Čím fotí garant soutěže Marek Musil Fotoporadna

Čím fotí garant soutěže Marek Musil

Luděk BouškaAktualizováno: 6. 5. 2016 v 20:49 • Rubrika: Fotoporadna

Květnové téma naší celoroční soutěže Rok s Megapixelem je Jsem nový pohled. Už jeho označení naznačuje, že se nejedná o téma jakkoliv pevně ohraničené, ale že jde především o kreativitu, s jakou ke svým snímkům přistoupíte. Garantem tohoto kola je fotograf Marek Musil, který se rozhodně nenechá čímkoliv svazovat a hledá neustále nové úhly pohledu, v čemž mu jeho technika nesmí bránit.

Kdo je Marek Musil

Marek Musil (1974) je současný český vizuální umělec. Jako módní a reklamní fotograf si vytvořil velmi osobitý styl, který svou působivostí inspiroval mnohé reklamní agentury. Svou kariéru začal Marek před 15ti lety v časopise Žena a Život kde portrétoval herce a další známé osobnosti.  Také začal tvořit v časopise módní story, kde si vybudoval své místo jako módní fotograf a postupně se propracoval k focení i pro další české časopisy, jako například Elle, Esquire, Harper´s Bazaar, Proč Ne?!, Cosmopolitan, Marie Clarie, In Style a Dolce Vita. Jako reklamní fotograf měl příležitost fotit pro známé značky jako například Birell, České Dráhy, Komerční Banka, Auto Škoda, T-Mobile, Adidas, ČEZ, Czech Tourism. 

Na svém webu o sobě uvádí: "Bez pardonu patřím do kategorie zběhů. Začínal jsem v grunge stylu 90.let jako muzikant, který podlehl alternativnímu rocku, běsnění elektrických kytar a hlavně magickým úderům do bubnů. Můj hudební světonázor mě pomalu, ale jistě přesvědčil o síle jednoho okamžiku, který stojí za to zachytit a nepustit. Jenže černobílé focení kapel, koncertů a kamarádů mi bylo málo, chtěl jsem barvitě vidět, slyšet a žít. Vydal jsem se proto se svým foťákem na cesty po Evropě, Severní Africe, na Blízký východ a v Izraeli jsem našel na chvíli druhý domov. Ale kde se cítím opravdu skvěle a stále se tam vracím, jsou Spojené Státy, protože tady jsem objevil kromě kontroverzní Ameriky svět komerční a módní fotky. Mojí poslední zastávkou je role energického fotografa, který již 7 let fotí pro přední české módní a lifestylové magazíny a reklamní agentury. Životní styl jsem si našel, je to moje práce a radost z ní."

Markova technika

Vlastně není nic zvláštního na tom, že si Marek vybral právě Nikon D810 se sadou profesionálních zoomů se světelností f/2,8 a tuto sadu doplnil ještě o pár světelných objektivů s pevným ohniskem.

Jeho sestava je totiž naprosto univerzální. Nikon D810 patří s rozlišením 36 Mpx a dynamickým rozsahem 14,8 EV k absolutní špičce, pokud jde o kvalitu obrazu. Kvalitní systém automatického ostření a rychlost 5 sn/s umožňuje i focení akčních záběrů, takže pokud potřebuje Marek fotit pro módní časopis, nebo se rozhodne například pro reportáž, jeho foťák to bez problémů zvládne.

To samé se dá říci o jeho objektivech. Profi zoomy Nikon se světelností f/2,8 patří k naprosto univerzálním objektivům, které nabízí jednak špičkovou rychlost potřebnou pro zmíněné akční záběry, ale také špičkovou kvalitu obrazu, která není moc rozdílná od objektivů s pevným ohniskem. Díky rozsahu ohniskových vzdáleností pokrývajícímu ohniska od 14 do 200mm má tak v podstatě neomezené možnosti, pokud jde o perspektivu a úhel záběru.

Dvojice světelných objektivů 50 a 35mm pak jen dává možnost využívat vysokou světelnost pro dosažení malé hloubky ostrosti a příjemně rozostřeného pozadí.

Buďte originální, vhodná technika vám pomůže

Jestliže se také nechcete nechat omezovat ve své kreativitě, nemusíte si rovnou pořizovat stejnou techniku jako Marek. K dispozici máte nepřeberné množství variant podle toho, kolik chcete do fotovýbavy investovat a jak moc jste nároční. Záleží samozřejmě také na tom, v jakém ohledu chcete popustit uzdu své kreativitě.

Jedním ze základních výrazových prostředků ve fotografii je

Hloubka ostrosti - jak ji ovlivňuje technika?

Velikost snímače hraje roli

Je sice fakt, že pokud jde o rozlišení a celkovou kvalitu snímků, není v dnešní době velký rozdíl mezi přístroji s fullframe snímačem a těmi menšími. I ty menší snímače jsou dnes tak kvalitní, že kvalita fotek není hlavní důvod pro volbu většího snímače.

Tím důvodem je lepší možnost práce s hloubkou ostrosti. Na větší snímače je pro dosažení stejného úhlu záběru zapotřebí objektivů s delší ohniskovou vzdáleností oproti menším snímačům. To umožňuje dosáhnout menší hloubky ostrosti, její zvládnutí je jeden ze základních krůčků při kreativním focení.

Světelnost objektivu je důležitá!

Pokud s hloubkou ostrosti chcete pracovat co nejúčinněji, světelnost objektivu vám to umožní dokonce i tehdy, když vlastníte foťák s menším snímačem.

U objektivů s pevným ohniskem hledejte světelnost f/1,4, nebo f/1,8. Profi objektivy se světelnost f/1,4 jsou přirozeně dražší, ale ty se světelností f/1,8 udělají skoro stejně dobrou službu za cenu výrazně nižší. V nabídce je mají snad všichni důležití výrobci.

Naprostým hitem a výjimkou potvrzující pravidlo jsou zoomové objektivy Sigma 18-35mm a Sigma 50-100mm. Jsou to v současnosti jediné zoomy se světelností f/1,8 a jsou určeny právě pro zrcadlovky s menšími snímači.

Ohnisková vzdálenost objektivu také...

Jestliže chcete fotit snímky s malou hloubkou ostrosti a máte rádi snímky s ostrým hlavním objektem, který je separován na neostrém pozadí, hraje kromě světelnosti také ohnisková vzdálenost objektivu.

S objektivy s krátkou ohniskovou vzdáleností se vám povede pozadí rozostřit pouze tehdy, když je hlavní objekt blízko a pozadí naopak o mnoho vzdálenější. Proto jsou ve velké oblibě objektivy, které kombinují dobrou světelnost s krátkým ohniskem. Tyto objektivy mají ve své brašně skoro všichni fotografové zabývající se reportáží a streetovou fotografií. Krátké ohnisko jim umožní zachytit široký úhel záběru, přičemž alespoň mírně rozostřené pozadí  umožní soustředit se na hlavní objekt.



Zobrazeny komentáře (9 - 1)

  • 9

    Avatar

    Reaguje na (8) | Mně šlo o princip. Váš odkaz byl off topic a ještě jste mi vynadal, že nečtu vámi doporučovaný off topic článek. Ale uznávám, že ten článek může být přínosnější než to, čím fotí Marek Musil. Kdo je vlastně Marek Musil? Přečetl jsem si o něm tenhle článek, a nejsem o nic moudřejší. Neznám.

    Jan Kocián, 10.05.2016 | Reagovat

  • 8

    1

    Reaguje na (7) | Ten článek je možná z části nějaký způsobem promo, ale jinak se v něm píše také o technice obecně. Konkrétně třeba o výhodě full frame proti APSC v práci s hloubkou ostrosti. Jen jsem doplnil že tato výhoda není jediná a přidal odkaz na velmi zajímavý článek o tom, jak je možné vhodným nastavením parametrů expozice omezit šum na fotografiích a že šum není jen ten který vzniká na snímači To o technice mě totiž ve výsledku zaujalo mnohem více, než jakou značkou a konkrétně jakým typem fotoaparátu a jakými objektivy fotí garant soutěže. Nebo že si to musel asi koupit za vlastní peníze z vlastní kapsy, protože mu to asi nezaplatila maminka nebo tatínek :-) K té technice jsem měl co říci, tak jsem něco napsal a každý kdo se o tu techniku trochu zajímá ten článek snad ocení, podobně jako jsem jej ocenil já :-)

    Švesi 1, 10.05.2016 | Reagovat

  • 7

    Avatar

    Mě nezajímá ten váš odkaz. Mě zajímá tenhle článek, to jest článek o tom, že garant květnového kola soutěže Rok s Megapixelem fotí na profi full-frame s profi full-frame objektivy a vše má od firmy Nikon. A podle všeho si to musel koupit z vlastní kapsy.

    Jan Kocián, 08.05.2016 | Reagovat

  • 6

    1

    Reaguje na (4) | Dobrý den. Je vidět že jste ten článek nečetl! Nemluví se v něm o šumu který vzniká na snímačích, ale o šumu který vzniká jaksi přirozeně bez ohledu na snímací médium. Vaše poznámka o zmenšujícím se rozdílu mezi velkými a malými snímači vlivem progresu technologie je tady v tomto případě irelevantní!

    Švesi 1, 08.05.2016 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    Problematika přepalů/podpalů... na to je nejlepším řešením co největší dynamický rozsah čipu... a právě třeba malé APS-C čipy v zrcadlovkách Nikon mají větší dynamický rozsah než full-frame čipy v zrcadlovkách Canon.

    Jan Kocián, 08.05.2016 | Reagovat

  • 4

    Avatar

    Reaguje na (3) | Zkreslení je u větších čipů větší. Ale to je dáno objektivem, a ne čipem, samozřejmě. Přeexponování sníží šum, ale vzniknou přepaly. Pokud vzniknou přepaly třeba u pouličního osvětlení, je to v pohodě, ale pokud mám přepaly tam, kde by byla kresba žádoucí, tak mám problém. A výhoda lepších fotek na vysoké ISO... ano, tak to bylo vždycky, ale rok od roku se tahle výhoda zmenšuje ve prospěch menších čipů.

    Jan Kocián, 08.05.2016 | Reagovat

  • 3

    1

    Hlavních důvodů proč koupit fotoaparát s větším snímačem je více. Co se týče optiky je tím důvodem také menší míra zkreslení při použití delších ohnisek pro daný úhel záběru. A dalším důvodem je třeba také velikost snímače a vliv toho na šum při špatných světelných podmínkách. Ti kdo fotí delší dobu si patrně všimly že občas je ve špatných světelných podmínkách lepší fotku mírně přeexponovat a zvednutím iso, což paradoxně muže vést k menšímu znečištění šumem ve stínech, než když fotografujeme na nižší citlivost. Nevěděl jsem přesně proč to tak je, než jsem narazil na článek popisující ještě jiný druh šumu než je ten digitální vznikající na snímači. Velké snímače jsou opravdu lepší, vždy tomu tak bylo a vždy tomu tak zřejmě i bude, více v zajímavém článku (v anglickém jazyce) http://www.dpreview.com/articles/8189925268/what-s-that-noise-shedding-some-light-on-the-sources-of-noise

    Švesi 1, 08.05.2016 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    Reaguje na (1) | Na váš bankovní účet.

    Jan Kocián, 07.05.2016 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Říká se, že 24-70mm f/2.8 a 70-200mm f/2.8 má Canon lepší než Nikon. Silnou stránkou oproti Canonu byl Nikkor 14-24mm f/2.8... nyní ale existuje Canon 11-24mm f/4.0... za 82 000 Kč minus 8 000 Kč ve formě cashbacku na účet.

    Jan Kocián, 07.05.2016 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Vyhodnocení soutěže - ARCHITEKTURA V ČERNOBÍLÉM Blog Vyhodnocení soutěže - ARCHITEKTURA V ČERNOBÍLÉM

    Martin LukešAktualizováno: 30. 12. 2016 v 17:27

    Listopadové soutěžní kolo celoroční projektu ROK S MEGAPIXELEM, potvrdilo, že je o fotografování architektury a černobílou fotografii stále větší zájem. Co do počtu fotografů, tak přihlášených snímků šlo o čtvrtý…

  • Fotografická soutěž - PO SETMĚNÍ Blog Fotografická soutěž - PO SETMĚNÍ

    Martin LukešVydáno: 9. 12. 2016 v 10:44

    Poslední kolo třetího ročníku naší celoroční vzdělávací soutěže ROK S MEGAPIXELEM uzavřeme trochu volnějším tématem. Prosincová soutěž není podmíněna žádným běžným fotografickým žánrem. Je tedy čistě na vás, jestli si…

  • Vyhodnocení soutěže - ZVÍŘECÍ PORTRÉT Blog Vyhodnocení soutěže - ZVÍŘECÍ PORTRÉT

    Martin LukešAktualizováno: 28. 11. 2016 v 22:25

    Říjnové kolo naší celoroční fotografické soutěže ROK S MEGAPIXELEM, bylo doslova rekordním. Nejenom že se do něj zapojilo 722 fotografů, ale přihlásili jste do ní 1629 fotografií. To jsou poměrně úctyhodná čísla a jsme…

  • Vyhodnocení soutěže - JEDEN OBRÁZEK VYDÁ ZA 1000 SLOV Blog Vyhodnocení soutěže - JEDEN OBRÁZEK VYDÁ ZA 1000 SLOV

    Martin LukešVydáno: 26. 10. 2016 v 15:37

    Zářijové kolo naší fotosoutěže pro Vás bylo něčím novým. Nešlo o to zachytit jeden snímek, ale pomocí souboru odvyprávět nějaký příběh. Přesto, že jsme museli vyřadit dost fotografií, které nesplňovaly zadání, našlo se…

  • Vyhodnocení soutěže - PORTRÉT OKEM MISTRA Blog Vyhodnocení soutěže - PORTRÉT OKEM MISTRA

    Martin LukešAktualizováno: 12. 9. 2016 v 9:59

    Přesto, že jsme museli pár fotografií při závěrečném vyhodnocení ze soutěže vyřadit, protože nesplňovaly zadání, dalo by se všeobecně říci, že toto téma bylo zřejmě nejpopulárnější, soudě podle přihlášených fotografií.…

Doporučené stránky

  • Rok s Megapixelem 2016

    Zapojte se s námi do již 3. ročníku fotografické soutěže o nejlepšího fotografa roku 2016. I letos jsme si pro vás připravili 12 soutěžních kol,…

  • Jsem nový pohled

    Májové téma naší fotografické soutěže bude trochu netradiční. Tentokrát ho nebudeme svazovat určitým žánrem, ani přesným zadáním a necháme to čistě…

  • Zdeněk Dvořák / Garant soutěže

    Fotografii se věnuje od svých devatenácti let. Během svého fotografického vývoje se našel v oblasti dokumentu a reportáže. Dává přednost dlouhodobým…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím