Čím fotografovat sport, 1. díl Fotoporadna

Čím fotografovat sport, 1. díl

Martin LukešAktualizováno: 9. 5. 2019 v 10:06 • Rubrika: Fotoporadna

Fotografování sportu a vlastně pohybu všeobecně patří k těm náročnějším disciplínám. Fotograf se při něm potýká s rychlostí pohybujícího se objektu a často také se špatnými světelnými podmínkami, zvláště pokud jde o sport halový. Navíc musí řešit správný čas expozice, optimální clonu pro ideální hloubku ostrosti, nastavení citlivosti v případě, že je světla málo, v neposlední řadě musí i správně zaostřit a vychytat klíčový moment. Podtrženo, sečteno, nic lehkého. V podobných žánrech proto často záleží na výběru správné techniky, a právě o tom si něco povíme v našem dvoudílném miniseriálu. V prvním díle se budeme věnovat správně volbě objektivů.

Způsoby, jak fotit sport a pohyb

Při volbě vhodného vybavení pro focení sportu by si každý fotograf měl zodpovědět několik klíčových otázek:

  • jak rychlý sport se chystáte fotografovat
  • kolik bude světla bude k dispozic
  • jak daleko budete od fotografované scény
  • k jakým účelům mají fotografie sloužit

Jak je již řečeno v úvodu, častým úskalím pro vás bude nedostatek světla a rychlost fotografovaného objektu. Důležitá je také vzdálenost, protože podle ní se volí správné ohnisko objektivu. Rozhodující je ale také kvalita výsledných fotografií. Jiné nároky budete mít, pokud půjde jen o nějaké tréninkové cvičení nebo když se bude jednat o snímky do rodinného alba, mnohem vyšší očekávání na kvalitu musíte mít, když půjde o oficiální reportáže z nějakého prestižního sportovního klání.

Existuje několik základních způsobů, jak zachytit sport. Na každý z nich se používá trochu jiný postup a také jiné nastavení expozičních hodnot.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/4/312924.jpg?v=1555455601
Marian Chytka
/ Canon EF 16-35 mm f/2,8 L II USM

Absolutní zmrazení pohybu

Je velmi častým způsobem zachycení sportu, kdy je na fotografii všechno dokonalé ostré, a to včetně extrémně rychlých pohybů. Toho lze dosáhnout jediným způsobem, a tím je nastavení krátkého času expozice. V tomto případě se používají velmi krátké časy závěrky zhruba mezi 1/320 s – 1/8 000 s, pokud fotoaparát disponuje elektronickou závěrkou, jde o časy ještě kratší. Krátké časy ale seberou dost světla a v některých případech je třeba chybějící světlo kompenzovat vyšší citlivostí, jinak by byl snímek tmavý, a to i na úkor toho, že vysoké ISO s sebou nese zvýšenou hladinu šumu na fotografii.

I to je důvodem, proč se na focení sportu vyplatí investovat do objektivů s lepší světelností. Propouští totiž více světla, tím pádem nejsou třeba tak vysoké hodnoty citlivosti.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/5/409625.jpg?v=1543619581
Foto: Zuzka Vitvarová / Nikon 16-85 mm f/3,5-5,6 G AF-S DX ED VR

Pokud budete tímto způsobem fotit venkovní sport a máte dostatek světla, můžete použít i objektivy s běžnou světelností, například f/3,5-5,6, nebo zoomové objektivy s kontrastní světelností f/4. Při dobrém světle se i s podobným rozsahem clony dostanete na velmi krátké časy.

Mnohem větší nároky na techniku jsou kladeny v případě, že fotíte venku při slabším světle, nebo ještě hůře, pokud fotografujete halový sport. Tam je v podstatě nutností pracovat s objektivy s konstantní clonou f/2,8 u zoomových objektivů, případně s pevným ohniskem s clonou f/2,8 a méně.

https://www.megapixel.cz/data/gallery/w1024h1024/7/404427.jpg
foto: Radek Caga / Tamron SP 70-200 mm f/2,8 Di VC USD pro Nikon

Částečné rozmáznutí pohybu

Princip je v podstatě stejný s tím rozdílem, že se nepoužívají extrémně krátké časy, ale expozice se lehce prodlouží. To se na fotografii projeví tak, že bude ta nejrychlejší část scény lehce rozmazaná. Například ostrý fotbalový brankář a lehce rozmáznutý letící míč. Přiznání pohybu částečnou pohybovou neostrostí může zvýšit dynamiku fotografie a dodat jí zajímavý šmrnc. Musí být ale evidentní, že šlo po záměr a neostrost musí samozřejmě dávat smysl.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/0/295260.jpg?v=1489489794
Dušan Ignác / Canon EF 70-200 mm f/4,0 L USM

K podobným fotografiím lze využít i externí blesk a fotografování na druhou lamelu, případně stroboskopický záblesk. Díky těmto nastavením lze dosáhnout ostrého objektu, jenž má za sebou rozmáznutou stopu, která jako by ukazovala historii pohybu. Stroboskopickým zábleskem můžete zase pro změnu zachytit jednotlivé fáze pohybu, což například u gymnastiky, tance nebo šermu může vypadat velmi efektivně.

K vytvoření tohoto efektu platí pro výběr objektivu velmi podobná kritéria, jako při úplném zmrazení pohybu. Jak již bylo řečeno, často se při této technice používá externí blesk.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/1/360511.jpg?v=1555455601
Marian Chytka
/ Canon EF 16-35 mm f/2,8 L II USM / externí zábleskové světlo

Švenkování neboli panning

Výsledným efektem je ostrý objekt proti rozmáznutému pozadí. Jde o náročnější fotografickou techniku, která vyžaduje určitou zkušenost a trochu tréninku. Fotoaparát se nastaví na relativně delší čas zhruba mezi 1/20 s až 1/200 s. Fotograf musí sledovat fotografovaný objekt a během expozice kopírovat fotoaparátem jeho dráhu. Rychlost mezi objektem a fotoaparátem je v tu chvíli nulová, a proto je na fotografii pohyb zmrazený. Pozadí se ale během expozice proti fotoaparátu posouvá, a tím získává pohybovou neostrost. Tímto způsobem se nejčastěji fotografují motoristické sporty nebo jiné disciplíny, u nichž je pohyb přímočarý a jeho dráha se dá snadněji kopírovat.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/0/213230.jpg?v=1553809830
Martin Lukeš
/ Nikon 50 mm f/1,4 AF-S NIKKOR G

Tento způsob fotografování je nejméně náročný na techniku. Fotí se v podstatě na dlouhé časy, během kterých se posbírá dostatek světla i při náročnějších světelných podmínkách. Malé clonové číslo nehraje roli ani z hlediska malé hloubky ostrosti, protože pozadí se rozmaže pohybovou neostrostí. Z tohoto důvodu lze použít v podstatě jakýkoliv objektiv. O to náročnější je to ale z hlediska šikovnosti fotografa. Tomu jsme se věnovali v jednom z předchozích článků naší fotoporadny s názvem: Sportovní a pohybová fotografie – panning a dlouhé expoziční časy.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/4/394914.jpg?v=1553809830
Ing. Václav Duška / Nikon 70-200 mm f/2,8 E FL ED VR

Jak vybrat objektiv vhodný k fotografování sportu

Ať už fotíme sport jakýmkoli způsobem, klíčový je výběr objektivu. Ten často rozhodne o tom, jak dobré fotografie pořídíme.

U běžných objektivů je světelnost závislá na použitém ohnisku. Jednoduše řečeno, čím více nazoomujeme, tím méně objektiv propouští světla. To je samozřejmě problém, protože sport se často fotí na dálku a zoomování (tedy delší ohnisková vzdálenost) je nutná. U běžných objektivů, které se řadí mezi ty levnější, se rozsah světelnosti pohybuje kolem hodnot f/3,5–5,6 nebo f/4–6,3. Objektivy s extrémně dlouhým ohniskem mohou mít světelnost ještě horší, například až f/6,3–8 i více. Tyto objektivy nejsou na focení sportu nejvhodnější, protože ubírají světlo, tím pádem prodlužují čas expozice, navíc s nimi nelze dosáhnout menší hloubky ostrosti. Dají se ale použít na focení sportů v exteriérech, kde je dostatek světla.



Vhodnější jsou objektivy s tzv. fixní, tedy pevnou světelností. Ty umožňují otevřít clonu na hodnotu například f/4, která zůstává stejná bez ohledu na použité ohnisko a zoom. Těmito objektivy se sport fotí podstatně lépe, jsou ale samozřejmě také o řád dražší.

Profesionální objektivy mají kromě fixní světelnosti i extrémně nízké clonové číslo f/2,8, díky čemuž se dají použít i na focení halových a interiérových sportů. Hodně světla znamená kratší čas expozice, navíc máte k dispozici i velmi malou hloubku ostrosti. Tyto objektivy patři k těm nejdražším, zvláště pokud se jedná o teleobjektivy s delším ohniskem, jako je například 70-200 mm.


Teleobjektiv Nikon 400 mm f/2,8 E AF-S FL ED VR

Dosud byla řeč pouze o objektivech zoomových, těch s proměnnou ohniskovou vzdáleností. Sport se ale dá samozřejmě fotografovat také s objektivy s pevným ohniskem. Ty mají dvě výhody, světelnost se může pohybovat ještě méně než f/2.8 (k dispozici jsou objektivy f/2, f/1.8, f/1.4, f/1.2, dokonce i f/0.95), takže propouští více světla, zároveň s nimi lze ale dosáhnout i menší hloubky ostrosti. Nicméně i tyto objektivy patří obecně k těm dražším a dalším mínusem je, že nelze měnit perspektivu a nelze s nimi přibližovat. Tím můžete ztrácet pohotovost a jste omezeni co se úhlu záběru a kompozice týče.

Světelnost objektivu ale nehraje roli pouze z hlediska expozice, má také zásadní dopad na systém automatického ostření. Při nedostatku světla ostří objektivy pomaleji a zaostření nemusí být přesné. To je samozřejmě při focení pohybu klíčové.


Základní objektiv Canon EF 24-70 mm f/2,8 L USM II

Rychlost ostření objektivu neovlivňuje pouze samotná světelnost, ale také jeho konstrukce. Výkonné objektivy jsou vybaveny velmi rychlými ultrasonickými motory (USM, HSM, SSM USD), které jsou navíc velice tiché. Nejrychlejší ostření mají objektivy s tzv. vnitřním ostřením (IF). To znamená, že se při zaostřování pohybuje jen určitá skupina čoček uvnitř optické soustavy, takže se objektiv nevysouvá a ani se u něj neotáčí přední optický člen.

Možná v této fázi propadáte panice, že fotit sport se nedá fotit jinak než s profesionálním objektivem za statisíce. Naštěstí to není tak úplně pravda. V nabídce je mnoho objektivů třetích stran, které si v ničem nezadají s profesionálními značkovými objektivy. Trojice japonských výrobců optiky Sigma, Tamron, Tokina nabízí velmi kvalitní objektivy, které mohou být i o třetinu a více levnější, než jsou ty od tradičních výrobců fotoaparátu a znova opakuji, není to na úkor kvality.


Širokoúhlý objektiv Olympus M.ZUIKO ED 7-14 mm f/2,8 Pro

Teleobjektiv, anebo širokáč?

Možná mnohem důležitější než světelnost, je správný výběr ohniskové vzdálenosti. Zoomové objektivy se dají obecně rozdělit na tři skupiny.

Základní objektivy

Mají střední rozsah ohniska cca 24-70 mm pro full-frame snímač, 18-55 mm pro APS-C snímač, nebo 14-42 mm pro snímač micro 4/3. Tyto objektivy se hodí pro focení na krátkou a střední vzdálenost. Jde v podstatě o takové univerzální objektivy, které jsou vhodně na i focení běžných momentek.

Objektivy s proměnnou světelností

Nikon 18-105 mm f/3,5-5,6 AF-S DX G ED VR

Canon EF 24-105 mm f/3,5-5,6 IS STM – zpětná sleva 5 400 Kč

Canon EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS STM

Pentax DA 18-135 mm f/3,5-5,6 ED AL IF DC WR

Sony 18-105 mm f/4,0 G OSS SEL

Olympus M.ZUIKO ED 14-150 mm f/4,0-5,6 II EZ-M1415-2

Panasonic Lumix G Vario 14-140 mm f/3,5-5,6 ASPH. Power O.I.S.

Sony DT 16-105 mm f/3,5-5,6

Fujifilm XF 18-135 mm f/3,5-5,6 R OIS WR

Canon EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/6/408826.jpg?v=1543619581
Jiří Cetkovský
/ Nikon 18-105 mm f/3,5-5,6 AF-S DX G ED VR


Objektivy s fixní světelností

Sigma 17-70 mm f/2,8-4,0 DC Macro HSM Contemporary pro Pentax

Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM Art pro Canon

Sony FE 24-70 mm f/4 ZA OSS Vario-Tessar T*

Sony FE 24-70 mm f/4 ZA OSS Vario-Tessar T*

Canon EF 24-70 mm f/4,0 L IS USM – zpětná sleva 3 500 Kč

Sony 16-70 mm f/4 ZA OSS SEL Vario-Tessar T

Canon EF 24-105 mm f/4,0 L IS II USM

Tamron SP 24-70 mm F/2.8 Di VC USD G2 pro Canon

Sigma 24-70 mm f/2,8 DG OS HSM Art pro Nikon

Nikon 24-70 mm f/2,8 AF-S G ED

Canon EF 24-70 mm f/2,8 L USM II

Sony FE 24-70 mm f/2,8 GM

Sony 24-70 mm f/2,8 ZA Vario-Sonnar T* SSM II


Širokoúhlé objektivy

Disponují kratší ohniskovou vzdáleností pod 28 mm pro full-frame, pod 18 mm na APS-C snímači a pod 14 mm u micro 4/3 formátu. Tyto objektivy se hodí pro focení a natáčení videa na velmi krátkou vzdálenost a staly se populární hlavně mezi fotografy, kteří se zaměřují na extrémní sporty, jako je snowboarding, skateboarding, nebo třeba BMX freestyle. Kromě toho se využívají na focení krajiny, architektury, interiérů a dalších žánrů, kdy potřebujeme dostat do hledáčku co nejširší úhel záběru.

K předním zástupcům této třídy, kdy se skvěle potkává poměr CENA/VÝKON patří jednoznačně objektivy:


Nikon 10-20 mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX

ekvivalent ohniska 15-35 mm


Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM

ekvivalent ohniska 16-29 mm


Nikon 1 6,7-13 mm f/3,5-5,6 VR (18-35 mm)

ekvivalent ohniska 18-35 mm


https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/0/282420.jpg?v=1477289695
Jakub Koudelka / Nikon 10-24 mm f/3,5-4,5 AF-S DX G ED

 

V nabídce širokoúhlých objektivů nezůstávají pozadu ani výrobci třetích stran. K těm předním patří trojice Sigma, Tamron a Tokina:

Sigma 10-20 mm f/3,5 EX DC HSM pro Canon
ekvivalent ohniska 16-32 mm

Tamron 10-24 mm F/3.5-4.5 Di II VC HLD pro Nikon

ekvivalent ohniska 15-36 mm

Tokina AT-X 12-28 mm f/4,0 Pro DX pro Canon

ekvivalent ohniska 19-45 mm


https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/5/59115.jpg?v=1458144694
Martin Lukeš
/ Nikon 20 mm f/2,8 AF NIKKOR D A

Na své si přijdou i milovníci bezzrcadlovek formátu micro 4/3, který zastupují značky Olympus a Panasonic:

 

Olympus M.ZUIKO 9-18 mm f/4,0-5,6 ED

ekvivalent ohniska 18-36 mm

Panasonic Lumix G Vario 7-14 mm f/4,0 ASPH

ekvivalent ohniska14-28 mm


Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm f/2.8-4 ASPH
ekvivalent ohniska 16-36 mm

 

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/9/61159.jpg?v=1406759682
Vít Kocián
/ Sigma 10-20 mm f/4,0-5,6 EX DC HSM pro Nikon

 

Majitelé zrcadlovek s plnoformátovým snímačem bohužel musí sáhnout do kapsy o něco hlouběji. Objektivy pro fototaparáty full-frame musí vykreslovat větší plochu snímače, což znamená více optického materiálu, náročnější výrobu, tudíž i vyšší cenu:


Nikon 16-35 mm f/4,0 AF-S G ED VR

Canon EF 17-40 mm f/4,0 L USM

Canon EF 16-35 mm f/4,0 L IS USM

Sony FE 12-24 mm f/4 G

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/2/217292.jpg?v=1458144694
Jakub Frühauf
/ Canon EF 16-35 mm f/2,8 L II USM

Širokoúhlé objektivy s velmi dobrou světelností:


Nikon 14-24 mm f/2,8 AF-S G ED

Sony FE 12-24 mm f/4 G

Canon EF 16-35 mm f/2,8 L III USM

Tokina AT-X 11-16 mm f/2,8 116 Pro DX II pro Nikon

ekvivalent ohniska 18-26 mm


https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/0/90990.jpg?v=1458144694
Jiří Faix / Nikon 14-24 mm f/2,8 AF-S G ED

Teleobjektivy

Vyznačují se delší ohniskovou vzdáleností zhruba nad 100 mm pro full-frame, nad 70 mm u APS-C a nad 50 mm pro micro 4/3. Tyto objektivy mají velké přiblížení a fotí se s nimi velmi vzdálené objekty. Kromě sportu to mohou být koncerty a jiné reportáže, ale také zvířata, letadla nebo architektonické detaily. Zde platí, že čím vzdálenější scénu fotografujeme, tím delší ohnisko je zapotřebí. Běžné objektivy se pohybují v rozsahu 70-200 mm, o něco větší přiblížení mají objektivy 100-400 mm a na extrémní vzdálenosti se používají rozsahy 150-600 mm.

Teleobjektivy typu ZOOM:

Canon EF 200-400 mm f/4,0 L IS USM

Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS II USM

Canon EF 70-200 mm f/2,8 L IS III USM

Canon EF 70-300 mm f/4,0-5,6 IS II USM

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/4/202444.jpg?v=1453882201
Jakub Frey
/ Canon EF 70-200 mm f/2,8 L USM

Nikon 200-400 mm f/4,0 AF-S G ED VR II

Nikon 70-200 mm f/2,8 E FL ED VR

Nikon 70-200 mm f/4,0 AF-S ED VR

Nikon 70-300 mm f/4,5–6,3 G AF-P DX ED VR

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/4/320844.jpg?v=1493590393
Štefan Csontos / Nikon 70-300 mm f/4,5-5,6 G AF-S Zoom Nikkor IF-ED VR

Sony 70-200 mm f/2.8 G SSM II

Sony FE 70-200 mm f/2,8 GM OSS

Sony FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/1/358531.jpg?v=1512328384Martin Kozák / Sony FE 70-200 mm f/2,8 GM OSS

Sigma 120-300 mm f/2,8 DG OS HSM Sport

Sigma 70-200 mm f/2,8, DG OS HSM Sport

Sigma 150-600 mm f/5,0-6,3 DG OS HSM Contemporary

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/3/175253.jpg?v=1502320043
Jiří Cetkovský / Sigma 150-600 mm f/5,0-6,3 DG HSM Contemporary pro Sony


Tamron SP 70-200 mm F/2.8 Di VC USD G2

Tamron SP 150-600 mm f/5,0-6,3 Di VC USD G2

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/5/438995.jpg?v=1556894068
Mischa Fires / Tamron SP 150-600 mm f/5,0-6,3 Di VC USD G2 pro Nikon

Panasonic Lumix G VARIO 100-300 mm f/4,0-5,6 II Power O.I.S.

Olympus M.ZUIKO 75-300 mm ED II f/4,8-6,7 EZ-M7530-2 černý

Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400 mm f/4-6.3 ASPH. Power O.I.S.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/4/305874.jpg?v=1485904398
Michal Janata
/ Olympus M.ZUIKO ED 40-150 mm f/4,0-5,6 EZ-M4015 R


Teleobjektivy s pevným ohniskem:

Sigma 150 mm f/2,8 EX APO DG OS HSM Macro pro Canon

Nikon 300 mm f/4,0 E AF-S PF ED VR

Panasonic Leica DG Elmarit 200 mm F2.8 Power O.I.S.

Olympus M.ZUIKO ED 300 mm f/4,0 IS Pro

Nikon 300 mm f/2,8 AF-S G ED VR II

Canon EF 200 mm f/2 L IS USM

Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM

Nikon 500 mm f/4,0 AF-S E FL ED VR

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/7/69897.jpg?v=1553798047
Karel Tyc
/ Canon EF 600 mm f/4,0 L IS II USM

Telekonvertory

Existuje mnoho fotografů, kterým stačí běžný teleobjektiv, ale čas od času by se jim hodilo o něco delší ohnisko. Na druhou stranu se jim kvůli pár fotografiím nevyplatí investice do velkého, těžkého, a hlavně drahého objektivu. Těm nabízí výrobci poměrně zajímavé řešení, kterým je tzv. telekonvertor (extender). Jde o optický prvek, který se nasazuje mezi tělo a fotoaparát a prodlužuje dané ohnisko objektivu. Výrobci většinou nabízí dvě varianty konvertorů, a to s násobkem 1,4x a 2x. V tu chvíli se vám z běžného teleobjektivu 70-200 mm stává ohnisko 98-280 mm, dokonce se můžete vyšplhat i na 140-400 mm. Ten, kdo má fotoaparát se snímačem APS-C si k tomu ještě může připočíst crop-faktor, takže máte ze 70-200 mm s telekonvertorem (2x) rázem ohnisko 210-600 mm. A to je už velmi zajímavé přiblížení.



Konvertory mají ale i několik negativních prvku. Jednak mohou nepatrně zhoršit kresbu, přece jen je to optický člen, který je v soustavě jaksi navíc, dále mají dopad i na světelnost objektivu. Dá se říci, že přímo úměrně zvětšení obrazu zhoršují světelnost. Ze clony f/2,8 máte rázem hodnotu f/5.6, ze clony f/4 klesne světelnost na f/8. Tento úbytek má negativní dopad také na ostření.

Telekonvertory se proto dají použít téměř výhradně na objektivech se světelností kolem f/2.8, na jiné mnohdy nejdou ani nasadit. V případě, že přemýšlíte o nákupu objektivu, na kterém budete chtít využívat telekonvertor, je potřeba předem ověřit, že k danému objektivu konvertor existuje a dá se použít.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/7/436827.jpg?v=1555884782
Jan Kábele / Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM

Je třeba na focení sportu stabilizovaný objektiv?

Mnoho objektivů nabízí výrobci ve dvou variantách - s optickou stabilizací a bez ní. Při focení sportu stabilizátor není až tak důležitý a můžete tak trochu ušetřit. Při focení sportu se velmi často používají tak krátké časy, které lze bez problémů udržet z ruky a stabilizace je tudíž zbytečná. Stabilizátor, ať už optický v objektivu nebo mechanický na snímači fotoaparátu, je při focení sportu paradoxně kontraproduktivní. Může se stát, že když plynule sledujete nějaký pohybující se objekt, stabilizátor tlačí optiku do protipohybu, aby pohyb vyrovnal, a to může dělat neplechu. Mnohdy je proto lepší stabilizátor vypnout. Některé profesionální objektivy určené právě pro focení sportu mají možnost deaktivovat horizontální rovinu stabilizace s tím, že vertikální je stále aktivní. Eliminuje se tak pouze chvění směrem nahoru a dolu.

Stabilizované objektivy se hodí tedy spíše na focení statických záběrů. Může to být fotografování krajiny, interiérů, architektury nebo zvířat, u kterých nejde o rychlejší pohyb.

Peníze ušetřené na stabilizátoru bych doporučil investovat například do monopodu. Díky němu se také eliminuje chvění v horizontální ose, dobře se s ním švenkuje nebo sleduje pohyb ve fotografované scéně, v neposlední řadě i trochu ulevíte rukám, zvláště pokud používáte robustní a těžké teleobjektivy. Ty se přece jen celkem pronesou.

Úvodní foto: Marian Chytka



Zobrazeny komentáře (15 - 1)

  • 15

    Lukeš

    Reaguje na (14) | Dobrý den, máte pravdu. O tom je ve článku také zmíňka.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 09.05.2019 | Reagovat

  • 14

    Avatar

    Reaguje na (1) | Stabilizátor vám může hodně pomoci při panningu - pokud jde přepnout na stabilizaci jen ve svislém směru.

    Karel Endler, 09.05.2019 | Reagovat

  • 13

    Bouška

    Reaguje na (12) | Dobrý den, bohužel jsem neměm příležitost ani jednu kombinaci vyzkoušet, ale podle mých zkušeností na tom bude Nikon o trochu lépe v obrazové kvalitě a o mnoho lépe, pokud jde o rychlost ostření.

    Luděk Bouška - Megapixel, 30.03.2015 | Reagovat

  • 12

    Avatar

    Reaguje na (10) | A jak by asi dopadlo toto srovnání při použití konvertoru 1,4x na té třístovce? A obdobně jako u předchozího, mne zajímá ještě porovnání objektivu: Sigma 300mm f/2,8 APO EX DG HSM pro Nikon a objektivu Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II (prosím neřešme cenu, ale obrazovou kvalitu, rychlost ostření, a případné nedostatky o kterých se až tak nemluví atd.).

    Marek, 26.03.2015 | Reagovat

  • 11

    Avatar

    Reaguje na (10) | A jak by asi dopadlo toto srovnání při použití konvertoru 1,4x na té třístovce? A obdobně jako u předchozího, mne zajímá ještě porovnání objektivu: Sigma 300mm f/2,8 APO EX DG HSM pro Nikon a objektivu Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II (pros%C

    Marek, 26.03.2015 | Reagovat

  • 10

    Bouška

    Reaguje na (9) | Dobrý den, o přímém srovnání bohužel nevím, ale v tomto případě bych obrazovou kvalitu neřešil - je perfektní u obou. Spíš světelnost a ohniskovou vzdálenost. Na sport je f/2,8 jednoznačně výhodou.

    Luděk Bouška - Megapixel, 26.03.2015 | Reagovat

  • 9

    Avatar

    Zvažuji nákup teleobjektivu a nemohu se rozhodnout mezi objektivem Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II a objektivem Nikon 200-400mm f/4,0 AF-S G ED VR II můžete poradit? Lze někde najít srovnání?

    Marek, 25.03.2015 | Reagovat

  • 6

    Bouška

    Reaguje na (4) | Nevím, jestli bych takový způsob doporučil. Zesvětlování podexponované fotky nevede k moc kvalitní fotce. Osobně mám daleko lepší zkušenosti s focením na skutečně vysoké citlivosti a pak redukovat šum, je-li to ovšem vůbec potřeba...

    Luděk Bouška - Megapixel, 09.07.2014 | Reagovat

  • 7

    Bouška

    Reaguje na (3) | Dobrý den, neřekl bych. Osobně bych raději vybral světelnější objektiv. A ten stabilizátor se někdy hodí.

    Luděk Bouška - Megapixel, 09.07.2014 | Reagovat

  • 8

    Bouška

    Reaguje na (1) | Dobrý den, máte pravdu, o použití stabilizátoru jsem nepsal. Zatím se zabýváme technikou, o tom JAK fotit, o tom budeme psát někdy příště.

    Luděk Bouška - Megapixel, 09.07.2014 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    Reaguje na (1) | Není vše jen černé a bílé. Objektivy se stabilizátory mají především jinou konstrukci. Rozdíl v objektivech (mohu ze zkušenosti mluvit o Canon 70-200/2,8) není jen ve stabilizátoru. Rozdíl v ceně cca 50% nečiní stabilizátor ale také skutečně lepší objektiv. Navíc nesouhlasím s tím, že stabilizátor je úplně k ničemu - záleží co a jak fotím... To platí v podstatě obecně, Nedá se kategoricky tvrdit, že na sport je lepší takové či makové ohnisko s konkrétní světelností... Vždy je na prvním místě záměr a přístup fotografa a k tomu vhodně zvolená technika. Super objektiv ještě nikdy sám o sobě dobrou fotku neudělal. Navíc objektiv musí být také nasazen na tělo, které dokáže jeho schopnosti využít. Článek se do takových detailů nepouští a proto je také pravdivý, srozumitelný a jasný i laikům. Je jasné, že na sport respektive focení rychlých dějů s nedostatkem světla vyžaduje tu nejnáročnější a tím také nejdražší techniku. S vybavením do ateliéru můžete udělat také skvělou fotku, ale budete značně omezeni v tom co a za jakých podmínek si můžete dovolit. Je pak také rozdíl, zda fotíte jen tak pro radost nebo musíte odevzdat perfektní práci.

    Vašek Kolář, 07.07.2014 | Reagovat

  • 4

    Klail

    Uz se tesim na dalsi dily, foceni sportu v hslach. To je teprve veda. Fotit kratsim casem a podexponovat a mit to ostre a pak v pocitaci upravit.

    Milan Klail, 07.07.2014 | Reagovat

  • 3

    Klail

    Reaguje na (1) | tak ze 400/5.6 je lepsi nez 300/4.0 is na sport.

    Milan Klail, 07.07.2014 | Reagovat

  • 2

    Klail

    Proc je tedy objektiv se stabilizatorem drazsi a o hodne, kdyz je pri sportu k nicemu.

    Milan Klail, 07.07.2014 | Reagovat

  • 1

    Orlík

    Ano. Krásně napsaný článek. U sportu je rychlost ostření a světelnost naprosto prioritní záležitostí. Nejsem si jist, zda jsem v článku četl o tom, že v tomto případě není stabilizátor obrazu k ničemu?. Bylo by vhodné to napsat, protože si jsem jist, že si spousta lidí myslí, že to stabilizátor vyřeší. Nevyřeší. To jen na okraj. Jinak fakt dobré, fotky báječné, ten kůň i ti psi jsou senzační. A ještě bych se snad pozastavil u té citlivosti čipu. To, že při zvýšené citlivosti je fotka zašumělá - nikoli zrnitá, jak je v článku uvedeno, šum je něco jiného než zrno - platilo kdysi. Dnes lze úplně čistou fotku udělqt i při zvýšeném ISO, záleží jen, jak vysoko se to žene a taky, jak to kdo zmastí při editaci fotky. Jinak je jasné, že pokud vycházejí expoziční hodnoty dobře při nejnižším ISO, tak je to, ze všeho, nejlepší.

    Jaroslav Orlík, 07.07.2014 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené produkty

Doporučené stránky

  • Jak fotit sport

    Fotografování sportu a nebo obecně pohybu patří k velmi oblíbeným fotografickým disciplínám. Protože se jedná v podstatě o odvětví reportážní…

  • Když nemůžeš, přidej!

    Název tohoto měsíčního kola, byla osobním mottem jednoho nejúspěšnějších českých sportovců, Emila Zátopka. "Modří" již tedy zřejmě vědí, že dubnová…

  • Sportovní lifestyle

    Rok s Megapixelem 2018 se pomalu chýlí ke konci a o vítězi stále není zdaleka rozhodnuto. Na předposlední kolo jsme si proto pro vás připravili…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 5 000 Kč

Nahrát

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využíváním cookies a využití osobních údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech. Tyto souhlasy můžete kdykoliv změnit, vypnout nebo upravit v Nastavení soukromí, které otevřete kliknutím na odkaz níže.
Dozvědět se víc
Rozumím