Daniel Kaifer - rozhovor s garantem čtvrtého kola fotosoutěže Rozhovory

Daniel Kaifer - rozhovor s garantem čtvrtého kola fotosoutěže

Luděk BouškaAktualizováno: 8. 4. 2015 v 17:32 • Rubrika: Rozhovory

Daniel Kaifer se zabývá převážne reportážní a dokumentární fotografií, na kterou se zaměřuje od roku 2005. Převážná část jeho fotografické tvorby je černobílá. Od roku 2005 je členem Asociace profesionálních fotografů a od roku 2009 je držitelem certifikátu QEP (Qualified European Photographer). Právě proto jsme ho požádali, aby se ujal role garanta v právě probíhajícím soutěžním kole s názvem Černobílý svět.

Dobrý den, pane Kaifere, tradiční otázka na začátek. Můžete se našim čtenářům představit? Jak dlouho fotíte, jak jste se vlastně k fotografování dostal?

Fotografuji od roku 1996, kdy jsem se dostal k fotografii na vysoké škole. Tenkrát jsem si koupil první fotoaparát Pentax MX1. Fotil jsem si po večerech pražská zákoutí a toužil se odstěhovat na Šumavu a fotografovat krajinu. Několik let jsem fotografoval potůčky, lesy a louky. Ohromně mě to bavilo. Potom jsem se v roce 2001 na Šumavu opravdu odstěhoval a zjistil, jsem že už vím, jak který potůček vyfotografovat, kdy je ten správný čas a už jsem dopředu věděl jak fotografie asi dopadne.

Nadšení vyprchalo a tak jsem hledal smysl. Hledal jsem cestu, která by mě naplňovala a měla nějaký smysl. Objevil jsem sousedy, objevil jsem lidi kteří žijí vedle mě a já o nich skoro nic nevím, objevil jsem krásu všedního okamžiku. A tak jsem začal fotografovat lidi a dokument. To je věc, která mě naplňuje a dává mi smysl, proč tu být. Díky tomu mohu být šťastný.

Takováta ta reklamní sdělení, které asi chcete slyšet je, že jsem členem Asociace profesinálních fotografů od roku 2005, kde jsem byl několik let vicepresident, podařilo se mi získat ocenění Federace evropských profesionálních fotografů v dokumentární tvorbě QEP ( Qualified European Photographer) a zde jsem také byl v porotě komisí pro udělování těchto ocenění.

Fotíte především reportáže a dokument. Proč černobíle? Co přináší reportážní fotografii černobílé provedení? Nebo naopak, co jí ubírají barvy?

Volby na černobílou tvorbu je u mě dána v prvopočátku fotografování v roce 1996. Jako student jsem neměl mnoho peněz a tak jsem fotografoval na metráž a vše si sám zpracovával. Navíjel jsem si sám filmy, vyvolával a zvětšoval. Samozřejmě jsem byl okouzlen barevnou tvorbou, diapozivy a podobně, ale byl jsem limitován penězi. Černobílý film v metráži byla jasná volba.

Pak přišel digitál a já jsem zjistil, že černobíle mi to jde lépe, než v barvě. Dva roky jsem hledal, jak brevnou fotografii přévést do černobílé, aby to odpovídalo mým představám. Rád bych tenhle postup představil posluchačům vaší přednášky.

Černobílé provedení fotografie samozřejmě klade důraz na příběh ve fotografii, oprošťuje ji od zbytečných kliček a "líbivostí". Příběh, nebo chcete-li svědectví, to je podstata fotografie. Je to podle mě ta nejsilnější věc, kterou může fotograf předat divákovi.

Při prohlížení Vaší tvorby jsem zaznamenal poměrně hodně panoramatických fotografií. Jakou používáte techniku? Fotíte digitálně a nebo na filmy?

V současné době fotografuji již jen digitálně. Upřímně musím napsat, že jsem se digitálni technice dlouho bránil, ale dnes musím napsat, že mě přechod z filmu na digitál umožnil posun v tvorbě. Jsem dokonce o něco svobodnější, protože celý proces od vyfotogrfování až po vlastní fotografii si dělám sám. Fotogrfování panoramatických fotografií jsem začal dělat díky digitální technice a fotografie skládám v počítači. Pro čtenáře bude asi zajímavé to, že pokud fotografuji krajinu, nebo statický objekt, používám nutně panoramatickou hlavu.

U reportáže však na použtí takové hlavy není čas a tak místo panoramatické hlavy používám prst levé ruky, o který opřu objektiv v nodálním bodě a vyfotografuji serii snímků, kterou následně musím složit. Nikdy nevím jak to dopadne a je to stejné dobrodružství jako při fotografování na film. Mám čas těšit se na výsledek.

Všiml jsem si, že máte v oblibě širokoúhlé objektivy. Jaká ohniska používáte?

Mým nejoblíbenějším objektivem je objektiv Canon 16-35mm se světelností 2,8. Na portréty nejraději požívám objetiv s ohniskem 85 mm f/1,4. Mám nějaké to dlouhé sklo, ale to použiji jen výjmečně.



Vaše fotky jsou často pohybově rozostřené, což jim dodává na dynamice. Jaké používáte expoziční časy? Jak nastavujete expozici? Využíváte plně manuální nastavení a nebo to necháváte na poloautomatických režimech?

Pohybová rozostřenost, nebo vůbec rozostření a neostrost, je nádherný výrazový prostředek, který mám moc rád. Dnes se rozostření mnoho nepoužívá, nebo se používá dost stereotypně. Je užasné, co se s tímto prvkem dá vymyslet a sdělit.

Dnes je takový trend, že všechno musí být dokonale ostré, dokonale exponované a přístroje jsou na to také tak konstruované. Na druhou stranu, pokud tyto mantinely opustíme, staneme se svobodnější. To mi umožňuje předávat svědectví tak, jak je vnímám a cítím.

Nejčastění používám prioritu clony a to z důvodu, že jsem na ni zvyklý ještě z doby focení na film. Je to zvyk, takže čas je dopočítáván. Dříve jsem vše měřil a vypočítával a používal plně manuální režim. Je to vhodné v krajině a atelieru. V dnešní době musím přiznat, že si to hodně ulehčuji a spoléhám na techniku.

Jak důležitá je pro Vás vlastně technická kvalita fotografie?

Kvalita je hodně důležitá i když v některých případech je nepodstatná. Pokud něco dělám, chci to dělat jak jen to nejlépe jde. I když jde o portrét vlastní babičky. Jinak by fotogrfování přeci nemělo smysl? Ta nepodstatnost je v tom, že pokud do snímku dostanete své sdělení, svůj příběh, svědectví a dokážete diváka zaujmout, nebo s ním dokonce pohnout, je do jisté míry vcelku jedno, jestli se to "technicky" povedlo.

Nelze však na řemeslnou stránku fotografování rezignovat a nesnažit o co nejkvalitnější výsledek. Netechničnost, chcete-li nepodařenost, je stejný výrazový prostředek, jako obrazová neostrost (pojmy nezaměňujme). Má smysl jen někde a nelze se za ní schovávat. Pokud je fotografie špatná, tak je špatná a nepomůže ji žádné omlouvání a schovávání se za různé časově omezené módní "trendy", nebo technickou dokonalost.

Můžete poradit začínajícím fotografům, na co by se měli soustředit, když chtějí začít fotit černobíle? Co pokládáte na černobílé fotce za nejdůležitější?

Pokud chce někdo fotografovat černobíle, je podle mě potřeba se soustředit na příběh. Důležité také je oprostit se od toho, že pokud něco vyfotografuji a mám k tomu snímku emoční vazbu, nevylepším snímek tím, že z něj udělám černobílou fotografii. Naopak to funguje samozřejmě taktéž.

Černobílé fotografování je hledání příběhů, nenafotíte za den 250 GB fotografií, ale třeba jen jeden snímek, a o to větší radost z něj budete mít.


Zapojte se do soutěže i vy

První kvartál druhého ročníku naší fotografické soutěže ROK S MEGAPIXELEM je za námi a máme tu již čtvrté kolo. Dubnové téma zní ČERNOBÍLÝ SVĚT a ústředním motivem jsou černobílé fotografie. Podělte se s ostatními o své fotografické úlovky a nahrajte je do Galerie.

Nezapomeňte, že uzávěrka tohoto kola je 30.4.2015 a vzápětí odstartuje májová soutěž, tentokrát na velmi populární téma Výtvarná makro fotografie.



Zobrazeny komentáře (3 - 1)

  • 3

    Avatar

    Tak třeba tohle je moc dobrá fotka, ale musel jsem dlouze přemýšlet, než jsem přišel na to, že jde o špíz... protože tomu všemu CHYBÍ barva... https://instagram.com/p/1OA9pVHEFg/?taken-by=jansibik

    Jan Kocián, 12.04.2015 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    Reaguje na (1) | Těžko říci, když nevidíte barevnou verzi:) Ale svůj význam to samozřejmě má - barvy musí mít nějakou obrazotvornou funkci a v mnoha případech odváději pozorovatele od toho, co chtě autor fotografií sdělit. Fotografie se tak stává čitelnější a ponechává i větší prostor pro fantazii pozorovatele. Samozřejmě mohou existovat i jiné důvody.

    makofoto, 09.04.2015 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Ani u jedné z fotek nevidím důvod, proč je převádět do černobílé podoby.

    Jan Kocián, 09.04.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

  • Rok s Megapixelem 2015

    V roce 2014 soutěžilo celkem 2 302 fotografů, bylo nahráno 23 427 fotografií a rozdali jsme ceny za 184 910 Kč! Publikovali jsme 54 vzdělávacích…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím