Crop faktor

Crop faktor označuje koeficient, kterým se přepočítává ohnisková vzdálenost, jakou by měl objektiv se stejným zorným úhlem na kinofilmovém fotoaparátu.

Primárně se používá z důvodu sjednocení rozdílně vzdálených objektivů od různých velikostí snímače (nebo materiálu). Sjednocení probíhá díky přepočtu na kinofilmové políčko, proto se Crop faktor liší mezi výrobci a mezi různými typy fotoaparátů a kamer.

Komentáře

Martin Lukeš

Reaguje na (60) | Dobrý den, pane Baldo, z kraje bych rád opravil Vaše oslovení "pane Lukeš". Oslovení se skloňuje podle 5. pádu, a je tedy trochu neuctivé oslovovat někoho pádem prvním. Zvláště od člověka s akademickým titulem. Správně je pane Lukeši. Dále bych rád uvedl na pravou míru to, že jsem nějaký komentář smazal. To že se ohnisko VŽDY přepočítává je v komentáři č.53 a stále si za tím stojím. Stejně tak bych upřesnil Vaši chybnou interpretaci mého komentáře, kdy jsem mluvil o tom, že kdyby stál vedle pana Samuela s fotoaparátem Nikon a použil stejné ohnisko 70-300 mm....stejným ohniskem jsem myslel objektiv pro bajonet Nikon s ohniskem 70-300 mm. Nikdo si asi nemyslí, že by šel, jak píšete zázračně použít objektiv s bajonetem Micro 4/3 na fotoaparátem Nikon F, nebo Nikon Z. Nikde jsem nic takového neuváděl. Jinak obrázky v článku jsou ilustrační a mají laické veřejnosti demonstrovat jak vypadá rozdíl mezi úhlem záběru pokud použijí totožný objektiv na plnoformátovém snímači a polovičním senzoru APS-C. To je myslím, z formy ilustračních obrázku patrné. Neshledávám proto žádný důvod ke sporu nebo rozepřím. 99% našich zákazníků se orientuje na digitální techniku, takže kdybych demonstroval dané rozdíly exaktním způsobem tak jako Vy a navíc na modelech jako je Flexaret nebo Practica či Pentacon, většina čtenářů by je nepochopila, Za mě je tedy důležité nejenom obsah, ale forma pro konkrétní cílovou skupinu, které je daný text určen,

61

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 17. 12. 2025 |Reagovat

U#

Pane Samuel, slíbil jsem vám pokračování příspěvků k vašemu dotazu, nyní tak činím.
Dobrý den pane Lukeš,
budu reagovat na vaše příspěvky k dotazům p. Samuela.
To si opravdu myslíte, že čtenářův obj. Zuiko 70-300 mm, výrobcem určený pro jeho fotoaparát s daným snímačem, nasazením na tělo fotoaparátu „zázrakem“ změní ohn. vzdálenosti 2x? Já jsem přesvědčen, že tomu tak není, mohu se však mýlit, doufám že mi to vysvětlíte, hlavně p. Samuelovi a ostatním čtenářům. Vy jste své vehementní tvrzení „VŽDY se musí přepočítávat“ již smazal, byla by velká škoda jej nezmínit, proto ve svém příspěvku použiji vaši původní rétoriku.
Na úvod mám pro vás dva praktické příklady použití objektivů, na kterých bych se velmi rád od vás poučil a čtenáři jistě také, co je vaše „posunutí ohniska, přiblížení a crop faktor“?
1) Fotoaparát Flexaret – snímací i hledáčkový objektiv mají ohniskovou vzd. 80 mm.
Podíváte – li se na matnici, uvidíte záběr 6x6 (celá matnice), a také rámeček 24x36 mm na výšku.
Jak jistě víte, pomocí orig. příslušenství je možné použít klasický kinofilm (film typu 135) namísto svitkového filmu typu 120, proto tam zmíněný rámeček výrobce natiskl. Flexaretku upněte na stativ,
zaostřete na nějakou rovinu v předmětovém prostoru (např. na fasádu patrového domu) a podívejte se, jak by vypadal obrázek 6x6, potažmo 24x36. Také si všimněte stupnic, lze na nich odečíst hranice
hloubky ostrosti, to jistě znáte.
2) Fotoaparát Praktica na kinofilm a dva analogové objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností:
– Pentacon 1.8/50 (základní) pro Prakticu určený výrobcem
– Flektogon 4/50 (širokáč) pro Pentacon Six 6x6, stejného výrobce s orig. redukcí nasazený na zmíněnou Prakticu, která je opět na stativu, ve stejné vzd. od fasády domu jako Flexareta, také zaostření na rovinu předmětu je stejné. Tyto obj. mají taktéž stupnice pro odečtení hloubky ostrosti
Máte tedy k dispozici dvě dvojice snímků:
a) Flexaretou obr. 55x55 mm na filmu 120 a 24x36 mm na f. 135, pořízené objektivem f = 80 mm
b) Prakticou obr. 24x36 a 24x36 mm na f. 135 pořízené objektivy f = 50 mm
Pro každou dvojici mohu porovnávat níže uvedené hodnoty, pro které platí vždy stejná otázka,
budou či nebudou identické, případně proč?
– a) průměr obrazového kruhu
– b) úhel zobrazení
– c) měřítko zobrazení
– d) perspektiva zobrazení
– e) kompozice obou snímků
– f) hranice hloubky ostrosti odečtené na stupnicích objektivů Samozřejmně zmíněné fotky nemusíte reálně pořizovat, stačí tužka, papír a nějaké obrázky, např. vaše z 27. pokračování „Jak fotit…“. První dva obr. krajiny s mostem máte špatně. Další obr. s loďkou a žlutým rámečkem správně, zrovna tak obr. mořského zálivu se třemi žlutými rámečky. Ovšem vy bohužel nevidíte, co lze z vašich obrázků vyčíst, nebo ano?
Poradím vám – použiji k tomu váš zmíněný obr. mořského zálivu. Představte si čtyři obrázky zobrazené vedle sebe, tj. 1. je fulframe, a 2., 3., 4. žlutě orámované ve skutečných velikostech – jako výřezy (crops), tedy postupně menší. Následně si zvolte dva kameny vystupující z vody zobrazené i na nejmenším výřezu, tzn. budou také na všech ostatních větších obrázcích.
Co tedy můžeme porovnáním těchto vašich čtyř obrázků vidět, pochopit a posléze konstatovat?
– ad a) je stále STEJNÝ, protože objektiv je vypočten a vyroben pro form. 24x36 mm, d = u = 43,3 mm
a dělá to co dělat má, i kdybyste jej nasadil na vrata od stodoly, tak to bude pořád platit, naštěstí
– ad b) budou se lišit dle reálných formátů (výřezů z kruhu 43,3 mm), tedy dle jejich úhlopříček
– ad c) na všech obrázcích je IDENTICKÉ; vyberte si na nejmenším obr. zmíněné dva kameny vyčnívající
z vody a všimněte si jejich zobrazené velikosti a vzájemné vzdálenosti, jsou STEJNÉ na všech obr., proto máte pravý obr. s mostem špatně – ten musí být menší (je to výřez), ale měřítko zobrazení MUSÍ být stejné jako na obr. vlevo; zkuste se tak podívat i na obr. s loďkou, tedy ŽÁDNÉ přiblížení (pokud tím ovšem myslíte měřítko zobrazení, potažmo správnou terminologií optiky „příčné zvětšení“ )
– ad d) na všech obr. je opět IDENTICKÁ, tj. taková jak předměty vidí objektiv ze své POLOHY vůči předmětům a která NEZÁVISÍ na ohniskové vzd. obj., ani na případném výřezu, ale POUZE na zmíněné poloze; posunete – li fotoaparát např. středovou tyčí výš nebo níž, změníte tím perspektivu zobrazení, tj. objektiv „uvidí“ předměty jinak (budete – li fotit např. slavnostně prostřený stůl, v prvním kroku volíte perspektivu, tj. odstup, nadhled atd., posléze ohn. vzd. obj. tak, abyste vyplnil formát a zachytil zvolenou kompozici s danou perspektivou)
– ad e) bude ROZDÍLNÁ, na obrázcích je různý počet předmětů, tzn. jejich vzájemné sestavení do kompozice použitého formátu (tedy i výřezu) bude působit rozdílně
– ad f) zde skutečná (nikoliv odečtená, objektiv tyto stupnice nemá) je opět IDENTICKÁ
s předpokladem, že obj. je zaostřen na hyperfokální vzd. p, a pro nastavený relativní otvor např. 8 je hloubka ostrosti od p/2 do nekonečna, potom MUSÍ být ostré všechny menší obr., neboť to jsou opět výřezy
Pane Lukeš, nyní je na vás, abyste p. Samuelovi i nám ostatním čtenářům vysvětlil a hlavně dokázal svá tvrzení – kde a jak najdeme vaše „posunutí ohniska, přiblížení a crop faktor“, také co a proč se musí „VŽDY“ přepočítávat, když už jste se pomocí básníka Goetha dostal k „jádru pudla“.
S dovolením vám ještě jednou poradím, budete – li opět hledat „jádro pudla“, zkuste se obrátit třeba
na p. J. Petzvala, P. Rudolpha, O. Barnacka, G. Eastmana, W. Taylora a další, u nich ho JISTĚ najdete,
to mi můžete věřit.
Moc děkuji za vaše odpovědi, vysvětlení a důkazy.
Vážení čtenáři Magazínu, budete – li mít otázky k výše uvedenému, rád vám později odpovím a vše vysvětlím.
S pozdravem rétorikou p. Lukeše „Alea iacta est“,
Ing. Milan Balda, absolvent Strojní fakulty, katedry Jemné mechaniky a optiky
Českého vysokého učení technického v Praze,
a také fotograf s 35-ti letou profesionální praxí.

60

Uživatel #184558, 16. 12. 2025 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (58) | Dobrý den, v podstatě máte pravdu. Po nasazení objektivu se vlastně čistě teoreticky nic nestane. Ve skutečnosti ale Váš objektiv zuiko 70-300 mm, přibližuje dvakrát více, než kdyby vedle vás stál například někdo s Nikonem který má snímač full-frame a použil by také objektiv 70-300 mm. Aby on dosáhl stejného přiblížení jako Vy, potřeboval by objektiv 140-600 mm. Proto se o tomto efektu mluví jako o přepočtu ohniskové vzdálenosti. Váš objektiv má sice označení 70-300 mm ale ve skutečnosti přibližuje jako 140-600 mm, aniž byste něco musel nastavovat nebo zapínat. 

59

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 3. 2. 2025 |Reagovat

s

Reaguje na (57) | Dobře, ale když ho připojím nic ne nestane furt mám ohnisko 70-300mm. Tělo mám Olympus e-420 a objektiv Olympus zuiko digital 70-300 1:4 - 5,6 ( 140-600mm ekvivalent ) jestli je to u tohodle možné. Když tak můžete napsat na samuel.kotyk@gmail.com abychom nemuseli zbytečně psát sem. Děkuji

58

samuel, 31. 1. 2025 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (56) | Dobrý den, ano je to přesně tak jak říkáte. Objektiv 70-300 mm odpovídá po přepočtu na kinofilm ohnisku 140-600 mm. Na fotoaparátu se nic nepřepíná. K prodloužení dochází automaticky.

57

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 31. 1. 2025 |Reagovat

s

Zdravím, mám dotaz ohledně Olympusu e-420 píše se tam že mám crop factor 2x takže jestli jsem to pochopil tam když mám objektiv 70-300mm tak pomocí 2x factoru budu mít 140-600mm. Ale netuším jak mám tento režim zapnout pokuď to je možné ? Děkuji

56

samuel, 30. 1. 2025 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (54) | Dobrý den, hledáček zobrazuje u všech fotoaparátu s crop faktorem to samé co vidí snímač a co je na výsledné fotografii. V podstatě i DX objektivy určené pro menší snímač mají posunuté ohnisko a například 18-55 mm odpovídá po přepočtu 27-83 mm.

55

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 21. 6. 2022 |Reagovat

PH

Zdravím, přemýšlím nad Nikon 200-500 mm f/5,6 E ED VR pro tělo nikon D7000. Chápu, že crop faktorem bude ohnisko 300-750. Snímací DX čip zachytí jen výřez z vlnoplochy FX skla. Jak je to ale s hledáčkem? Ten bude zobrazovat přesně stejný výřez, co zachytí čip? Díky za objasnění.

54

Pavel H., 20. 6. 2022 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (52) | Dobrý den, ano musí. Ohnisko se přepočítává vždy pokud má fotoaparát jiný formát snímače než Full Frame, nebo kinofilmové pole.

53

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 4. 1. 2019 |Reagovat

T

Dobrý den,
chápu, že při použití EF objektivu na APS-C snímač se musí ohnisková vzdálenost přepočítávat.
Jak je to ale u EF-S objektivů? Musí se hodnoty ohnisek uvedené na objektivu také přepočítat?
děkuji

52

Tomáš, 4. 1. 2019 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.