U přehrady Souš

Jde o soukromý majetek autora ©

U přehrady Souš  

Za tuto fotku vděčím hlavně štěstí, být ve správný čas na správném místě a zmrzlým rukám. Silný ledový vítr žene mlhu do lesů, které v ní úplně zahaleny nakonec mizí. Snad se mi z hráze přehrady podařilo zachytit ten správný okamžik.

Hodnotit a oblíbit si fotku mohou přihlášení členové Galerie.

Atraktivita v anonymitě:
43.3 % Aktuální atraktivita:
39.6%

offline Jan Hrdlička

Vloženo: 16. 10. 2018 10:18
Žánr: krajina
Kategorie: barevné
Fotoaparát: Nikon D500 tělo
Objektiv: Nikon 16-80mm f/2,8-4,0E AF-S DX ED VR
Ohnisko: 62 mm
Závěrka: 1/1000 s
Clona: 4
ISO: 100
Korekce Exp.: -
Vyfoceno: 01.04. 2018 15:25

Štítky

  • zima
  • přehrada
  • zimní krajina

Místo pořízení fotografie:

Další fotografie autora:

Všechny fotografie autora

Hodnotit a komentovat mohou pouze přihlášení členové Galerie. Přihlásit se.

Zobrazeny komentáře (7 - 1)

  • 7

    Reaguje na (6) | S tou svatební fotografií s vámi plně souhlasím. Také jsem se jednou nechal ukecat a už bych to nikdy neudělal. I když šlo jen o kamarádskou výpomoc, nese to s sebou velkou zodpovědnost a rád to přenechám těm, co se v této problematice cítí jako ryba ve vodě. Naopak focení koncertu byla zkušenost zajímavá a výsledek se líbil i kapele. To jsem ale trochu odbočil, chtěl jsem reagovat na jinou věc. Tím, že někomu dávám fotku, která se mi líbí, jsem měl na mysli hlavně fotku jako dárek. Z mých oblíbených vyberu tu, u které si myslím, že by se mohla dotyčné osobě líbit. Zatím to fungovalo. Samozřejmě pokud jde o focení na "zakázku", měl bych se držet především zadání. Pro mně třeba zkušenost s focením pro kavárnu. Děkuji za vaše podměty a přeji dobré světlo:)

    Jan Hrdlička 21. 10. 2018 17:47 | Reagovat

  • 6

    Reaguje na (5) | ...vždyť my se nakonec nějak dohodnem a ve finále na něčem i shodnem :-)))...ale...:-)...opět bych si poněkud dovolil nesouhlasit s prohlášením, že když pro někoho budu dělat fotky, musí se líbit mě...Řekl bych, že takovým typickým příkladem jsounapř. svatební fotografie, kde by se měl fotograf řídit tím, co očekávají svatebčané co se jim líbí...Mluvím ze své zkušenosti...Nechal jsem se několikrát "ukecat" na focení na svatbě...A už bych to nikdy neudělal. "Svatebčané" měli určité představy...co by chtěli...co naopak ne...a musím se přiznat, že mě se to ve finále povětšinou nelíbilo vůbec...svatební pár byl ale spokojen...oni jsou zákazníci, oni platí, tak jim nemůžu vnucovat něco, co se sice líbí mě, ale ne jim...
    Jinak naprosto souhlasím s tím, že z pouhé fotky nedokážu konkrétní expoziční hodnoty určit...to asi nedokáže nikdo...správnou expozici může vytvářet x-různých variant vztahu mezi clonou, časem a ISO...

    Jirka Rapp 21. 10. 2018 11:32 | Reagovat

  • 5

    Reaguje na (4) | Uznávám, fotka je v podstatě vytržena z kontextu a s tím zasněženým polem jste to vystihl. Fotím většinou pro svoji radost a hlavně svoji potřebu, proto na některých mých fotkách nemusí být na první pohled zřejmé, co chtěl básník říci, protože jsem tím nikomu jinému nic říci nechtěl. U některých to jistě přidává na zajímavosti, u jiných naopak. Když někam, nebo někomu fotku dávám, řídím se hlavně tím, zda se fotka líbí mně. Logicky nebudu někomu dávat fotku, která se mi nelíbí, zároveň ale můj pohled může být zkreslený. Pokusím se příště na tento nedostatek myslet. A k druhé části vašeho komentáře.. Možná jsme se jen špatně pochopili. Neměl jsem na mysli, že nejdou odhadnout expoziční hodnoty pouhým pohledem, pokud fotku vytvářím. To zkušený fotograf určitě dokáže velmi přesně. Měl jsem spíše na mysli, že nejde přesně tyto hodnoty určit například z vyvolané fotky, kterou před vás někdo položí. Nejsou totiž známy podmínky, za kterých fotka vznikala. Jde určitě odhadnout, zda byl použit „pomalý“ či „rychlý“ čas - například z rozmazané oblohy, tekoucí vody či „zmraženého“ pohybu, stejně tak velikost clony podle hloubky ostrosti. Konkrétní hodnoty to ale nejsou.

    Jan Hrdlička 21. 10. 2018 09:56 | Reagovat

  • 4

    Reaguje na (3) | ...příteli...kolego...svým způsobem jste uhodil hřebíček na hlavičku...mnoho zde předkládaných fotografií "trpí"právě tím, že jsou svým způsobem vytrženy z kontextu... Vy, jako autor jste ovlivněn celkovým dojmem na místě fotografování. Ale je nutné si uvědomit, že divákovi předkládáte pouze "výseč" toho celkového dojmu. Jste ovlivněm osobními pocity, které já jako nezúčastněný divák nemám. Proto jsou tyto fotografie velmi náročné na výslednou kompozici a mě jako divákovi nemusí nic říkat. A ve své podstaě jste to potvrdil tím, že Vy tam neustále tu přehradu vidíte, neb jste na daném místě byl. Já jako divák nikoliv a tu přehradu tam nevidím...Pro mě je to např. kus zasněženého pole. A tady je právě na Vás, jako na autorovi, aby jste zvolil takovou kompozici, abych i já jako nezúčastněný divák skutečně poznal, že se o nějakou přehradu jedná.
    Dál bych si dovolil poněkud nesouhlasit s tím prohlášením, že nelze určit přesné hodnoty pouhým pohledem...ono to lze...a hlavně mi to potvrdí ti, kteří určovali expozici v "šerých" dobách čb fotografie bez nějakého měření expozice v aparátu. Film měl 36 políček abylo nutné z toho vytěžit maximum. Mezi tyto stařešiny počítám i sebe. Takže buď pomohl expozimetr a nebo se to člověk naučil právě tím "citem" správně určit...a šlo to. Dneska to má fotograf relativně jednodušší o to, že mu ihned expozimetr v aparátu navrhne nějaké expoziční hodnoty a Vy jako fotograf jednak ze znalosti svého aparátu a jednak právě z citu pro okolní světlo by jste měl určit správnou expozici. Je to o to jednodušší, že v dnešní době není problém udělat zkušební snímek a dle jeho výsledku expozici upravit.
    Předesílám, že je to můj osobní pohled na problém a někdo jiný to může vidět jinak.

    Jirka Rapp 20. 10. 2018 18:41 | Reagovat

  • 3

    Reaguje na (1) | Reaguje na (2) | Děkuji za vaše hodnocení. Je zajímavé, jak rozdílné pohledy mohou na fotografii být. Neřekl bych ale, že na fotce není nic, co by zaujalo. Mě zaujal právě kontrast a také to, že na fotce jsou v podstatě jen čtyři barvy. Mě se fotka ale možná líbí jen pro to, že jsem na tom místě stál a mohl to vidět na vlastní oči a cítit sílu okolní přírody. Fotka v sobě nese příjemné vzpomínky na první společnou dovolenou s přítelkyní a nedokonalost jejího provedení proto asi moc nevnímám. Pořídil jsem ji po dvaceti kilometrech pochodu ve sněhu a šlo mi hlavně o zachycení toho okamžiku. Správnou techniku focení jsem moc neřešil. Stativ jsem s sebou neměl, a i kdyby ano, než bych ho rozložil, všechno by mi zakryla mlha a neměl bych co fotit. Prostě jsem jen vytáhl foťák z batohu a v tom silném ledovém větru s promrzlýma a roztřesenýma rukama zmáčkl spoušť. Pro krajinu je clona 4 málo, na druhou stranu mi rychlý čas umožnil to v těchto špatných podmínkách vyfotit z ruky ostře. A že nejde poznat, že se jedná o přehradu? Stačí si fotku důkladně prohlédnout. Přehradní nádrž vytváří klín napříč dolní třetinou fotky. Jen si ji příroda trošku přetvořila. Voda je zamrzlá a velkou část ledu pokrývá navátý sníh, takže není poznat, kde končí hráz a začíná vodní plocha. Nemyslím si tedy, že pokud nebyla fotka exponována podle zavedených pravidel, z ní dělá automaticky fotku špatnou. Z většiny fotek ani přesné expoziční hodnoty pouhým pohledem nezjistíte, pokud vám je někdo nenapíše, takže nezbývá než se řídit jen osobním pocitem. A nespočívá jakékoliv umění právě v tom osobním pocitu? Jinak máte pravdu, že keř v levém rohu působí rušivě.

    Jan Hrdlička 20. 10. 2018 10:11 | Reagovat

  • 2

    Reaguje na (1) | není zde nic, co by mě zaujalo, ostatní Jirka vyjádřil přesně

    Miroslav Chudoba 16. 10. 2018 19:33 | Reagovat

  • 1

    ...no nevím...nerad ten termím používám, ale zde se mu nějak nedokážu vyhnout, tak trochu o ničem...Marně hledám co mě zde mělo zaujmout. Popravdě, nebýt to napsané, vůbec by mě ani nenapadlo, že se o nějakou přehradu jedná. Do sněhu by to chtělo trochu více bílé...Ten pás lesa je příliš tmavý, ani se skoro nedají rozeznat jednotlivé stromy...Kompozici bych upravil v tom smyslu, abych se zbavil toho vykukujícího křoví vlevo dole...Při pohledu na EXIF, dost divné expoziční hodnoty? Proč ta nízká clona 4? Když v "čase" je tak velká rezerva...

    Jirka Rapp 16. 10. 2018 13:19 | Reagovat

Nahoru

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 5 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využíváním cookies a využití osobních údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech. Tyto souhlasy můžete kdykoliv změnit, vypnout nebo upravit v Nastavení soukromí, které otevřete kliknutím na odkaz níže.
Dozvědět se víc | Nastavení soukromí
Rozumím