Magazín

Fotoporadna

Budiž světlo! Inspirujte se fotografiemi s dokonalým nasvícením

Martin LukešAktualizováno: 5. 5. 2025 v 14:27 • Rubrika: Fotoporadna

Budiž světlo! Inspirujte se fotografiemi s dokonalým nasvícením

Jedno fotografické rčení říká, že začínající fotograf řeší techniku, pokročilejší objektiv a skutečného mistra nejvíce zajímá světlo. To bohužel odráží současný trend, kdy mnoho méně zkušených fotografů podlehne technickým parametrům, jako jsou velikost snímače, jeho rozlišení, rychlost sekvenčního snímání atd., ale často při své tvorbě zapomínají na to, že ty nejlepší fotografie jsou především o světle a jejich světelné atmosféře.

Obsah

Proč je světlo tak důležité?

Běžný divák totiž neřeší, čím byla fotografie, kterou si prohlíží, vyfocena, ale jestli se mu líbí, nebo ne. A přesně to ovlivňuje, jak byla fotografovaná scéna nasvícena a jak dobře se fotografovi podařilo světlo zachytit.

Světlo dnes obecně vnímáme už tak nějak podvědomě. Přitom ovlivňuje naše životy a naše myšlení doslova na každém kroku. Stačí se trochu rozhlédnout, zamyslet a začít světlo vnímat a naučit se ho číst. Přemýšleli jste nad tím, proč je v obchodě s potravinami pečivo nasvíceno žlutým světlem a chladicí pulty s masem a mořskými plody studeným světlem? Nebo proč jsou v prodejnách s luxusním zbožím, od obuvi, přes hodinky až po šperky, často použita bodová světla? Případně nad tím, proč se v kavárnách a luxusních restauracích často používá intimní osvětlení a šerosvit?


Tomáš Raboch / Prodáno
To, jak se cítíme v nějakém interiéru nebo prostoru obecně, je podmíněno nejen tím, co se v něm nachází a jak je vybaven, ale velkou roli v tom hraje také jeho osvětlení a to, jak na nás světlo působí. A přesně tomu je podmíněno fotografování interiérů. Světlo na těchto záběrech musí působit nejen autenticky, ale také příjemně a harmonicky, tak abychom se v daném prostředí cítili příjemně a stejné pocity měli i z fotografie.

 

Myslím, že to není těžké uhodnout. Ať už jde o nabídku produktů, potravin nebo služeb, světlo podvědomě ovlivňuje to, jak danou věc nebo prostor vnímáme, a na tom samozřejmě závisí i naše případné rozhodování o tom, kolik jsme ochotni v jednotlivých situacích utratit peněz.

Se světlem se ale záměrně manipuluje nejenom z obchodních důvodů. Dnes už si lze v každé běžné elektroprodejně zakoupit LED svítidla s konkrétní teplotou chromatičnosti, od teplého zabarvení, přes neutrální až po studené, v závislosti na tom, kde konkrétně chceme dané světlo nainstalovat.


Systémový blesk - nepostradatelný pomocník pro mnoho fotografických žánrů

Stejně tak se zkuste zamyslet a soustředit se na světlo v nějakém dobrém filmu nebo při sledování divadelního představení či koncertu. Ty opravdu kvalitní produkce jsou často naprostou symfonií práce se světlem a světelnou atmosférou.

A přesně ze všech těchto důvodů každý, kdo se chce stát dobrým fotografem, musí umět číst světlo a cíleně s ním pracovat. Možná si někdo řekne, že pokud se nevěnuje focení profesionálně a fotí jen tu a tam nějakou tu​​​​​​​ rodinou oslavu nebo momentky z dovolené, tak se ho tohle vlastně vůbec netýká. To je ale zásadní omyl. Se světlem musí umět pracovat v podstatě každý fotograf bez ohledu na žánr nebo zaměření. Je v podstatě jedno, jestli se věnujete produktové fotografii, portrétům, street fotografiím, krajinám, sportu, zvířatům, architektuře, svatbám, nebo jen již zmiňovaným rodinným momentkám. Vaše fotografie mohou být špatné, pokud světlo dobře nepřečtete a nezkrotíte ho, anebo naopak dobré, pokud s ním budete pracovat správně.


Simona Smrčková - Jana
V portrétní fotografii je světelné schéma základním stavebním kamenem. Světlo dává portrétní fotografii náladu, modeluje tvary a linie portrétovaného člověka a může vytvořit určitou plastičnost, tedy iluzi třetího rozměru, který standardní fotografii chybí. To ostatně platí již mnoho tisíc let ve výtvarném umění, které tu bylo dávno před vynálezem fotografie.

My jakožto fotografové můžeme pracovat v podstatě s jakýmkoli světelným zdrojem, jaký nás napadne. Od přirozeného, tedy slunce, přes umělé světlo zářivek a žárovek až po světla pomocná, ta fotografická, jako jsou interní blesk fotoaparátu, externí systémový blesk, světla trvalá a nejrůznější LED panely až po světla studiová, tedy ta záblesková. Každé se samozřejmě hodí k jiným účelům a pro jiné žánry, nicméně princip toho, jak světlo číst a jak s ním pracovat, je v podstatě stejný.


Záblesková světla - V mnoha případech je pro dokonalé nasvícení scény nutné využít profesionální studiovou techniku, tedy záblesková světla. Ta nabízejí plynule regulovaný výkon a navíc velký výběr modifikátorů, díky kterým lze vyladit světlo přesně podle konkrétní potřeby.

Nezapomínejte proto při své tvorbě na to, z jaké strany světlo jde, jakou má intenzitu, jaký má charakter, jestli je měkké nebo tvrdé, jakou má barevnou teplotu a v neposlední řadě kolik světelných zdrojů fotografovanou scénu ovlivňuje. A když budete mít pocit, že něco nesedí a mohlo by to pokazit výslednou fotografii, zkuste se světlem pracovat, jestli je to jen trochu možné. No, a když ne, počkejte si na lepší, nebo zkuste nasvítit scénu nějakým externím zdrojem. Tím posouváte své dovednosti zas o něco výš a vaše tvorba tak bude lepší a úspěšnější.

A třeba se časem dostanete na takovou úroveň, jako někteří členové Galerie Megapixel, kteří se světlem pracují naprosto mistrně.

Inspirace z Galerie Megapixel


Monika Drapáková / V modré hodince
Kromě skvělé kompozice, práce s perspektivou a geometrií musím vyzdvihnout opravdu velmi dobrou práci se světlem. Autorka si počkala na modrou hodinku, tedy čas kolem západu slunce. Ta dává fotografii namodralý nádech, který skvěle kontrastuje s teplými barvami lamp a dalšího umělého osvětlení.

 


Marek Dvořák / Mezcal
Světlo, které dává scéně atmosféru, příběh a dynamiku, je v podstatě alfou a omegou kvalitní reklamní fotografie. V tomto případě bylo světelného kontrastu docíleno světlem přirozeným a zčásti je světlo do fotografie dosazeno dodatečně pomocí pokročilejší montáže. To je v tomto oboru zcela legitimní postup. Autor ho zvládl naprosto bravurně. I zde je využit barevný kontrast teplých a studených tónů.

 


Monika Drapáková / Večerní Porto  
Ranní rozbřesk a večerní soumrak jsou jedním z nejoblíbenějších časů pro focení krajin, měst a fotografií architektonických prvků. Kontrastní barva oblohy dává fotografované scéně velmi zajímavou atmosféru, a byť jsou podobné fotografie občas nazývány kýčem, najde se málokdo, komu by se opravdu nelíbily. 

 


Simona Smrckova / Drive
V této portrétní fotografii využila autorka potenciál nasvícení na maximum. Hlavní světlo osvětluje trojúhelník obličeje, protisvětlo dělá krásný odlesk na vlasech, krku a ramenu, ohnivé světlo na pozadí výborně kontrastuje se zbytkem studeného zabarvení a nechybí ani odlesky, které dávají živost dalším prvkům scény, jako je horní část okénka dveří, sedačka a hrana staženého skla. Fotografie má úžasnou filmovou atmosféru a je krásnou ukázkou prvoligového svícení.


Dusan Cupa / Banánový chlebíček s čokoládou 
V některých případech není nutné hledat při nasvícení fotografie nějaké složitosti a klidně se může stát, že nejlepšího výsledku dosáhnete tou nejjednodušší cestou. U produktové fotografie jako je tato proto často stačí nasvítit hlavní partie scény a případně vykrýt nejhlubší stíny. Jak vidíte sami, prostě to funguje.



Radovan Bartek / MyDannie
Častým schématem, které se využívá nejen při portrétní fotografii, ale také například při focení produktů, zátiší nebo reportáží, je soustředěné dominantní světlo, které vypíchne hlavní motiv, a tlumené světlo, které naopak potlačí výraznost pozadí. Přesně to využil autor tohoto skvělého portrétu z pracovního prostředí. K docílení tohoto efektu je nutné bodové nebo soustředěné světlo, které vykryje pouze hlavní část obrazu.

 

Kurzy a workshopy zaměřené na práci se světlem



René Brunda / Meta
Tam, kde při focení portrétů, produktů nebo reklamních záběrů potřebujete několik světel s velkými modifikátory, vám při focení makra mnohdy stačí jeden malý systémový blesk a k případnému rozptýlení světla maličký softbox, nebo i list obyčejného kancelářského papíru. Detaily a mikro svět fauny i flóry jsou často utopeny ve stínu a mnohdy s nimi nelze nijak manipulovat, a tak se to bez externího přisvícení neobejde. A jak se říká, nejlepší fotografie s bleskem je ta, na které světlo blesku není poznat. A to je dáno nejen výkonem, ale také jeho modifikací a především pak směrem, ze kterého na scénu svítíme. A to vše se autorovi tohoto snímku povedlo na jedničku..

Související články na téma světlo

 



Titulní foto: Simona Smrckova / China Town II.

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.