Barva v digitální fotografii: Jak vidí váš foťák Fotoporadna

Barva v digitální fotografii: Jak vidí váš foťák

Bohuslav BrožAktualizováno: 7. 8. 2019 v 15:28 • Rubrika: Fotoporadna

My lidé dokážeme vnímat až 25 miliónů odstínů a barev (pouze vnímat, nikoli rozeznávat, natož pak definovat nebo dokonce pojmenovat, milé dámy (: ). K tomu si v základu vystačíme se třemi barvami, a to modrou, červenou a zelenou. Tyto tři barvy a jejich různé kombinace stačí k vytvoření toho závěrečného a nepředstavitelného počtu 25 mil. Ve zvířecí říši, kam vlastně patříme i my, najdeme druhy, které jsou na tom podstatně hůř. Panuje zažitý mýtus, že pes - parťák, který nás trpělivě provází několik tisíciletí, vnímá černobíle, ve skutečnosti ale pracuje s modrou a žlutou barvou. A jak je na tom foťák nebo mobil - parťáci, kteří nás provází velmi intenzivně v posledních letech? Na to se mrkneme v následujících řádcích.

Digitální čip v našich zařízeních vnímá vlastně stejně, jako jsme se donedávna mylně domnívali u psů, tedy černobíle - monochromaticky. Každý pixlík vlastně jen určí intenzitu světla a tmy. Od černé přes širokou škálu šedé až po bílou. S tímto jednoduchým přístupem si dokáží někteří výrobci vystačit, prostě nám nabízí přístroj, který snímá černobíle, jako je třeba M Monochrom od společnosti Leica.  Absolutní většina výrobců ale přece jen chce, abychom vnímali svět barevně, takže před tyto čipy umisťují barevné filtry, které se pak aplikují v různých provedeních. Obvyklé jsou tři čipy právě pro modrou, zelenou a červenou, nicméně v dnešní době už se i koketuje s nahrazováním zelené barvy žlutou, a to kvůli výsledku v horších světelných podmínkách atd., jako je tomu třeba u telefonu Huawei P30.

V každém případě je nejrozšířenější Bayerova maska, ta je umístěna před senzorem a ke každému pixlíku propouští světlo, které prošlo barevným filtrem, takže mimo informace, jak je snímek světlý nebo tmavý, máme i informaci o tom, jak je barevný. Tuto masku (filtr) tvoří mozaika červené, modré, zelené nebo zelené barvy. Ano, zelených okének je totiž dvakrát víc, protože na zelenou je lidské oko nejcitlivější.

Bayerova maska, zdroj: Wikipedia
 

Tady končí ta část, do které nemůžeme zasáhnout, taková ta hardwarová výbava fotoaparátu pro barvu, kterou prostě neovlivníme. V následujících částech je tomu jinak, podíváme se, kde máme možnost pracovat s barevným podáním a ovlivňovat jej.

Vyvážení bílé barvy

Lidské oko (respektive mozek) je schopen se přizpůsobit, takže už nám ani nepřijde, že barvy a jejich podání se mění v různých prostředích. To se nejlépe demonstruje na bílé barvě, protože nejlépe odráží světlo. Zatímco nám připadá A4 stále bílá, je tomu jinak na slunci, ve stínu, anebo pod žárovkou... Nedej bože, a to je nejčastější situace, se smíšeným prostředím, jako je místnost s okny, umělým různorodým osvětlením a třeba několika zářícími monitory. Fotoaparát se přizpůsobit neumí, je potřeba jej navést.

A protože máme tak nějak rádi empirické vyjádření věcí kolem sebe, není tomu jinak ani u měření teploty bílé barvy. Teplotu si ponejvíc rozebrali pánové Celsius a Fahrenheit, takže tady zůstal prostor pro Kelvina. Jednotku uvádíme zkrátka v Kelvinech, je to jedna z možností nastavení. Používá se třeba ve filmařině, kdy si navolíme na kameře nebo fotoaparátu teplotu dominantního umělého osvětlení.

Většina z nás si ale může vystačit s přednastavenými režimy, jako je polední slunce, pod mrakem, žárovkové nebo zářivkové světlo atd.

Případně máme k dispozici ještě tzv. sběr bílé barvy. Pokud fotíme na stejném místě za konstantního osvětlení třeba produkty na web, řekneme fotoaparátu (přes patřičnou ikonku) “tohle je od teď pro tebe bílá a jenom bílá barva".

V praxi je, kvůli různým zdrojům světla a jejich míchání, takovou sázkou na jistotu nechat nastavení v automatické poloze.

"Vyvážení bílé barvy na automat/žárovku" 

 

Obecně to funguje tak, že vlastně fotoaparátu řekneme buď “jsi ve stínu, takže barvy půjdou do studených tónů, přidej teplou žlutou, nebo jsi naopak pod starou žárovkou, takže potlač žlutou a přidej modrou”. 

Pomyslnou nulou (hranicí mezi “teplými a studenými”) je teplota naměřená při poledním slunci. Zajímavostí je, že k této teplotě má velmi blízko i vyvážení bílé na hodnotu blesku. Blesk je jakousi simulací denního světla.

Pokud se nám povede vyfotit neopakovatelný záběr s chybným nastavením, nepropadáme panice a neprodáváme fotoaparát. Stále je tu celá řada editorů a při troše šikovnosti máme možnost nápravy ve většině z nich. 

Imitace fotomateriálů, kreativní a umělecké profily

Obrazové editory umí mimochodem také spousty barevných kouzel, mimo jiné i imitace různých stylů, filtrů a použitých technik. 

Bylo jen otázkou času, kdy se tohle barevné napodobování softwarově přesune i do telefonů a fotoaparátů. Začalo to imitací filmových materiálů, kde vedle klasického černobílého provedení a sépie pozvolna přibývaly další.

Dnes jsou běžné živé, teplé, chladné, dramatické, cross tóny... a už jsem jen krůček od kreativních filtrů, které se často s imitacemi prolínají. Pokud dokážeme záběr ztmavit, zvládneme ztmavit třeba i jen rohy, a tak je tu pinhole (dírková komora - jedna z prvních technologií focení), nebo efekt diorama (dojem pohledu z velké vzdálenosti, evokující model) a celá řada dalších.

U vyšších typů fotoaparátů máme možnost efekt podle potřeb zesílit nebo zeslabit. Do imitací filmových materiálů pak vedle zmíněných filtrů můžeme zasahovat v podobě kontrastu, sytosti atd. Tady opět platí, že tohle šikovný grafik zvládne, ale ten čas u toho strávený...

V příští části se podíváme, co s barvou zvládnou filtry na objektivu a jak celou soustavu sjednotit a uzavřít třeba pomocí ICC profilu.




Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 5 000 Kč

Nahrát

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využíváním cookies a využití osobních údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech. Tyto souhlasy můžete kdykoliv změnit, vypnout nebo upravit v Nastavení soukromí, které otevřete kliknutím na odkaz níže.
Dozvědět se víc
Rozumím