Recenze Canon EOS 5DS R tělo

• Díky rozlišení vysoké nároky na kvalitu objektivů

Snímky vytvořené s pomocí Canon EOS 5DS R tělo od členů naší Galerie

Zobrazit fotky z Canon EOS 5DS R tělo v Galerii

Snímky vytvořené s pomocí Canon EOS 5DS R tělo

Představení Canon EOS 5DS R tělo

Představení Canon EOS 5DS R tělo

Canon EOS 5D Mark III byl a stále je velice oblíbeným pracovním nástrojem mnoha fotografů. Někteří mu ale vyčítali ve srovnání s konkurenty relativně nízké rozlišení snímače. Canon tedy přišel s novým modelem, respektive hned se dvěma novými modely, které nabízejí momentálně nejvyšší rozlišení, jaké je k dispozici u zrcadlovek s fullframe snímačem, celých 50 Mpx. Canon EOS 5 DS a 5DS R se liší jen jednou jedinou „maličkostí“, jinak jsou stejné. Tou maličkostí je modifikovaný low-pass filtr u modelu EOS 5 DS R. Rozdíly jsou tedy podobné, jako před časem u konkurenčních modelů Nikon D800 a D800E. Modifikovaný low-pass filtr by měl poskytovat o něco ostřejší fotografie, ale snímky mohou být náchylné na tvorbu moiré, pokud se v záběru vyskytne pravidelná struktura (střešní krytina, zábradlí, textura látky a podobně). Fotografie naší testovací scény to potvrdily.

Ovládání

V tomto ohledu se oproti předchůdci nic nezměnilo, všechny ovládací prvky jsou naprosto stejně rozmístěny, takže při koupi novinky by vás nemělo nic překvapit. Vím jen o jedné malé drobnosti, která je ale velice příjemná. Pokud jste si zvykli nastavovat přístroj přes zadní displej a tlačítko Q, bude to pro vás teď ještě zajímavější. U nových modelů si totiž můžete uživatelsky nastavit, které funkce se vám mají na displeji objevit a kde budou umístěny.

Obrazová kvalita

Jak jsem psal před chvilkou, nový snímač má rozlišení 50 Mpx, to je na fullframe snímač skutečně hodně. Dobrou zprávou ale je, že pokud máte k dispozici kvalitní objektivy, můžete se těšit z opravdu velkého množství detailů. A to především s modelem EOS 5DS R. Modifikovaný low-pass filtr se na znatelně lepší ostrosti fotek skutečně projevuje. Prohlédněte si snímky testovací scény v Nástroji na porovnání obrazové kvality a uvidíte sami. Myslím, že to nepotřebuje žádný velký komentář.

Pokud jde o náchylnost k tvorbě moiré, tedy barevných skvrn na pravidelných strukturách, je model R k tomuto jevu skutečně náchylnější. Schválně jsem porovnával ještě s Nikonem D810, který je na tom s low-pass filtrem podobně, jako „erko“. Nikon na moiré tolik netrpí, ale rozdíl je skutečně malý. Pokud jde o samotnou ostrost, je verze 5DS R o dost ostřejší, než 5DS. Podotýkám, že scéna je focena vždy stejným nastavením, ze stativu a totožným objektivem, takže chyba fotografa je vyloučena. Protože fotíme vždy v továrním nastavení, je ostrost ovlivněna také redukcí šumu, takže když jí vypnete, u obou modelů se to ještě zlepší.

Právě šum je další věcí, která mnohé velice zajímá. I když mají snímače ohromné rozlišení, je šum naštěstí naprosto bez problémů a to i při nastavení vysokých citlivostí. Opět vás odkážu na ukázkové snímky, kde je to hezky vidět. Osobně bych snesl jemnější algoritmy, protože se zapnutou redukcí dost trpí právě kresba. U vysokých citlivostí jsou pak už detaily docela „vyžehlené“.

Bohužel jsem neměl dostatek času na to, abych pořádně vyzkoušel dynamický rozsah. Ale ve zkratce mohu říci, že se v tomto ohledu oproti předchůdcům nejspíš nic moc nezměnilo. Když jsem používal režim priority clony, velice často jsem musel nastavit korekci expozice na hodnotu -2/3EV, abych byl s množstvím světla ve fotce spokojen. Jinými slovy: zdá se mi, že mají oba modely sklony k přeexpozici. Zatím jsem nedělal přímé porovnání – a doufám, že se k tomu brzy dostanu – ale jsem z Nikonu zvyklý na to, že se jasů do fotky vejde prostě víc. Tam, kde jsem s Nikonem D810 zvyklý na perfektní fotku, se mi stávalo, že byla dost často přeexponovaná obloha. Je to vidět i na některých ukázkách.

Konstrukce a zpracování

Jak jsem psal v úvodu u ovládacích prvků, ani zde nás nečeká žádné velké překvapení. Tělo je z magnéziové slitiny, přitom je poměrně lehké a jak je u Canonů této kategorie zvykem, bohužel není vybaveno vestavěným výklopným bleskem. Argument, že vestavěný blesk je stejně k ničemu, samozřejmě neberu. Dá se s ním třeba bezdrátově ovládat externí blesk.

Přepracován byl mechanizmus zrcadla, aby byly při jeho sklápění minimalizovány vibrace. S vysokým rozlišením snímače a s kvalitními objektivy totiž neudržíte tak dlouhé časy, jako jste byli doposud zvyklí, takže každé drobné vylepšení v tomto ohledu je jenom vítáno.

Velice příjemný je velký hledáček. Na matnici se nyní může zobrazovat daleko víc údajů, než jste asi byli zvyklí a to je jednoznačně plus. V hledáčku přirozeně uvidíte také zaostřovací body, je jich 61. Při praktickém focení na brněnském okruhu jsem měl dostatek možností vyzkoušet, jak ostřící systém funguje. I když je oproti 5D Mark III o něco vylepšený, funguje dost podobně. Používal jsem profi objektivy s rychlými ostřícími motory, takže pravděpodobnost pořízení správně zaostřených fotografií byla docela vysoká. A většinou se to také povedlo. Jen režim automatické volby ostřícího bodu při sledování pohybujícího se objektu měl občas problémy. Ale při nastavení skupiny ostřících bodů a nebo při volbě jednotlivých ostřících polí fungoval autofokus o dost spolehlivěji.

Megapixel videorecenze Canon EOS 5DS R tělo

Hodnocení zákazníků (7)

Hodnocení zákazníků (7)

4.4286

velice spokojený, krásné detaily

David, Milovice-Mladá, 11.06.2020

1

Milan, Čistá u Rakovníka, 11.02.2019

5

Jsem velmi spokojená :-)

Štěpánka, Rokycany, 28.11.2018

5

Tomáš, Praha 6, 06.12.2016

5

Pokud to muzu shrnout pouze dvema slovy, tak to budou prave slova "naprosta dokonalost". Vsem fotografum co to s focenim mysli vazne a zalezi jim na kvalite, by jsem pral mit moznost si s timto telem zafotit. I kdyz jsem mel EOS 5D mark III a myslel jsem si, ze 20 mpixelu je dost .. chyba 50 mpixelu je opravdu vic a jde to znat, protoze az budete moci modelce z 10ti metru po zvetseni spocitat rasy, tak poznate, ze to opravdu stoji za to.

Jiří, Vítkov, 06.04.2016

5

Robert, Karlovy Vary, 21.11.2015

5

René, Horice, 06.10.2015

5

Porovnání obrazové kvality

Porovnání obrazové kvality

Pořiďte si vybraný fotoaparát nebo videokameru Canon spolu s objektivem, zaregistrujte produkty na stránce akce a získejte zpět až 27 000 Kč! Canon EOS 5DS a 5DS R jsou vybaveny zcela novým full-frame snímačem o ultra vysokém rozlišení 50,6Mpx. Model EOS 5DS R je navíc naprosto ideální pro focení ve všech situacích, kdy se uživatelé spokojí jen s nejostřejšími snímky. Fotoaparát totiž obsahuje speciální filtr, který eliminuje nedostatky nízkopásmových filtrů, a maximalizuje tak rozlišení snímače i kvalitu obrazu.

Ještě vyšší čistota

Kompenzační filtr low-pass filtru zvyšuje čistotu a ostrost snímků s vysokým rozlišením s minimálním rizikem výskytu artefaktů, a proto fotoaparát EOS 5DS R představuje skvělou volbu pro fotografování v přírodě nebo v řízených studiových podmínkách.

Tiskněte snímky umělecké kvality formátu A0 a větší

Tiskněte snímky s ultravysokým rozlišením ve velkém formátu, A0 a větším, s nízkým šumem, věrnými tóny pleti a vynikající a přesnou reprodukcí barev zásluhou dvojice vysoce výkonných procesorů DIGIC 6.

Snížené otřesy zrcadla pro maximální ostrost

Fotoaparát EOS 5DS R používá systém řízení vibrací zrcadla společnosti Canon, aby omezil záchvěvy způsobené vnitřními pohyby ve fotoaparátu, které mohou zhoršit ostrost snímků a snížit rozlišení. K pohybu zrcadla nahoru a dolů ve více řízené podobě se používají vačky, které brání prudkému nárazu a tlumí zvuk uvolnění závěrky.

Podívejte se na další podrobnosti a nové úrovně kvality snímků

Zachyťte pozoruhodné detaily

Snímač CMOS 50,6 MP o velikosti políčka kinofilmu dokáže zaznamenat pozoruhodné úrovně detailů. Ultravysoké rozlišení umožňuje provést rozsáhlý ořez, a přesto zachovat úžasnou kvalitu snímků. I vestavěné režimy snímání s ořezem 1,3× a 1,6× poskytují soubory s rozlišením 30,5 MP, respektive 19,6 MP.

Reagujte rychlostí blesku a držte si náskok před akcí

5fps | Megapixel

Užijte si rychlé zpracování obrazu a pohotovou reakci fotoaparátu, a to i při velkém množství dat zachycených 50,6 MP snímačem, zásluhou dvojice procesorů DIGIC 6. Můžete zachytit všechny akce s nedostižnou možností pořízení 5 sn./s s rozlišením 50,6 MP, zatímco rozhraní USB 3.0 umožňuje rychlé snímání při připojení k počítači a dálkové ovládání fotoaparátu.

Adv_Subject_track | Megapixel

Pokročilé sledování a rozpoznávání objektů

Technologie AF s inteligentním sledováním a rozpoznáváním (iTR) EOS používá údaje o barvách a tvářích k rozpoznávání a sledování objektů, když se pohybují po celém záběru. Citlivost automatického zaostřování lze přizpůsobit jednoduchým nástrojem, který upravuje sledování se zaostřováním podle prostředí snímání a daného objektu, takže pokud objekt krátce minou jiné objekty, nenaruší zaostření.

61_point | Megapixel

61bodové širokoplošné automatické zaostřování

Zaostřete rychle a přesně i za slabého osvětlení pomocí systému AF s 61 body, jehož 41 bodů pro křížové zaostřování, včetně 5 mimořádně citlivých dvojitých křížových bodů, poskytuje vynikající přesnost.

Volba AF bodu

Používejte všech 61 AF bodů společně nebo je seskupte do posuvných zón, které pokryjí objekty nacházející se mimo střed záběru. Můžete také vybrat pouze jediný AF bod k přesnému zaostření na určitou část scény.

Rozlišení snímače 50,6 Mpx
Rozlišení fotografií 8688x5792
Velikost snímače (mm) 36 x 24