Čím fotí sport garant soutěže Jakub Frey Fotoporadna

Čím fotí sport garant soutěže Jakub Frey

Luděk BouškaAktualizováno: 24. 2. 2016 v 17:40 • Rubrika: Fotoporadna

O focení sportu jsme psali už mnohokrát a samozřejmě jsme se věnovali i technice, která je pro tento žánr vhodná. Tentokrát jsme se zeptali Jakuba Freye, coby garanta soutěžního kola Mrazivé okamžiky, jakou techniku používá on a podle jeho výbavy jsme sestavili několik variant podle náročnosti fotografa a podmínek, ve kterých bude fotit.

Jakou techniku používáte a proč jste si vybral právě tu techniku, co používáte? Jakých vlastností Vaší techniky si ceníte nejvíc a v čem Vás naopak omezuje?

Několik posledních let mám vše od Canonu. Vždy jsem měl nějakou verzi 1D, kvůli vysoké odolnosti a rychlosti. Obzvlášť při focení freeridingu mám na focení většinou jen jeden pokus, takže když mám z nejdůležitějšího momentu díky rychlému foťáku místo jedné fotky tři, je to samozřejmě lepší. Aktuálně používám těla Canon 1D Mark IV a 5Ds R. 5Ds R používám na většinu focení, u kterých nepotřebuji extrémně rychlou sekvenci. Z objektivů mám v batohu nejčastěji Canon EF 70-200mm f/2,8 L USMCanon EF 16-35mm f/2,8 L USM a Canon EF 50mm f/1,2 L USM.

Chystáte se Vaši fotovýbavu v nejbližší době nějak doplnit?

Díky ambasadorství u Canonu mi tento problém odpadl. Když potřebuji něco mimo mé osobní zásoby, tak jdu na návštěvu do Canonu a půjčím si to. :)

Kdybych si měl něco pořizovat, byl by to určitě skvělý objektiv Canon EF 11-24mm f/4,0 L USM a tělo Canon EOS-1D X Mark II.

Důvody, které Jakuba vedly právě k jeho výběru, vysvětlil myslím perfektně. Canon EOS 1D Mark IV je velice odolný, ale především rychlý. Je ale fakt, že nový EOS 1D X Mark II je na tom ještě daleko lépe. I přes to má oproti jeho staršímu předchůdci jednu relativní nevýhodu. Tou může být paradoxně velikost snímače. EOS 1D X Mark II je fullframe přístroj, zatímco starší EOS 1D Mark IV má snímač velikosti APS-H, je tedy o něco menší. V čem tedy spočívá ta výhoda?

Snímač velikosti APS-H používal ve svých profi přístrojích pokud vím především Canon a díky jeho menším rozměrům mají objektivy, které s ním použijete, o něco menší úhel záběru. To znamená, že s jakýmkoliv objektivem nasazeným na těle s APS-H snímačem pořídíte takové záběry, jako byste pořídili s objektivem o ohniskové vzdálenosti 1,3x delší, který by byl nasazený na fullframe přístroj.

Díky tomu buď nemusíte používat tak dlouhé a tím pádem velké a těžké teleobjektivy, a nebo s takovými objektivy dosáhnete o třetinu většího přiblížení - lidově řečeno.

Takže na focení sportu rozhodně nemusí platit použití přístroje s menším snímačem za nevýhodu, naopak mnozí fotografové využívají výhod menšího úhlu záběru menších snímačů.

Schválně jsem sestavil podobnou sadu od Nikonu:

Jak je vidět, je to naprosto srovnatelné ve všech ohledech – odolnost, technické parametry, kvalita. Nikon D500 je vybaven DX snímačem, který je ještě o trochu menší, takže poskytne ještě užší úhel záběru (poroti fullframe přístroji je to 1,5x), což je z popsaného úhlu pohledu možno vnímat jako výhodu. Jinak je to profi přístroj se vším všudy. Je rychlý, odolný a má mezi současnými zrcadlovkami patrně nejvýkonnější systém automatického ostření.


Nikon D500 je dnes patrně nejvhodnější zrcadlovkou s malým snímačem na focení sportu.

Nikon D810 má oproti Canonu 5Ds R o trochu nižší rozlišení, ale i 36 Mpx je víc, než dost. Naopak výhodou je vyšší dynamický rozsah, což může přijít vhod v komplikovaných světelných podmínkách. Velikost snímačů je v tomto případě stejná, oba snímače jsou tzv. fullframe

Nevýhodou fullframe zrcadlovek jsou ale také poměrně velké rozměry a hmotnost. A to je faktor velice důležitý. Skvělou variantou jsou fullframe kompakty s výměnnými objektivy od Sony. V nabídce je hned několik modelů:

Všechny čtyři přístroje jsou špičkové, ale každý vyniká v něčem jiném. Modely A7R a A7R II vynikají především špičkovou kvalitou obrazu díky rozlišení 36 Mpx, respektive 42 Mpx u A7R II. Sony A7S IImá zase rozlišení na dnešní dobu relativně malé, ale zase nemůžete sehnat nic lepšího do špatného světla, výkon při nastavení vysokých citlivostí je fenomenální. Sony A7 II je taková zlatá střední cesta – rozlišení 24 Mpx je pro většinu případů víc, než dost.


Porovnání velikosti těla Sony A7 II a fullframe zrcadlocky Canon EOS 5D nepotřebuje žádný komektář...

Pokud ovšem nepatříte k těm nejnáročnějším fotografům a za každou cenu nemusíte a nebo nemůžete mít tu nejlepší techniku, rozhodně nemusíte zoufat, možností je stále dost.

Zrcadlovky s APS-C snímačem

Tyto přístroje patří k nejrozšířenějším mezi amatérskými fotografy. Důvod je jednoduchý, jsou daleko dostupnější, než fullframe zrcadlovky a při tom poskytují stále prvotřídní kvalitu obrazu. Hlavní rozdíl je ve velikosti snímače, což má vliv na úhel záběru použitých objektivů. Díky tomu můžete používat daleko dostupnější objektivy s kratšími ohniskovými vzdálenostmi. V situaci, kde profesionál vybavený zrcadlovkou s velkým fullframe snímačem potřebuje použít objektiv s ohniskovou vzdáleností 300mm, stačí majiteli přístroje s menším snímačem velikosti APS-C ohnisko 200mm. A pokud má takový objektiv světelnost f/2,8, máte v podstatě stejné možnosti, ale za daleko nižší cenu.

Jaké zrcadlovky jsou vhodné?

Jej jich celá řada, obecně by měly by mít dobrý výkon při špatném světle a měly by být co nejodolnější. Jeden model jsem v našem výběru už uvedl, vynikající jsou ale také Canon EOS 7D Mark II a Nikon D7200.


Canon EOS 7D Mark II s teleobjektivem Canon 70-200mm f/2,8L IS USM II

Pokud jste ochotní oželet odolnost a například v dešti budete foťák chránit vhodnou pláštěnkou, máte výběr ještě daleko širší:

A teď objektivy. Ohnisko 200mm se světelností f/2,8 najdete nejčastěji u zoomů s rozsahem 70-200mm. Jedná se o profi objektivy, takže o kvalitě není pochyb. Většinou jsou vybavené stabilizátorem, jsou odolné proti povětrnostním vlivům a mají i bleskurychlé ostření, ale ceny bývají stále vysoké. Například objektivy Canon 70-200mm f/2,8L IS USM II a nebo Nikon 70-200mm f/2,8G VR II dnes stojí kolem 60 000 Kč a to není zrovna málo.

Naštěstí zde ale máme Sigmu 70-200mm f/2,8 OS HSM a Tamron 70-200mm f/2,8 VC USD. S kvalitou jsou na tom velice podobně (tedy kromě odolnosti) a přitom se dají pořídit skoro za půlku. Jejich výhodou je to, že se vyrábí jak ve verzi pro Canon, tak pro Nikon a jedná se tedy o velice dobrou náhradu.

Kompakty s výměnnými objektivy

Jsou ještě menší a lehčí, než zrcadlovky s malým snímačem, protože nejsou vybaveny optickým hledáčkem a sklopným zrcadlem. Dokonce i zde najdeme pro focení zvířat vyloženě vhodné modely. Na mysli mám například přístroje Olympus OM-D E-M1 a Olympus OM-D E-M5 II. Kromě ostatních vlastností vynikají profesionální odolností, takže pokud je doplníte vhodnými objektivy, nemusíte se bát žádné průtrže mračen.

Těmi vhodnými objektivy jsem měl na mysli především opět profi řadu vybavenou stejně kvalitním těsněním, jako těla. Perfektní je teleobjektiv Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro.


Olympus OM-D E-M1 s nasazeným profi zoomem Olympus M.ZUIKO ED 40-150mm f/2,8 Pro se vejde doslova do dlaně.



Zobrazeny komentáře (6 - 2)

  • 6

    Avatar

    Reaguje na (3) | Reaguje na (2) | Vážený pane Miloši, to je sice skoro pravda. Ale je to zaroveň velmi zjednodušený a potažmo i ne moc přínosný pohled. Ono by to vyřezávání platilo za předpokladu, že by po výřezu zbylo stejné množství mpx a čipy byly dělány stejně, tedy měly stejnou konstrukci a vlastnosti. No a tak to bohužel není. Za druhé nejen megapixely je živ fotograf. Je třeba pěkné, že si kolego oříznete snímek z 5D na velikost kamery s cropem 1,6. Jenže kýžený obraz tam třeba vůbec není. Proč? No protože snímací frekvence je třeba poloviční než u 7D. Prostě to není zas až tak jednoduché, jak se nám tady snažíte vyložit:-) bylo by vhodné a jistě lepší, kdyby si normální lidé lidé nekupovali fulframe, ale něco menšího a skladnějšího. Ono focení není o tom, že děj a fotograf jsou na stejném místě. Také je dobré, aby fotograf měl u sebe fotoaparát, že? No a ona taková zrcadlovka 1,6 s objektivem 18-135mm na krku je daleko skladnější a pohotovější než 5D s batohem kde jsou objektivy 16-35, 50ka a 70-200mm. Jo z té 5D s nasazenou 70-200/2,8by byl ten snímek určitě lepší, kdyby zrovna byla po ruce:-)))! Nezlobte se, ale tím Vaším vysvětlováním v podstate jen blbnete lidi, kteří podle urovne dotazu, mají úplně jiné starosti než Vy.

    Karel Tyc, 01.03.2016 | Reagovat

  • 4

    Bouška

    Reaguje na (3) | Děkuji za poznámky, představy o mm, hloubce ostrosti, šumu, atd.... mám celkem jasné.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 29.02.2016 | Reagovat

  • 5

    Bouška

    Reaguje na (2) | Dobrý den, divil byste se, kolika lidem to jasné není. Vy patříte k té "zasvěcené" menšině...

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 29.02.2016 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    "V situaci, kde profesionál vybavený zrcadlovkou s velkým fullframe snímačem potřebuje použít objektiv s ohniskovou vzdáleností 300mm, stačí majiteli přístroje s menším snímačem velikosti APS-C ohnisko 200mm. A pokud má takový objektiv světelnost f/2,8, máte v podstatě stejné možnosti, ale za daleko nižší cenu." A nebylo by zrovna nejlepsi tento kompakt: http://www.megapixel.cz/sony-cybershot-dsc-hx400 Tady stačí majiteli ještě mnohem méně a bude mít "úžasných" 1200mm =D Nebo nechcete zrovna doporučit tohle, světelnost f2,8 a úžasných 200mm za super cenu: http://www.megapixel.cz/sony-cybershot-dsc-rx10 Tak proč se vyráběji 70-200 f2,8 na FF, když je k dispozici tohle? Asi má někdo mylné představy o mm, hloubce ostrosti, šumu, atd....

    Miloš, 28.02.2016 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    "inteligent'" promluvil: "To znamená, že s jakýmkoliv objektivem nasazeným na těle s APS-H snímačem pořídíte takové záběry, jako byste pořídili s objektivem o ohniskové vzdálenosti 1,3x delší, který by byl nasazený na fullframe přístroj." To je tak omletá pohádka, že snad mělo být už každému jasné, že ohnisko je stále stejné, jen díky menšímu ipu je obraz jaksi oříznutý. Ke stejným výsledkům se dá dostat, když se z FF foto ořízne, ale to už asi autora nenapadlo ;) 1Dx II po oříznutí bude asi mpx tak nějak na stejno s 1D IV, kdyby někdo chtěl argumentovat. O mpx v 5DsR ani nemluvě ;)

    Milos, 28.02.2016 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené produkty

Doporučené stránky

  • Jak fotit sport

    Fotografování sportu a nebo obecně pohybu patří k velmi oblíbeným fotografickým disciplínám. Protože se jedná v podstatě o odvětví reportážní…

  • Rok s Megapixelem 2016

    Zapojte se s námi do již 3. ročníku fotografické soutěže o nejlepšího fotografa roku 2016. I letos jsme si pro vás připravili 12 soutěžních kol,…

  • Mrazivé okamžiky

    Tepová frekvence stoupá, dech se zrychluje a ledový vítr bičuje promrzlou tvář. Pokoření další výzvy je na dosah. Zima otevřela svou náruč všem,…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím