Co se hodí k fotografování portrétu Fotoporadna

Co se hodí k fotografování portrétu

Martin LukešAktualizováno: 27. 3. 2015 v 14:03 • Rubrika: Fotoporadna

Fotografovaní portrétů má, stejně jako každý jiný žánr, určitá pravidla a postupy, které by měl každý dobrý fotograf znát. Kromě toho by měl také vědět, jaké pomůcky a prostředky lze při portrétní fotografii využít. V následujícím článku se dozvíte pár rad, tipů a triků, které vám pomohou při pořizování základní výbavy.

Fotoaparát

První otázkou, kterou by si měl dobrý portrétní fotograf položit, je koho fotí, proč ho fotí a pro jaké účely fotografii pořizuje. Na běžné portréty z rodinných oslav stáčí většinou levný kompakt, nebo dokonce mobilní telefon. Pokud ale máte s fotkou vyšší ambice, je lepší pořídit si klasickou digitální zrcadlovku, nebo pokročilejší kompakt s výměnným objektivem. Obě kategorie fotoaparátů mají všeobecně větší snímač než běžné kompakty a tudíž dokáží lépe zachytit i jemné detaily a krom toho mají take věrnější podaní barev. Obojí je u portrétu velmi důležité. Navíc když se rozhodnete fotografii vytisknout, mají snímky více obrazových dat a lze také využít nekomprimovaný formát RAW, který u fotoaparátů nižší třídy chybí. Jakou konkrétní značku, nebo model na portrétní fotografii pořídit, není většinou zas až tak důležité. Mnohem důležitější je výběr objektivu, případně dalšího užitečného příslušenství.


Digitální zrcadlovka s vysokým rozlišením Nikon D810 + portrétní objektiv Nikon 85mm f/1.8

Objektivy

Základní objektivy, které dodává výrobce v setu s fotoaparátem, nejsou většinou na focení portrétů moc vhodné. Hlavním důvodem je horší světelnost. To se projeví, pokud chcete fotografovat v interiéru, nebo v místě, kde jsou horší světelné podmínky. Pak se neobejdete bez blesku, přídavného světla, nebo budete muset zvýšit citlivost ISO, což se díky šumu podepíše na obrazové kvalitě. Další nevýhodou těchto objektivů, je vyšší clona na delším ohnisku. Ta neumožňuje pracovat plně s hloubkou ostrosti a velmi těžko se tak rozostřuje pozadí. Jediným tipem při focení setovým objektivem je fotit v prostředí, kde je dobré světlo, použít delší ohniskovou vzdálenost, tedy 55mm až cca 200mm a minimální clonu. Tím docílíte nejmenší možně hloubky ostrosti. Mnohem vhodnější jsou objektivy s lepší světelností Mezi ně patří základní zoomy, například 17-50mm/f2.8, 17-55mm/f2.8, na zrcadlovky typu Full Frame pak 24-70mm/f2.8, případně 24-70mm/f4, nebo 24-105mm/f4. Mnoho portrétních fotografů ale dává raději přednost teleobjektivům. Nejrozšířenější z nich jsou 70-200mm/f2.8 a 70-200mm/f4.


Špičkový portrétní objektiv Sigma 50mm f/1,4 DG HSM ART / foto: Martin Lukeš

Ohromnou výhodou všech jmenovaných objektivů je konstantní světelnost, která se nemění s ohledem na ohniskovou vzdálenost (zoom). Díky dobré světelnosti je lze používat i v interiérech a při horších světelných podmínkách. Nejprestižnějšími zástupci portrétních objektivů jsou ty s dobrou světelností a pevným ohniskem. Na klasické portréty nejsou moc vhodná širší ohniska, která deformují tvar obličeje. O tom jsme psali v předchozíkm článku JAKÝM OBJEKTIVEM FOTIT PORTRÉT. Ideální jsou tedy delší ohniska, která tento nešvar nemají. Klasickými zástupci jsou objektivy 35mm/f1,8 (na celou postavu) 50mm/f1,8 (na detail). Tato ohniska se používají hlavně u základních zrcadlovek se snímačem APS-C. U profi modelů se snímačem o velikosti kinofilmového pole jsou běžněji používané 50mm/f1.4 a 85mm/f1.8. Existuji ale i varianty s ještě lepší světelností f1.4, f1.2, nebo dokonce f0.95. Zástupci profi objektivů. Kromě těchto portrétních objektivů používá celá řada fotografů makro objektivy, které mají sice o trošku horší světelnost, ale umožňují zaostřovat na kratší vzdálenost a také vynikají výbornou kresbou.


Portrétní objektiv Nikon 85mm f/1,8 AF-S G / foto: Martin Lukeš

Makro objektivy vhodné na portréty

Tamron 60mm f/2,8

Tamron 90mm f/2,8

Sigma 105mm f/2,8

Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM


Portrét fotografovaný makro objektivem / foto: Martin Lukeš

Nikon 60mm f/2,8 G ED AF-S Micro

Nikon 85mm f/3,5 AF-S G DX Micro VR

Nikon 105mm f/2,8 G NIKKOR AF-S Micro IF-ED VR

Sony 100mm f/2,8 Macro

Carl Zeiss Makro-Planar T* 50mm f/2,0 ZF.2 pro Nikon

Olympus M.ZUIKO ED 60mm f/2,8 macro


Makro objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L Macro IS USM

Světlo

Pokud máte vyřešenou techniku, musíte se začít zabývat věcí, bez které se neobejde žádný portrét a v podstatě ani žádná jiná fotografie a tou je samozřejmě světlo. Nejjednodušší je fotografovat v místě, kde světlo je. Venku za denního světla, v interiéru u okna, nebo v ateliéru. Někdy se ale každý dostane do situace, že je nucen fotit i tam kde je světlo horší. Vyřešit to muže celá řada doplňků, které vám pomohou dosáhnout lepších světelných podmínek.


Portrét s denním světlem od okna / foto: Martin Lukeš

Odrazné desky

Asi nejednoduší z nich jsou odrazné desky. Používá se jak venku tak uvnitř a slouží především k odražení stávajícího světla do nejtmavších partií. Odrazné desky se vyrábí s různými povrchy. Zlatá dává žluté světlo, stříbrná o něco studenější. Existují ale i odrazné desky kombinované zlatá/stříbrná, které jsou barevně neutrální. Práce s odraznou deskou chce trochu cviku, ale to je otázka pár minut. Nevýhodou je, že si fotograf nemůže držet desku sám a potřebuje speciální stojan, nebo asistenta. Pro portrétovanou osobu je odrazka poměrně nepříjemná protože mu v podstatě hází velmi silné "prasátko" do obličeje a po chvíli začne slzet, nebo dokonce přestává vidět. Fotograf by měl být v tomto směru velmi ohleduplný. Při výběru odrazné desky berte v potaz i její velikost, podle toho jestli chcete fotit jen obličej, nebo celou postavu. Všeobecně platí také to, že dražší odrazné desky mají delší životnost a brzy se neoloupou, nebo neprodřou.


Denní světlo + odrazná deska / foto: Martin Lukeš

Blesky

Další rozšířenou pomůckou je fotografický blesky . Vynechme ten interní, který má více nešvarů, než výhod a zaměřme se na ty externí. S nimi už se dá nějak pracovat. Jednak mají vlastní napájení, dále disponují silnějším výkonem, ale hlavně se dají otáčet a naklápět a světlo tak jde odrazit například o strop, nebo o stěnu. Díky tomu nejsou na fotce tak ostře vykresleny stíny, světlo je měkčí, rozptýlenější a fotka vypadá přirozeněji. Pokročilejší blesky pak lze ovládat na dálku mimo tělo fotoaparátu. To vám dá  neomezenou svobodu v nastavení směru  a vzdálenosti světelného zdroje. Komunikace mezi bleskem a fotoaparátem zajišťuje bud vzájemná kompatibilita, nebo dálkový radiový odpalovač, který se umístí na fotoaparát a blesk. Světlo blesku je ale všeobecně poměrně ostré a tvrdé. Pokud byste ho chtěli rozptýlit a změkčit, lze k němu dokoupit celou řadu doplňků, jako mini softboxy, deštníky, rozptylky, voštiny, nebo portrétní set, který obsahuje většinu z nich. Nezapomeňte také na stojany, jestli chcete blesk umístit mimo tělo fotoaparátu.


Blesk + portrétní set / foto: Martin Lukeš

Trvalá světla

Další úrovní portrétního svícení jsou studiová světla. Těmi základními jsou trvalá světla , neboli stála. Ty mají svá pro a proti. Největší výhodou je pořizovací cena, která je řádově v jednotkách tisíc. Další výhodou je kontrola nad stíny, které jsou viditelné ještě před pořízením fotografie. Nevýhodou je menší výkon a výhřevnost. Žárovky vydávají nějaké teplo a zvláště v uzavřených prostorách to může ovlivnit komfort celého focení. Tento problém řeší světla na bázi LED diod, které neprodukují teplo. Také nemají zatím takový výkon, ale vše nasvědčuje tomu, že jde o technologii budoucnosti.


trvalé světlo - beauty dish + voština / foto: Martin Lukeš

Studiové záblesky

Profesionální studia ale používají převážně světla záblesková. Ty mají mnohem vetší výkon, který jde navíc plynule regulovat a ty nejsilnější dokáží přesvítit i denní světlo, což je leckdy pro fotografa zásadní. Nevýhodou je cena, která se pohybuje řádově v desítkách tisíc. No a částečně i nemožnost kontrolovat dopředu intenzitu světel a stínu. To řeší pilotní žárovka, která alespoň částečně ukazuje, jak přibližně bude nasvícení vypadat. Záblesková světla se ovládají radiový odpalovačem, kterým lze odpálit jedno, nebo neomezené množství světel najednou. Další ohromnou výhodou je nepřeberné množství doplňků, kterými lze zábleskovou hlavu osadit. Díky nim lze ovlivnit velikost světelného zdroje a jeho tvrdost. Pro měkké světlo se používají softboxy, oktaboxy a stripboxy a pro vytvoření tvrdšího zdroje, reflektory, komínky, nebo populární beauty dish.


zábleskové světlo + softbox / foto: Martin Lukeš

Nevýhodou studiových světel je závislost na elektrickém zdroji. Většina z nich se zapojuje do klasické elektrické zásuvky. Nelze je tedy použít v terénu. Jediným řešením je bateriový generátor. To je jednotka na bázi akumulátoru do auta, do kterého se zapojí libovolný elektrospotřebič. Generátor má ale omezenou kapacitu a navíc je poměrně těžký a drahý. Používá se tedy hlavně při profesionálním focení, jako je móda, nebo reklama v exteriérech. Existuje ale ještě jedna varianta a tou jsou zábleskové hlavy s vlastním akumulátorem. Baterie je buď přímo v zábleskové hlavě, nebo se připojí k miniakumulátoru pomocí kabelu. To je pohodlnější, než se tahat s generátorem a vyjde to i o něco levněji. Tyto zábleskové jednotky s vlastním zdrojem se podle výkonu dají pořídit v rozmezí 10.000 - 20.000Kč.


Terronic Power Flash PF400 - zábleskové světlo s vlastním generátorem

Vypadá to, že focení portrétu je věda a ona vlastně v podstatě je. Nabízíme ale celou řadu fotografických kurzů, kde vám poradíme jak na to. Pro toho, kdo dává přednost osobnějšímu přístupu, máme v nabídce individuální kurzy na míru, nebo možnost pronájem profesionálně vybaveného ateliéru, v případě potřeby i s osobním asistentem.

Máte zájem o pronájem atelieru? Stačí vyplnit kontaktní formulář, ozveme se vám.




Zobrazeny komentáře (15 - 1)

  • 15

    1

    Reaguje na (14) | ok :-)

    Švesi 1, 01.04.2015 | Reagovat

  • 14

    Lukeš

    Reaguje na (13) | Já vím, že je dobrý, proto jsem ho v článku uvedl. Vy jste pochyboval o jeho zařazení. Myslím, že clona 5,6 u ohniska 120mm je dobrá bez ohledu na to jestli fotíte postavu, nebo obličej ;)

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 31.03.2015 | Reagovat

  • 13

    1

    Reaguje na (12) | Problém je že ty dva žánry, spolu dost často úzce souvisí! Je jasné že těch 120 mm je pro portrétování celé postavy v ateliéru poněkud dlouhé. Ale když je prostoru o trochu více, potom je to dobrý objektiv.

    Švesi 1, 31.03.2015 | Reagovat

  • 12

    Lukeš

    Reaguje na (11) | Figurální fotografie a klasický portrét jsou ale trochu odlišné žánry. Na celou postavu bych rozhodně nešel se stodvacítkou :)

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 31.03.2015 | Reagovat

  • 11

    1

    No, záleží samozřejmě na tom jaké má člověk nároky a jaký portrét chce fotit. Pokud bude chtít fotit například celou postavu, nikoli jen detail obličeje nebo dekolt. Jeví se potom objektiv s větší světelností stále jako podstatně kreativnější nástroj.. :-)

    Švesi 1, 31.03.2015 | Reagovat

  • 10

    Lukeš

    Reaguje na (5) | Samozřejmě máte pravdu. Zaclonění u tohoto objektivu odpovídá zhruba 120mnm f/5,6 na Full Frame. Na druhou stranu pokud se budeme bavit v matematické rovině, tak když použiju Olympus OMD E-M1, zaostřím ze dvou metrů a pro jistotu si raději přicloním kvůli kresbě, dejme tomu na f/3,5 bude hloubka ostrosti cca 2,7cm. Já myslím, že to na portrét bohatě stačí a to je důvod proč jsem do článku zařadil mi tento objektiv :)

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 30.03.2015 | Reagovat

  • 9

    1

    Nechápu proč je nutnost kupovat objektiv za sto padesát tisíc. Je samozřejmě o něco lepší a má světelnost 2.0, ale stojí o poměrně dost šílených 130 tisíc víc než Lkový Canon 200 /2.8. V poměru výkon cena je tedy naprostý nesmysl něco takového kupovat. Dobré fotky uděláte i s tím Canonem který je o 130 tisíc levnější. Pokud chci vysoké rozlišení a maximální kvalitu a chci do vybavení investovat tak vysoké částky, tak je potom asi rozumnější koupit rovnou nějaký středoformát. I když existují samozřejmě výjimky, jako třeba sport, kde může mít full frame systém nad středoformátem výhody. Potom je koupě takového objektivu samozřejmě opodstatněná... Ale nevím jak to teď souvisí s tématem "CO SE HODÍ K FOTOGRAFOVÁNÍ PORTRÉTU". Tím samozřejmě nechci říct že je 200 /2.0 na portréty nepoužitelný, použitelný je dokonce celkem dobře, ale rozhodně to není typické portrétní ohnisko, třeba do ateliéry se s ním většinou už nevejdete. :-)

    Švesi 1, 29.03.2015 | Reagovat

  • 8

    Avatar

    Z testu jasně vyplývá, že je skoro nutností pořídit si tenhle objektiv: http://www.megapixel.cz/nikon-200mm-f2-af-s-g-ed-vr-ii

    Jsn Kocián, 29.03.2015 | Reagovat

  • 7

    1

    Reaguje na (6) | Běžně se uvádí pro test objektivu na jednu clonu dvě až čtyři čáry nikoli čar deset. Je tam k tomu klíč, takže tady je to test týkající skutečně jen jedné clony. Pokud tam klíč není může se člověk jen dohadovat... V případě že se to týkalo i testu Tamronu 15-30, jako že asi ano, protože ty grafy vypadají hodně podobně tak se omlouvám. :-) http://www.megapixel.cz/tamron-sp-15-30mm-f2-8-di-vc-usd-ukazkove-snimky-v-plnem-rozliseni

    Švesi 1, 29.03.2015 | Reagovat

  • 6

    Avatar

    Reaguje na (5) | Švesi, koukej na tohle: Spousta čar, a všechno je to na jedno clonové číslo............... http://petapixel.com/2015/03/28/just-the-lenses-the-great-200mm-shoot-out/

    Jan Kocián, 29.03.2015 | Reagovat

  • 5

    1

    Reaguje na (4) | Narážím na to, že clona f/2.8 na full frame, není to stejné, tedy pokud jde o hloubku ostrosti, co clona f/2.8 na m4/3. Světelnost je sice stejná 2.8, ale hloubka ostrosti odpovídá dvojnásobku clony, počítá se to stejně jako při přepočtu ohniskových vzdáleností. Násobí se to dvěma v případě m4/3. Asi nemá smysl se přít o to, že hloubka ostrosti a úhel záběru jednoho stejného objektivu jsou při použití na full frame a APS-C různé. Objektiv 60 /2.8 při použití na Olympus m4/3, má úhel záběru a hloubku ostrosti odpovídající objektivu s ohniskem 120mm a clonou 5.6 po přepočtu na 35mm FF.

    Švesi 1, 28.03.2015 | Reagovat

  • 4

    Lukeš

    Reaguje na (3) | Ohnisko je po přepočtu 120mm, což při cloně f/2,8 velmi slušené, tedy co se týče hloubky ostrosti. Objektiv navíc ostří od 19cm, což se někdy na detaily může hodit. Zmiňovaná 45mm/1,8 je možná na portréty lepší, ale ta 60tka je univerzálnější a dá se s ní fotit makro i portrét. Leica je samozřejmě špička, ale někoho může odradit manuální ostření.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 27.03.2015 | Reagovat

  • 3

    1

    Dobrý článek, jen mě trochu zarazil ten 60 /2.8 makro objektiv doporučený pro portréty u Olyho. Hloubka ostrosti a ohnisko tu vychází po přepočtu na 35mm, jako nějakých 120 mm při cloně 5.6. U Olyho je asi vhodné koupit rovnou ten jejich portréťák 45 /1.8, s ničím jiným se tam opravdu nízké hloubky ostrosti při portrétování, ani dosáhnout nedá! Teda ještě o dost lepší je asi Panasonic - Leica Nocticron 42.5mm f/1.2, jen ta cena již není zdaleka tak lidová.

    Švesi 1, 27.03.2015 | Reagovat

  • 2

    Lukeš

    Reaguje na (1) | Díky za upozornění, asi řádil nějaký šotek. Již jsem to opravil.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 27.03.2015 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Vo vasom clanku mate preklepy o objektivoch : ze namuesto 700-200mm mali byt spravne 70-200mm f2.8.....

    Martin Humenansky, 27.03.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené produkty

Doporučené stránky

  • Jak fotit portrét

    Z hlediska společenského a kulturního patří tento žánr snad vůbec k těm nejrozšířenějším. Portrét prezidenta na nás shlížel od malička ze stěny každé…

  • Krása portrétní fotografie

    Portrétní fotografie nás provází v na každém kroku, a to aniž bychom si to uvědomovali. Portréty celebrit na nás hledí z obálek časopisů, obalů…

  • Křivky lidského těla

    Stejně jako příroda odhaluje koncem roku své tělo, tak se i předposlední kolo naší celoroční fotografické soutěže ponese v duchu nahoty. Tentokrát…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím