Jak fotit děti

Fotografování dětí a rodinných událostí je důvěrně známé snad každému fotografovi. Právě přes tento zdánlivě banální fotografický směr se mnoho fotografů začalo o fotografování zajímat daleko víc do hloubky a začalo objevovat krásy a taje nejrůznějších typů a žánrů fotografie. Ale i rodinné snímky mohou vypadat dobře, vždyť fotografování dětí se s velkým úspěchem věnují mnozí profesionálové.

Základy pro focení dětí


Děti se nefotí zrovna snadno. Neustále někde pobíhají a nepostojí na jednom místě. Protože se všechno odehrává velice rychle, je dobré, když budete rychlí vy i vaše technika. Abyste pořídili dobrý záběr, je vzhledem k už zmíněné rychlosti dětí vhodné, mít záběr dopředu vymyšlený. Když už dopředu víte jak má fotka vypadat, můžete tomu přizpůsobit nastavení fotoaparátu a pak už jen vyčkávat na vhodný okamžik.

Poměrně snadno děti vyfotíte tehdy, když spí. Na focení máte daleko víc času, ale hlavně nemáte problémy s fotografovaným objektem. Stačí si tedy jen najít ten nejzajímavější úhel pohledu, chovat se při tom pokud možno tiše a pak už jen zmáčknout spoušť.

Trošku horší bývá spolupráce s bdícími dítky a to především tehdy, když zkoumají svět a vy musíte upoutat jejich pozornost. To je hodně důležité, aby jejich pohled a úsměv směřoval k objektivu. Samozřejmě se můžete pokusit naaranžovat dítě do nějaké pózy, ale je třeba počítat s tím, že zachycení takové pózy je skutečně dílem velice krátkého okamžiku.

Pokud chcete fotit spíše řekněme reportérským způsobem, tedy chcete děti zachytit v jejich přirozenosti při hře a podobně, máte situaci vlastně jednodušší. S „modelem“ nemusíte nijak komunikovat a soustředit se můžete především na zachycení vhodného momentu.

Hodně důležité je ale i to,  jaký zvolíte úhel pohledu.

Podhled nebo nadhled

Při fotografování z nadhledu můžete eliminovat nežádoucí rušivé pozadí a za fotografovaným potomkem se tak může objevit vlastně pouze „podklad“ (podlaha, nebo třeba tráva). U takových snímků můžete výtvarně využít například stínů, které děti na zem vrhají.

Nevýhodou ale může být to, že při focení z nadhledu dětem deformujeme proporce. Hlava se zdá ještě větší, zatímco končetiny vypadají naopak kratší. Nemusí to být na škodu, jen je potřeba s tím počítat.

 

U focení z podhledu naopak můžete zapojit do snímku pozadí, což bývá mnohdy velice působivé a dotváří celkovou atmosféru.  Ve snímku tak můžete zmenšit plochu země (nebo obecně povrchu) a vyniknou tak například výskoky a podobně.

Velkou výhodou je ale to, že proporce dětské postavy nejsou při focení z podhledu nijak zkresleny. Je to podobné, jako při focení portrétů. Ať fotíte dospělého člověka, dítě a nebo třeba domácího mazlíčka, vždy to vypadá nejlépe, pokud budete fotit z výšky jeho očí.


Směr pohybu a jeho význam pro rychlost ostření a pohybovou neostrost

Směr pohybu je důležitý nejen kvůli tomu, jak vlastně bude daný snímek vypadat, ale má zásadní vliv i na to, jak těžkou práci bude mít fotoaparát při zaostřování.

Pokud se chystáte fotit děti, které se budou pohybovat směrem k vám (méně často od vás), bude mít autofokus skutečně co dělat. V takové situaci se určitě vyplatí používat objektiv (většinou s dlouhým ohniskem) s velmi rychlým ostřením.  Fotografovaný objekt totiž vůči vám neustále zmenšuje vzdálenost a autofokus tedy musí pracovat tím rychleji, čím blíže je dítě od vás.

Jestliže ovšem budete fotit pohyb kolmý k ose objektivu (třeba když děti hrají fotbal, honí se po zahradě atd.), je to s autofokusem jednodušší. Vaše vzdálenost od objektu se mění relativně málo, takže nebudou mít problémy ani objektivy s pomalejším zaostřováním.

Velkou výhodou je používat teleobjektiv, protože vám umožní fotografovat z větší vzdálenosti. Díky tomu je rychlost pohybu objektu relativně pomalejší a nároky na rychlost ostření tedy nejsou tak vysoké. Zároveň rychle se pohybující dítko snáze udržíte v hledáčku.

Zaostřování

Volba ostřícího bodu

I když všechny zrcadlovky (samozřejmě i ostatní přístroje) nabízejí tzv. automatickou volbu ostřícího bodu, v naprosté většině případů to není vhodný režim pro fotografování dětí. Většinou potřebujete zaostřit na konkrétní místo a to můžete udělat pouze tehdy, když vyberete pouze jeden ostřící bod, kterým na objekt našeho zájmu zamíříme. Autofokus tak zaostří přesně na to místo, na které míříme.

Kompaktní fotoaparáty mají v tomhle oproti zrcadlovkám jednu výhodu. Snadno totiž dokážou detekovat obličeje a na ně také rovnou zaostřují. To vám situaci samozřejmě do určité míry ulehčí.


Režimy ostření

Na výběr máte většinou ze dvou základních režimů zaostřování: ostření na statický objekt (ONE SHOT, AF-S, SAF) a ostření na pohybující se objekt  - průběžné zaostřování (Ai SERVO, AF-C, CAF).  Pokud se děti pohybují směrem k vám a nebo od vás, je vhodné nastavit průběžné zaostřování. Při namáčknuté spoušti je autofokus stále aktivní a průběžně zaostřuje na místo, kam míříte ostřícím bodem a to i tehdy, když je daný objekt v pohybu.

Naopak statické zaostřování využijete třeba při focení portrétů, nebo obecně tehdy, když jsou děti v klidu a na jednom místě.

Expozice

 

Jak při špatném světle

Při focení dětí zpravidla potřebujete používat vysoké citlivosti ISO, protože velmi často fotíte za špatných světelných podmínek a ještě k tomu se děti neustále pohybují. Vysoké ISO vám umožní používat kratší expoziční časy, což je důležité právě pro ostré zachycení pohybu. Jestliže je světla málo, musíte v první řadě nastavit co možná nejmenší clonové číslo, aby objektivem procházelo co možná nejvíce světla. Pokud to ale nestačí pro nastavení požadovaného času (ten by měl být při focení pohybujících se dětí alespoň 1/250s, ale raději ještě kratší), nezbývá nic jiného, než zvýšit citlivost ISO. To vám sice umožní nastavit krátký čas, ale zároveň se díky zvýšené citlivosti ve snímcích objeví šum.

Technika

Děti budete fotit pravděpodobně takovým přístrojem, jaký máte k dispozici a je jedno, jestli to bude mobilní telefon, kompakt a nebo zrcadlovka.  Není totiž ani tak důležité ČÍM budete fotit, jako spíš to, jak svůj přístroj dovedete ovládat.

Tak jako tak jsou asi nejvýhodnější zrcadlovky nebo kompakty s výměnnými objektivy pro jejich rychlost, ale také možnost výměny objektivu. Výměnné objektivy jsou zpravidla kvalitnější a někdy také dosahují daleko vyšší světelnosti, což usnadňuje právě focení za horšího světla. Máte také možnost vybrat si, jestli pro daný záběr použijete teleobjektiv pro fotky z větší vzdálenosti a nebo širokoúhlý objektiv pro záběry z bezprostřední blízkosti.

U kompaktních fotoaparátů je vhodné vybírat podle podobných hledisek, jako u výkonnějších přístrojů. Důležitá je samozřejmě rychlost přístroje, ale stejně i zmíněná světelnost objektivu. Na tu musíme dávat při výběru pozor, protože u těchto přístrojů už není možné objektiv vyměnit za vhodnější.