Magazín

Fotoporadna

11 tipů a rad, jak na zajímavý autoportrét

Aktualizováno: 1. 8. 2024 v 16:07 • Rubrika: Fotoporadna

11 tipů a rad, jak na zajímavý autoportrét

Autoportrét, selfie, nebo lidově selfíčko je především díky sociálním sítím ohromným fenoménem zhruba posledních 15 let. Ačkoliv by se proto mohlo zdát, že jde o zcela nový fotografický žánr, opak je pravdou. Žánr ztvárnění a zachycení sebe sama je totiž skoro stejně starý fenomén jako fotografie sama. Autorem nejstaršího dochovaného autoportrétu je chemik a jeden z amerických průkopníků fotografie Robert Hinnieser Cornelius. A pokud bychom po tomto (sub)žánru pátrali v historii ještě dál, museli bychom přeskočit z fotografie do výtvarného umění. Napříč historií tohoto oboru byla kresba a malba vlastní podobizny naprosto regulérním tématem. Dnes tak můžeme obdivovat nejen malířské umění, ale také realistické vyobrazení tváří takových umělců, jakými byli například Leonardo da Vinci, Rembrandt van Rijn, Vincent van Gogh, Petr Brandl, Egon Schiele nebo trochu narcistní mexická malířka Frida Kahlo. Pokud byste si také rádi vytvořili nějakou zajímavou podobiznu, máme pro vás pár rad a tipů, jak na to.

Obsah


Autoportréty slavných malířů Leonardo da Vinci (1512), Rembrandt van Rijn (1655), Vincent van Gogh (1889), Petr Brandl (1697), Frida Kahlo (1940)

Není selfie jako selfie

Někoho možná napadne, co je to za vědu vytvořit si autoportrét, když přece stačí natáhnout ruku s mobilním telefonem, aktivovat přední kameru a zmáčknout spoušť. Ano, tak nějak vypadá současný trend tohoto poměrně zajímavého fotografického žánru. Každý to pravděpodobně někdy zkusil, výstup si asi umí představit každý a je to patrně ta nejsnazší cesta, jak sdělit světu, že jsem snídal v kavárně pod Eiffelovkou, brázdil na lyžích sjezdovku v Alpách nebo se účastnil koncertu nějaké světově proslulé pop-star.


Selfie set z animovaného seriálu "Jen počkej, zajíci!" (1969)

Na druhou stranu existují mnohem kultivovanější formy autoportrétu, díky kterým můžete divákům odhalit něco z vašeho nitra či soukromí a říci tak něco o sobě právě prostřednictvím vlastní podobizny. Té navíc můžete dát trochu umělečtější formu, než jen pouhým zapnutím nějakého „art“ filtru v aplikaci mobilního telefonu.


Digitální vlog / selfie bezzrcadlovka Sony ZV-E10

1. Použijte stativ

V případě, že nechcete vlastní autoportrét komponovat fotoaparátem, který budete držet v natažené ruce, neobejdete se bez stativu. Ten vyřeší spoustu starostí, a kromě samotné kompozice pomůže i v mnoha dalších ohledech. Teoreticky samozřejmě lze fotoaparát umístit například na stůl, poličku či jiný provizorní podstavec, ale fotografovat ze stativu je mnohem praktičtější. Především jde o to, že lze plynule nastavit jeho výšku a stejně tak můžete fotoaparát otáčet kolem osy středové tyče. Ze stativu navíc odpadne riziko, že bude fotografie roztřesená, protože v horším světle se prodlužuje expoziční čas a ten se z natažené ruky často udržet nedá. Další výhodou stativu je to, že si můžete předostřit na místo ve scéně, kam se následně posadíte nebo postavíte. To je mimochodem při autoportrétu jedna z možností, jak bez asistence zaostřit sám na sebe.


autoportrét: Zdeněk Dlouhý

2. Zrcadlo, zrcadlo, pověz mi...

Další možností, jak vytvořit zajímavý autoportrét, je využití zrcadla. Díky němu vidíte sami sebe, takže si například můžete upravit vlasy, detaily na oblečení, zkontrolovat výraz, ale i další kompoziční prvky. Při čelním pohledu je ale nutné počítat s tím, že kromě vlastní podobizny bude v zrcadle vidět i samotný fotoaparát. Ten můžete umístit na stativ, nebo ho držet v ruce. Nakonec i fotoaparát jako pracovní nástroj fotografa může být součástí zajímavého autoportrétu.

Navíc je velký rozdíl mezi snímkem, kdy si nějaký teenager v zrcadle šermuje mobilem před obličejem, a kultivovanou podobiznou, na níž je fotoaparát součástí určitého konceptu.


autoportrét: Andrea Beinhauer

3. Předostřete si na konkrétní rovinu

Jak už zaznělo v jednom z předchozích bodů, důležité je při tvorbě vlastní podobizny správně zaostřit. To může být docela oříšek, pokud vezmete v potaz, že stojíte před objektivem, a ne za ním. Jednou z možností je již zmíněné předostření a následné vypnutí automatického ostření. V takovém případě je nutné přesně zaostřit na místo, kam se do scény zakomponujete. To lze řešit například připravenou židlí nebo značkou na podlaze, kam se před focením postavíte.


autoportrét: Šárka Košatecká

4. Vyšší clonové číslo = větší hloubka ostrosti

Osobně při autoportrétu moc nedoporučuji experimentovat s výrazně malou hloubkou ostrosti. Rozostřené pozadí sice na fotografii vypadá určitě zajímavě, nicméně postavit se nebo posadit na milimetr přesně je poměrně obtížné. Při zaclonění na hodnoty f/1,4 nebo f/1,8 by se mohlo stát, že obličej nebo oči nebudou přesně v rovině ostrosti. A to je při focení portrétu zásadní. Větší clonové číslo sice dá snímku větší hloubku ostrosti, ale vy máte případnou rezervu, pokud se netrefíte s předostřením úplně přesně.


autoportrét: Pavel Snoha

5. Face detection, Eye-AF a další vychytávky autofokusu

Moderní digitální fotoaparáty jsou z hlediska automatického ostření neustále vylepšovány a zdokonalovány. Pokročilé režimy AF tak lze velmi dobře využít i při fotografování autoportrétů. Jednou z takových funkcí je automatická detekce postavy, obličeje (Face Detection) nebo automatické ostření na oči (Eye-AF). V těchto režimech dokáže ostřící systém fotoaparátu detekovat a případně i automaticky sledovat člověka, jeho tvář nebo oči a na tyto partie také ostřit. Stačí se tedy postavit nebo pohodlně usadit před objektiv a přístroj automaticky a velmi přesně zaostří přesně tam, kam je potřeba.

Pak už jen stačí zmáčknout spoušť na dálkovém ovladači. Při fotografování tímto způsobem odpadá nutnost předostření na určitou rovinu. Navíc si můžete dovolit pracovat s nižším clonovým číslem, tedy menší hloubkou ostrosti. Fotoaparát totiž ostří na obličej i oči velmi přesně, a nemusíte se proto bát, že zaostří někam jinam.

 


autoportrét: Hana Hiková

6. Vyklápějte a otáčejte 

Velkou výhodu mají v tomto směru přístroje s otočným a výklopným LCD. S takovým fotoaparátem se vám autoportréty budou pořizovat mnohem snadněji. Displej si nastavíte směrem k fotografované scéně a na něm si pak pohodlně kontrolujete nejen veškeré detaily podobně jako v zrcadle, ale i celkovou kompozici, vlastní umístění, a hlavně i zaostření samotné. V tomto případě lze naprosto pohodlně využít systém automatického ostření, protože na displeji vidíte polohu a umístění ostřících bodů.


autoportrét: Ladislav Zelenka

7. Samospoušť

Samotnou aktivaci spouště fotoaparátu lze následně provést několika způsoby. Tím nejjednodušším je použití samospouště, tedy časovače, který zahájí expozici s předem zvolenou prodlevou. Při jeho nastavení doporučuji spíše delší interval, tedy minimálně 5, ale ideálně 10 nebo i 15 sekund. Pak máte dostatek času vrátit se po zmáčknutí spouště do scény, zakomponovat se a nahodit ten správný výraz. Při samospoušti nastavené jen na dvě vteřiny jste mnohdy rádi, že doběhnete na pozici.


autoportrét: Dana Buday

8. Dálkové ovládání

Dalším způsobem, jak zahájit expozici z odstupu od fotoaparátu, je dálkové ovládání. Nabízí se kabelové, které mám při práci ve studiu raději, ale zrovna při autoportrétech to moc neřeší problém větší vzdálenosti od přístroje. V tomto směru jsou tedy lepší bezdrátové spouště, které fungují na principu infračerveného paprsku, podobně jako ovladač na televizi. I při práci s touto pomůckou doporučuji nastavit určitou prodlevu od zmáčknutí spouště. Bez ní budete na fotografii s ovladačem v ruce, a to obvykle nepůsobí moc profesionálně.


autoportrét: Lukas Oujeský


9. Ovládání fotoaparátu přes mobilní telefon

Novější fotoaparáty vybavené moderními technologiemi bezdrátových rozhraní, jako je Bluetooth, Wi-Fi nebo NFC, posouvají možnosti selfie ještě dál. Lze je totiž spárovat s mobilním telefonem nebo tabletem. Z těchto zařízení pak pomocí aplikace následně ovládáte samotný fotoaparát. Kromě toho, že lze na dálku nastavit expoziční hodnoty a další parametry přístroje, je možné na displeji externího zařízení přesně zaostřit, zkontrolovat detaily a provést odloženou expozici. Díky ní stihnete telefon schovat do kapsy nebo ho odložit mimo záběr objektivu.


autoportrét: Tereza Přikrylová

10. Zapojte asistenta

Sami vidíte, že možností, jak se vypořádat s problematikou vlastního portrétu, je opravdu mnoho. Pokud by se to i tak někomu zdálo všechno moc složité, můžete jít tou nejjednodušší cestou, kterou je práce v tandemu. Vy si vymyslíte koncept fotografie, scénu, vlastní stylizaci atd. Následně umístíte fotoaparát na stativ, nastavíte si expoziční hodnoty a pak už jen zaostříte a zmáčknete spoušť. Samozřejmě může po dohodě s vámi zkontrolovat expozici, barvy, případně nastavení blesku atd.



autoportrét: Zdeněk Dvořák 

Možná si říkáte, že to už přeci není autoportrét, když jste fyzicky nezmáčkli spoušť a autorem fotografie je vlastně svým způsobem asistent. Na to ale existují dva pohledy a akademické kruhy se v tomto směru přiklánějí na vaši stranu. Obecně je za autora aranžované fotografie považován ten, kdo scénu vymyslel a nastavil techniku, nikoli osoba, která zmáčkla spoušť. I v tomto případě jde tedy o reálný autoportrét bez jakýchkoliv pochybností.


autoportrét: Miloš Nejezchleb

11. Budiž světlo

Můžete mít sebelepší kompozici, perfektně nastavené všechny expoziční hodnoty a naprosto precizní zaostření, ale přesto se může stát, že výsledný autoportrét nebude to pravé ořechové, pokud zapomenete na to nejdůležitější – práci se světlem.

Nezáleží, zda pro nasvícení scény použijete světlo přirozené či umělé, ani jestli pracujete s bleskem nebo studiovým zábleskovým světlem. Mnohem důležitější je, aby způsob osvětlení samotné dotvářel atmosféru portrétní fotografie a korespondoval s charakterem či stylizací postavy, tedy vás.



Nejstarší dochovaná autoportrétní fotografie - Robert Cornelius (1839)

Nezapomeňte proto, že světlo jako takové je alfou a omegou každé dobré fotografie a při focení portrétu, potažmo autoportrétů, to platí dvojnásob. Předem si proto nasvícení promyslete a zvažte jaký typ světla se pro danou fotografii bude hodit nejlépe. Jen tak se výsledná fotografie sklidí úspěch.


autoportrét: Tomas Kral

titulní autoportrét: Petra Gherbetz

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.