Recenze Eizo ColorEdge CS2731

• Další 4 připojitelné konektory USB
  • Zpracování
  • S rekalibrací po několika letech používání vám pomůže český servis se sídlem společnosti v Praze!

• 2K

Představení Eizo ColorEdge CS2731

Představení Eizo ColorEdge CS2731

Pro ty, kteří nepotřebují 4K rozlišení a stačí jim standardní 2K, tedy zaběhlých 2560x1440 ob přinesla společnost EIZO druhou novinku, tedy vlastně první – sesterský CS2740 představili později, standardní model CS2731. Možnosti ho otestovat jsem neodolal a opět jsem vyzkoušel více způsobů připojení.

Začít přestavení monitoru jeho možnostmi konektivity? Zdá se vám to divné? Nebojte, pochopíte okamžitě! Oba nové modely EIZO, tedy CS2731 a CS2740 mají nově ve výbavě konektor USB-C. Možná vám začíná svítat, ano, „Jeden kabel pro všechno!“ Marketingové sliby výrobců notebooků a periferií konečně dostávají jasný obrys.

Ale popořádku. Největší pravěk, který přišel z minulého tisíciletí a pomocí kterého lze tento monitor připojit, je klasický DVI-D, následuje stále dokola inovovaný a masově rozšířený HDMI, dále se dostáváme k vyššímu standardu DisplayPort, který je dnes klasikou a nakonec nově přichází USB-C.

Zde je stručný přehled, co nám takové připojení přinese:

DVI-D = 8 bit, 16,7 mil barev + nutno připojit komunikační kabel USB 3.1 pro správu barev a funkčnost dalších portů
HDMI
= 10 bit, 1,07 mld barev + nutno připojit komunikační kabel USB 3.1 pro správu barev a funkčnost dalších portů
DisplayPort
USB-C
= 10 bit, 1,07 mld barev + NENÍ nutno připojit nic pro správu barev a komunikaci dalších portů

Co je myšleno dalšími porty? Displej nabízí další 4 připojitelné konektory USB, dvojici USB 2.0 a dvojici USB 3.1. Ty lze využít pro připojení potřebných periferií a nechat si tak veškerou konektivitu například na notebooku prázdnou. A to je ten šlágr, o který nám dnes půjde nejvíce.

Modelová situace, kterou jsem vyzkoušel bylo využití MacBooku Pro 15“, jako nositele signálu a zároveň jako odběratele energie. EIZO CS2731, stejně jako jeho 4K sourozenec je osazeno zdrojem s výkonem 100 W. Ovšem spotřeba – odběr je zhruba třetinový. Oba monitory tak nabízejí 60 W pro Power Delivery napájení. Jak tedy v praxi? Jednoduše. Na USB 3.1 konektory monitoru si připojíte periferie s nutností rychlého přenosu, tedy typicky externí disky. Na USB 2.0 si můžete připojit klávesnice, tiskárny, prostě periferie, které nemají novější konektivitu, nebo nepotřebují vysokou přenosovou rychlost. A pak stačí pouze monitor a notebook (v tomto případě MacBook Pro 15“) propojit dodávaným USB-C kabelem. Získáte tak nejen zdroj signálu, ale notebook se při propojení i dobíjí.

Zní to jak sen, že? Již žádné další kabely pro řízení správy profilů, žádné extra napájení pro notebook, prostě připojíte jeden kabel a ten zvládne vše! 60 W není pro výkonný notebook jako v našem případě až tak extrémní příkon. Pokud budete dělat něco energeticky náročného, jako střih videa, možná nebude kapacita dostatečná na nabíjení, ale jen pro údržbu úrovně nabití. Ovšem jakmile skončíte náročné operace, připojený notebook se opravdu nabije na plnou kapacitu. Veškerý přenos obrazu, správa barev a ještě zdroj energie pomocí jednoho kusu drátu.

A nepoužil jsem žádný super drahý kabel, pouze ten, který byl přibalen k monitoru. Pokud investujete do opravdu kvalitního kabelu s plnou podporou protokolu Thunderbolt 3, možná dosáhnete ještě lepších výsledků. A ráno jen odpojíte jeden kabel, notebook dáte do brašny a vyrazíte někam ven. Do práce, do školy nebo na schůzku.

Ale dost o kabelech, každého zajímá hlavně obraz. Bude to znít asi jako hloupá destruktivní reklama na nižší model, který parazituje na tom lepším, dražším. Ale našim cílem je doporučit zákazníkovi to nejlepší, pro jeho potřeby. A přesně to se nyní chystám udělat. Napíšu pár vět o srovnání nových modelů CS2731 a CS2740 proti jednomu z top modelů – CG2730.

Řada CG je odjakživa synonymem a etalonem pro profesionální nasazení. Člověk, jehož práce je postavena na přesné reprodukci barev ani chvilku neváhá. Pro něj je opravdu řada CG. Ale to je jen špička ledovce, která má vysoké nároky. Pak je tu armáda spotřebitelů, která potřebuje „pouze“ korektní a přesné zobrazení. Pokud vezmeme doporučené ceny, máme tu 28tis vs 45tis. Pokud patříte ke špičce ledovce, přesnost barev vám vydělává peníze, není co řešit. Ale pokud neděláte nějaké speciální barevné úpravy ve videu, pak je i pro vás možná následující sdělení velmi dobré. Tak já to tedy napíšu:

Když postavíte oba monitory vedle sebe, připojíte na jeden zdroj signálu a zamezíte okolnímu osvětlení určit, který z nich má tu integrovanou kalibrační sondu… A nastavíte na obou stejný profil Adobe RGB… Nepoznáte, který je který!

Ano, napsal jsem to a stojím si za tím tvrzením! Oba modely řady CS jsou tak dokonalé, že společnost EIZO de facto doručila High-End zobrazení do segmentu střední třídy! Je to opravdu šílené, jak kvalitní obraz tyto monitory distribuují. Ale emoce stranou. Když postavíte CS a CG 27“ vedle sebe a začnete obrazy zkoumat, zjistíte za pár vteřin, kde má model CG tu sílu. Není to ale v pozorovacím úhlu, barevném rozsahu ani v klidu obrazu. V uniformitě už trochu ano, ale to musíte mít ten top model opravdu nakoukaný. Každopádně, True Black obrazovka v řadě CG má kontrastně ještě trochu navrch. Stejně tak integrovaná kalibrační sonda a s ní sdružené možnosti doladění obrazu, stejně jako schopnosti nastavení různých barevných profilů pro video tvůrce pracující pro kina a televizní vysílání. Ale pro běžného i profesionálního fotografa je model CS2731 vstupenkou do ráje. A pokud chce ráj s vodopádem a barevnými papoušky, pak je tu ještě lepší CS2740 ve 4K rozlišení.

Eizo ColorEdge CS2731 – Profesionální monitor o uhlopříčce 27" a s rozlišením WQHD (2560 × 1440 px) nabízející podporu 10bit barev (1,07 miliardy) v kombinaci s 16bit LUT. CS2731 pokrývá >99 % prostoru Adobe RGB, 100 % prostoru sRGB / Rec. 709 a 95 % prostoru DCI-P3. Široký barevný rozsah, 16bitová tabulka LUT a přesná tovární kalibrace monitoru CS2731 zaručují nezkreslenou reprodukci obrazových dat při tvůrčí práci vyžadující barevnou věrnost. Přenos video signálu, datové přenosy i napájení (až 60 W) připojené techniky obstará rozhraní USB-C. Z dalších video vstupů je k dispozici například DisplayPort, HDMI nebo DVI-D. Samozřejmostí je podpora hardwarové kalibrace a přesné kalibrace již ve výrobě. Funkce DUE se stará o dokonale rovnoměrné podsvícení obrazu.

Široký gamut – ideální pro snímky RAW a pro tisk

Při práci se snímky RAW nebo Adobe RGB náš monitor s širokým gamutem rozhodně nevynecháte: Velký barevný prostor reprodukuje 99 % barevného prostoru AdobeRGB. Po převedení snímků pořízených ve formátu RAW do barevného prostoru Adobe RGB je bude monitor zobrazovat naprosto přesně. Uvidíte zářivě modré nebe a sytě zelené lesy – na rozdíl od monitorů s barevným prostorem sRGB.

I pro tisk skýtá monitor EIZO řadu významných předností: Pokrývá téměř celý barevný prostor CMYK (například ISO Coated a U.S. Web Coated). Přímo na obrazovce předem vidíte vzhled budoucího výtisku, a můžete si tak odpustit zkušební výtisky.

Eizo CS2731 Adobe RGB | Megapixel

Díky 16bitové tabulce LUT reprodukuje monitor CS2731 obrazové signály velmi přesně. U tmavých barevných tónů zůstanou zachovány všechny barevné odstíny a jemná kresba. Tato spolehlivá reprodukce omezuje počet korektur a zkracuje tak drahocenný výrobní čas.

Eizo CS2731 16bit LUT | Megapixel

Rychle a přesně – hardwarová kalibrace

Kvalitní zpracování obrazových dat se daří pouze na dobře kalibrovaných monitorech. Běžná softwarová kalibrace je časově náročná a předpokládá odborné znalosti. Monitor CS2731 se dodává společně se softwarovým nástrojem pro hardwarovou kalibraci ColorNavigator. Kalibraci mohou provádět v několika málo krocích i uživatelé bez odborných znalostí. Pokročilí uživatelé mohou zadávat číselné požadované hodnoty jasu, gama a bílého bodu, jakož i další kalibrační nastavení. Protože kalibraci zajišťuje hardware monitoru, probíhá beze ztrát a nezávisle na počítači a grafické kartě. Monitor CS2731 dokonale zapadne do vašeho stávajícího systému.

Eizo CS2731 hardwarová kalibrace | Megapixel

Přesná reprodukce barev – již z výroby

U technologie LCD se reprodukce obrazu liší panel od panelu. Proto je každý jednotlivý monitor ColorEdge přímo v továrně přesně proměřen a dokonale nastaven. Přitom se proměří velké množství bodů na křivkách gama v červeném, zeleném i modrém kanálu a podle potřeby se provede korekce. Tato jedinečná tovární kalibrace EIZO umožňuje uživatelům začít používat monitor s přednastavenými barevnými prostory ihned po vybalení. Tovární kalibrace nadto dovoluje podstatně rychlejší opakované kalibrace prováděné uživatelem prostřednictvím programu ColorNavigator.

Eizo CS2731 kalibrace z výroby | Megapixel

Konstantní homogenita obrazu na celé obrazovce

Obvod DUE (Digital Uniformity Equalizer) zaručuje minimální odchylky jasu a barevnosti jednotlivých obrazových bodů na celé ploše obrazové plochy monitoru. Účinek: Barevné odstíny každého bodu obrazovky jsou identické bez odchylek jasu, k nimž dochází u běžných LCD monitorů. Funkce DUE dále kompenzuje projevy kolísání okolní teploty na teplotu barev a jas. Užíváte si tak trvale homogenní rozložení jasu a dokonalou jednotnost barev. To oceníte zejména při zpracování snímků.

10bitová hloubka barev: miliarda barev v nejjemnějším odstupňování

Díky 10bitové reprodukci barev na základě 16bitové tabulky LUT můžete využívat ohromné barevné spektrum. To vám umožňují rychlá rozhraní USB-C, DisplayPort a HDMI v kombinaci se systémem řízení obnovovací frekvence. V každém momentu máte k dispozici miliardu barev. To je 64krát více než u 8bitové reprodukce. Odstupňování barev je jemnější a rozdíly sousedních barev jsou menší. V rámci postprodukce oceníte vyšší počet stupňů šedé. Je-li aktivní 10bitový rozsah odstínů šedé, zobrazuje se o 6 až 14 % více stupňů šedé.

Eizo CS2731 10bit a 16bit LUT | Megapixel

Blesková změna barevného režimu

Pouhým stisknutím tlačítka vyvoláte barevný režim uložený v monitoru. Normy jako např. Adobe RGB nebo sRGB jsou již továrně přednastavené. K nim můžete přidat nastavení, která si vytvoříte během vlastních kalibrací. Přepínání mezi režimy je otázkou sekund – bez zdržování novými kalibracemi.

Eizo CS2731 přepínání režimů | Megapixel

Jeden monitor, více rozhraní

Jednodušší už to nebude: Většinu koncových zařízení, tj. například stolní a přenosné počítače nebo kamery, lze připojit přímo k monitoru. Ten totiž nabízí různá rozhraní.

Rozhraní USB-C přenáší z počítače kromě běžných dat USB navíc ještě obrazový signál DisplayPort a zvukový signál. Díky tomu postačí k propojení monitoru s počítačem vybaveným rozhraním USB-C pouze jediný kabel. Pro upstream je navíc k dispozici ještě rozhraní USB-B. Na straně downstreamu může uživatel monitoru CS2731 využít dva konektory USB-B a dva konektory USB-A.

Eizo CS2731 video vstupy | Megapixel

Model CS2731 je kompatibilní s nejrůznějšími videoformáty přiváděnými přes vstupy DisplayPort, DVI-D a HDMI. Takto lze monitor začlenit nejen do počítačového zpracování videa, ale je možné jej používat i ve spojení se záznamovou a přehrávací technikou s rozhraním HDMI.

Nejmodernější rozhraní USB-C

Přenos obrazového signálu, rychlé datové přenosy a napájení připojeného notebooku či tabletu výkonem až 60 W – to vše a ještě mnohem více může zvládnout jediný kabel USB-C. Tím se z obrazovky stane ústřední uzel grafického pracoviště.

Eizo CS2731 USB-C | Megapixel

Příslušenství jako například myš, klávesnici, disková úložiště nebo čtečky karet můžete připojit přímo k rozbočovači USB v monitoru. Přenosné počítače se připojují pouhým jediným kabelem, který zároveň zajišťuje i jejich napájení. Zasunutím jediného konektoru se z notebooku a monitoru CS2731 stane plnohodnotné stolní pracoviště.

Velikost displeje 27 "
Rozlišení displeje 2560 × 1440 px (QHD)
Barevná hloubka 10 bit