Magazín

Fotoporadna

Perfektní fotky #2: Čím natáčet video na dovolené: Telefon, kamera nebo foťák?

Martin LukešAktualizováno: 6. 6. 2018 v 16:48 • Rubrika: Fotoporadna

Perfektní fotky #2: Čím natáčet video na dovolené: Telefon, kamera nebo foťák?

Blíží se čas letních prázdnin a dovolených, a to s sebou samozřejmě přináší prostor pro mnoho volnočasových aktivit od výletů a cestování přes sport až po rodinná setkání na zahradě u grilu, táboráku nebo na zahrádce příjemné hospůdky. Všechno to jsou příležitosti, které stojí za zdokumentování, ať už v podobě fotografií nebo krátkých videí. No a než léto vypukne, mnoho lidí začne řešit otázku, čím videa natáčet. Budu potřebovat fotoaparát nebo mi stačí mobilní telefon? Odpověď na tuto otázku najdete v našem letním seriálu „Perfektní fotky“. Tak pojďme na to.

Obsah

Hned z úvodu diskuze může někdo namítnout, že mobilním telefonem se má telefonovat, fotoaparátem fotit a na natáčení je nejlepší videokamera. Ano, to je v podstatě pravda. Na druhou stranu ne každý je takový „fajnšmekr“, aby si na každou disciplínu kupoval zvláštní zařízení. A to je vlastně správná myšlenka. Ruku na srdce, pokud někdo nemá natáčení videí jako koníček, proč mu má videokamera celý rok ležet ve skříni, když ji využije tak 3x za rok - v létě na dovolené, na narozeninovou oslavu ratolesti a případně ještě na Vánoce při rozbalování dárků.


profesionální foto a video grip pro chytré telefony Shoulderpod S1

Pořizovat pro tyto účely klasickou kameru skutečně smysl nemá. Zaprvé je to nějaká investice a vzhledem k tomu, jak rychlý je vývoj elektroniky, tak taková věc i poměrně rychle ztratí na hodnotě. Z osobní zkušenosti vím, že jak fotoaparát, tak mobilní telefon, mají podstatně trvalejší hodnotu a na natáčení běžných rodinných videí oba typy přístrojů stačí.

Navíc když půjdeme do důsledků, tak i ti, kteří mají natáčení videa jako koníček nebo se tímto oborem částečně živí, už dnes dávají přednost zrcadlovkám a bezzrcadlovkám před kamerami nižší a střední třídy. To je také důvod, proč je tento segment pomalu vytlačován z trhu. Stejně tak je tomu u kapesních digitálních kompaktů, které dnes nahrazují „fotomobily.“

 

Natáčení videa digitálním fotoaparátem

 

Pokud chceme být objektivní, měli bychom si hned z úvodu rozškatulkovat digitální fotoaparáty na základní kategorie a říci si, které z nich se hodí pro konkrétní “video situace”.

 

Digitální zrcadlovky (DSLR)

 

Natáčení videa digitální zrcadlovkou se stalo doslova fenoménem. Pro svou tvorbu je využívají nejen amatérští, ale i profesionální filmaři. Pro nezasvěcené bych rád vysvětlil, proč tomu tak je.

Střední třída kamer nemá výměnné objektivy, a to je v mnoha případech limitující. Navíc tyto kamery nemají moc velký snímač, což s sebou přináší poměrně malý dynamický rozsah a špatný odstup od šumu při vyšších citlivostech. I manuální nastavení času a clony je u těchto kamer velmi omezené.

V profesionální filmařské branži se proto používají výkonné kamery s větším snímačem a výměnnými objektivy. Tyto kamery jsou ale velmi drahé, stejně tak jako objektivy k nim a pohybují se v mnoha desítkách až stovkách tisíc korun. Výjimkou není ani technika v řádech milionů.


Profesionální video set se zrcadlovkou Nikon D810

Bod zlomu nastal v okamžiku, kdy se v prvních digitálních zrcadlovkách začala objevovat funkce videa. Moc dobře si vzpomínám na hlasy „zpátečníků,“ kteří se bouřili „Na co video ve foťáku? Další zbytečná funkce navíc? Zase něco zbytečného, co se může pokazit...“  V té době už se ale ti bystřejší milovníci videa tetelili blahem. Aby taky ne. Najednou mají k dispozici přístroj, který se dá držet v ruce, proti velké a těžké profesionální kameře má velký snímač APS-C, v lepším případě fullframe, tedy velikost kinofilmového pole (36x24 mm). Díky tomu lze používat hodně vysoké citlivosti i ve špatných světelných podmínkách, nemluvě o skvělém dynamickém rozsahu a plně manuálním ovládání. Navíc na něm lze měnit objektivy, kterých jsou na trhu desítky a pokrývají všechna ohniska, která si jen lze představit. Unikátní na filmování zrcadlovkou je také to, že poměrně velký snímač umožňuje v kombinaci se světelnými objektivy absolutní kontrolu nad hloubkou ostrosti. Záběry ze zrcadlovek mají díky tomu „specifický look,“ kterého běžné kamery nejsou schopny dosáhnout.   

Z toho vyplývá, že jde o techniku srovnatelnou s tou profesionální, která je ale cenově dostupná široké veřejnosti. Zrcadlovky v rukou mladých filmařů a nadšenců doslova zamíchaly kartami ve světě videoklipů, spotů a pro svou tvorbu je využívají i mnohé reklamní agentury a renomovaná filmová studia.


Klip natočený digitální zrcadlovkou Nikon D850

Na druhou stranu je nutné zmínit nevýhody natáčení videa se zrcadlovkou. Ovládání z ruky je trochu krkolomnější, pokud chceme během natáčení zoomovat nebo ručně přeostřovat. V takových případech se hodí nástavce, klece a rigy, stejně jako ostřící a zoomovací kroužky. Další možností je natáčení ze stativu, nebo slideru. Někdo má problém s tím, že u zrcadlovek je omezena délka jedné stopy na 29 minut 59 sekund. Na druhou stranu je v běžných situacích nesmyslné točit tak dlouhá videa v kuse. Naopak pokud má mít video nějakou dynamiku a spád, mělo by být sestřiháno z většího počtu kratších záběrů.

 

Bezzrcadlovky (mirrorless)

 

U bezzrcadlovek zůstávají všechny výhody jako mají zrcadlovky. Tedy výměnné objektivy, plně manuální ovládání, velký snímač, nízká hladina šumu, velmi dobrý odstup od šumu. Tato kategorie fotoaparátů navíc využívá trochu jiný systém ostření, díky kterému může být natáčení plynulejší a rychlejší. To už se ale začíná používat i v novějších zrcadlovkách. Některé bezzrcadlovky jsou dokonce výrobcem proklamovány jako “video-fotoaparáty”, takže je v mnoha parametrech kladen velký důraz právě na potřeby filmařů.


Profesionální videoset pro bezzrcadlovky řady Sony Alpha A7

To je projevuje třeba v rozlišení videa, kdy bylo překonáno Full HD rozlišení a standardem se pomalu začíná stávat 4K video (4096x2160). Další vymožeností je zvyšování rychlosti snímkové sekvence, což se dá využívat při zpomalených záběrech (například 240 fps/Full HD). Některé modely bezzrcadlovek navíc umožňují pořizovat fotografie ve vysokém rozlišení během nahrávání videa, a to zcela bez jeho přerušení. Videu jsou přizpůsobovány i objektivy, některé disponují motorkem pro pohon zoomu, což umožňuje mnohem plynulejší změnu ohniska. Většina zrcadlovek i bezzrcadlovek vyšší a střední třídy mají také vstup na externí mikrofon a sluchátka. Což pro lepší záznam zvukové stopy dost zásadní.


Krátký film natočený bezzrcadlovkou Sony Alpha A7III

 

Kompaktní fotoaparáty

 

U kapesních kompaktů je nahrávání videa limitováno parametry fotoaparátu. Většina běžných kompaktů má proti zrcadlovkám a bezzrcadlovkám menší snímač, ve většině případů nelze manuálně nastavit expozici a možnost připojení doplňků a příslušenství pro natáčení videa je také téměř nulová. Na druhou stranu Full HD rozlišení splňuje základní standard a pro natáčení krátkých shotů z výletů a dovolených lze kompaktní digitální fotoaparát určitě použít. A navíc, ve většině takových situacích lze kompakt nahradit chytrým telefonem, jehož možnosti jsou v tomto ohledu v podstatě totožné.

 

Akční outdoorové kamery

 

Když už byla řeč o kamerách nižší a střední třídy, které jsou na trhu postupně nahrazovány fotoaparáty, určitě stojí za to zmínit, že se před časem objevil nový fenomén kamer, který si získává popularitu čím dál víc. Řeč je o sportovních akčních kamerách. Ty jsou stále častěji k vidění na helmách sportovců od cyklistiky přes motocyklové sporty až po lyžaře nebo snowboardisty. A využívají je nejen amatérští, ale i profesionální sportovci.


Promo video natočené akční kamerou GoPro Hero 6

Tyto kamery jsou stavěny tak, aby vydržely otřesy, nárazy, pády, spršky prachu, písku i vody a s většinou z nich se dá natáčet i pod vodou. Navíc k nim existuje celá řada příslušenství od vodotěsných boxů přes držáky, úchyty až po nejrůznější stabilizátory a gimbály. Jejich největší výhodou je relativně nízká cena, vysoká odolnost a v neposlední řadě malé rozměry - a s nimi spojená i nenápadnost a pohotovost.

 

Drony

 

Zatím asi jediná oblast, kde v běžných situacích kamera v telefonu nestačí, je natáčení z ptačí perspektivy. V tomto ohledu je dron nenahraditelný. Na druhou stranu se ale nabízí otázka, kdy běžný uživatel potřebuje natáčet rodinné momentky ze vzduchu. A pokud ano, objevíme na trhu „kapesní“ drony, jako je třeba kvadrokoptéra Ryze Tech Tello, která amatérské video bez problému natočí. Stojí několik tisíc korun a jak se říká „na takové to domácí žvýkání“ je úplně dostačující.


Video z dronu Mavic AIR

Natáčení videa mobilními telefony (smartphony)

 

Na fotografických kurzech, které vedu, slýchám v poslední době velmi často názor, že současné mobilní telefony dělají stejně dobré fotografie jako pokročilé fotoaparáty a zrcadlovky. Do jisté míry je to pravda. Tak jako výrobci fotoaparátů stále více prosazují videofunkce, které zlepšují a posouvají hranice možností při nahrávání videa dopředu, podobně je tomu i v oblasti mobilních telefonů. Výrobci se doslova předhání, kdo představí ve svém výrobku pokročilejší funkce pro foto a video.


Stabilizátor mobilního telefonu Feiyu Tech SPG

Zvyšuje se rozlišení jak pro fotky, tak pro video, zlepšuje se kvalita i světelnost, které mnohdy pochází od renomovaných výrobců optiky. Vylepšují se funkce stabilizátorů, některé mobily nabízejí i pokročilé stabilizace obrazu nebo manuální nastavení expozice. A výjimkou nejsou smartphony, které mají několik objektivů pro fotky i video a v neposlední řadě se hodně zapracovalo i na samotných procesorech, které pořízený záznam zpracovávají. Když k tomu připočteme objem příslušenství a doplňků, které se k mobilům nabízí, jako jsou předsádkové čočky, ministativy, selfie tyče, stabilizátory a gimbály, pak není divu, že se rapidně zlepšuje kvalita fotografií i videozáznamu. A to nemluvě o aplikacích a filtrech, kterými lze obraz prohnat přímo v telefonu, takže výsledky jsou mnohdy ohromující.

Na druhou stranu je nutné poznamenat, že v mnoha ohledech mobily nemohou konkurovat zrcadlovkám, bezzrcadlovkám ani pokročilým videokamerám. Problém je především ve světle. V dobrých světelných podmínkách se dá pořídit opravdu perfektní záběr, který má až ohromující technickou kvalitu. Pokud jsou ale horší světelné podmínky, fotíme náročnější expozici (třeba rychlý pohyb) nebo se chceme pustit do celkově kreativnější tvorby, mají mobilní telefony určitý handicap podobný tomu u kompaktních fotoaparátů.


Stabilizátor mobilního telefonu WenPod SP1

Na druhou stranu ale odvedou mobilní telefony při běžném rodinném záznamu videa skvělou práci. Navíc stále platí pravidlo, že nejlepší fotoaparát je ten, který má člověk zrovna u sebe. To samé platí o videokamerách. A myslím, že se určitě shodneme na tom, že mnohdy nemáme po ruce ani foťák, ani kameru, a tak jedinou možností, jak pořídit záznam, je právě mobilní telefon, který máme v kapse.


V případě vyšší třídy mobilních telefonů, čemuž samozřejmě odpovídá i cena, jsou obrazové výstupy (při dobrých světelných podmínkách) v podstatě srovnatelné s výstupem s pokročilých videoaparátů.

Důkazem je například video, které před časem zveřejnil zahraniční server Fstoppers. To ukazuje srovnání videozáznamu z Apple iPhonu X a pokročilé videozrcadlovky Panasonic Lumix GH5. V některých ohledech dostala bezzrcadlovka doslova na frak :)


Srovnání videa z mobilního telefonu iPhone X a digitálního fotoaparátu Panasonic Lumix GH5

Na internetu lze ale dohledat šílenější srovnání, například iPhone X proti profesionální filmařské kameře RED v hodnotě několika set tisíc korun, která se používá při natáčení hollywoodských trháků. Samozřejmě, že je nutné brát podobné testy se značnou rezervou a je třeba si uvědomit, že záznam z profi kamery musí projít určitou fází postprocesu. Ale i tak jsou výsledky velmi překvapivé.

Co říct na závěr. Všechno záleží na vkusu „každého soudruha“, jak se praví v jednom slavném českém filmu. Před pořízením jakékoliv techniky je nutné zvážit, k čemu nám bude sloužit, jak kvalitní chceme výsledný výstup, v jakém prostředí budeme nejčastěji záznam pořizovat a k jakým účelům bude video sloužit. To vše pak určuje samotnou kategorii přístroje a samozřejmě také jeho cenu. Pokud si ani tak nevíte rady, podívejte se na naše letní tipy nebo se rovnou zastavte v některé z našich našich prodejen. 

Srovnání videa z mobilního telefonu iPhone X a profesionální filmařské kamery RED

 

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.