Magazín

Blog

295. derby pražských “S“ aneb moje první účast jako fotograf

Tom KalousAktualizováno: 11. 3. 2020 v 0:45 • Rubrika: Blog

295. derby pražských “S“ aneb moje první účast jako fotograf

Jako fanoušek pražské Slavie jsem již navštívil mnoho utkání a to nejen domácích, ale i venkovních. Nikdy by mě ale nenapadlo, že bych mohl být na ploše a fotit a ještě k tomu takto prestižní zápas jako je derby pražských “S“. Když mě kluci z Tribuny Sever oslovili s focením, ani minutu jsem neváhal! V tomto článku se tedy podíváme na to, jak probíhá fotbalové utkání z pohledu fotografa.

Obsah

Na úvod je důležité říci, že sport nefotím a toto byla moje druhá zkušenost, co se focení profesionálního sportu týče. Od Tribuny Sever jsem dostal požadavek na focení choreografií, které měly doplňovat celkovou prezentaci a atmosféru fotbalového utkání. To jsem samozřejmě nemohl odmítnout a v hlavě jsem si zformoval myšlenku, že když už tam budu, tak si zkusím vyfotit i ten fotbal.

Nechtěl jsem to podcenit a rozhodl jsem se oslovit Sony, zda mi půjčí Sony A9 II a k tomu nějaký objektiv, nejlépe univerzálnějšího charakteru. Mrknul jsem na naše stránky a hledal. Sony má v teleobjektivech 400 i 600 mm, ale to mi přišlo celkem dlouhé a ne tak univerzální, jako by bylo třeba 300 mm. Tak jsem sáhnul po objektivu Sony 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS. Volba to nebyla špatná, ale světelnost f/2,8 by byla rozhodně lepší. Ať už kvůli odpíchnutí hráčů od pozadí nebo možnosti nastavení kratších časů závěrky. 

Foto: Tribuna Sever

Dále bylo potřeba požádat o akreditaci. U derby to není nic jednoduchého, jelikož je to něj velký mediální zájem a proto existují jistá pravidla, podle kterých Slavia fotografy vybírá. Přednost mají samozřejmě přední sportovní média a fotografové, kteří chodí fotit ligu pravidelně. Já bych to měl trochu složitější, jelikož to byla moje vůbec první účast a ještě bez zastoupení médií.Tribuna Sever mě v tom ovšem nenechala a když už jsme se domluvili na focení, tak mi zajistili taky akreditaci.A pak už to bylo celkem rychlé a jednoduché.

Přišel jsem do Edenu a šel vstupem pro média, kde jsem podepsal souhlas s podmínkami chování na ploše, dostal jsem modrou vestu opravňující vstup ke hřišti a plastovou stoličku. Vyrazil jsem do útrob stadionu, kde na zdi stál nápis Média a fotografové se šipkou ukazující směr. Vydal jsem se chodbou zdobenou fotografiemi a úryvky textů ze slávistických zápasů až k místnosti, kde už se to hemžilo ostatními fotografy. Někteří využili připravené občerstvení a pochutnávali si na klobáskách a ostatní si chystali techniku na focení, stejně jako já.

Zbývala asi půl hodina do úvodního hvizdu. Vyrazil jsem z útrob stadionu na hřiště, kde už se hráči rozehřívali. Fanoušci Tribuny Sever už byli na svých místech a připravovali svoje hlasivky. Toho jsem využil a vyrazil jsem si vyzkoušet, čím, jak a odkud budu choreografii fotit. Díky dobrým kontaktům jsem mohl jít až za branku, kde měl vypuknout hlavní akt choreografie a to postavy v plynových maskách se světlicemi.

Foto: Tom Kalous

A teď taky trochu více k technice a fotbalu samotnému. Rozhodoval jsem se, jestli si půjčím Canon 1D X Mark III nebo Sony A9 II. A proč jsem tedy nakonec vybral Sony A9 II? Jednoduše proto, že sám fotím na Sony A7 III a znám všechna tlačítka, menu i jak se foťák chová. Navíc jsem s A9 dostal super rychlý ostřící systém se sledováním objektu v reálném čase a 20 snímků za sekundu při kontinuálním snímání. Na ploše jsem si našel místo v rohu u praporku, odkud jsem měl výhled na celé hřiště a díky univerzálnímu ohnisku 200-600 mm jsem si přiblížil hráče i u protější branky. A7 III jsem měl s sebou jako druhé tělo, na kterém jsem střídal objektivy Sony FE 16-35mm f/2.8 GM a Sony FE 70-200mm f/2,8 GM OSS

Fotbal je dost rychlý sport a na to je třeba používat i rychlé časy. Snažil jsem se držet čas závěrky na 1/1000 s, ale to se mi dařilo jen dokud bylo venku světlo, pak už jsem to musel trochu zkrátit kvůli hodnotám ISO. Při času 1/640 jsem po setmění míval hodnotu ISO téměř vždy 4 000 a nechtěl jsem jít výše. Ať si říká kdo chce co chce, z mojí zkušenosti odstup od šumu u Sony není kdovíjak lepší, jak všichni tvrdí (V porovnání s konkurencí Canon a Nikon). Jasně, zde je třeba připustit, že se jedná o reportážní fotku, která musí být ideálně hned po vyfocení odeslána do mediálního domu a publikována na web a nikdo tu neřeší, jestli je to zrnité nebo ostré jak břitva, jenže já mám rád čisté fotky. 

Foto: Tom Kalous

Focení fotbalu jako takového mě bavilo. Hlídal jsem si akci a snažil se přemýšlet dopředu, abych foťák namířil tam, kde se bude odehrávat akce. Na foťáku jsem si nastavil kontinuální ostření s režimem sledování a malý pohyblivý bod na střed. Tahle možnost sledování mi umožnila zaostřit hráče na středu foťáku a překomponovat, zatímco jsem stále držel namáčknutou spoušť a hráč byl stále zaostřený. Občas se mi stalo, že mi foťák zaostřil na něco jiného, ikdyž jsem měl bod na hráči.

Tuto nuanci dávám za vinu sobě a příště bych s nastavením ostření strávil více času, abych ho vyladil a poznal jeho chování. Objektiv jsem na ostřící vzdálenost neměl nikterak omezený a musím říct, že takto rychlé přeostřování jsem u objektivu tohoto typu vůbec nečekal. Ani jednou jsem se nesetkal s pumpováním nebo s jakýmkoliv jiným problémem. Dovedu si s tímto sklem představit focení i náročnějších motor sportů nebo divoké zvěře v přírodě. Kombinace stabilizovaného snímače a objektivu fungovala skvěle a tudíž nemám co vytknout.

Foto: Tom Kalous

Jsem rád, že jsem si derby mohl vyfotit a nebyl na mě vyvíjen takový ten pracovní nátlak. Zhruba 10 fotek choreografie jsem si ihned po vyfocení poslal do telefonu přes aplikaci ImagineEdgeMobile, upravil je v mobilním Apple Lightroomu a poslal klukům. Pak už jsem měl klid a mohl si fotit, co jsem chtěl a nemusel nic řešit, takže jsem měl o starost méně než ostatní fotografové. Pokud se vám někdy naskytne fotit něco takového, určitě neváhejte a jděte do toho! Je to výborná zkušenost, která se bude vždycky hodit. Tímto bych také rád poděkoval společnosti Sony za poskytnutí techniky. Ať žije Slavia!

Prohlédněte si další fotky


Sdílet na


Komentáře k článku

AH

Krásně napsané a fotky super. Fotit na plochu chodím taky tak se určitě potkáme.

4

Aleš Häusler, 3. 6. 2020 |Reagovat

G

Krásně zachyceno https://www.megapixel.cz

3

Gita, 21. 3. 2020 |Reagovat

TK

Reaguje na (1) | Děkuji, vám také. TK

2

Prodejce Megapixel.cz, Tomáš Kalous, 19. 3. 2020 |Reagovat

BR

Reaguje na (komentář na předchozí stránce) |

Zajímavá reportáž. Gratuluji a přeji další úspěchy.
Rp.

1

Břetislav Rozpondek, 14. 3. 2020 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.