Recenze Canon EOS 1D X Mark II tělo

Ohnisko: 50 mm
Objektiv:
-

Canon EOS 1D X Mark II tělo

Představení Canon EOS 1D X Mark II tělo

Představení Canon EOS 1D X Mark II tělo

Asi nemá smysl popisovat zde technické parametry nové vlajkové lodě Canonu, konec konců si je můžete přečíst dole na této stránce. Canon EOS 1D X Mark II je čistokrevný profi přístroj a nechybí mu prostě nic. Je příjemné s ním fotit, dobře sedí v ruce, dobře se ovládá, je velice rychlý, no prostě dělá přesně to, co bychom od profi přístroje mohli očekávat. To ve zkratce.

Když jsem měl možnost EOS 1D X Mark II vyzkoušet, nemohl jsem pořádně otestovat všechny aspekty, které by nás mohly zajímat. Oproti předchůdci EOS 1D X se sice událo pár změn, ale nejedná se o nic vyloženě zásadního:

EOS 1D X Mark II

EOS 1D X

ISO

100-51 200 (50-409 600)

100-51 200 (50-409 600)

Rychlost sériového snímání

16 sn/s

14 sn/s

GPS

Ano

Ne

CFast

CF

Max. kvalita videa

4K

Full HD

Životnost baterie

1 210 snímků

1 700 snímků

Hmotnost

1 530g

1 340g

Dotykový displej

Ano

Ne

Rozlišení snímače

20 Mpx

18 Mpx

Z výše uvedených parametrů budí obdiv maximální citlivost ISO 409 600. To je hodnota, kterou si mnozí z nás dovedou jen těžko představit. S takovouhle citlivostí se dá fotit v noci na běžně osvětlené ulici clonou f/3,2 a expozičním časem 1/400s (!!!), vyzkoušeno v praxi. Jak se ale můžete přesvědčit na ukázkových snímcích, je maximální citlivost už dost obtížně použitelná. Ale citlivosti do cca ISO 51 200 jsou velice dobré. Je třeba zmínit také to, že kvalitu ukázkových fotek podle mého názoru negativně ovlivňuje poměrně silná redukce šumu. Vyzkoušel jsem, že s nejmírnější redukcí šumu jsou fotky daleko ostřejší a šum nepůsobí zase tak moc rušivě.

Nedpodstatnější změna je ale v kvalitě snímače, přesněji řečeno v dynamickém rozsahu. U všech předchozích Canonu jsem měl vždy problém s rozsahem jasů, jaký byly schopné zachytit. U EOS 1D X Mark II je to ale VÝRAZNĚ lepší a to především v RAWu. V JPEGu se to projevuje jen málo, ale jak se můžete přesvědčit na ukázkách č. 4 a 5, jsou u druhého snímku daleko lépe prokreslené stíny i světla, jedná se totiž o výstup z RAWu. Kdybych tedy měl vyzdvihnout jednu jedinou věc, která mě na novém modelu potěšila asi nejvíc, je to právě dynamický rozsah. Dokonce jsem zkoušel porovnání s Nikonem D810, který je v dynamickém rozsahu na absolutní špičce a k mému údivu byl rozdíl velice malý. Server DxO, který se zabývá laboratorními testy fototechniky zveřejnil, že EOS 1D X Mark II zvládá rozsah 13,5 EV, zmíněný Nikon D810 pak 14,8 EV a to už není tak velký rozdíl.

Velice mě potěšila také rychlost a to jak sériového snímání, tak ostření. Se zapnutým autofokusem zvládne 14 sn/s, což je už skoro snímková frekvence videa, když v digitálních foťácích začínalo. Dobré ale je, že této rychlosti odpovídá i výkon autofokusu – tedy pokud použijete vhodný objektiv. Rychlost jsem vyzkoušel na závodech motorek a procento správně zaostřených snímků bylo velice vysoké.

Příjemná je také vestavěná GPS jednotka, která dokáže zaznamenat pozici zachycení snímku poměrně přesně.

Další novinkou jsou paměťové karty CFast, které jsou mnohem rychlejší, než starší CF karty. To se hodí nejen pro sekvenční snímání, ale také pro natáčení 4K videa, které se zaznamenává frekvencí 50 sn/s. Videu se nijak nevěnuji, takže se musím vyjádřit jen velice laicky: kvalitnější video jsem ještě nikdy nenatočil. Zkoušel jsem také natáčení zpomalených záběrů frekvencí 100 sn/s, ale zde je to už „jen“ Full HD.

Mám-li své dojmy shrnout, nemohu šetřit chválou. Canon EOS 1D X Mark II je naprosto univerzální přístroj. Je neuvěřitelně rychlý a kvalita fotek je prvotřídní, takže si dokážu představit, že tento přístroj budou používat nejenom sportovní fotografové a reportéři, ale také wildlife fotografové a klidně i krajináři. Těm ale možná bude scházet trochu vyšší rozlišení. Jsem zvyklý na Nikon D810, který co do kvality obrazu najde jen málo konkurentů, ale upřímně musím říci, že kdyby mi někdo nabídl tenhle Canon, nebránil bych se mu… Kdo mě jen trochu zná, tak ví, že tohle je ta největší pochvala, jakou mohu novému Canonu vyseknout.  :)

Megapixel videorecenze Canon EOS 1D X Mark II tělo

3

Bezva,jsem zase o krok dále,Luděk.

Luděk, 07.12.2016

3

Porovnání obrazové kvality

Porovnání obrazové kvality

Canon EOS 1D X Mark II má nový full-frame snímač CMOS s 20,2 megapixelů, nová zaostřovací technologie Al Servo AF III+ i podpora natáčení filmů v rozlišení 4K při snímkovací frekvenci 60p. Díky této jedinečné kombinaci síly a obrazových možností je Canon EOS1D X Mark II ideálním základním nástrojem pro prakticky všechny typy. Předefinování obrazové kvality a přesnosti automatického zaostřování. Fotoaparát EOS-1D X Mark II se může také pochlubit širokým a univerzálním rozsahem citlivosti ISO, konkrétně skvělými hodnotami 100 až 51 200.

Staňte se přeborníkem akčních situací díky vysokorychlostnímu snímání.

Fotoaparát EOS-1D X Mark II překonává hranice rychlého snímání. Dokáže pořizovat snímky rychlostí až 14 sn./s při plnohodnotném průběžném automatickém zaostřování a automatické expozici nebo rychlostí až 16 sn./s s živým náhledem zásluhou rychlosti procesorů DIGIC 6+ a nového systému pohonu zrcadla. V kombinaci s médii CFast 2.0™ může fotoaparát nabídnout kontinuální sérii až 170 nekomprimovaných snímků 14bitového formátu RAW

eos_1d_x_mark_ii_kingfisher_tcm126-1345853 | Megapixel

Plnoformátový snímač CMOS s rozlišením 20,2 megapixelu a vysokou expoziční pružností, vyvinutý a vyrobený společností Canon, snižuje šum při vysokých i nízkých hodnotách citlivosti ISO. Tento výjimečný snímač je vybaven mikročočkami bez mezer, které zajišťují vysokou kvalitu obrazu za všech podmínek snímání. Zásluhou čoček bez mezer nedochází ke ztrátě světla mezi jednotlivými pixely, protože veškeré světlo dopadající na snímač je přivedeno do níže umístěných pixelů. Tím se zlepšuje schopnost soustředit světlo a zvyšuje poměr signálu k šumu.

36672_pr42 | Megapixel

Zvýšený počet záznamových pixelů fotoaparátu EOS-1D X Mark II (20,2 MP) v porovnání s modelem EOS-1D X nabízí větší možnosti pro ořez se zachováním výjimečné úrovně detailů. Zvýšená expoziční pružnost současně umožňuje zvolit kompozice, které budou přeexponované nebo podexponované, aniž by došlo k velké ztrátě detailů.

Vysoká citlivost ISO

Citlivost je rozhodující v každé profesionální situaci. Větší flexibilita citlivosti ISO je pak užitečná především při fotografování za slabého osvětlení nebo na téměř tmavých místech. Zásluhou nejvyšší nativní citlivosti ISO 51200 lze rozsah fotoaparátu EOS-1D X MARK II pro fotografování na velmi tmavých místech rozšířit ještě dále, a to až na ISO 409600. A flexibilita zde ještě nekončí. I v režimu automatického nastavení citlivosti ISO jsou možné rychlosti závěrky až 1/8000 s, stejně jako je možná kompenzace expozice v ručním režimu.

eos_1d_x_mark_ii_snow_boarding_tcm126-1345302 | Megapixel

Systém CMOS AF s duálními pixely

CMOS AF s dvojitými pixely je technologie automatického zaostřování (AF) s detekcí fáze využívající snímač, která je navržena tak, aby poskytovala plynulé, vysoce výkonné průběžné zaostřování se sledováním při snímání filmů a rychlé dosažení automatického zaostření při pořizování fotografií v režimu živého náhledu. Jedná se o technologii vyvinutou společností Canon, ideální pro vytváření profesionálně vypadajících efektů zaostření na bližší objekt v záběru a k zachování řádného zaostření objektu pohybujícího se k uživateli, zatímco pozadí zůstane rozmazáno, což je vymezující typický znak filmů EOS.

Rychlost zaostřování byla zdvojnásobena z pěti kroků u modelu EOS 7D Mark II na deset kroků u fotoaparátu EOS-1D X MARK II, což umožňuje rychleji a plynuleji měnit zaostření. Systém nyní pokrývá přibližně 80 procent plochy snímače a spolupracuje se všemi objektivy typu EF, a to za všech podmínek snímání a se všemi kvalitami a velikostmi záznamu filmů.

Technologie AI Servo AF III+

Technologie AI Servo AF III+ společnosti Canon je opatřena algoritmem automatického zaostřování, který společně se systémem EOS iTR (EOS Intelligent Tracking and Recognition) zvyšuje citlivost sledování ve scénách, v nichž se objekty pohybují náhle, a poskytuje jemné a přesné zaostření, a to dokonce i v situacích, kdy je zaostření obtížné.

Fotoaparát EOS-1D X Mark II je vybaven šesti sadami nastavení případových studií AF, které vám pomohou zvolit nejvhodnější možnost pro daný objekt. Tyto případové studie poskytují různá nastavení pro tři parametry předvolby AF, jimiž jsou sledovací citlivost, sledování zrychlení/zpomalení pohybu a automatické přepínání AF bodů. Uvedené parametry lze dále přizpůsobit na základě osobních preferencí.

Rozšířená plocha automatického zaostřování s 61 body

eos-1d-x-markii-autofocus_tcm126-1347060 | Megapixel

Zvětšení plochy pokryté AF body je funkce, kterou fotografové, ať už profesionální či amatérští, velmi často vyžadují. U fotoaparátu EOS-1D X Mark II byly AF body rozmístěny přes širší oblast, což dodává větší volnost, pokud jde o přípustnou polohu objektů při výběru kompozice. Ve středové oblasti došlo k rozšíření ve svislém směru o 8 procent a v okrajové oblasti o 24 procent.

Rozsah možností zaostřování fotoaparátu EOS-1D X Mark II dále rozšiřuje 41 křížových a 5 duálních křížových bodů AF (Počty zaostřovacích bodů, křížových zaostřovacích bodů a duálních křížových AF bodů se liší v závislosti na použitém objektivu.). Křížové AF body poskytují větší přesnost automatického zaostřování v širší oblasti záběru, a zajišťují tak správné zaostření, které je důležité pro rychle se pohybující objekty. Všech 61 AF bodů a 41 křížových AF bodů lze vybírat jednotlivě.

Zobrazení bodu AF s červeným podsvícením

Na základě názorů uživatelů fotoaparátu EOS-1D X byla znovu zavedena funkce červeně zobrazeného rámečku automatického zaostřování, která se poprvé objevila u modelu EOS-1D Mark IV. Společně s osvětleným zobrazením rámečku byly do řady EOS-1 přeneseny systém inteligentní analýzy scén EOS a optický systém s červeným překryvným zobrazením. Vzhledem k tomu, že lze snadno rozpoznat AF bod na tmavých místech a snadno a okamžitě jej také vybrat, zjednodušil se výběr kompozice v podmínkách se slabým osvětlením.

Detekce mihotání

V prostředí s mihotajícím světlem, například při osvětlení zářivkami, může vést použití vyšších rychlostí závěrky k nepravidelným expozicím a barvám v důsledku frekvence blikání světla. Fotoaparát EOS-1D X Mark II, stejně jako modely EOS 7D Mark II, EOS 5DS R a EOS 5DS, detekuje frekvenci blikání zdrojů světla a přizpůsobí časování snímání tak, aby pořídil snímek s téměř nejvyšším jasem, a potlačil tak efekt blikání. Tato funkce je účinná pro frekvence mihotání 100 Hz a 120 Hz a využívá vylepšený algoritmus, který chrání před nesprávnou detekcí mihotajícího světla.

Perfektní video

Mnohaleté zkušenosti společnosti Canon v oblasti pořizování filmů digitálními jednookými zrcadlovkami vrcholí v modelu EOS-1D X Mark II. Tento model poskytuje filmařům a dokumentaristům možnost snímat příběhy v ohromujícím rozlišení 4K a v celé řadě snímkových frekvencí. Z důvodu zajištění dokonalé ostrosti a kvality se filmy 4K zaznamenávají interně ve standardu DCI 4K s 4 096 × 2 160 body (poměr stran 17:9) v nativním rozlišení na snímači.

Za účelem dodání flexibility pracovnímu postupu 4K je k dispozici rozsáhlý výběr snímkových frekvencí – 23,98, 24, 25, 29,97, 50 a 59,94 sn./s. Přestože se říká, že je při rozlišení 4K obtížné zaostřit, u fotoaparátu EOS-1D X Mark II je dosažení přesného zaostření zásluhou systému Dual Pixel CMOS AF snadné. Pro pořizování interních záznamů je doporučeno médium CFast 2.0™. Fotoaparát EOS-1D X Mark II může zaznamenat nepřetržité video o délce až 29 min 59 s s libovolnou zvolenou snímkovou frekvencí.

Pořizování fotografií s rozlišením 8,8 MP z filmů s rozlišením 4K

Záznam pořízený v rozlišení 4K, dokonce i se snímkovou frekvencí 60 sn./s, lze také použít k získání fotografií s vysokým rozlišením 8,8 megapixelu. Uživatel může záznam sledovat na zadní straně fotoaparátu a extrahovat z něj jednotlivé snímky. To je ideální pro rychle se pohybující objekty, když je vyžadováno snímání s velmi vysokým počtem snímků za sekundu, nebo pro fotografy, kteří potřebují dodat klientům fotografie i video ve vysokém rozlišení.

Fotoaparát EOS-1D X Mark II dokáže pořizovat filmy nejen v rozlišení 4K, ale také v rozlišení Full HD se snímkovou frekvencí 120p nebo 100p. Mnoho fotoaparátů, které zaznamenávají filmy s vysokou snímkovou frekvencí, blokuje zaostření. Fotoaparát EOS-1D X Mark II je však vybaven systémem Dual Pixel CMOS AF umožňujícím automatické zaostřování i při snímkových frekvencích 120p a 100p.

Film s vysokou snímkovou frekvencí se zaznamenává jako film se zpomaleným pohybem s čtvrtinovou rychlostí bez zvuku, přičemž časový kód počítá 4 sekundy pro každou zaznamenanou sekundu a maximální doba záznamu je 7 minut a 29 sekund.

Zdířka pro sluchátka a linkový vstup

Pokud je vyžadován záznam stereofonního zvuku, lze do zdířky pro mikrofon připojit externí mikrofon. Zdířka pro sluchátka umožňuje kontrolovat úrovně zvuku při jeho zaznamenávání.

Zásluhou podpory široké řady snímkových frekvencí, formátů záznamu a příslušenství pro filmy poskytuje fotoaparát EOS-1D X Mark II výrazně větší výkon pro pořizování profesionálních filmů než model EOS-1D X.

Dálkové snímání filmů

Při použití adaptéru (přenašeče) WFT-E8 WiFi lze k zahájení nebo ukončení zaznamenávání filmu použít chytré zařízení, jako je telefon nebo tablet, a to prostřednictvím aplikace Canon Camera Connect (iOS a Android). Zahájené zaznamenávání filmu bude pokračovat, i když dojde k přerušení spojení mezi fotoaparátem a chytrým zařízením, například při snímání pomocí dronu. Server WFT je nyní také kompatibilní se zaznamenáváním filmů a v porovnání s aplikací Camera Connect nabízí komplexnější ovládací prvky.

Rozlišení snímače 20,2 Mpx
Rozlišení fotografií 5472x3648
Velikost snímače (mm) 35,9 x 23,9