Recenze Canon EOS RP + 24-105 mm + EF-EOS R adaptér

Jan, Křivoklát, 02.06.2022

5

Ľubomír, Dlhé Stráže, 30.05.2022

5

Daniela, Brno, 12.11.2021

5

Nový EOS RP cenově dostupný fotoaparát s rozlišením 26,2 mpx z produktové řady full-frame modelů značky Canon. EOS RP je postaven na inovativním bajonetu RF s průměrem 54 mm, s 12pinovým vysokorychlostním komunikačním systémem – spolu s optickým výkonem obvyklým u full-frame přístrojů nabízí veškerý potenciál k maximálnímu využití chystaných objektivů RF, Fotografové i kameramani mohou navíc využít veškerý výkon svých stávajících objektivů EF a EF-S, a to díky trojici dostupných adaptérů EF-EOS R včetně varianty s ovládacím kroužkem a s podporou zásuvných filtrů. Můžete ho ovládat chytrým telefonem přes Wifi, je vybaven funkcemi nahrávání videa ve 4k 25p a full HD 60p, časosběrným videem, rychlost sériového snímání: 5 sn./s.

Vstup do full-frame světa systému EOS R

Nový EOS RP je velmi pokročilý, ale stále ještě dobře cenově dostupný fotoaparát z produktové řady full-frame modelů značky Canon. Součástí EOS RP je inovativní bajonet RF s průměrem 54 mm, s 12pinovým vysokorychlostním komunikačním systémem a krátkým zadním zaostřováním – spolu s optickým výkonem obvyklým u full-frame přístrojů tak novinka nabízí veškerý potenciál k maximálnímu využití chystaných objektivů RF, jako je například již zmíněný RF 24-240mm F4-6.3 IS USM. Canon vyvinul bajonet RF zcela od základů a díky tomu může tento systém nabídnout dosud nevídaný optický výkon, citlivost i funkcionalitu. Fotografové i kameramani mohou navíc využít veškerý výkon svých stávajících objektivů EF a EF-S, a to díky trojici dostupných adaptérů EF-EOS R včetně varianty s ovládacím kroužkem a s podporou zásuvných filtrů.

Jitka na pláži s EOS RP | Megapixel

Kreativita, rychlost, kvalita i naprosto tichý provoz

Srdcem EOS RP je full-frame snímač CMOS s rozlišením 26,2 megapixelů doplněný nejnovějším obrazovým procesorem značky Canon – DIGIC 8. Tato kombinace přináší vyšší kreativitu i optimální rovnováhu mezi úrovní zaznamenatelných detailů, kontrolou nad hloubkou ostrosti a výborným výkonem při fotografování za špatných světelných podmínek. Uživatelé určitě ocení vysokou maximální citlivost ISO 40 000, která je rozšiřitelná až na 102 400, a výkonný systém automatického zaostřování s duálními pixely CMOS umožňující spolehlivě pořídit snímky i v těch nejtmavších prostředích – expozici lze kompenzovat až o -5 EV.

lepší výkon za slabého osvětlení | Megapixel

Mezi funkce EOS RP patří i korekce DLO (Digital Lens Optimiser), která přímo ve fotoaparátu zajišťuje dosažení optimální čistoty obrazu a spolupracuje s objektivy RF a po jejich zaregistrování v přístroji až s pěti objektivy EF. Široké jsou i možnosti následných úprav pořízených snímků – uváděný fotoaparát využívá nejnovější generaci 14bitového formátu RAW CR3 včetně úsporného formátu kompaktní RAW, ve kterém jsou soubory až o 40 procent menší. Výsledkem je celkově vyšší počet snímků, které lze na paměťovou kartu uložit a současně zachovat flexibilitu následných úprav umožněnou formátem RAW. Uživatelé mohou pořízené fotografie editovat přímo ve fotoaparátu, a to pomocí kreativního asistenta nabízejícího širokou škálu filtrů, efektů i ovládacích prvků, které usnadňují získání požadovaného výstupu umožňujícího okamžité sdílení.

Ovládání známé z EOS

Přenosný a praktický EOS RP je dosud nejlehčí a cenově nejdostupnější full-frame digitální fotoaparát s výměnným objektivy v portfoliu společnosti Canon. Samotné tělo váží pouhých 485 gramů a EOS RP je tak perfektní volbou na všechny cesty, kdy jsou co nejmenší rozměry a nízká hmotnost velmi důležité. Novinka je přímo navržená pro použití v široké škále situací – základem fotoaparátu je šasi ze slitiny hořčíku doplněné o vysoce přesně vyrobené další části těla včetně těsnících materiálů, které zajišťují odolnost vůči prachu a vlhkosti.

Univerzálnost EOS RP zvyšuje i stabilizace obrazu technologií Dual Sensing IS, která snižuje chvění fotoaparátu při focení z ruky, a scénický režim tichého fotografování pro diskrétní pořizování snímků. K dispozici je kontinuální snímání rychlostí až 5 snímků za sekundu nebo 4 snímků za sekundu v režimu průběžného automatického zaostřování – takto vysoká rychlost přináší v kombinaci s paměťovou kartou UHS-II neomezenýbuffer na snímky ve formátu JPEG nebo RAW dostatečný pro pohotové zachycení snímků na cestách.

Ovládání nového fotoaparátu vychází z tradice modelů systému EOS – je tedy jednoduché, komfortní a pro mnohé uživatele dobře známé. Nechybí ani vysoká flexibilita díky přizpůsobitelným ovládacím prvkům, scénické režimy nebo grafické rozhraní. Jinými slovy vyhoví EOS RP všem potřebám uživatelů s různými úrovněmi dovedností a zkušeností, navíc bez ohledu na to, zda jde o focení nebo natáčení filmů. Potěší také dobře navržená rukojeť, opět ve stylu systému EOS, otočný dotykový displej s vysokým rozlišením a úhlopříčkou 7,5 centimetrů i elektronický hledáček typu 0,39 s technologií OLED. Všechny tyto vlastnosti mohou inspirovat další generaci uživatelů k inovativním způsobům používání včetně odhalení nových tvůrčích možností nebo pohodlného dotykového ovládání prsty – od položek nabídky až po výběr zaostřovací pozice. Nový fotoaparát je také kompatibilní s širokou škálou příslušenství systému EOS včetně dnes uváděného gripu EG-E1, který zvyšuje komfort úchopu těla EOS RP, a Canon Speedlite 470EX-AI, prvního blesku s funkcí AI bounce.

Zaostřeno na každý detail

Canon EOS RP využívá na maximum systém automatického zaostřování s duálními pixely CMOS, který se může pochlubit nejrychlejším ostřením na světě – 0,05 sekundy – a špičkovou přesností s možností výběru z až 4 779 pozic AF v široké oblasti záběru až 88 x 100 procent. Součástí nového fotoaparátu je elektronický hledáček (EVF) s 2,36 miliónů bodů a přibližně stoprocentním pokrytím sledované scény – uživatelé tak mohou pořídit a ihned si prohlédnout skvělé záběry i v případě, kdy se pohybují v prostředí s problémovým osvětlením. Jednou ze čtyř metod ostření je automatické zaostřování dotykem a přetažením, které umožňuje snadnou kontrolu nad zaostřovací oblastí při kompozici záběru pomocí hledáčku nebo prostým dotykem na LCD displej.

Užitečné je také automatické zaostřování na oči, které ve spojení s režimem detekce tváře nepřetržitě zaostřuje na oko fotografovaného objektu a zajišťuje vždy profesionální kvalitu výstupu včetně tak důležité ostrosti. Canon EOS RP má funkci nepřetržitého sledování objektů a umožňuje tak, aby kameramani i fotografové pořizující snímky pohybujících předmětů, zvířat nebo lidí udrželi akci v zamýšleném záběru. S dosažením ideální hloubky ostrosti a maximálně ostrých výstupů při makrofotografii pomůže bracketing zaostřování – na jediné stisknutí spouště je automaticky pořízena řada snímků s více rovinami zaostření. Následně lze využít například aplikaci Digital Photo Professional pro platformy Windows nebo macOS a vytvořit výsledný snímek, který bude ostrý v celé požadované hloubce ostrosti.

Bodové automatické zaostřování zajišťuje perfektní ostrost např. makrofotografie, další režimy včetně automatického zaostřování s detekcí obličeje, automatického zaostřování s jednou pozicí, rozšířeného automatického zaostřování a zónového zaostřování přináší vysokou flexibilitu při pořizování snímků široké škály objektů.

snadné ovládání | Megapixel

Vyfotit, sdílet a zůstat připojený

Díky chytré Bluetooth a Wi-Fi konektivitě je mnohem snadnější pořizování i sdílení snímků. Prostřednictvím Wi-Fi a chytrého telefonu nebo tabletu mohou uživatelé EOS RP vzdáleně fotit i natáčet videa. Jde o užitečnou vlastnost zejména v situacích, kdy je nutné předcházet vyrušení fotografovaného objektu nebo při snaze o netradiční kreativní záběry – například při focení zvířat v jejich přirozeném prostředí a během pořizování sportovních záběrů z jedinečných úhlů. Vše je velmi jednoduché, stačí si stáhnout aplikaci Canon Connect, která umožňuje měnit jednotlivá nastavení fotoaparátu, pomocí režimu živého náhledu sledovat dění před objektivem, a dokonce i prostřednictvím technologie Bluetooth vzdáleně probudit EOS RP z režimu spánku.

neustále připojení | Megapixel

Je-li fotoaparát připojený ke kompatibilnímu zařízení se systémem iOS nebo Android, může EOS RP vkládat do snímků souřadnice GPS a usnadnit tak udržování záznamů o navštívených lokalitách. Fotoaparát také umí automaticky synchronizovat snímky na chytrá zařízení – a zjednodušit tak sdílení na cestách – nebo přenášet data ve formátu RAW do aplikace Canon DPP Express pro editaci přímo v mobilním zařízení.

Vysoce kvalitní videa v rozlišení 4K na cestách

EOS RP přináší svobodu a široké možnosti i video tvůrcům, kteří chtějí využívat přenosný a snadno použitelný přistroj. Díky obrazovému procesoru DIGIC 8 lze natáčet videa v rozlišení 4K rychlostí 25 snímků za sekundu a v rozlišení Full HD rychlostí 60 snímků za sekundu. Funkce pořizování časosběrných filmů v rozlišení 4K, intervalové snímání, průběžné automatické zaostřování při natáčení filmů nebo filmy s vysokým dynamickým kontrastem HDR umožňují zachytit rychlé akce i pomalé sekvence a využít všech výhod rozšířeného dynamického rozsahu. Systém automatického zaostřování s duálními pixely CMOS umožňuje přesné ostření i detekci tváře a Movie Digital IS poskytuje stabilizaci filmů v pěti osách, čímž při natáčení z ruky předchází roztřeseným záběrům.

Pozornost si zaslouží i konektory pro mikrofon a sluchátka, díky kterým můžete monitorovat zvuk v reálném čase. Skvělým pomocníkem je i otočný dotykový displej zajišťující pohodlí při focení a natáčení z různých úhlů. Nechybí ani režim Video Snapshot, který vytváří krátká videa spojující 4,6 nebo 8sekundové klipy – uživatelé tak mohou snadno získat přehled o nezapomenutelných událostech a scénách třeba ze svých cest. Všeobecně kompatibilní kodek umožňuje pohotové editace i redukci objemu ukládaných dat.

Rozlišení snímače 26,2 Mpx
Rozlišení fotografií 6240x4160
Velikost snímače (mm) 35,9x24

Typ obrazového procesoru DIGIC 8

Typ bajonetu Canon RF

Počet AF bodů 4779

Poměr stran snímku 16:9, 1:1, 3:2, 4:3
Způsob měření expozice Zónové, Středové, Bodové, Matrix
Rozsah korekce expozice ± 3 EV po 1/3 EV
ISO - maximální citlivost 40000
Rychlost sériového snímání 5 sn./s
Panorama Ano
Datové razítko Ne
Vyvážení bílé barvy Automatické / přednastavené hodnoty / ruční kalibrace / v Kelvinech

Nejdelší expoziční čas 30
Nejkratší expoziční čas 1/4000

Rozlišení hledáčku v bodech 2360000
Dioptrická korekce -4 až +1
Zvětšení hledáčku 0,7 x

Rozlišení displeje v bodech 1040000

Vestavěný blesk Ne
Synchronizační čas blesku 1/180
Korekce expozice blesku ± 3 EV po 1/3 EV
Dálkové řízení extreního blesku Ano
Výstup na studiový blesk (x kontakt) Ne

Formáty souborů JPEG, RAW
Časosběrné snímání Ne
Video formát AVCHD, H.264, MP4
Snímková frekvence u videa 25 sn./s

Podle použití Rodinný, Pokročilý, Poloprofesionální

Výdrž baterie ve snímcích 250 snímků
Rozhraní USB 2.0, mini HDMI
Typ baterie LP-E17 pro Canon

Rozměry v mm 132,5x85x70
Hmotnost 440 g

Číslo produktu 3380C003
Příslušenství v balení Kryt fotoaparátu R-F-5 Závěsný popruh na krk Nabíječka baterií LC-E17E Bateriový zdroj LP-E17 Napájecí kabel Krytka objektivu proti prachu RF Kryt fotoaparátu R-F-3 Sada uživatelské příručky
Značka Canon

Celkové hodnocení 90 %
Obrazová kvalita 91 %