Canon pořádal EOS Cinema workshop pro filmaře Blog

Canon pořádal EOS Cinema workshop pro filmaře

Jiří KokešVydáno: 7. 5. 2015 v 9:00 • Rubrika: Blog

Koncem dubna se konal v poutavém prostředí pražského ateliéru Pokrok workshop pořádaný společností Canon. Nejednalo se však o záležitost v souvislosti s dobře známou fototechnikou, ale o seznámení s řadou Canon Cinema EOS – tedy řadou produktů určenou pro natáčení videa (kinematografii). Kromě techniky Canon bylo možné zhlédnout vynikající monitory Eizo, otestovat si širokou škálu špičkového příslušenství k natáčení od americké spol. Zacuto a také o nich debatovat s místními odborníky. Nemluvě o mnohé další technice světových značek. A jako zajímavost bylo možné shlédnout kamerového robota (ne nepodobného těm v automobilovém průmyslu) a kameru Phantom Flex určenou k vysokorychlostnímu nahrávání.

Canon Cinema EOS

Na světovém trhu je tato řada od roku 2012, kdy byl oznámen první model Canon EOS C300, který si rychle dobyl srdce mnohých filmařů (především dokumentárních) a doposud se např. ve Velké Británii jedná o jednou z nejvíce pronajímaných kamer v tamních „rental housech“ (půjčovnách). Nemluvě o dalších zařízeních, které rozšířily portfolio o další tři modely. Jedná se o skutečně špičkové profesionální zařízení, přičemž všechny byly dostupné k vyzkoušení.

  • Canon EOS C100 – vstupní model určený pro nezávislé tvůrce, svatebních kameramanů apod.
  • Canon EOS C500 – 4K kamera určená pro digitální kinematografii (na kontě má za sebou využití ve filmech jako např. Need for Speed, Vlk z Wall Street a mnoho dalších). Jedná se o nejvyšší model portfolia.
  • Canon EOS 1DC – fotoaparát vycházející z modelu 1DX umožňující nahrávat 4K video přímo v těle na CF karty.

Rok 2015 je navíc unikátní, protože došlo již ke dvěma oznámením druhých generací přístrojů a jednomu oznámení přístroje zcela nového. Inovovaný vstupní model Canon EOS C100 Mark II a dvou 4K kamer – druhou generaci Canon EOS C300 Mark II a kompaktní kamery Canon XC10. Kromě prezentace, která sice byla poutavá, bylo možné si první zmiňovaný model prohlédnout a důkladně si jej vyzkoušet, což bylo mnohem zajímavější, než pouze poslouchat. Na C300 Mark II a XC10 si bohužel bude potřeba počkat až do druhé poloviny letošního roku.

Canon EOS C100 Mark II

Kamera vychází z předchozího modelu C100. Společnost Canon si vzala k srdci připomínky uživatelů k předchozímu modelu a značně nový model vylepšila. Jen pár bodů k rozdílům mezi novým a starým modelem.

  • C100 MKII je osazen výkonnějším procesorem Digic DV 4, který při použití stejného čipu jako v předchozím modelu, značně vylepšil odstup od šumu, a to i při extrémně vysokých citlivostech ISO (které lze v extrémních případech zvýšit až do hodnoty ISO 102 400 – míra šumu ale samozřejmě narůstá) – na místě bylo promítané i video, které rozdíly mezi generacemi kamery C100 viditelně demonstrovalo. (Na internetu lze nalézt spoustu dalších testů.)
  • Mezi nejvíce kritizovaný problém na předchozím modelu C100, byl použitý elektronický hledáček, který byl velmi malý, s poměrně nízkým rozlišením a nehodil se tedy pro kritické ostření. Navíc se s ním nedalo pohybovat. Nový model je v tomto ohledu někde jinde a C100 MkII má hledáček vycházející z modelů C300/C500 (velikost 0.45 palce a rozlišení 1,23 Mpx). Dá se pak naklonit až do úhlu 68°. Nemohu vyjádřit, jak moc je tato změna vítaná. Ke změně došlo i u LCD panelu, který byl nově nahrazen OLED panelem o velikosti 3,5 palce a i zde je to výrazný krok k lepšímu. Panel je velmi ostrý, s výborným podáním barev a čitelný i pod silnějším světlem.
  • Další výraznou změnou je přidání vyššího počtu snímků za sekundu. Je možné natáčet až do FullHD - 50p (NTSC – až 60p) v datovém toku 35Mbps.
  • Standardně je zde již integrována naprosto úchvatná technologie automatického ostření - Dual Pixel CMOS AF, známá např. z fotoaparátu Canon EOS 70D. Osobně tuto technologii považuji za asi jediné spolehlivé automatické ostření ve videu na trhu.

Kamery Cinema EOS jsou primárně osazeny EF bajonetem (C300 a C500 lze zakoupit s bajonetem PL pro použití s filmovými objektivy), takže jsem neváhal vyzkoušet širokou škálu na místě dostupných fotografických objektivů Canon, které bez výjimky fungují včetně podpory stabilizace a automatického ostření. Samozřejmě s výjimkou objektivů s manuálním ostřením jako např. Canon Tilt/Shift nebo objektivy z řady Cinema určené pro kinematografii, které byly k dispozici též.

Objektivy byly přítomné ve všech aktuálně dostupných ohniscích (14mm24mm, 35mm, 50mm85mm135mm). Stojí za to zmínit, že se v současnosti vyrábí pouze pro EF bajonet. S objektivy byla doslova radost pracovat. Vynikají robustní a precizní konstrukcí, ostřicí a clonové kroužky jsou u všech modelů pozičně sjednocené. Kdo nevyzkouší, neumí si představit, jak příjemně se s nimi pracuje.

Monitory Eizo

Jelikož je třeba obraz nejen zaznamenat, ale dále zpracovat a mít nad finálním výsledkem maximální kontrolu, je třeba rozhodně zmínit, že bylo na místě živé představení dvou nových monitorů Eizo nejvyšší kategorie ColorEdge (CG) – Větší CG318-4K a menší CG248-4K. Jejich využití je jak pro zpracování a barevnou korekci videa ve vysokých rozlišeních, tak samozřejmě též zpracování fotografií. Na monitory byla radost pohledět a reprodukovaný obraz byl naprosto famózní.

EIZO CG318-4K

  • Velký 31,1“ IPS displej s DCI 4K rozlišením (4096x2160px)
  • Vysoký kontrastní poměr 1500:1 (běžný poměr i pro profesionální monitory je 1000:1)
  • Nejzajímavější je především rozšířený gamut, který kromě plného pokrytí sRGB a Adobe RGB splňuje hlavně vysílací gamut REC709 (100%) a dokonce DCI-P3 (99%) určený pro zpracování do digitálních kin.
  • Samozřejmostí je integrovaná kalibrační sonda a SW
  • Podpora 3D-Lutů (look up table) je též přítomna

EIZO CG248-4K

  • Dostupnější UHD (3840x2160px) bráška s 24“ displejem
  • Kontrastní poměr standardnější 1000:1
  • Displej též disponuje rozšířeným gamutem, takže opět platí sRGB a Adobe RGB (99%). Také vysílací gamut REC709 (100%), DCI-P3 je pokryt z 93%.
  • I zde platí přítomnost kalibrační sondy a SW a stejně tak podpora 3D-Lutů

Workshop samotný byl tedy velmi zajímavý, především proto, že dal možnost se na přítomnou techniku podívat, vyzkoušet a diskutovat nad vzniklými dotazy s přítomnými odborníky. Považuji to za větší přínos než si o tom pouze číst.



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím