Fotoporadna
Martin Lukeš • Aktualizováno: 30. 1. 2024 v 11:30 • Rubrika: Fotoporadna
Čím fotografovat sport, 1. díl
Fotografování sportu a vlastně pohybu všeobecně patří k těm náročnějším disciplínám. Fotograf se při něm potýká s rychlostí pohybujícího se objektu a často také se špatnými světelnými podmínkami, zvláště pokud jde o sport halový. Navíc musí řešit správný čas expozice, optimální clonu pro ideální hloubku ostrosti, nastavení citlivosti v případě, že je světla málo, v neposlední řadě musí i správně zaostřit a vychytat klíčový moment. Podtrženo, sečteno, nic lehkého. V podobných žánrech proto často záleží na výběru správné techniky, a právě o tom si něco povíme v našem dvoudílném miniseriálu. V prvním díle se budeme věnovat správné volbě objektivů.
Obsah
Způsoby, jak fotit sport a pohyb
Při volbě vhodného vybavení pro focení sportu by si každý fotograf měl zodpovědět několik klíčových otázek:
- jak rychlý sport se chystáte fotografovat
- kolik světla bude k dispozici
- jak daleko budete od fotografované scény
- k jakým účelům mají fotografie sloužit
Jak je již řečeno v úvodu, častým úskalím pro vás bude nedostatek světla a rychlost fotografovaného objektu. Důležitá je také vzdálenost, protože podle ní se volí správné ohnisko objektivu. Rozhodující je ale i kvalita výsledných fotografií. Jiné nároky budete mít, pokud půjde jen o nějaké tréninkové cvičení nebo když se bude jednat o snímky do rodinného alba, mnohem vyšší očekávání na kvalitu musíte mít, když půjde o oficiální reportáže z nějakého prestižního sportovního klání.
Existuje několik základních způsobů, jak zachytit sport. Na každý z nich se používá trochu jiný postup a také jiné nastavení expozičních hodnot.
Marian Chytka / Canon EF 16-35 mm f/2,8 L II USM
Absolutní zmrazení pohybu
Je velmi častým způsobem zachycení sportu, kdy je na fotografii všechno dokonalé ostré, a to včetně extrémně rychlých pohybů. Toho lze dosáhnout jediným způsobem, a tím je nastavení krátkého času expozice. V tomto případě se používají velmi krátké časy závěrky zhruba mezi 1/320 s – 1/8000 s, pokud fotoaparát disponuje elektronickou závěrkou, jde o časy ještě kratší. Krátké časy ale seberou dost světla a v některých případech je třeba chybějící světlo kompenzovat vyšší citlivostí, jinak by byl snímek tmavý, a to i na úkor toho, že vysoké ISO s sebou nese zvýšenou hladinu šumu na fotografii.
I to je důvodem, proč se na focení sportu vyplatí investovat do objektivů s lepší světelností. Propouští totiž více světla, tím pádem nejsou třeba tak vysoké hodnoty citlivosti.
Foto: Zuzka Vitvarová / Nikon 16-85 mm f/3,5-5,6 G AF-S DX ED VR
Pokud budete tímto způsobem fotit venkovní sport a máte dostatek světla, můžete použít i objektivy s běžnou světelností, například f/3,5-5,6, nebo zoomové objektivy s konstantní světelností f/4. Při dobrém světle se i s podobným rozsahem clony dostanete na velmi krátké časy.
Mnohem větší nároky na techniku jsou kladeny v případě, že fotíte venku při slabším světle, nebo ještě hůře, pokud fotografujete halový sport. Tam je v podstatě nutností pracovat s objektivy s konstantní clonou f/2,8 u zoomových objektivů, případně s pevným ohniskem s clonou f/2,8 a méně.
Související články:
- Fotografujeme pohyb - krátké expoziční časy
- Expoziční čas
- Preference času
- Manuální režím
- Jak fotit pohyb ve tmě a špatných světelných podmínkách
- Automatická citlivost ISO, jak fotit portrét v pohybu
foto: Radek Caga / Tamron SP 70-200 mm f/2,8 Di VC USD pro Nikon
Částečné rozmáznutí pohybu
Princip je v podstatě stejný s tím rozdílem, že se nepoužívají extrémně krátké časy, ale expozice se lehce prodlouží. To se na fotografii projeví tak, že bude ta nejrychlejší část scény lehce rozmazaná. Například ostrý fotbalový brankář a lehce rozmáznutý letící míč. Přiznání pohybu částečnou pohybovou neostrostí může zvýšit dynamiku fotografie a dodat jí zajímavý šmrnc. Musí být ale evidentní, že šlo po záměr a neostrost musí samozřejmě dávat smysl.
Dušan Ignác / Canon EF 70-200 mm f/4,0 L USM
K podobným fotografiím lze využít i externí blesk a fotografování na druhou lamelu, případně stroboskopický záblesk. Díky těmto nastavením lze dosáhnout ostrého objektu, jenž má za sebou rozmáznutou stopu, která jako by ukazovala historii pohybu. Stroboskopickým zábleskem můžete zase pro změnu zachytit jednotlivé fáze pohybu, což například u gymnastiky, tance nebo šermu může vypadat velmi efektivně.
Martin Lukeš / Nikon 20 mm f/2,8 AF NIKKOR D A
K vytvoření tohoto efektu platí pro výběr objektivu velmi podobná kritéria jako při úplném zmrazení pohybu. Jak již bylo řečeno, často se při této technice používá externí blesk.
Související články:
- Fotografujeme pohyb - dlouhé expoziční časy
- Interní blesk
- Externí blesk
- Režimy externího blesku
- Základní nastavení externího blesku
- Manuální nastavení externího blesku
Marian Chytka / Canon EF 16-35 mm f/2,8 L II USM / externí zábleskové světlo
Švenkování neboli panning
Výsledným efektem je ostrý objekt proti rozmáznutému pozadí. Jde o náročnější fotografickou techniku, která vyžaduje určitou zkušenost a trochu tréninku. Fotoaparát se nastaví na relativně delší čas zhruba mezi 1/20 s až 1/200 s. Fotograf musí sledovat fotografovaný objekt a během expozice kopírovat fotoaparátem jeho dráhu. Rychlost mezi objektem a fotoaparátem je v tu chvíli nulová, a proto je na fotografii pohyb zmrazený. Pozadí se ale během expozice proti fotoaparátu posouvá, a tím získává pohybovou neostrost. Tímto způsobem se nejčastěji fotografují motoristické sporty nebo jiné disciplíny, u nichž je pohyb přímočarý a jeho dráha se dá snadněji kopírovat.
Martin Lukeš / Nikon 50 mm f/1,4 AF-S NIKKOR G
Tento způsob fotografování je nejméně náročný na techniku. Fotí se v podstatě na dlouhé časy, během kterých se posbírá dostatek světla i při náročnějších světelných podmínkách. Malé clonové číslo nehraje roli ani z hlediska malé hloubky ostrosti, protože pozadí se rozmaže pohybovou neostrostí. Z tohoto důvodu lze použít v podstatě jakýkoliv objektiv. O to náročnější je to ale z hlediska šikovnosti fotografa.
Související články:
Ing. Václav Duška / Nikon 70-200 mm f/2,8 E FL ED VR
Jak vybrat objektiv vhodný k fotografování sportu
Ať už fotíme sport jakýmkoli způsobem, klíčový je výběr objektivu. Ten často rozhodne o tom, jak dobré fotografie pořídíme.
U běžných objektivů je světelnost závislá na použitém ohnisku. Jednoduše řečeno, čím více nazoomujeme, tím méně objektiv propouští světla. To je samozřejmě problém, protože sport se často fotí na dálku a zoomování, tedy delší ohnisková vzdálenost, je nutná. U běžných objektivů, které se řadí mezi ty levnější, se rozsah světelnosti pohybuje kolem hodnot f/3,5–5,6 nebo f/4–6,3. Objektivy s extrémně dlouhým ohniskem mohou mít světelnost ještě horší, například až f/6,3–8 i více. Tyto objektivy nejsou na focení sportu nejvhodnější, protože ubírají světlo, tím pádem prodlužují čas expozice, navíc s nimi nelze dosáhnout menší hloubky ostrosti. Dají se ale použít na focení sportů v exteriérech, kde je dostatek světla.
Vhodnější jsou objektivy s tzv. fixní, tedy pevnou světelností. Ty umožňují otevřít clonu na hodnotu například f/4, která zůstává stejná bez ohledu na použité ohnisko a zoom. Těmito objektivy se sport fotí podstatně lépe, jsou ale samozřejmě také o řád dražší.
Profesionální objektivy mají kromě fixní světelnosti i extrémně nízké clonové číslo f/2,8, díky čemuž se dají použít i na focení halových a interiérových sportů. Hodně světla znamená kratší čas expozice, navíc máte k dispozici i velmi malou hloubku ostrosti. Tyto objektivy patři k těm nejdražším, zvláště pokud se jedná o teleobjektivy s delším ohniskem, jako je například 70-200 mm.
Teleobjektiv s pevným ohniskem Canon RF 400 mm f/2,8 L IS USM
Dosud byla řeč pouze o objektivech zoomových, těch s proměnnou ohniskovou vzdáleností. Sport se ale dá samozřejmě fotografovat také s objektivy s pevným ohniskem. Ty mají dvě výhody, světelnost se může pohybovat ještě méně než f/2,8 (k dispozici jsou objektivy f/2, f/1,8, f/1,4, f/1,2, dokonce i f/0,95), takže propouští více světla, zároveň s nimi lze ale dosáhnout i menší hloubky ostrosti. Nicméně i tyto objektivy patří obecně k těm dražším a dalším mínusem je, že nelze měnit perspektivu a nelze s nimi přibližovat. Tím můžete ztrácet pohotovost a jste omezeni, co se úhlu záběru a kompozice týče.
Světelnost objektivu ale nehraje roli pouze z hlediska expozice, má také zásadní dopad na systém automatického ostření. Při nedostatku světla ostří objektivy pomaleji a zaostření nemusí být přesné. To je samozřejmě při focení pohybu klíčové.
Základní zoomový objektiv Nikon Z 24-70 mm f/2,8 S
Rychlost ostření objektivu neovlivňuje pouze samotná světelnost, ale také jeho konstrukce. Výkonné objektivy jsou vybaveny velmi rychlými ultrasonickými motory (USM, HSM, SSM USD), které jsou navíc velice tiché. Nejrychlejší ostření mají objektivy s tzv. vnitřním ostřením (IF). To znamená, že se při zaostřování pohybuje jen určitá skupina čoček uvnitř optické soustavy, takže se objektiv nevysouvá a ani se u něj neotáčí přední optický člen.
Možná v této fázi propadáte panice, že fotit sport se nedá fotit jinak než s profesionálním objektivem za statisíce. Naštěstí to není tak úplně pravda. V nabídce je mnoho objektivů třetích stran, které si v ničem nezadají s profesionálními značkovými objektivy. Trojice japonských výrobců optiky Sigma, Tamron, Tokina nabízí velmi kvalitní objektivy, které mohou být podstatně levnější, než jsou ty od tradičních výrobců fotoaparátu a znova opakuji, není to na úkor kvality.
Širokoúhlý objektiv Olympus M.ZUIKO ED 7-14 mm f/2,8 Pro
Teleobjektiv, anebo širokáč?
Možná mnohem důležitější než světelnost, je správný výběr ohniskové vzdálenosti. Zoomové objektivy se dají obecně rozdělit na tři skupiny.
Základní univerzální objektivy vhodné pro focení sportu
Mají střední rozsah ohniska cca 24-70 mm pro full-frame snímač, 18-55 mm pro APS-C snímač nebo 14-42 mm pro snímač micro 4/3. Tyto objektivy se hodí pro focení na krátkou a střední vzdálenost. Jde v podstatě o takové univerzální objektivy, které jsou vhodné i na focení běžných momentek.
Objektivy s proměnnou světelností:
- Canon EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM
- Nikon Z DX 18-140 mm f/3,5-6,3 VR
- Fujifilm XF 18-135 mm f/3,5-5,6 R OIS WR
- Sony FE 20-70 mm f/4 G
- Sony 18-135 mm F3.5-5.6 OSS SEL
- Sony 18-200 mm f/3,5-6,3 OSS LE
- Olympus M.ZUIKO ED 14-150 mm f/4,0-5,6 II EZ
- Panasonic Lumix G Vario 12-60 mm f/3,5-5,6 ASPH. Power O.I.S.
- Olympus M.ZUIKO ED 12-100 mm f/4 IS PRO
- Olympus M.ZUIKO ED 12-200 mm f/3,5-6,3
- Panasonic Lumix G Vario 14-140 mm f/3,5-5,6 II ASPH.Power O.I.S.
- OM System M.ZUIKO ED 12-40 mm f/2,8 PRO II
- Olympus M.ZUIKO ED 14-150 mm f/4,0-5,6 II EZ-M1415-2
- Pentax DA 18-135 mm f/3,5-5,6 ED AL IF DC WR
Jiří Cetkovský / Nikon 18-105 mm f/3,5-5,6 AF-S DX G ED VR
Objektivy s fixní světelností
- Canon RF 24-70 mm f/2,8 L IS USM
- Canon EF 24-70 mm f/2,8 L USM II
- Canon RF 24-105 mm f/4,0 L IS USM
- Canon EF 24-105 mm f/4,0 L IS II USM
- Tamron SP 24-70 mm F/2.8 Di VC USD G2 pro Canon
- Nikon Z 24-120 mm f/4 S
- Nikon Z 28-75 mm f/2,8
- Nikon Z 24-70 mm f/2,8 S
- Nikon 24-120 mm f/4,0 AF-S ED VR
- Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM Art pro Nikon
- Tamron SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD G2 pro Nikon
- Sony FE 24-105 mm f/4,0 G OSS SEL
- Sony FE 20-70 mm f/4 G
- Sony FE 24-70 mm f/2,8 GM
- Sony FE 24-70 mm f/4 ZA OSS Vario-Tessar T*
- Samyang AF 24-70 mm f/2,8 pro Sony FE
- Sony E 16-55 mm f/2.8 G
- Sony 18-105 mm f/4,0 G OSS SEL
- Sony 24-70 mm f/2,8 ZA Vario-Sonnar T* SSM II
- Sigma 18-50 mm f/2,8 DC DN pro Sony
- Fujifilm XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR
- Tamron AF 17-70 mm f/2,8 Di-III-A VC RXD
- Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III VXD G2
- Sigma 24-70 mm f/2,8 DG DN Art
- Sigma 18-50 mm f/2,8 DC DN pro Fujifilm X
- Fujifilm XF 16-55 mm f/2,8 R LM WR
- Tamron SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD G2
- Panasonic Lumix S PRO 24-70 mm f/2,8
- Sigma 28-70 mm f/2,8 DG DN Contemporar
- Sigma 28-70 mm f/2,8 DG DN Contemporary pro L-Mount
Širokoúhlé objektivy
Disponují kratší ohniskovou vzdáleností pod 28 mm pro full-frame, pod 18 mm na APS-C snímači a pod 14 mm u micro 4/3 formátu. Tyto objektivy se hodí pro focení a natáčení videa na velmi krátkou vzdálenost a staly se populární hlavně mezi fotografy, kteří se zaměřují na extrémní sporty, jako je snowboarding, skateboarding nebo třeba BMX freestyle. Kromě toho se využívají na focení krajiny, architektury, interiérů a dalších žánrů, kdy potřebujeme dostat do hledáčku co nejširší úhel záběru.
K předním zástupcům této třídy, kdy se skvěle potkává poměr CENA/VÝKON patří jednoznačně objektivy:
- Nikon 10-20 mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX
ekvivalent ohniska 15-35 mm
- Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM
ekvivalent ohniska 16-29 mm
- Canon EF-M 11-22 mm f/4-5,6 IS STM
ekvivalent ohniska 16-29 mm
- Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM
ekvivalent ohniska 16-35 mm
- Canon RF 15-30 mm f/4,5-6,3 IS STM
ekvivalent ohniska 24-48 mm
- Panasonic Lumix G Vario 12-32 mm f/3,5-5,6 ASPH. Mega O.I.S.
ekvivalent ohniska 24-64 mm
- Nikon Z DX 12-28 mm f/3,5-5,6 PZ VR
ekvivalent ohniska 18-49 mm
Jakub Koudelka / Nikon 10-24 mm f/3,5-4,5 AF-S DX G ED
Na své si přijdou i milovníci bezzrcadlovek formátu micro 4/3, který zastupují značky Olympus a Panasonic:
Olympus M.ZUIKO 9-18 mm f/4,0-5,6 ED
ekvivalent ohniska 18-36 mm
Panasonic Lumix G Vario 7-14 mm f/4,0 ASPH
ekvivalent ohniska14-28 mm
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm f/2.8-4 ASPH
ekvivalent ohniska 16-36 mm
Vít Kocián / Sigma 10-20 mm f/4,0-5,6 EX DC HSM pro Nikon
Majitelé zrcadlovek a bezzrcadlovek s plnoformátovým snímačem bohužel musí sáhnout do kapsy o něco hlouběji. Objektivy pro fototaparáty full-frame musí vykreslovat větší plochu snímače, což znamená více optického materiálu, náročnější výrobu, tudíž i vyšší cenu:
- Nikon 16-35 mm f/4,0 AF-S G ED VR
- Nikon 18-35 mm f/3,5-4,5 G AF-S ED
- Nikon Z 14-30 mm f/4 S
- Canon EF 16-35 mm f/4,0 L IS USM
- Canon RF 14-35 mm f/4L IS USM
- Canon RF 15-30 mm f/4,5-6,3 IS STM
- Sony FE 12-24 mm f/4 G
- Sony FE 16-35 mm f/4 G PZ
- Sony FE 16-35 mm f/4 ZA OSS Vario-Tessar T*
- Panasonic Lumix S PRO 16-35 mm f/4
Jakub Frühauf / Canon EF 16-35 mm f/2,8 L II USM
Širokoúhlé objektivy s velmi dobrou světelností:
- Nikon 14-24 mm f/2,8 AF-S G ED
- Sony FE 12-24 mm f/4 G
- Canon EF 16-35 mm f/2,8 L III USM
- Canon RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM
- Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM
Jiří Faix / Nikon 14-24 mm f/2,8 AF-S G ED
Teleobjektivy
Vyznačují se delší ohniskovou vzdáleností zhruba nad 100 mm pro full-frame, nad 70 mm u APS-C a nad 50 mm pro micro 4/3. Tyto objektivy mají velké přiblížení a fotí se s nimi velmi vzdálené objekty. Kromě sportu to mohou být koncerty a jiné reportáže, ale také zvířata, letadla nebo architektonické detaily. Zde platí, že čím vzdálenější scénu fotografujeme, tím delší ohnisko je zapotřebí. Běžné objektivy se pohybují v rozsahu 70-200 mm, o něco větší přiblížení mají objektivy 100-400 mm a na extrémní vzdálenosti se používají rozsahy 150-600 mm.
Teleobjektivy typu zoom:
- Canon EF 200-400 mm f/4,0 L IS USM
- Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS II USM
- Canon EF 200-400 mm f/4,0 L IS USM
- Canon EF 70-200 mm f/2,8 L IS III USM
- Canon EF 70-300 mm f/4,0-5,6 IS II USM
- Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM
- Canon EF 70-200 mm f/4,0 L IS II USM
- Canon RF-S 55-210 mm f/5-7,1 IS STM
- Sigma 120-300 mm f/2,8 DG OS HSM Sports pro Canon
- Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2 pro Canon
Jakub Frey / Canon EF 70-200 mm f/2,8 L USM
- Nikon 200-400 mm f/4,0 AF-S G ED VR II
- Nikon 70-200 mm f/2,8 E FL ED VR
- Nikon Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR
- Nikon Z 70-180 mm f/2,8
- Nikon 70-300 mm f/4,5–5,6 E AF-P ED VR
- Nikon 200-500 mm f/5,6 E ED VR
- Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2 pro Nikon
- Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD pro Nikon Z
- Nikon Z 100-400 mm f/4,5-5,6 VR S
Štefan Csontos / Nikon 70-300 mm f/4,5-5,6 G AF-S Zoom Nikkor IF-ED VR
- Sony FE 70-200 mm f/2,8 GM OSS
- Sony FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS
- Sony FE 70-200 mm f/4,0 G OSS
- Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VXD pro Sony FE
- Sony FE 70-300 mm f/4,5-5,6 G OSS
- Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS Contemporary pro Sony E
- Tamron 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD pro Sony FE
- Tamron 150-500 mm f/5-6,7 Di III VC VXD pro Sony E
- Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD pro Sony FE
- Sony E 70-350 mm f/4,5-6,3 G OSS
- Sony 55-210 mm f/4,5-6,3 SEL
- Sony FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS
Martin Kozák / Sony FE 70-200 mm f/2,8 GM OSS
- Sigma 120-300 mm f/2,8 DG OS HSM Sport
- Sigma 70-200 mm f/2,8, DG OS HSM Sport
- Sigma 150-600 mm f/5,0-6,3 DG OS HSM Contemporary
Jiří Cetkovský / Sigma 150-600 mm f/5,0-6,3 DG HSM Contemporary pro Sony
Mischa Fires / Tamron SP 150-600 mm f/5,0-6,3 Di VC USD G2 pro Nikon
- Panasonic Lumix G VARIO 100-300 mm f/4,0-5,6 II Power O.I.S.
- Olympus M.ZUIKO 75-300 mm ED II f/4,8-6,7 EZ-M7530-2 černý
- Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400 mm f/4-6.3 ASPH. Power O.I.S.
- Olympus M.ZUIKO ED 100-400 mm f/5,0-6,3 IS
- Pentax DA 60-250 mm f/4,0 ED (IF)
- Fujifilm XF 100-400 mm f/4,5-5,6 R LM OIS
- Tamron 150-500 mm f/5-6,7 Di III VC VXD pro Fujifilm X
Michal Janata / Olympus M.ZUIKO ED 40-150 mm f/4,0-5,6 EZ-M4015 R
Teleobjektivy s pevným ohniskem:
- Nikon 300 mm f/4,0 E AF-S PF ED VR
- Nikon 300 mm f/2,8 AF-S G ED VR II
- Nikon 400 mm f/2,8 E AF-S FL ED VR
- Nikon Z 400 mm f/2,8 TC VR S
- Nikon Z 400 mm f/4,5 VR S
- Nikon 500 mm f/4,0 AF-S E FL ED VR
- Nikon 600 mm f/4,0 AF-S E FL ED VR
- Nikon Z 600 mm f/4 TC VR S
- Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sports pro Canon
- Canon RF 400 mm f/2,8 L IS USM
- Canon EF 600 mm f/4,0 L IS II USM
- Canon RF 600 mm f/4 L IS USM
- Pentax DA 300 mm f/4,0 ED [IF] SDM
- Olympus M.ZUIKO ED 300 mm f/4,0 IS Pro
- Panasonic Leica DG Elmarit 200 mm F2.8 Power O.I.S.
- Sony FE 600 mm F4 GM OSS
- Fujifilm GF 250 mm f/4 R LM OIS WR
- Fujifilm GF 100-200 mm f/5,6 LM OIS WR
Karel Tyc / Canon EF 600 mm f/4,0 L IS II USM
Související články:
Telekonvertory
Existuje mnoho fotografů, kterým stačí běžný teleobjektiv, ale čas od času by se jim hodilo o něco delší ohnisko. Na druhou stranu se jim kvůli pár fotografiím nevyplatí investice do velkého, těžkého, a hlavně drahého objektivu. Těm nabízí výrobci poměrně zajímavé řešení, kterým je tzv. telekonvertor (extender). Jde o optický prvek, který se nasazuje mezi tělo a fotoaparát a prodlužuje dané ohnisko objektivu. Výrobci většinou nabízí dvě varianty konvertorů, a to s násobkem 1,4x a 2x. V tu chvíli se vám z běžného teleobjektivu 70-200 mm stává ohnisko 98-280 mm, dokonce se můžete vyšplhat i na 140-400 mm. Ten, kdo má fotoaparát se snímačem APS-C si k tomu ještě může připočíst crop-faktor, takže máte ze 70-200 mm s telekonvertorem (2x) rázem ohnisko 210-600 mm. A to je už velmi zajímavé přiblížení.
Konvertory mají ale i několik negativních prvků. Jednak mohou nepatrně zhoršit kresbu, přece jen je to optický člen, který je v soustavě jaksi navíc, dále mají dopad i na světelnost objektivu. Dá se říci, že přímo úměrně zvětšení obrazu zhoršují světelnost. Ze clony f/2,8 máte rázem hodnotu f/5,6, ze clony f/4 klesne světelnost na f/8. Tento úbytek má negativní dopad také na ostření.
Telekonvertory se proto dají použít téměř výhradně na objektivech se světelností kolem f/2,8, na jiné mnohdy nejdou ani nasadit. V případě, že přemýšlíte o nákupu objektivu, na kterém budete chtít využívat telekonvertor, je potřeba předem ověřit, že k danému objektivu konvertor existuje a dá se použít.
Jan Kábele / Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM
Je třeba na focení sportu stabilizovaný objektiv?
Mnoho objektivů nabízí výrobci ve dvou variantách - s optickou stabilizací a bez ní. Při focení sportu stabilizátor není až tak důležitý a můžete tak trochu ušetřit. Při focení sportu se velmi často používají tak krátké časy, které lze bez problémů udržet z ruky a stabilizace je tudíž zbytečná. Stabilizátor, ať už optický v objektivu nebo mechanický na snímači fotoaparátu, je při focení sportu paradoxně kontraproduktivní. Může se stát, že když plynule sledujete nějaký pohybující se objekt, stabilizátor tlačí optiku do protipohybu, aby pohyb vyrovnal, a to může dělat neplechu. Mnohdy je proto lepší stabilizátor vypnout. Některé profesionální objektivy určené právě pro focení sportu mají možnost deaktivovat horizontální rovinu stabilizace s tím, že vertikální je stále aktivní. Eliminuje se tak pouze chvění směrem nahoru a dolu.
Stabilizované objektivy se hodí tedy spíše na focení statických záběrů. Může to být fotografování krajiny, interiérů, architektury nebo zvířat, u kterých nejde o rychlejší pohyb.
Peníze ušetřené na stabilizátoru bych doporučil investovat například do monopodu. Díky němu se také eliminuje chvění v horizontální ose, dobře se s ním švenkuje nebo sleduje pohyb ve fotografované scéně, v neposlední řadě i trochu ulevíte rukám, zvláště pokud používáte robustní a těžké teleobjektivy. Ty se přece jen celkem pronesou.
Související články:
Pokud jste fanoušci tištěných publikací a s fotografováním začínáte, mohla by vás zaujmout kniha FOTOGRAFUJEME DIGITÁLNÍ BEZZRCADLOVKOU, kde naleznete všechny uvedené postupy a spoustu dalších zajímavých rad, tipů a triků.
Úvodní foto: Marian Chytka
Sdílet na
Přečtěte si také
Vyhlášení výsledků soutěže na téma zimní sporty a video rozhovor
MARTIN LUKEŠ • 15. 3. 2024 v 9:52 • RUBRIKA: BLOG
Adrenalinová dokumentace horolezce Adama Ondry
JAN VOGL • 10. 1. 2024 v 12:54 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Vyhlášení výsledků fotosoutěže na téma SPORT - Rychle a zběsile
MARTIN LUKEŠ • 26. 9. 2023 v 13:28 • RUBRIKA: BLOG
Komentáře k článku
Dobrý den, máte pravdu. O tom je ve článku také zmíňka.
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 9. 5. 2019 |Reagovat
KE
Stabilizátor vám může hodně pomoci při panningu - pokud jde přepnout na stabilizaci jen ve svislém směru.
Karel Endler, 9. 5. 2019 |Reagovat
Dobrý den, bohužel jsem neměm příležitost ani jednu kombinaci vyzkoušet, ale podle mých zkušeností na tom bude Nikon o trochu lépe v obrazové kvalitě a o mnoho lépe, pokud jde o rychlost ostření.
Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 30. 3. 2015 |Reagovat
M
A jak by asi dopadlo toto srovnání při použití konvertoru 1,4x na té třístovce?A obdobně jako u předchozího, mne zajímá ještě porovnání objektivu: Sigma 300mm f/2,8 APO EX DG HSM pro Nikon a objektivu Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II (prosím neřešme cenu, ale obrazovou kvalitu, rychlost ostření, a případné nedostatky o kterých se až tak nemluví atd.).
Marek, 26. 3. 2015 |Reagovat
M
A jak by asi dopadlo toto srovnání při použití konvertoru 1,4x na té třístovce?A obdobně jako u předchozího, mne zajímá ještě porovnání objektivu: Sigma 300mm f/2,8 APO EX DG HSM pro Nikon a objektivu Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II (pros%C
Marek, 26. 3. 2015 |Reagovat
Dobrý den, o přímém srovnání bohužel nevím, ale v tomto případě bych obrazovou kvalitu neřešil - je perfektní u obou. Spíš světelnost a ohniskovou vzdálenost. Na sport je f/2,8 jednoznačně výhodou.
Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 26. 3. 2015 |Reagovat
M
Zvažuji nákup teleobjektivu a nemohu se rozhodnout mezi objektivem Nikon 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II a objektivem Nikon 200-400mm f/4,0 AF-S G ED VR II
můžete poradit? Lze někde najít srovnání?
Marek, 25. 3. 2015 |Reagovat
Nevím, jestli bych takový způsob doporučil. Zesvětlování podexponované fotky nevede k moc kvalitní fotce. Osobně mám daleko lepší zkušenosti s focením na skutečně vysoké citlivosti a pak redukovat šum, je-li to ovšem vůbec potřeba...
Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 9. 7. 2014 |Reagovat
Dobrý den, neřekl bych. Osobně bych raději vybral světelnější objektiv. A ten stabilizátor se někdy hodí.
Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 9. 7. 2014 |Reagovat
Dobrý den, máte pravdu, o použití stabilizátoru jsem nepsal. Zatím se zabýváme technikou, o tom JAK fotit, o tom budeme psát někdy příště.
Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 9. 7. 2014 |Reagovat
Všechny dotazy (15)