CCD

CCD je elektronická součástka používaná pro snímání obrazové informace.

ABCDEFGHIJKLMNOPRSTUVWXZ

Zkratka CCD pochází z anglického Charge-Coupled Device, což v překladu znamená zařízení s vázanými náboji.
Barevný obraz se snímá pomocí CCD prvků v zásadě dvěma metodami. Buďto se použijí pro tři základní barvy R, G a B tři samostatné CCD snímače, před které se umístí barevné filtry, nebo se barevné filtry umístí v šachovnicovém vzoru přímo před jednotlivé pixely jediného CCD snímače.
V digitálních fotoaparátech, menších amatérských videokamerách a řadě dalších zařízení se používá snímání barevného obrazu jediným CCD, na jehož jednotlivých pixelech jsou naneseny barevné filtry. Počet použitelných buněk CCD prvku je vždy o něco menší než je jejich faktický počet protože výrobci digitální elektroniky často nechávají na okrajích snímačů z různých konstrukčních důvodů ochranná pásma.
Rozlišení CCD se udává v Megapixelech (neboli milionech obrazových bodů). Běžné CCD snímače dnešních digitálních fotoaparátů a kamer mají rozlišení od 3 do 10Mpx, ale existují i snímače s rozlišením výrazně nižším (používané například v optických myších) nebo i vyšším (snímače profi fotoaparátů nebo snímače v různých vědeckých přístrojích například astronomických dalekohledech, na družicích atd.)


Zobrazeny komentáře (26 - 1)

  • 26

    Bouška

    Reaguje na (25) | Dobrý den, v současnosti jsou nejpoužívanější CMOS snímače. Výhodou je menší šum při nastavení vysokých citlivostí. Zajímavé jsou ale také snímače Foveon, které ve svých fotoaparátech používá zatím pouze Sigma.

    Luděk Bouška - Megapixel, 13.08.2014 | Reagovat

  • 25

    Avatar

    Chci se zeptat,moc se v tom nevyznám,ale četl jsem i o jiných typech ccd snímače ve smyslu jiného typu snímače než je ccd typ, může mi někdo říci ostatní typy jejich označení a jejich kvalitu. děkuji O.Pliska

    Ondřej, 12.08.2014 | Reagovat

  • 24

    Avatar

    Reaguje na 1 | Rozdíl je velmi odborně vysvětlen zde: http://www.azfoto.cz/informace/digital_pod_lupou/snimaci_cip

    Nalim, 12.01.2013 | Reagovat

  • 23

    Avatar

    Reaguje na 8 | http://www.youtube.com/watch?v=-N4p6Osvf50 ccd je lepší:)

    jenjá, 05.12.2012 | Reagovat

  • 22

    Avatar

    podle odkazu od Marka je to právě naopak...CCD je kvalitnější typ snímače s menším šumem a lepší světelností.....přesný opak toho co napsal p.Luděk Bouška, vedoucí fotografických kurzů...tak co to tady radí za profesionálího amatéra.?:)

    jenjá, 05.12.2012 | Reagovat

  • 21

    Avatar

    Reaguje na 16 | Mám dnes přesně stejný problém, už jste našel pomoc? Jde mi o propojení CCD kamery a okuláru, resp. optiky teleskopu. Díky!

    Vojta, 07.05.2012 | Reagovat

  • 20

    Marek, 28.01.2012 | Reagovat

  • 19

    Bouška
    Reaguje na 18 | To bohužel také ne. Tohle téma bych hledal nejspíš v nějakých vysokoškolských skriptech... Jinými slovy: je to téma pro vědce a ne pro běžné smrtelníky.

    Luděk Bouška - Megapixel, 27.07.2011 | Reagovat

  • 18

    Avatar
    na Reaguje na 17 | Díky. A nějakou jinou literaturu nebo časopis?

    Jaroslav, 26.07.2011 | Reagovat

  • 17

    Bouška
    Reaguje na 16 | Dobrý den, já o žádném takhle vysoce odborném webu nevím.

    Luděk Bouška - Megapixel, 25.07.2011 | Reagovat

  • 16

    Avatar
    Můžete mi prosím nasměrovat na nějaký web odkaz na zásady připojování CCD snímačů na optiku okuláru nebo optiku obecně?

    Jaroslav, 24.07.2011 | Reagovat

  • 15

    Avatar
    Zase špatně :)

    Bubák, 08.07.2011 | Reagovat

  • 14

    Avatar
    Reaguje na 8 | přečti si v stereo-video 3/11na str.49: CCD kontra CMOS

    yan, 18.04.2011 | Reagovat

  • 13

    Bouška
    Reaguje na 12 | Dobrý den, nejsem odborník na snímače, ale praxe ukazuje, že šum bývá nižší právě u CMOS snímačů.

    Luděk Bouška - Megapixel, 08.01.2010 | Reagovat

  • 12

    Avatar
    Reaguje na 9 | Dobrý den, souhlasím, že CMOS snímače jsou levnější, jsou i rychlejší a mají nižší spotřebu ale nejsou naopak díky menšímu fill faktoru a potřebě mikroobjektivů, o zesilovačích ubírajících plochu fotodiody nemluvě, "šumivější" než CCD?

    Jirka Křenek, 07.01.2010 | Reagovat

  • 11

    Avatar
    Dobrý den, trochu jsem to popletl, už je jasné, dík.

    grmi, 03.01.2010 | Reagovat

  • 10

    Avatar
    Dobrý den, otázka z 22.7.09 zněla: "Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaký je rozdíl mezi typem snímače CMOS a CCD. Děkuji" Váš odkaz: "http://www.megapixel.cz/velikost-snimace" danou otázku nezodpovídá, jak to tedy je??? Děkuji.

    grmi, 03.01.2010 | Reagovat

  • 9

    Bouška
    Reaguje na 8 | Dobrý den, rozdíl je v trochu jiné konstrukci. U CMOS je dosahováno menších hodnot šumu a je levnější. Více se dočtete zde http://cs.wikipedia.org/wiki/CMOS.

    Luděk Bouška - Megapixel, 23.07.2009 | Reagovat

  • 8

    Avatar
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaký je rozdíl mezi typem snímače CMOS a CCD. Děkuji

    Jana D, 22.07.2009 | Reagovat

  • 7

    Bouška
    Reaguje na 6 | Dobrý den, vysvětlení najdete zde http://www.megapixel.cz/velikost-snimace.

    Luděk Bouška - Megapixel, 23.03.2009 | Reagovat

  • 6

    Avatar
    Reaguje na 2 | je to plocha ve čtverečních palcích... převod je 1/2,5= 0,4 čtverčních palců a to je 0,4*6,452= 2,58 cm2

    Dan, 21.03.2009 | Reagovat

  • 5

    Avatar
    Rozdiel medzi CCD a Super CCD je ten, ze firma FujiFilm ma vlastny typ CCD chipu, ten na rozdiel od CCD nemá stvorcove pixely na chipe, ale osemuholnikove. Najlepsie si pozriet stránku firmy. Inak je mozne pouzit google vyhladávanie.... http://www.fujifilm.com/about/technology/super_ccd /index.html
    Ak som dobre porozumel, su dva typy super CCD, je HR a SR. HR= (High Resolution)-(vysoke rozlisenie) a SR (Super Dynamic Range)-(velky dynamicky rozsah) po nasom asi velke rozlisenie odtienov sedej.

    mobius, 04.03.2008 | Reagovat

  • 4

    Avatar
    Reaguje na 1 | Z empirických pozorování bych skoro tipoval, že SuperCCD je CCD s malinko větší úhlopříčkou ... ale je to pouze spekulace na základě několika málo pozorování :)

    Jávim, 10.02.2008 | Reagovat

  • 3

    Avatar
    Myslim, že tento udaj je úhlopříčka čipu. Konkrétně 1/2,5" je 1,016 cm.

    Kamil, 31.12.2007 | Reagovat

  • 2

    Avatar
    Existuje nějaký vzorec pro výpočet rozměrů čipu (popř. délky jeho úhlopříčky) z údajů typu1/2,5" ?

    Pátek, 27.12.2007 | Reagovat

  • 1

    Avatar
    A jaký je teda rozdil mezi CCD a SuperCCD ??

    Anonymní, 02.12.2007 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím