Dr. Hubert Nasse - optický designér u Carl Zeiss Rozhovory

Dr. Hubert Nasse - optický designér u Carl Zeiss

Kryštof KorčAktualizováno: 12. 8. 2015 v 9:10 • Rubrika: Rozhovory

Dnešní článek je pro mě samotného velká událost, tak doufám, že se vám bude také líbit. V minulém textu jsem ukázal několik málo zajímavostí ze současného i minulého portfolia značky Carl Zeiss a zde na něj navazuji. Před nějakou dobou jsme totiž s kolegy navštívili Zeissovu továrnu v Oberkochenu a mě nedalo, než si domluvit krátké interview s jejich optickým designérem. Jaké bylo moje překvapení, když mi bylo odsouhlaseno, ale ne jen tak s kdekým, nýbrž přímo s panem Dr. Hubertem Nassem, jedním z hlavních lidí stojících za vývojem a testováním optiky v Zeissu.

Jestli si myslíte, že jsem byl nervózní, tak abych pravdu řekl strašně. Například můj článek o čtení MTF tabulek totiž proti obdobnému doktora Nasseho vypadá jako referát ze střední. Jakkoli jsem si ve svých znalostech jist, měl jsem možnost potkat člověka, který je daleko předčí jak teoreticky, tak prakticky a navíc na jeho domovské půdě. Povídali jsme si na vzdálenost paže od zařízení K8, které slouží k měření výkonu a kvality optických soustav a Zeiss jej dodává většině současných fotografických výrobců. Právě na něm také probíhají MTF měření. Sice trochu nejistým hlasem, ale přece se mi povedlo plánovaný rozhodor uskutečnit. Pokud by vás tak zajímalo něco málo ze zákulisí vývoje optiky, čtěte dál.

K: Začnu zostra, doslova i metaforicky, Otusem. S tímto objektivem jste nastavili nové standardy fotografické optiky a to ve všech směrech, v rozlišení, kontrastu, odolnosti protisvětle atd. Jaká výzva byla nejtěžší při konstruování takového skla?

N: Vlastně to pro nás není tak nová věc, jak by si mnoho lidí mohlo myslet. Již dlouho vyrábíme velmi kvalitní optiku, například Master Prime objektivy pro film. Zde jsme ale nekonstruovali sklo na super35 fomát, nýbrž na dvakrát takový FullFrame. Abysme dostali stejný výkon do snesitelně malého objektivu, byl vcelku odvážný nápad. Museli jsme myslet na to, jaká velikost přijde fotografům ještě rozumná na to, aby byli ochotni Otus používat. Hlavně proto, že 50mm ohniskem, kterým jsme startovali modelovou řadu, disponují na trhu odjakživa hlavně malé objektivy. Ale myslím, že i přes trochu větší rozměry se stal velmi oblíbeným, protože přeze vše nejvíc fotografové milují kvalitní obraz.

K: Skutečně, ačkoli větší, vytvořili jste objektiv který nikdy předtím nebyl k vidění, s takovým obrazovým výkonem, o jakém se nikomu u 50mm objektivů ani nesnilo. Musím se ale zeptat, je na něm vůbec co zlepšovat?

N: Samozřejmě je to možné, ale jako u každého technického produktu, vždy musíme brát v úvahu i jeho praktičnost. Takže teoreticky, pokud zdvojnásobíme jeho velikost a hmotnost, získáme ještě o něco lepší výstup, ale ne o moc. Smysluplné by to bylo například u video objektivů a ty také veliké a těžké jsou. U foto optiky, kterou pokud možno chcete nosit s sebou, ne ji mít odkázanou na připevnění ke stativu s pojezdem, by to ale zdaleka praktické nebylo.

K: Máte pravdu, jen jsem se zkrátka musel zeptat. Ještě jedna kuriozita mě vcelku zajímá, kdo v Zeissu je tak vášnivý ornitolog? Kromě Otusu i Touit, Loxia a Batis jsou latinské názvy méně známých ptáků.

N: Této diskuse jsem se také účastnil. Šlo o to, získat pro objektivy lehce zapamatovatelné názvy. V minulosti jsme je vždy označovali tradičně - Distagon, Planar, Sonnar atd., které se datují mnohdy až do třicátých let. Ale například u kinematografické optiky máme růžné třídy, z těch nejlepších například zmíněný Master Prime, nebo Ultra Prime. Toto jsme chtěli aplikovat i na fotografickou optiku. Návrhů bylo mnoho, ale nechtěli jsme úplně artificiální jména bez významu. Po dlouhé diskusi jsme zvolili neznámá jména opeřenců, která se již dlouho nepoužívají a doufáme, že zdomácní jako jména objektivů. Navíc, konstrukce jsou dnes velmi komplexní a mnohdy velmi daleko od původních jednoduchých soustav, podle kterých dostaly svá jména. Přesto součástí zůstavají i tradiční názvy.

K: Zároveň je vidět, že většina těchto nových objektivů je pro kompakty s výměnným objektivem. Domnívám se správně, že se i Zeiss, dlohá léta vyrábějící objektivy pro zrcadlovky, přeorientovává na mirrorless?

N: Možná, možná to může být i budoucnost fotografie, tyto přístroje jsou čím dál tím populárnější a Zeiss reaguje na poptávku po dobrých objektivech pro tyto systémy. Při vydání Touitu měla spousta lidí z nových názvů legraci, teď se ale začíná objevovat pojem “Otus style”, který má znamenat perfektní fotografii na otevřenou clonu. Jak v DSLR tak v bezzrcadlovkách si tak naše nové objektivy začínají nacházet, nebo už našly velmi pevnou pozici pro oba typy systému.

K: Jak takový objektiv vyvíjíte? Kolik lidí a pracovních hodin zabere vyrobit návrh nového skla? Nebo si dnes člověk jen zadá parametry a počítač vydá patřičnou konstrukci?

N: Počitače nám samozřejmě velmi pomáhají, optický designér ale stále musí být expert. Ten vytváří první koncept, počítač konstrukci pouze testuje a optimalizuje. Vždy je potřeba mít na zřeteli, že ne káždá optická soustava může být funkční už jen ve smyslu toho, jak ji lze nebo nelze usadit do mechaniky objektivu, nebo jaké čočky je možné vyrobit dostatečně dobře, rychle a v potřebném množství. Kompletní čas na vývoj nového objektivu je zhruba tříměsíční. Pak se teprve začíná prototypovat a testovat. Počítač moc nepomáhá s detekcí možných odlesků, někdy se tedy až na prototypech zjistí, že jsou nepoužitelné. Nebo se návrh vrátí z výrobní linky, protože jeho části jsou příliš náročné pro konzistentní výrobu.

K: Jak vidím, vám se vývoj daří skvěle. S čím máte v plánu v blízké době přijít?

N: Právě jsme vydali Batis, který je celosvětově nanejvýš očekávaný. Ale vývoj jde stále kupředu, třeba v Otus řadě nám chybí širokoúhlý objektiv. Kdo ví, třeba je další na řadě.

S tou poslední větou jsem se na židli tetelil tak, že jsme rozhovor museli ukončit. Doufám, že se vám nahlédnutí pod kabát optické továrny líbilo. Další bude snad co nevidět následovat.



Zobrazeny komentáře (4 - 1)

  • 4

    Avatar

    Setkat se s člověkem, jehož celoživotní práce má smysl, je vždy povznášející... Perfektní Kryšpo! Hluboko pod kůží, viď...? ;-) PS: s panem Dr. Hubertem... ti chybí "m" ve slově panem ;-)

    boris stojanov, 10.08.2015 | Reagovat

  • 3

    Trojan

    výtečný rozhovor, díky

    Tomáš Trojan, 09.08.2015 | Reagovat

  • 2

    Janoušek

    Je moc dobré, že máte tak těsné kontakty a nenecháváte si to pro sebe.

    Vladimír Janoušek, 09.08.2015 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    No čo k tomu dodať ... Carl Zeiss bol a je pojem ... ! Ďakujeme pán Kryštof ... :-)

    fotenie je náš život a poslanie ..., 07.08.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím