruky. Není to přitom jen otázka efektu pro diváky, ale také bezpečnější cesta, aby vám dron těsně nad zemí třeba nevzal vítr.
Pro začátek ale bude jistější dosednout bezpečně na pevnou zem, na předem vybrané místo. Celý tento manévr, nebo jeho závěrečnou část, může převzít automat, na který se ale není vhodné plně spoléhat. Nikdy nevíte, zda se třeba metr od vás neobjeví cizí pes, proto je vždy lepší držet prsty na kniplech a ponechat si možnost pohotově reagovat.
Foto: Michal Kubík
Autor titulní fotografie: Konstantin Zhdanov
Komentáře k článku