Fotoporadna
Martin Lukeš • Aktualizováno: 10. 7. 2023 v 13:27 • Rubrika: Fotoporadna
Co se hodí k fotografování portrétu
Fotografovaní portrétů má, stejně jako každý jiný žánr, určitá pravidla a postupy, které by měl každý dobrý fotograf znát. Kromě toho by měl také vědět, jaké pomůcky a prostředky lze při portrétní fotografii využít. V následujícím článku se dozvíte pár rad, tipů a triků, které vám pomohou při pořizování základní výbavy.
Obsah
Fotoaparát
První otázkou, kterou by si měl dobrý portrétní fotograf položit, je koho fotí, proč ho fotí a pro jaké účely fotografii pořizuje. Na běžné portréty z rodinných oslav stáčí většinou rodinný kompakt, nebo dokonce mobilní telefon. Pokud ale máte s fotkou vyšší ambice, je lepší pořídit si klasickou digitální zrcadlovku nebo pokročilejší bezzrcadlovku. Obě kategorie fotoaparátů mají všeobecně větší snímač než běžné kompakty, a tudíž dokáží lépe zachytit i jemné detaily a mají také věrnější podaní barev. Obojí je u portrétu velmi důležité. Navíc, když se rozhodnete fotografii vytisknout, mají snímky více obrazových dat a lze také využít nekomprimovaný formát RAW, který u fotoaparátů nižší třídy chybí. Jakou konkrétní značku nebo model na portrétní fotografii pořídit, není většinou až tak důležité. Mnohem důležitější je výběr objektivu, případně dalšího užitečného příslušenství.
Digitální bezzrcadlovka s vysokým rozlišením a portrétní objektiv Sony Alpha A7R IV A + FE 50 mm f/1,2 GM
Články související s výběrem fotoaparátu
- Důležité parametry pro výběr digitálního fotoaparátu
- Full frame versus APS-C aneb Na velikosti záleží
- Hlavní výhody bezzrcadlovek aneb Křidýlko nebo stehýnko?
- Nevíte, zda vybrat digitální zrcadlovku nebo bezzrcadlovku? Prozradíme vám rozdíly
- APS-C vs. Full-frame! Je opravdu velký snímač tak důležitý?
- Formát fotografie
Podívejte se na recept správné portrétní fotografie od Radovana Barteka, z našeho seriálu Jak na kvalitní fotku.
Objektivy
Základní objektivy, které dodává výrobce v setu s fotoaparátem, nejsou většinou na focení portrétů moc vhodné. Hlavním důvodem je horší světelnost. To se projeví, pokud chcete fotografovat v interiéru nebo v místě, kde jsou horší světelné podmínky. Pak se neobejdete bez blesku, přídavného světla, nebo budete muset zvýšit citlivost ISO, což se díky šumu podepíše na obrazové kvalitě. Další nevýhodou těchto objektivů, je vyšší clona na delším ohnisku. Ta neumožňuje pracovat plně s hloubkou ostrosti a velmi těžko se tak rozostřuje pozadí. Jediným tipem při focení setovým objektivem, je fotit v prostředí, kde je dobré světlo, použít delší ohniskovou vzdálenost, tedy 55 mm až cca 200 mm a minimální clonu. Tím docílíte nejmenší možné hloubky ostrosti. Mnohem vhodnější jsou objektivy s lepší světelností, mezi něž patří základní zoomy, například 17-55 mm f/2,8, na zrcadlovky typu Full Frame pak 24-70 mm f/2,8, případně 24-70 mm f/4 nebo 24-105 mm f/4. Mnoho portrétních fotografů ale dává raději přednost teleobjektivům. Nejrozšířenější z nich jsou 70-200 mm /f2,8 a 70-200 mm /f4.
foto: Martin Lukeš - portrétní objektiv Sigma 50mm f/1,4 DG HSM Art (clona: f/2,2)
Ohromnou výhodou všech jmenovaných objektivů je konstantní světelnost, která se nemění s ohledem na ohniskovou vzdálenost (zoom). Díky dobré světelnosti je lze používat i v interiérech a při horších světelných podmínkách. Nejprestižnějšími zástupci portrétních objektivů jsou ty s dobrou světelností a pevným ohniskem. Na klasické portréty nejsou moc vhodná širší ohniska, která deformují tvar obličeje. O tom jsme psali v předchozím článku JAKÝM OBJEKTIVEM FOTIT PORTRÉT. Ideální jsou tedy delší ohniska, která tento nešvar nemají. Klasickými zástupci jsou objektivy 35 mm f/1,8 (na celou postavu) a 50 mm f/1,8 (na detail). Tato ohniska se používají hlavně u fotoaparátů se snímačem APS-C. U profi modelů s obrazovým senzorem o velikosti kinofilmového pole jsou běžněji používané 50 mm f/1,4 a 85 mm f/1,8, případně 105 mm a 135 mm Existují ale i varianty s ještě lepší světelností f/1,4 a f/1,2, nebo dokonce f/0,95. Kromě těchto portrétních objektivů používá celá řada fotografů makro objektivy, které mají sice o trošku horší světelnost, ale umožňují zaostřovat na kratší vzdálenost a také vynikají výbornou kresbou.
foto: Martin Lukeš - 3 studiová záblesková světla + portrétní objektiv Nikon 85 mm f/1,4 AF-S G
Makro objektivy vhodné na portréty (bezzrcadlovky)
- Nikon Z 50 mm f/2,8 MC
- Laowa 90 mm f/2,8 2x Ultra Macro APO pro Nikon Z
- Nikon Z 105 mm f/2,8 VR S MC
- Olympus M.ZUIKO ED 30 mm f/3,5 Macro
- Panasonic Lumix G 30 mm f/2,8 ASPH Macro
- Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45 mm f/2,8 ASPH. MEGA O.I.S
- Laowa 50 mm f/2,8 2X Ultra Macro APO pro Micro 4/3
- Olympus M.ZUIKO ED 60 mm f/2,8 macro
- Sigma 70 mm f/2,8 DG Macro Art pro L mount
Makro objektiv k bezzrcadlovce Nikon Z 105 mm f/2,8 VR S MC
- Sony 30 mm f/3,5 Macro SEL
- Tamron AF 35 mm f/2.8 Di III OSD MACRO 1:2 pro Sony FE
- Zeiss Touit T* 50 mm f/2,8 E pro Sony E
- Sony FE 50 mm f/2,8 Macro
- Laowa 65 mm f/2.8 2X Ultra Macro pro Sony E
- Sigma 70 mm f/2,8 DG Macro Art pro Sony E
- Sony FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS
- Canon RF 35 mm f/1.8 MACRO IS STM
- Sigma 70 mm f/2,8 DG Macro Art pro Canon
- Canon RF 85 mm f/2 Macro IS STM
- Canon RF 100 mm f/2,8 L Macro IS USM
- Laowa 100 mm f/2,8 2x Ultra Macro APO pro Canon RF
- Fujifilm XF 60 mm f/2,4 R Macro
- Fujifilm GF 120 mm f/4 Macro R LM OIS WR
foto: Martin Lukeš - portrét fotografovaný makro objektivem
Makro objektivy vhodné na portréty (zrcadlovky)
- Nikon 40 mm f/2,8 AF-S G DX Micro
- Tamron SP 45 mm f/1,8 Di VC USD pro Nikon
- Nikon 85 mm f/3,5 AF-S G DX Micro VR
- Nikon Z 105 mm f/2,8 VR S MC
- Sigma 105 mm f/2,8 EX DG OS HSM MACRO pro Nikon
- Tamron SP 45 mm f/1,8 Di VC USD pro Canon
- Laowa 100 mm f/2,8 2:1 Ultra Macro APO pro Canon EF
- Sigma 105 mm f/2,8 EX DG OS HSM MACRO pro Canon
- Pentax HD DA 35 mm f/2,8 Macro Limited
- Pentax SMC D FA 100 mm f/2,8 Macro WR
- Pentax SMC D FA 50 mm f/2,8 Macro
Makro objektiv k zrcadlovce Canon EF 100mm f/2,8 L Macro IS USM
Články související s objektivy a hloubkou ostrosti
- Jakým objektivem fotit portrét
- Nejlepší objektivy v poměru cena/výkon nejen na portréty
- Legenda zvaná padesátka aneb Velké srovnání 50mm objektivů Nikon 1/2
- Legenda zvaná padesátka aneb Velké srovnání 50mm objektivů Nikon 2/2
- Legenda zvaná padesátka aneb Velké srovnání 50mm objektivů Canon
- Jak vybrat fotoaparát a objektiv na produktovou fotografii
- Crop faktor
- Clona
- Preference clony
- Hloubka ostraosti
- Hyperfokální vzdálenost
- Stabilizátor obrazu
Světlo pro portrétní fotografii
Pokud máte vyřešenou techniku, musíte se začít zabývat věcí, bez které se neobejde žádný portrét a v podstatě ani žádná jiná fotografie. Tou je samozřejmě světlo. Nejjednodušší je fotografovat v místě, kde světlo je a především pak tam, kde je ho dostatek. To může být venku během dne, v interiéru u okna nebo v ateliéru. Někdy se ale každý dostane do situace, že je nucen fotit i tam, kde je světlo horší. Vyřešit to muže celá řada doplňků, které vám pomohou dosáhnout lepších světelných podmínek.
foto: Martin Lukeš - portrét s denním světlem + portrétní objektiv Canon EF 50 mm f/1,8 II
Články související s fotografováním portrétů
Odrazné desky
Asi nejednoduší z nich jsou odrazné desky. Používají se jak venku, tak uvnitř a slouží především k odražení stávajícího světla do nejtmavších partií. Odrazné desky se vyrábí s různými povrchy. Zlatá dává žluté světlo, stříbrná o něco studenější. Existují ale i odrazky kombinované zlatá/stříbrná, které jsou barevně neutrální. Práce s odraznou deskou chce trochu cviku, ale to je otázka pár minut. Nevýhodou je, že si fotograf nemůže držet desku sám a potřebuje speciální stojan nebo asistenta. Pro portrétovanou osobu je odrazka poměrně nepříjemná, protože mu v podstatě hází velmi silné „prasátko“ do obličeje a po chvíli začne slzet nebo dokonce přestává vidět. Fotograf by měl být v tomto směru velmi ohleduplný. Při výběru odrazné desky berte v potaz i její velikost, podle toho jestli chcete fotit jen obličej nebo celou postavu. Všeobecně platí také to, že dražší odrazné desky mají delší životnost a brzy se neoloupou nebo neprodřou.
foto: Martin Lukeš - denní světlo + odrazná deska
Systémové blesky pro focení portrétů
Další rozšířenou pomůckou jsou fotografické blesky . Vynechme ten interní, který má více nešvarů než výhod a zaměřme se na ty externí. S nimi už se dá nějak pracovat. Jednak mají vlastní napájení, dále disponují silnějším výkonem, ale hlavně se dají otáčet a naklápět a světlo tak jde odrazit například o strop nebo o stěnu. Díky tomu nejsou na fotce tak ostře vykresleny stíny, světlo je měkčí, rozptýlenější a fotka vypadá přirozeněji. Pokročilejší blesky pak lze ovládat na dálku mimo tělo fotoaparátu.
Profesionální systémové blesky
To vám dá neomezenou svobodu v nastavení směru a vzdálenosti světelného zdroje. Komunikace mezi bleskem a fotoaparátem zajišťuje buď vzájemná kompatibilita, nebo dálkový radiový odpalovač, který se umístí na fotoaparát a blesk. Světlo blesku je ale všeobecně poměrně ostré a tvrdé. Pokud byste ho chtěli rozptýlit a změkčit, lze k němu dokoupit celou řadu doplňků, jako mini softboxy, deštníky, rozptylky, voštiny nebo portrétní set, který obsahuje většinu z nich. Nezapomeňte také na stojany, jestli chcete blesk umístit mimo tělo fotoaparátu.
foto: Martin Lukeš - srovnání hladiny světla pomocí externího blesku
Články související s externími blesky
- Interní blesk
- Externí blesk
- Režimy externího blesku
- Základní nastavení systémového blesku
- Manuální nastavení systémového blesku
Trvalá světla
Další úrovní portrétního svícení jsou studiová světla. Těmi základními jsou trvalá světla, neboli stálá. Ty mají svá pro a proti. Největší výhodou je pořizovací cena, která je řádově v jednotkách tisíc. Další výhodou je kontrola nad stíny, které jsou viditelné ještě před pořízením fotografie. Nevýhodou je menší výkon a výhřevnost. Žárovky vydávají nějaké teplo a zvláště v uzavřených prostorách to může ovlivnit komfort celého focení. Tento problém řeší světla na bázi LED diod, které neprodukují teplo. Panely a světla na bázi LED nemají sice takový výkon jako zábleskové jednotky, ale nabízí také spoustu zajímavých možností, ať už ve fotografickém průmyslu nebo při natáčení videa.
foto: Martin Lukeš - set trvalých světel + portrétní objektiv Sigma 50mm f/1,4 DG HSM Art pro Nikon (clona: f/4)
Studiové záblesky v portrétní fotografii
Profesionální studia ale používají převážně světla záblesková. Ty mají mnohem vetší výkon, který jde navíc plynule regulovat, a ty nejsilnější zvládnou přesvítit i denní světlo, což je mnohdy pro fotografa zásadní. Nevýhodou je cena, která se pohybuje řádově v desítkách tisíc. A částečně i nemožnost kontrolovat dopředu intenzitu světel a stínů. To ale částečně řeší pilotní žárovka, která alespoň orientačně ukazuje, jak přibližně bude nasvícení vypadat.
Zábleskové světlo s různými druhy softboxů - Fomei Digitalis 600
Záblesková světla se ovládají radiovým odpalovačem, kterým lze odpálit jedno nebo i větší množství světel najednou. Další ohromnou výhodou je výběr z nepřeberného množství doplňků, kterými lze zábleskovou hlavu osadit a světlo modifikovat. Díky nim lze ovlivnit velikost světelného zdroje a jeho tvrdost. Pro měkké světlo se používají softboxy, oktaboxy a stripboxy a pro vytvoření tvrdšího zdroje, reflektory, komínky nebo populární beauty dish.
foto: Martin Lukeš - 2× zábleskové světlo se stripboxem
Nevýhodou některých studiových světel je závislost na elektrickém zdroji. Většina z nich se zapojuje do klasické elektrické zásuvky. Nelze je tedy použít v terénu. Řešením je bateriový generátor nebo POWER BANKA například od renomované značky EcoFlow. Jde o bateriové energetické zdroje, do kterých se zapojí libovolný elektrospotřebič. Používá se tedy hlavně při profesionálním focení, jako je móda nebo reklama v exteriérech. Existuje ale ještě další varianta, a tou jsou zábleskové hlavy s vlastním akumulátorem. To je samozřejmě mnohem pohodlnější, než se tahat s poměrně velkým a těžkým generátorem.
Profesionální Powerbanka EcoFlow pro nabíjení elektrických spotřebičů
Články související se studiovou technikou
- Nebojte se ateliérových světel
- Jak vybavit domácí ateliér
- Jak si vybavit ateliér a na co nezapomenout
Vypadá to, že focení portrétu je věda a ona vlastně v podstatě je. Nabízíme ale celou řadu fotografických kurzů, kde vám poradíme, jak na to. Pro toho, kdo dává přednost osobnějšímu přístupu, máme v nabídce individuální kurzy na míru nebo možnost pronájem profesionálně vybaveného ateliéru, v případě potřeby i s osobním asistentem.
Máte zájem o pronájem atelieru? Stačí vyplnit kontaktní formulář, ozveme se vám.
Tematické kurzy a workshopy
Ateliérový portrét
Fotografování a retuše portrétů
Fotografování aktu
Komunita portrét
titulní foto: Jaroslav Řezáč
Sdílet na
Přečtěte si také
Portrétní fotografie a retuš: Rozhovor s fotografkou Michaelou Firešovou
18. 3. 2024 v 12:10 • RUBRIKA: ROZHOVORY
Proč jsou modifikátory světla důležité a jak s nimi pracovat
ONDŘEJ VACHEK • 2. 2. 2024 v 15:57 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Jak fotit podzim
MARTIN LUKEŠ • 5. 10. 2023 v 13:01 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Komentáře k článku
ok :-)
Švesi 1, 1. 4. 2015 |Reagovat
Já vím, že je dobrý, proto jsem ho v článku uvedl. Vy jste pochyboval o jeho zařazení. Myslím, že clona 5,6 u ohniska 120mm je dobrá bez ohledu na to jestli fotíte postavu, nebo obličej ;)
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 31. 3. 2015 |Reagovat
Problém je že ty dva žánry, spolu dost často úzce souvisí! Je jasné že těch 120 mm je pro portrétování celé postavy v ateliéru poněkud dlouhé. Ale když je prostoru o trochu více, potom je to dobrý objektiv.
Švesi 1, 31. 3. 2015 |Reagovat
Figurální fotografie a klasický portrét jsou ale trochu odlišné žánry. Na celou postavu bych rozhodně nešel se stodvacítkou :)
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 31. 3. 2015 |Reagovat
No, záleží samozřejmě na tom jaké má člověk nároky a jaký portrét chce fotit. Pokud bude chtít fotit například celou postavu, nikoli jen detail obličeje nebo dekolt. Jeví se potom objektiv s větší světelností stále jako podstatně kreativnější nástroj.. :-)
Švesi 1, 31. 3. 2015 |Reagovat
Samozřejmě máte pravdu. Zaclonění u tohoto objektivu odpovídá zhruba 120mnm f/5,6 na Full Frame. Na druhou stranu pokud se budeme bavit v matematické rovině, tak když použiju Olympus OMD E-M1, zaostřím ze dvou metrů a pro jistotu si raději přicloním kvůli kresbě, dejme tomu na f/3,5 bude hloubka ostrosti cca 2,7cm. Já myslím, že to na portrét bohatě stačí a to je důvod proč jsem do článku zařadil mi tento objektiv :)
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 30. 3. 2015 |Reagovat
Nechápu proč je nutnost kupovat objektiv za sto padesát tisíc. Je samozřejmě o něco lepší a má světelnost 2.0, ale stojí o poměrně dost šílených 130 tisíc víc než Lkový Canon 200 /2.8. V poměru výkon cena je tedy naprostý nesmysl něco takového kupovat. Dobré fotky uděláte i s tím Canonem který je o 130 tisíc levnější. Pokud chci vysoké rozlišení a maximální kvalitu a chci do vybavení investovat tak vysoké částky, tak je potom asi rozumnější koupit rovnou nějaký středoformát. I když existují samozřejmě výjimky, jako třeba sport, kde může mít full frame systém nad středoformátem výhody. Potom je koupě takového objektivu samozřejmě opodstatněná... Ale nevím jak to teď souvisí s tématem "CO SE HODÍ K FOTOGRAFOVÁNÍ PORTRÉTU". Tím samozřejmě nechci říct že je 200 /2.0 na portréty nepoužitelný, použitelný je dokonce celkem dobře, ale rozhodně to není typické portrétní ohnisko, třeba do ateliéry se s ním většinou už nevejdete. :-)
Švesi 1, 29. 3. 2015 |Reagovat
JK
Z testu jasně vyplývá, že je skoro nutností pořídit si tenhle objektiv: http://www.megapixel.cz/nikon-200mm-f2-af-s-g-ed-vr-ii
Jsn Kocián, 29. 3. 2015 |Reagovat
Běžně se uvádí pro test objektivu na jednu clonu dvě až čtyři čáry nikoli čar deset. Je tam k tomu klíč, takže tady je to test týkající skutečně jen jedné clony. Pokud tam klíč není může se člověk jen dohadovat... V případě že se to týkalo i testu Tamronu 15-30, jako že asi ano, protože ty grafy vypadají hodně podobně tak se omlouvám. :-)http://www.megapixel.cz/tamron-sp-15-30mm-f2-8-di-vc-usd-ukazkove-snimky-v-plnem-rozliseni
Švesi 1, 29. 3. 2015 |Reagovat
JK
http://petapixel.com/2015/03/28/just-the-lenses-the-great-200mm-shoot-out/
Švesi, koukej na tohle: Spousta čar, a všechno je to na jedno clonové číslo...............Jan Kocián, 29. 3. 2015 |Reagovat
Všechny dotazy (15)