Magazín

Fotoporadna

Čím fotografovat sport, 1. díl

Martin LukešAktualizováno: 30. 1. 2024 v 11:30 • Rubrika: Fotoporadna

Čím fotografovat sport, 1. díl

Fotografování sportu a vlastně pohybu všeobecně patří k těm náročnějším disciplínám. Fotograf se při něm potýká s rychlostí pohybujícího se objektu a často také se špatnými světelnými podmínkami, zvláště pokud jde o sport halový. Navíc musí řešit správný čas expozice, optimální clonu pro ideální hloubku ostrosti, nastavení citlivosti v případě, že je světla málo, v neposlední řadě musí i správně zaostřit a vychytat klíčový moment. Podtrženo, sečteno, nic lehkého. V podobných žánrech proto často záleží na výběru správné techniky, a právě o tom si něco povíme v našem dvoudílném miniseriálu. V prvním díle se budeme věnovat správné volbě objektivů.

Obsah

Způsoby, jak fotit sport a pohyb

Při volbě vhodného vybavení pro focení sportu by si každý fotograf měl zodpovědět několik klíčových otázek:

  • jak rychlý sport se chystáte fotografovat
  • kolik světla bude k dispozici
  • jak daleko budete od fotografované scény
  • k jakým účelům mají fotografie sloužit

Jak je již řečeno v úvodu, častým úskalím pro vás bude nedostatek světla a rychlost fotografovaného objektu. Důležitá je také vzdálenost, protože podle ní se volí správné ohnisko objektivu. Rozhodující je ale i kvalita výsledných fotografií. Jiné nároky budete mít, pokud půjde jen o nějaké tréninkové cvičení nebo když se bude jednat o snímky do rodinného alba, mnohem vyšší očekávání na kvalitu musíte mít, když půjde o oficiální reportáže z nějakého prestižního sportovního klání.

Existuje několik základních způsobů, jak zachytit sport. Na každý z nich se používá trochu jiný postup a také jiné nastavení expozičních hodnot.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/4/312924.jpg?v=1555455601 | Marian Chytka, Sport | Megapixel
Marian Chytka
/ Canon EF 16-35 mm f/2,8 L II USM

Absolutní zmrazení pohybu

Je velmi častým způsobem zachycení sportu, kdy je na fotografii všechno dokonalé ostré, a to včetně extrémně rychlých pohybů. Toho lze dosáhnout jediným způsobem, a tím je nastavení krátkého času expozice. V tomto případě se používají velmi krátké časy závěrky zhruba mezi 1/320 s – 1/8000 s, pokud fotoaparát disponuje elektronickou závěrkou, jde o časy ještě kratší. Krátké časy ale seberou dost světla a v některých případech je třeba chybějící světlo kompenzovat vyšší citlivostí, jinak by byl snímek tmavý, a to i na úkor toho, že vysoké ISO s sebou nese zvýšenou hladinu šumu na fotografii.

I to je důvodem, proč se na focení sportu vyplatí investovat do objektivů s lepší světelností. Propouští totiž více světla, tím pádem nejsou třeba tak vysoké hodnoty citlivosti.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/5/409625.jpg?v=1543619581 | zuzka vitvarová, Sport | Megapixel
Foto: Zuzka Vitvarová / Nikon 16-85 mm f/3,5-5,6 G AF-S DX ED VR

Pokud budete tímto způsobem fotit venkovní sport a máte dostatek světla, můžete použít i objektivy s běžnou světelností, například f/3,5-5,6, nebo zoomové objektivy s konstantní světelností f/4. Při dobrém světle se i s podobným rozsahem clony dostanete na velmi krátké časy.

Mnohem větší nároky na techniku jsou kladeny v případě, že fotíte venku při slabším světle, nebo ještě hůře, pokud fotografujete halový sport. Tam je v podstatě nutností pracovat s objektivy s konstantní clonou f/2,8 u zoomových objektivů, případně s pevným ohniskem s clonou f/2,8 a méně.

Související články:

https://www.megapixel.cz/data/gallery/w1024h1024/7/404427.jpg | Radek Caga, Sport | Megapixel
foto: Radek Caga / Tamron SP 70-200 mm f/2,8 Di VC USD pro Nikon

Částečné rozmáznutí pohybu

Princip je v podstatě stejný s tím rozdílem, že se nepoužívají extrémně krátké časy, ale expozice se lehce prodlouží. To se na fotografii projeví tak, že bude ta nejrychlejší část scény lehce rozmazaná. Například ostrý fotbalový brankář a lehce rozmáznutý letící míč. Přiznání pohybu částečnou pohybovou neostrostí může zvýšit dynamiku fotografie a dodat jí zajímavý šmrnc. Musí být ale evidentní, že šlo po záměr a neostrost musí samozřejmě dávat smysl.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/0/295260.jpg?v=1489489794 | Dušan Ignác, Sport | Megapixel
Dušan Ignác / Canon EF 70-200 mm f/4,0 L USM

K podobným fotografiím lze využít i externí blesk a fotografování na druhou lamelu, případně stroboskopický záblesk. Díky těmto nastavením lze dosáhnout ostrého objektu, jenž má za sebou rozmáznutou stopu, která jako by ukazovala historii pohybu. Stroboskopickým zábleskem můžete zase pro změnu zachytit jednotlivé fáze pohybu, což například u gymnastiky, tance nebo šermu může vypadat velmi efektivně.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/5/59115.jpg?v=1458144694 | Martin Lukeš, Sport | Megapixel
Martin Lukeš
/ Nikon 20 mm f/2,8 AF NIKKOR D A

K vytvoření tohoto efektu platí pro výběr objektivu velmi podobná kritéria jako při úplném zmrazení pohybu. Jak již bylo řečeno, často se při této technice používá externí blesk.

Související články:

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/1/360511.jpg?v=1555455601 | Marian Chytka, Sport | Megapixel
Marian Chytka
/ Canon EF 16-35 mm f/2,8 L II USM / externí zábleskové světlo

Švenkování neboli panning

Výsledným efektem je ostrý objekt proti rozmáznutému pozadí. Jde o náročnější fotografickou techniku, která vyžaduje určitou zkušenost a trochu tréninku. Fotoaparát se nastaví na relativně delší čas zhruba mezi 1/20 s až 1/200 s. Fotograf musí sledovat fotografovaný objekt a během expozice kopírovat fotoaparátem jeho dráhu. Rychlost mezi objektem a fotoaparátem je v tu chvíli nulová, a proto je na fotografii pohyb zmrazený. Pozadí se ale během expozice proti fotoaparátu posouvá, a tím získává pohybovou neostrost. Tímto způsobem se nejčastěji fotografují motoristické sporty nebo jiné disciplíny, u nichž je pohyb přímočarý a jeho dráha se dá snadněji kopírovat.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/0/213230.jpg?v=1553809830 | Martin Lukeš, Sport | Megapixel
Martin Lukeš
/ Nikon 50 mm f/1,4 AF-S NIKKOR G

Tento způsob fotografování je nejméně náročný na techniku. Fotí se v podstatě na dlouhé časy, během kterých se posbírá dostatek světla i při náročnějších světelných podmínkách. Malé clonové číslo nehraje roli ani z hlediska malé hloubky ostrosti, protože pozadí se rozmaže pohybovou neostrostí. Z tohoto důvodu lze použít v podstatě jakýkoliv objektiv. O to náročnější je to ale z hlediska šikovnosti fotografa.

Související články:

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/4/394914.jpg?v=1553809830 | Ing. Václav Duška, Sport | Megapixel
Ing. Václav Duška / Nikon 70-200 mm f/2,8 E FL ED VR

Jak vybrat objektiv vhodný k fotografování sportu

Ať už fotíme sport jakýmkoli způsobem, klíčový je výběr objektivu. Ten často rozhodne o tom, jak dobré fotografie pořídíme.

U běžných objektivů je světelnost závislá na použitém ohnisku. Jednoduše řečeno, čím více nazoomujeme, tím méně objektiv propouští světla. To je samozřejmě problém, protože sport se často fotí na dálku a zoomování, tedy delší ohnisková vzdálenost, je nutná. U běžných objektivů, které se řadí mezi ty levnější, se rozsah světelnosti pohybuje kolem hodnot f/3,5–5,6 nebo f/4–6,3. Objektivy s extrémně dlouhým ohniskem mohou mít světelnost ještě horší, například až f/6,3–8 i více. Tyto objektivy nejsou na focení sportu nejvhodnější, protože ubírají světlo, tím pádem prodlužují čas expozice, navíc s nimi nelze dosáhnout menší hloubky ostrosti. Dají se ale použít na focení sportů v exteriérech, kde je dostatek světla.

Vhodnější jsou objektivy s tzv. fixní, tedy pevnou světelností. Ty umožňují otevřít clonu na hodnotu například f/4, která zůstává stejná bez ohledu na použité ohnisko a zoom. Těmito objektivy se sport fotí podstatně lépe, jsou ale samozřejmě také o řád dražší.

Profesionální objektivy mají kromě fixní světelnosti i extrémně nízké clonové číslo f/2,8, díky čemuž se dají použít i na focení halových a interiérových sportů. Hodně světla znamená kratší čas expozice, navíc máte k dispozici i velmi malou hloubku ostrosti. Tyto objektivy patři k těm nejdražším, zvláště pokud se jedná o teleobjektivy s delším ohniskem, jako je například 70-200 mm.



Teleobjektiv s pevným ohniskem Canon RF 400 mm f/2,8 L IS USM

Dosud byla řeč pouze o objektivech zoomových, těch s proměnnou ohniskovou vzdáleností. Sport se ale dá samozřejmě fotografovat také s objektivy s pevným ohniskem. Ty mají dvě výhody, světelnost se může pohybovat ještě méně než f/2,8 (k dispozici jsou objektivy f/2, f/1,8, f/1,4, f/1,2, dokonce i f/0,95), takže propouští více světla, zároveň s nimi lze ale dosáhnout i menší hloubky ostrosti. Nicméně i tyto objektivy patří obecně k těm dražším a dalším mínusem je, že nelze měnit perspektivu a nelze s nimi přibližovat. Tím můžete ztrácet pohotovost a jste omezeni, co se úhlu záběru a kompozice týče.

Světelnost objektivu ale nehraje roli pouze z hlediska expozice, má také zásadní dopad na systém automatického ostření. Při nedostatku světla ostří objektivy pomaleji a zaostření nemusí být přesné. To je samozřejmě při focení pohybu klíčové.


Základní zoomový objektiv Nikon Z 24-70 mm f/2,8 S

Rychlost ostření objektivu neovlivňuje pouze samotná světelnost, ale také jeho konstrukce. Výkonné objektivy jsou vybaveny velmi rychlými ultrasonickými motory (USM, HSM, SSM USD), které jsou navíc velice tiché. Nejrychlejší ostření mají objektivy s tzv. vnitřním ostřením (IF). To znamená, že se při zaostřování pohybuje jen určitá skupina čoček uvnitř optické soustavy, takže se objektiv nevysouvá a ani se u něj neotáčí přední optický člen.

Možná v této fázi propadáte panice, že fotit sport se nedá fotit jinak než s profesionálním objektivem za statisíce. Naštěstí to není tak úplně pravda. V nabídce je mnoho objektivů třetích stran, které si v ničem nezadají s profesionálními značkovými objektivy. Trojice japonských výrobců optiky Sigma, Tamron, Tokina nabízí velmi kvalitní objektivy, které mohou být podstatně levnější, než jsou ty od tradičních výrobců fotoaparátu a znova opakuji, není to na úkor kvality.


Širokoúhlý objektiv Olympus M.ZUIKO ED 7-14 mm f/2,8 Pro

Teleobjektiv, anebo širokáč?

Možná mnohem důležitější než světelnost, je správný výběr ohniskové vzdálenosti. Zoomové objektivy se dají obecně rozdělit na tři skupiny.

Základní univerzální objektivy vhodné pro focení sportu

Mají střední rozsah ohniska cca 24-70 mm pro full-frame snímač, 18-55 mm pro APS-C snímač nebo 14-42 mm pro snímač micro 4/3. Tyto objektivy se hodí pro focení na krátkou a střední vzdálenost. Jde v podstatě o takové univerzální objektivy, které jsou vhodné i na focení běžných momentek.

Objektivy s proměnnou světelností:

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/6/408826.jpg?v=1543619581 | Jiří Cetkovský, Sport | Megapixel
Jiří Cetkovský
/ Nikon 18-105 mm f/3,5-5,6 AF-S DX G ED VR


Objektivy s fixní světelností
 

Širokoúhlé objektivy

Disponují kratší ohniskovou vzdáleností pod 28 mm pro full-frame, pod 18 mm na APS-C snímači a pod 14 mm u micro 4/3 formátu. Tyto objektivy se hodí pro focení a natáčení videa na velmi krátkou vzdálenost a staly se populární hlavně mezi fotografy, kteří se zaměřují na extrémní sporty, jako je snowboarding, skateboarding nebo třeba BMX freestyle. Kromě toho se využívají na focení krajiny, architektury, interiérů a dalších žánrů, kdy potřebujeme dostat do hledáčku co nejširší úhel záběru.

K předním zástupcům této třídy, kdy se skvěle potkává poměr CENA/VÝKON patří jednoznačně objektivy:

 


https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/0/282420.jpg?v=1477289695 | Jakub Koudelka, Sport | Megapixel
Jakub Koudelka / Nikon 10-24 mm f/3,5-4,5 AF-S DX G ED


 

Na své si přijdou i milovníci bezzrcadlovek formátu micro 4/3, který zastupují značky Olympus a Panasonic:

 

Olympus M.ZUIKO 9-18 mm f/4,0-5,6 ED

ekvivalent ohniska 18-36 mm

Panasonic Lumix G Vario 7-14 mm f/4,0 ASPH

ekvivalent ohniska14-28 mm


Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm f/2.8-4 ASPH
ekvivalent ohniska 16-36 mm
 

 

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/9/61159.jpg?v=1406759682 | Vít Kocián, Sport | Megapixel
Vít Kocián
/ Sigma 10-20 mm f/4,0-5,6 EX DC HSM pro Nikon

 

Majitelé zrcadlovek a bezzrcadlovek s plnoformátovým snímačem bohužel musí sáhnout do kapsy o něco hlouběji. Objektivy pro fototaparáty full-frame musí vykreslovat větší plochu snímače, což znamená více optického materiálu, náročnější výrobu, tudíž i vyšší cenu:

 

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/2/217292.jpg?v=1458144694 | Jakub Frühauf, Sport | Megapixel
Jakub Frühauf
/ Canon EF 16-35 mm f/2,8 L II USM

Širokoúhlé objektivy s velmi dobrou světelností:


https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/0/90990.jpg?v=1458144694 | Jiří Faix, Sport | Megapixel
Jiří Faix / Nikon 14-24 mm f/2,8 AF-S G ED

Teleobjektivy

Vyznačují se delší ohniskovou vzdáleností zhruba nad 100 mm pro full-frame, nad 70 mm u APS-C a nad 50 mm pro micro 4/3. Tyto objektivy mají velké přiblížení a fotí se s nimi velmi vzdálené objekty. Kromě sportu to mohou být koncerty a jiné reportáže, ale také zvířata, letadla nebo architektonické detaily. Zde platí, že čím vzdálenější scénu fotografujeme, tím delší ohnisko je zapotřebí. Běžné objektivy se pohybují v rozsahu 70-200 mm, o něco větší přiblížení mají objektivy 100-400 mm a na extrémní vzdálenosti se používají rozsahy 150-600 mm.

Teleobjektivy typu zoom:
 

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/4/202444.jpg?v=1453882201 | Jakub Frey, Sport | Megapixel
Jakub Frey
/ Canon EF 70-200 mm f/2,8 L USM


https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/4/320844.jpg?v=1493590393 | Štefan Csontos, Sport | Megapixel
Štefan Csontos / Nikon 70-300 mm f/4,5-5,6 G AF-S Zoom Nikkor IF-ED VR

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/1/358531.jpg?v=1512328384 | Martin Kozák, Sport | MegapixelMartin Kozák / Sony FE 70-200 mm f/2,8 GM OSS

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/3/175253.jpg?v=1502320043 | Jiří Cetkovský, Sport | Megapixel
Jiří Cetkovský / Sigma 150-600 mm f/5,0-6,3 DG HSM Contemporary pro Sony

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/5/438995.jpg?v=1556894068 | Michaela Firešová, Sport | Megapixel
Mischa Fires / Tamron SP 150-600 mm f/5,0-6,3 Di VC USD G2 pro Nikon

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/4/305874.jpg?v=1485904398 | Michal Janata, Sport | Megapixel
Michal Janata
/ Olympus M.ZUIKO ED 40-150 mm f/4,0-5,6 EZ-M4015 R


Teleobjektivy s pevným ohniskem:
 

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/7/69897.jpg?v=1553798047 | Karel Tyc, Sport | Megapixel
Karel Tyc
/ Canon EF 600 mm f/4,0 L IS II USM

Související články:

Telekonvertory

Existuje mnoho fotografů, kterým stačí běžný teleobjektiv, ale čas od času by se jim hodilo o něco delší ohnisko. Na druhou stranu se jim kvůli pár fotografiím nevyplatí investice do velkého, těžkého, a hlavně drahého objektivu. Těm nabízí výrobci poměrně zajímavé řešení, kterým je tzv. telekonvertor (extender). Jde o optický prvek, který se nasazuje mezi tělo a fotoaparát a prodlužuje dané ohnisko objektivu. Výrobci většinou nabízí dvě varianty konvertorů, a to s násobkem 1,4x a 2x. V tu chvíli se vám z běžného teleobjektivu 70-200 mm stává ohnisko 98-280 mm, dokonce se můžete vyšplhat i na 140-400 mm. Ten, kdo má fotoaparát se snímačem APS-C si k tomu ještě může připočíst crop-faktor, takže máte ze 70-200 mm s telekonvertorem (2x) rázem ohnisko 210-600 mm. A to je už velmi zajímavé přiblížení.



Konvertory mají ale i několik negativních prvků. Jednak mohou nepatrně zhoršit kresbu, přece jen je to optický člen, který je v soustavě jaksi navíc, dále mají dopad i na světelnost objektivu. Dá se říci, že přímo úměrně zvětšení obrazu zhoršují světelnost. Ze clony f/2,8 máte rázem hodnotu f/5,6, ze clony f/4 klesne světelnost na f/8. Tento úbytek má negativní dopad také na ostření.

Telekonvertory se proto dají použít téměř výhradně na objektivech se světelností kolem f/2,8, na jiné mnohdy nejdou ani nasadit. V případě, že přemýšlíte o nákupu objektivu, na kterém budete chtít využívat telekonvertor, je potřeba předem ověřit, že k danému objektivu konvertor existuje a dá se použít.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1024h1024/7/436827.jpg?v=1555884782 | Jan Kábele, Sport | Megapixel
Jan Kábele / Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM

Je třeba na focení sportu stabilizovaný objektiv?

Mnoho objektivů nabízí výrobci ve dvou variantách - s optickou stabilizací a bez ní. Při focení sportu stabilizátor není až tak důležitý a můžete tak trochu ušetřit. Při focení sportu se velmi často používají tak krátké časy, které lze bez problémů udržet z ruky a stabilizace je tudíž zbytečná. Stabilizátor, ať už optický v objektivu nebo mechanický na snímači fotoaparátu, je při focení sportu paradoxně kontraproduktivní. Může se stát, že když plynule sledujete nějaký pohybující se objekt, stabilizátor tlačí optiku do protipohybu, aby pohyb vyrovnal, a to může dělat neplechu. Mnohdy je proto lepší stabilizátor vypnout. Některé profesionální objektivy určené právě pro focení sportu mají možnost deaktivovat horizontální rovinu stabilizace s tím, že vertikální je stále aktivní. Eliminuje se tak pouze chvění směrem nahoru a dolu.

Stabilizované objektivy se hodí tedy spíše na focení statických záběrů. Může to být fotografování krajiny, interiérů, architektury nebo zvířat, u kterých nejde o rychlejší pohyb.

Peníze ušetřené na stabilizátoru bych doporučil investovat například do monopodu. Díky němu se také eliminuje chvění v horizontální ose, dobře se s ním švenkuje nebo sleduje pohyb ve fotografované scéně, v neposlední řadě i trochu ulevíte rukám, zvláště pokud používáte robustní a těžké teleobjektivy. Ty se přece jen celkem pronesou.

Související články:

Pokud jste fanoušci tištěných publikací a s fotografováním začínáte, mohla by vás zaujmout kniha FOTOGRAFUJEME DIGITÁLNÍ BEZZRCADLOVKOU, kde naleznete všechny uvedené postupy a spoustu dalších zajímavých rad, tipů a triků.

https://cdn.megapixel.cz/images/article-w1040h585-cover/4/333334.jpg?v=1651488032 | Megapixel

Úvodní foto: Marian Chytka

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Martin Lukeš

Reaguje na (14) | Dobrý den, máte pravdu. O tom je ve článku také zmíňka.

15

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 9. 5. 2019 |Reagovat

KE

Reaguje na (1) | Stabilizátor vám může hodně pomoci při panningu - pokud jde přepnout na stabilizaci jen ve svislém směru.

14

Karel Endler, 9. 5. 2019 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (12) | Dobrý den, bohužel jsem neměm příležitost ani jednu kombinaci vyzkoušet, ale podle mých zkušeností na tom bude Nikon o trochu lépe v obrazové kvalitě a o mnoho lépe, pokud jde o rychlost ostření.

13

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 30. 3. 2015 |Reagovat

M

Reaguje na (10) | A jak by asi dopadlo toto srovnání při použití konvertoru 1,4x na té třístovce?
A obdobně jako u předchozího, mne zajímá ještě porovnání objektivu: Sigma 300mm f/2,8 APO EX DG HSM pro Nikon a objektivu Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II (prosím neřešme cenu, ale obrazovou kvalitu, rychlost ostření, a případné nedostatky o kterých se až tak nemluví atd.).

12

Marek, 26. 3. 2015 |Reagovat

M

Reaguje na (10) | A jak by asi dopadlo toto srovnání při použití konvertoru 1,4x na té třístovce?
A obdobně jako u předchozího, mne zajímá ještě porovnání objektivu: Sigma 300mm f/2,8 APO EX DG HSM pro Nikon a objektivu Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II (pros%C

11

Marek, 26. 3. 2015 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (9) | Dobrý den, o přímém srovnání bohužel nevím, ale v tomto případě bych obrazovou kvalitu neřešil - je perfektní u obou. Spíš světelnost a ohniskovou vzdálenost. Na sport je f/2,8 jednoznačně výhodou.

10

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 26. 3. 2015 |Reagovat

M

Zvažuji nákup teleobjektivu a nemohu se rozhodnout mezi objektivem Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II a objektivem Nikon 200-400mm f/4,0 AF-S G ED VR II
můžete poradit? Lze někde najít srovnání?

9

Marek, 25. 3. 2015 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (4) | Nevím, jestli bych takový způsob doporučil. Zesvětlování podexponované fotky nevede k moc kvalitní fotce. Osobně mám daleko lepší zkušenosti s focením na skutečně vysoké citlivosti a pak redukovat šum, je-li to ovšem vůbec potřeba...

8

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 9. 7. 2014 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (3) | Dobrý den, neřekl bych. Osobně bych raději vybral světelnější objektiv. A ten stabilizátor se někdy hodí.

7

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 9. 7. 2014 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (1) | Dobrý den, máte pravdu, o použití stabilizátoru jsem nepsal. Zatím se zabýváme technikou, o tom JAK fotit, o tom budeme psát někdy příště.

6

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 9. 7. 2014 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.