Magazín

Blog

3D výzva od Warhorse Studios

Kryštof KorčAktualizováno: 10. 8. 2015 v 17:40 • Rubrika: Blog

3D výzva od Warhorse Studios

Už v minulosti jsem se pod hlavičkou Megapixelu dostal k zajímavým projektům. Například jsme konstruovali a zaškolovali vcelku netradiční studio pro produktovou fotografii, které je do velké míry automatizované, tedy něco mezi fotografickým robotem a reklamním produktovým fotostudiem. Zadání zákazníka bylo totiž extrémní jak v požadavcích na výstup, tak také v efektivitě pracoviště, respektive velkého množství produktů na zpracování. Studio jsme vyřešili multikamerovým způsobem, kdy pro každý záběr slouží jiný aparát ovládaný počítačem a rychlost a konzistentce výstupu je tak maximální. Tentokrát před námi ale stál jiný úkol.

Obsah

Nevím nakolik jste počítačovými hráči, osobně jsem jím jen sporadicky, ale přes to se mi do hlavy vryl herní titul Mafia, kterým čeští vývojáři udělali velikou díru do herního světa. Nekteří z nich jsou teď součástí Warhorse Studios, kteří stojí za jiným herním překvapením, zatím nehotovým, ale už teď překvapením. Jejich hra "The Kingdom come: Deliverance" se financuje se přes server Kickstarter, crowdfudingovou síť, díky které na daný projekt může přispět kdokoli, komu se zdá dostatečně zajímavý. Na tento titul už přihodilo 35 384 přispěvatelů, což z něj dělá 14. nejúspěšnější kickstarterovou herní kampaň. Na počítačový simulátor života středověké vesnice z produkce středoevropských vývojářů jsou to úctyhodná čísla. To je ale jen jedna strana mince. Na straně druhé je neustálý dohled všech donátorů a fanoušků, vývoj pod drobnohledem budoucího uživatele. Všechno tak musí být naprosto perfektní. A teď si říkáte, co s tím mám společného já? Vždyť tady pořád píšu o foťácích a o herním vývoji nevím podle všeho vůbec nic. Máte naprostou pravdu, ale virtuální svět naštěstí vzniká pořád v tom fyzickém a někdy je potřeba přenášet části toho reálného universa do binárního kódu, protože znovuvytváření některých reálně existujících obrazů a struktur ve virtuální realitě by bylo neefektivní, když je možné je přenést fotografickou cestou. Navíc pokud se jedná o simulátor skutečného světa.

Abych konečně prozradil, co jsme to vlastně pro Warhorse navrhovali, jednalo se o zařízení na snímání a mapovaní lidských obličejů. Během vývoje hry se totiž ukázalo, že na videjích z virtuálního světa vše funguje velmi dobře a celkový vizuál je skvělý, jen tváře postav které jsou velmi podstatnou částí celého herního zážitku jsou zpracovány na úrovni, která dnešním standardům nedostává. Zdánlivě jednoduchý problém je ale velmi složitě řešitelný. Představte si, že máte vymodelovat lidskou tvář úplně z ničeho. Takovou schopnost má třeba pár zkušených sochařů, ti ale zdaleka nejsou zběhlí v 3D grafice. Najděte pak někoho s oběma schopnostmi a zadejte mu výrobu desítek modelů obličejů ještě s různými výrazy a grimasami, které budou pro hru nezbytné. Taková práce by nejen zabrala mnoho času, ale byla by i neuvěřitelně finančně náročná. Zkrátka něco, co si vprostřed vývoje hry nemůžete dovolit. Ve Warhorse je naštěstí mnoho schopných lidí a tak téměř dokázali nemožné i bez naší pomoci. Sestavili jednoduchý rig z kompaktních fotoaparátů pro scanování postav a obličejů. Na první pohled vypadal prostě, jednalo se o tyč osazenou osmi kompakty, které spínaly ve stejný čas a stačilo s ním obejít předlohu ve správném směru, software pak dopočítal zbytek a vytvořil jednoduchý model nasnímaného objektu. Jakkoli jednoduše to zní, smekám před jejich vynalézavostí, protože vytvořit něco podobného z přístrojů které k tomu nejsou určeny je velmi technicky náročné a samotného mě uhranulo, jak dobře takové jednoduché zařízení funguje. Jenže kompakty jsou kompakty, a tak výsledná kvalita byla velmi chudá na detail a vzhledem ke způsobu použití nepřesná. V tuto chvíli přichází na řadu poptřeba upgradu na sestavu, která je technicky náročnější a zároveň potřeba mít řešení dostupné co nejdříve a funkční. Tady nastupuje naše společnost.

Po zadání zakázky jsem velmi rychle dal dohromady první testovací model sestávající z dvanácti zapůjčených zrcadlovek a světelné techniky. Bylo potřeba vytvořit sestavu, která bude snímat model v jednu velmi krátkou chvíli, abychom eliminovali pohybovou nepřesnost a zároveň dost kvalitně na to, aby výstup byl bez úprav dále použitelný. Naštestí jsem již předešle konstruoval produktové studio s podobnými technologiemi a tak nebyl problém vymyslet něco obdobného jen s několika málo modifikacemi. Zrcadlovky zapůjčila společnost Canon, neboť jejich přistroje je nejsnazší navázat na ovládací software a světelná technika byla poskytnuta firmou Fomei. Zrcadlovky EOS jsou v této branži velmi populární právě pro to, že pro ně existuje množství programů jiných developerů, které s nimi umí pracovat. Světla Fomei jsem pak volil s ohledem na to, že jejich nejvyšší modelová řada splňuje nejnáročnější požadavky na konzistenci výkonu a jedná se o českou společnost, případný servis nebo výměna zařízení je tak zdaleka nejdostupnější, což je pro hladkou funkci studia pro případ poruchy také velmi důležité.

Týden na to jsme se jali celý set stavět a testovat, samozřejmě se hned vynořily první problémy, synchronizace aparátů přes USB byla pomalá, sériové zapojení kabelových spouští vedlo k zasekávání fotoaparátů, zpočátku se celé řešení jevilo jako velmi obtížné. Díky skvělé spolupráci lidí z Warhorse jsme ale zásadní neduhy systému odladili již během prvního dne. Pro mě osobně to byla naprosto kouzelná zkušenost. Po dlouhé době jsem měl opravdu pocit, že jsem se sešel s týmem lidí, kteří mají svou práci rádi a jsou schopni kretivně řešit jakékoli překážky. Výstupy hned z prvních testů, kde jsme použili jen šest přístrojů nás přesvědčily o tom, že jsme na správné cestě. Kvalita byla vynikající a 3D modely byly ihned dokonalé jak svou detailností, tak také kvalitou textury. Navržený rig totiž dokáže vyvořit nejen prostorový model předmětu, ale také na něj namapovat texturu podle fotografií. Ihned napoprvé jsme tedy slavili velký úspěch.

Jak to vypadá a jak to funguje, můžete vidět na přiložených fotografiích a videu. Právě teď se také montuje větší rig, sestávající z 32 fotoaparátů. Na detailní reportáž z jeho fungování se můžete těšit již brzy. Sám se nemohu dočkat.

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.