Čím fotografovat sport, 1. díl Fotoporadna

Čím fotografovat sport, 1. díl

Luděk BouškaAktualizováno: 9. 7. 2014 v 9:58 • Rubrika: Fotoporadna

Při focení sportu se budete potýkat s několika okolnostmi, které mají zásadní význam pro to, jak vlastně dopadne výsledná fotka. Je to především rychlost pohybu a množství světla, které budete mít k dispozici. Na použité technice hodně záleží, jestli se vám záběr podaří přesně tak, jak jste si přáli. Začneme výběrem vhodného objektivu.

Při volbě vhodného vybavení pro focení sportu si potřebujete odpovědět na několik otázek:

  • jaký sport se chystáte fotit

  • kolik bude světla

  • na jakou vzdálenost budete fotit

Jak je psáno v úvodu, úskalím pro vás může být nedostatek světla a rychlost objektu, který budete fotit. A samozřejmě také vzdálenost, v jaké se od fotografovaného děje budete nacházet.

Rychlost a špatné světlo

Pokud se bude fotografovaný objekt pohybovat rychle a vy chcete daný děj zachytit naprosto ostře, docílíte toho pouze použitím krátkého expozičního času. Na to ale musí být dostatek světla. Když použijete sice dostatečně krátký expoziční čas, ale světla nebude dost, budete muset výrazně zvýšit citlivost snímače (ISO), aby byl výsledný snímek správně exponován. Jestliže ale nastavíte vysoké ISO a použijete prioritu času (režim S, nebo Tv), fotoaparát automaticky nastaví odpovídající clonové číslo a fotka vyjde. Nevýhodou je, že při nastavení vysokých citlivostí výrazně vzroste obrazový šum, fotka bude příliš zrnitá a bude postrádat detaily.

Abyste se tomu vyvarovali, je ideální zvolit objektiv s vysokou světelností. Světelné objektivy dokážou propustit daleko větší množství světla, než například běžně dodávané setové objektivy. Díky tomu můžete používat krátké expoziční časy i v horších světelných podmínkách a vaše fotky tedy budou znatelně ostřejší.


Pohybová neostrost nemusí být vždycky špatně. Zde je záměrná, její pomocí bylo rozmazáno pozadí, protože jsem s objektivem během expozice pohyboval. Expoziční čas byl relativně dlouhý 1/80s. Foto Luděk Bouška

Zoomové objektivy vhodné pro focení sportu mají světelnost f/2,8 dokonce v celém rozsahu ohniskových vzdáleností, takže s nimi můžete měnit úhel záběru bez obav, že by se změnila výsledná expozice.

Světelnost ale velice pomáhá i systému automatického ostření. Pokud má fotoaparát k dispozici dostatek světla, může i rychleji zaostřovat a to je u focení sportu také velice důležité.

Rychlost ostření objektivu ale neovlivňuje pouze samotná světelnost, ale také jeho konstrukce.Výkonné objektivy jsou vybaveny rychlými ultrazvukovými motory(mají označení USM, AF-S, SSM, …), které jsou kromě rychlosti také velice tiché. Nejrychlejší ostření je u objektivů, které jsou vybaveny tzv. vnitřním ostřením (IF). To znamená, že se při zaostřování pohybuje jen určitá skupina čoček uvnitř objektivu, takže se při zaostřování objektiv nevysouvá a neotáčí se přední čočka.

Nevýhodou světelných objektivů s rychlým ostřením ale bývá jejich cena. Například objektivy Nikon 24-70mm f/2,8 AF-S G ED a Nikon 70-200mm f/2,8 G AF-S NIKKOR ED VR II patří na absolutní špičku stejně, jako Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM II a Canon EF 70-200mm f/2,8 L IS II USM. Je ale fakt, že za své peníze dostanete to úplně nejlepší a nejrychlejší, co si můžete přát.

Pokud hledáte nějakou levnější variantu s podobnými vlastnostmi, můžete se podívat po objektivech dalších výrobců. Velice dobré zkušenosti mám s objektivy Tamron AF SP 24-70mm f/2,8 Di VC USD a Tamron SP 70-200mm f/2,8 Di VC USD a jsou k dostání pro Canon, Nikon i Sony.


Nejpopulárnější objektivy pro focení sportu. Nahoře jsou špičkové objektivy 70-200mm Canon a Nikon se světelností f/2,8. Jsou skvělé, ale poměrně drahé. Zajímavá je spodní řada. Zleva Sigma, velice dobrý Tamron a pak dvojice objektivů se světelností f/4 od Nikonu a Canonu. Všechny ve spodní řadě jsou daleko dostupnější.

Teleobjektiv a nebo širokáč?

Širokoúhlé objektivy se hodí především tehdy, když se k fotografované scéně můžete hodně přiblížit. V takovém případě dostanete do záběru jak hlavní objekt, tak i pozadí, které bude zobrazeno ostře, protože objektivy s krátkou ohniskovou vzdáleností poskytují přirozeně velkou hloubku ostrosti. Nevýhodou je ale to, že když jste blízko, pohybují se fotografované objektivy relativně vysokou rychlostí, což klade vysoké nároky na rychlost zaostřování, ale také na pohotovost fotografa. Při sledování rychle se pohybujícího objektu se totiž musíte doslova hodně otáčet, abyste ho vůbec udrželi v záběru.


Krásná ukázka použití objektivu s extrémně širokým úhlem záběru. Foto Jiří Vacek

Teleobjektivy se pro focení sportu používají většinou častěji, protože nemusíte být v bezprostřední blízkosti. Z větší vzdálenosti je totiž rychlost pohybu relativně nižší, takže například sledování pohybu jedoucího auta, nebo třeba běžícího fotbalisty, je daleko snažší. Navíc je to výhodné i kvůli tomu, že z relativně velké vzdálenosti zachytíte daný objekt poměrně detailně.


Záběr byl pořízen objektivem 400mm ze vzdálenosti několika metrů. Díky tomu jsou psi zachyceni ve velkém detailu a zároveň je příjemně rozostřené pozadí, takže nepůsobí rušivě. Foto Luděk Bouška

Další výhodou je malá hloubka ostrosti, kterou teleobjektivy poskytují. Dlouhým ohniskem objektivu dosáhnete snadno rozostřeného pozadí, ze kterého vystupuje perfektně ostrý hlavní objekt. Pokud má teleobjektiv ještě navíc dobrou světelnost, může být rozostření pozadí záběru skutečně velice efektní.



Zobrazeny komentáře (13 - 1)

  • 13

    Bouška

    Reaguje na (12) | Dobrý den, bohužel jsem neměm příležitost ani jednu kombinaci vyzkoušet, ale podle mých zkušeností na tom bude Nikon o trochu lépe v obrazové kvalitě a o mnoho lépe, pokud jde o rychlost ostření.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 30.03.2015 | Reagovat

  • 12

    Avatar

    Reaguje na (10) | A jak by asi dopadlo toto srovnání při použití konvertoru 1,4x na té třístovce? A obdobně jako u předchozího, mne zajímá ještě porovnání objektivu: Sigma 300mm f/2,8 APO EX DG HSM pro Nikon a objektivu Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II (prosím neřešme cenu, ale obrazovou kvalitu, rychlost ostření, a případné nedostatky o kterých se až tak nemluví atd.).

    Marek, 26.03.2015 | Reagovat

  • 11

    Avatar

    Reaguje na (10) | A jak by asi dopadlo toto srovnání při použití konvertoru 1,4x na té třístovce? A obdobně jako u předchozího, mne zajímá ještě porovnání objektivu: Sigma 300mm f/2,8 APO EX DG HSM pro Nikon a objektivu Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II (pros%C

    Marek, 26.03.2015 | Reagovat

  • 10

    Bouška

    Reaguje na (9) | Dobrý den, o přímém srovnání bohužel nevím, ale v tomto případě bych obrazovou kvalitu neřešil - je perfektní u obou. Spíš světelnost a ohniskovou vzdálenost. Na sport je f/2,8 jednoznačně výhodou.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 26.03.2015 | Reagovat

  • 9

    Avatar

    Zvažuji nákup teleobjektivu a nemohu se rozhodnout mezi objektivem Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II a objektivem Nikon 200-400mm f/4,0 AF-S G ED VR II můžete poradit? Lze někde najít srovnání?

    Marek, 25.03.2015 | Reagovat

  • 6

    Bouška

    Reaguje na (4) | Nevím, jestli bych takový způsob doporučil. Zesvětlování podexponované fotky nevede k moc kvalitní fotce. Osobně mám daleko lepší zkušenosti s focením na skutečně vysoké citlivosti a pak redukovat šum, je-li to ovšem vůbec potřeba...

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 09.07.2014 | Reagovat

  • 7

    Bouška

    Reaguje na (3) | Dobrý den, neřekl bych. Osobně bych raději vybral světelnější objektiv. A ten stabilizátor se někdy hodí.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 09.07.2014 | Reagovat

  • 8

    Bouška

    Reaguje na (1) | Dobrý den, máte pravdu, o použití stabilizátoru jsem nepsal. Zatím se zabýváme technikou, o tom JAK fotit, o tom budeme psát někdy příště.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 09.07.2014 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    Reaguje na (1) | Není vše jen černé a bílé. Objektivy se stabilizátory mají především jinou konstrukci. Rozdíl v objektivech (mohu ze zkušenosti mluvit o Canon 70-200/2,8) není jen ve stabilizátoru. Rozdíl v ceně cca 50% nečiní stabilizátor ale také skutečně lepší objektiv. Navíc nesouhlasím s tím, že stabilizátor je úplně k ničemu - záleží co a jak fotím... To platí v podstatě obecně, Nedá se kategoricky tvrdit, že na sport je lepší takové či makové ohnisko s konkrétní světelností... Vždy je na prvním místě záměr a přístup fotografa a k tomu vhodně zvolená technika. Super objektiv ještě nikdy sám o sobě dobrou fotku neudělal. Navíc objektiv musí být také nasazen na tělo, které dokáže jeho schopnosti využít. Článek se do takových detailů nepouští a proto je také pravdivý, srozumitelný a jasný i laikům. Je jasné, že na sport respektive focení rychlých dějů s nedostatkem světla vyžaduje tu nejnáročnější a tím také nejdražší techniku. S vybavením do ateliéru můžete udělat také skvělou fotku, ale budete značně omezeni v tom co a za jakých podmínek si můžete dovolit. Je pak také rozdíl, zda fotíte jen tak pro radost nebo musíte odevzdat perfektní práci.

    Vašek Kolář, 07.07.2014 | Reagovat

  • 4

    Klail

    Uz se tesim na dalsi dily, foceni sportu v hslach. To je teprve veda. Fotit kratsim casem a podexponovat a mit to ostre a pak v pocitaci upravit.

    Milan Klail, 07.07.2014 | Reagovat

  • 3

    Klail

    Reaguje na (1) | tak ze 400/5.6 je lepsi nez 300/4.0 is na sport.

    Milan Klail, 07.07.2014 | Reagovat

  • 2

    Klail

    Proc je tedy objektiv se stabilizatorem drazsi a o hodne, kdyz je pri sportu k nicemu.

    Milan Klail, 07.07.2014 | Reagovat

  • 1

    Orlík

    Ano. Krásně napsaný článek. U sportu je rychlost ostření a světelnost naprosto prioritní záležitostí. Nejsem si jist, zda jsem v článku četl o tom, že v tomto případě není stabilizátor obrazu k ničemu?. Bylo by vhodné to napsat, protože si jsem jist, že si spousta lidí myslí, že to stabilizátor vyřeší. Nevyřeší. To jen na okraj. Jinak fakt dobré, fotky báječné, ten kůň i ti psi jsou senzační. A ještě bych se snad pozastavil u té citlivosti čipu. To, že při zvýšené citlivosti je fotka zašumělá - nikoli zrnitá, jak je v článku uvedeno, šum je něco jiného než zrno - platilo kdysi. Dnes lze úplně čistou fotku udělqt i při zvýšeném ISO, záleží jen, jak vysoko se to žene a taky, jak to kdo zmastí při editaci fotky. Jinak je jasné, že pokud vycházejí expoziční hodnoty dobře při nejnižším ISO, tak je to, ze všeho, nejlepší.

    Jaroslav Orlík, 07.07.2014 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Vyhlášení výsledků fotosoutěže KDYŽ NEMŮŽEŠ, PŘIDEJ! Blog Vyhlášení výsledků fotosoutěže KDYŽ NEMŮŽEŠ, PŘIDEJ!

    Martin LukešAktualizováno: včera v 12:01

    Sportovní fotografie byla pro mnohé evidentně velkým oříškem, protože se nám sešlo o něco méně fotografií, než v těch "profláknutějších" tématech. Na druhou stranu mezi těmi, kteří odvahu našli, bylo velmi těžké najít…

  • Foto soutěž: Když nemůžeš, přidej! - inspirace z Galerie Megapixelu Fotoporadna Foto soutěž: Když nemůžeš, přidej! - inspirace z Galerie Megapixelu

    Martin LukešAktualizováno: 13. 4. 2017 v 9:01

    Ve fotografii je to mnohdy podobné jako ve sportu. Je celá řada lidí, kteří to dělají čistě pro radost, pak jsou ti, kteří najdou odhodlání postavit se na pomyslnou startovní čáru a poměřit své síly se soupeři. A pak je…

  • Co se hodí k focení ploché dráhy Fotoporadna Co se hodí k focení ploché dráhy

    Michal KřenekAktualizováno: 1. 4. 2016 v 14:41

    Říkal jsem si, že fotografie ploché dráhy mi v portfoliu ještě chybí a že je největší čas to napravit. Podíval jsem se na rozpis událostí na pražském stadionu Markéta a měl jsem jasno. Slovo dalo slovo, takže jsem…

  • Vyhodnocení soutěže - MRAZIVÉ OKAMŽIKY Blog Vyhodnocení soutěže - MRAZIVÉ OKAMŽIKY

    Martin LukešAktualizováno: 25. 3. 2016 v 8:19

    Počasí naší únorové soutěži moc nepřálo, takže jste si mrazivých okamžiků moc neužili, ale i tak se nám v Galerii sešlo mnoho velmi povedených záběrů. Garant soutěže, fotograf extrémních sportů Jakub Frey, všechny…

  • Jak se fotí SUPERENDURO Fotoporadna Jak se fotí SUPERENDURO

    Martin LukešAktualizováno: 17. 3. 2016 v 11:42

    Před pár týdny jsem si všiml plakátů vylepených po Praze, které lákaly k návštěvě mezinárodního halového závodu v motocyklové disciplíně SUPER ENDURO. Říkal jsem si, že by to mohla být docela zajímavá podívaná už jen…

Doporučené stránky

  • Jak fotit sport

    Fotografování sportu a nebo obecně pohybu patří k velmi oblíbeným fotografickým disciplínám. Protože se jedná v podstatě o odvětví reportážní…

  • Sport - rychleji, výš, dál

    Léto a hlavně prázdniny jsou ideálním ročním obdobím pro výlety, outdoor a s tím samozřejmě souvisí i nejrůznější sportovní aktivity. Záměrně jsme…

  • Mrazivé okamžiky

    Tepová frekvence stoupá, dech se zrychluje a ledový vítr bičuje promrzlou tvář. Pokoření další výzvy je na dosah. Zima otevřela svou náruč všem,…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím