Fotografická matematika, aneb jaké časy lze udržet z ruky Fotoporadna

Fotografická matematika, aneb jaké časy lze udržet z ruky

Martin LukešAktualizováno: 25. 9. 2013 v 23:38 • Rubrika: Fotoporadna

V poslední době se jak v naší fotografické Galerii, tak na kurzech a workshopech, stále častěji setkávám se začínajícími fotografy, kteří neznají vazbu mezi použitou ohniskovou vzdáleností a expozičním časem. Pokud si dotyčný nehlídá uvedené hodnoty vystavuje se riziku, že výsledná fotografie nebude ostrá. Rozmazaný snímek totiž může vzniknout nejen pokud fotíte pohybující se objekty, ale i v případě že fotografujete statickou scénu a pohnete se vy. Abyste tomu předešli, stačí si zapamatovat základní pravidlo pro fotografování z ruky.


Expoziční čas

Je zřejmé, že každý člověk udrží z ruky jinak dlouhý čas expozice, bez toho aniž by se to projevilo na ostrosti snímku. Jiný čas udrží dítě, jiný dospělý zdravý člověk, jiný sportovní střelec, nebo chirurg a jiný devadesátiletá stařenka. Na chvění rukou, které se následně přenáší na fotoaparát a tím pádem i na ostrost snímku, má vliv spoustu věcí. Záleží na tom jak je člověk fyzicky vyčerpaný, v jakém je psychickém rozpoložení, jak se dokáže koncentrovat před zmáčknutím spouště, ale třeba i na tom,  kolik vypil alkoholu během rodinné oslavy, nebo firemního večírku :)

Slyšel jsem spousta hypotéz o tom jak někdo udrží z ruky čas 1/15s, jiný zase 1/10s, ale takhle jednoznačně se to určitě říci nedá. Vždy totiž záleží na tom, k jakému ohnisku se expoziční čas vztahuje.

Všeobecně platí, že na široký záběr, tedy krátké ohnisko, udrží člověk delší čas, než když si “nazoomuje” na dlouhé ohnisko. Vychází to z toho, že při velkém přiblížení se v podstatě násobí chvění. Každý asi zná roztřepaný obraz pokud se dívá do dalekohledu, nebo na displej kamery s mnohonásobným zoomem.


Ohnisková vzdálenost

Z dob kinofilmu platí jedno velmi praktické pravidlo. To říká, že - expoziční čas by se měl přibližně rovnat převrácené hodnotě ohniskové vzdálenosti. Může být ale i kratší, což je naopak výhodou. V praxi to tedy znamená, že pokud fotografujete na ohnisko 18mm měli byste použít čas minimálně 1/20s, u ohniska 50mm čas 1/50s a u ohniska 300mm expozici o délce 1/320s. Samozřejmě to platí pouze pro statické záběry, kde nemusíte zohledňovat rychlost pohybujících se objektů ve fotografované scéně. Tohoto pravidla se drželi celé generace fotografů a určitě se jim to vyplatilo.

S nástupem moderní techniky a digitálních zrcadlovek se uvedený vzoreček trošku rozšířil. Když použijete přístroj, který nemá snímač velký jako kinofilmové políčko, je nutné ohnisko násobit tzv. crop faktorem. To je jednoduše řečeno poměr velikosti úhlopříčky snímače ku kinofilmovému políčku (24x36mm).


Stabilizátor obrazu

Zrcadlovky Olympus mají crop faktor x 2, zrcadlovky s APS-C snímačem Canon x 1,6 a Nikon, Pentax, Sony, Samsung, a Panasonic mají násobek ohniska x 1,5. U kompaktů s výměnným objektivem jsou hodnoty crop factoru mezi x 1,5 -  x 2,7. Tento koeficient by měl každý fotograf znát už jen z toho důvodu, že díky němu zjistí skutečné ohnisko svého objektivu.

Příklad - přepočet ohniska objektivu 18mm

Canon, Nikon, Sony (Full Frame) - 1 x 18 = 18mm
Nikon, Sony, Pentax, Samsung, Panasonic (APS-C) - 1,5 x 18 = 27mm
Canon (APS-C) - 1,6 x 18 = 28,8mm
Olympus, Panasonic (4/3 snímač) - 2 x 18 = 36mm
Nikon 1 - 2,7 x 18 = 48,6mm

Komu se to nechce počítat, může využít nástroj pro přepočet ohnsikové vzdálenosti, který naleznete na našem webu v rubrice Fotoškola.

Když už znáte přepočtené ohnisko stačí ho v podstatě převrátit podle uvedené poučky a vyjde vám minimální čas, který se dá běžně udržet.

Příklad - ohnisko s crop factorem bez stabilizace

ohnisko   50mm x crop faktor 1,5 =  75mm - čas 1/80s
ohnisko 100mm x crop faktor 1,6 = 160mm - čas 1/160s
ohnisko 300mm x crop faktor 2,0 = 600mm - čas 1/640s


Neostrý snímek způsobený dlouhým časem expozice

Další významnou roli v těchto vzorcích hraje stabilizátor obrazu, kterým může být vybaven jak objektiv, tak snímač fotoaparátu. Výrobci uvádějí účinnost stabilizátoru někde mezi jedním až čtyřmi expozičními kroky. Pokud tedy disponujete výhodou stabilizace obrazu, můžete si výsledné časy vydělit zhruba dvěmi, protože díky stabilizátoru udržíte delší čas.

Příklad - stabilizované ohnisko s crop factorem

ohnisko   50mm x crop faktor 1,5 =  75mm -   1/80s / 2 = čas 1/40s
ohnisko 100mm x crop faktor 1,6 = 160mm - 1/160s / 2 = čas 1/80s
ohnisko 300mm x crop faktor 2,0 = 600mm - 1/640s / 2 = čas 1/320s


Chvění ruky s fotoaparátem

Ten kdo nemá rád matematiku stejně jako já, může namítnout, že už je vzoreček celkem komplikovaný. Mohu vám to tedy trošku zjednodušit. Účinnost stabilizátoru je hodnotově velmi podobná jako crop faktor u běžných přístrojů. Stabilizátor totiž v podstatě "vynuluje" crop fakor a obě hodnoty se tak z rovnice mohou vypustit. Tím jsme se tedy znovu dostali na začátek k původnímu vzorci kdy na ohnisko 50mm teoreticky stačí 1/50s.

Dalším zjednodušením může být zaokrouhlení crop factoru. Při fotografování bez stabilizátoru vynásobte ohnisko ne hodnotou crop faktoru, ale 2x, případně 3x. Jednak se to lépe počítá, a navíc získáte drobnou rezervu.

50mm x 2 = čas 1/100s
50mm x 3 = čas 1/160s

To je ale stále hraniční čas, který můžete udržet, nebo nemusíte. V případě že si nejste moc jistí, je lepší ohnisko násobit 4x.

50mm x 4 = čas 1/200s

U takových časů už je riziko rozmazání snímku minimální.


Ostrý snímek fotografovaný na krátký čas expozice

Ten kdo si osvojí tuto fotografickou matematiku bude mít jednoznačně ostřejší, tedy kvalitnější snímky a to by mělo být cílem každého dobrého fotografa. Jestli se někdy dostanete do situace, kdy je expoziční čas na hranici udržitelnosti, lze si pomoc různými prostředky. Těmi základními jsou stativ, nebo monopod. Když ani jedno nevlastníte pomůže zapření ruky s fotoaparátem. Oporou může být například zábradlí, stůl, lavičku nebo strom. Od věci není také zadržet dech a spoušt přístroje mačkat velmi plynule, abyste to takzvaně nestrhli. Je to vlastně velmi podobné, jako když střílíte ze vzduchovky na terč. Čím více si dáte na “výstřelu” záležet, tím přesnější bude váš zásah.

Vyhodnocování a kontrolu času je dobré provádět i u kompaktních fotoaparátů, které nemají možnost manuálního nastavení expozice. Čas se ukazuje na displeji a samotné vyhodnocení toho, že je moc dlouhý, může být impulsem k dalším krokům. Například zvýšení citlivosti ISO, použití stativu, nebo zapřením fotoaparátu.


Fotoaparáty upevněné na cestovních stativech Joby GorillaPod



Zobrazeny komentáře (15 - 1)

  • 15

    Avatar

    Reaguje na (14) | Dobrý den, všechny tyhle vzorce a výpočty jsou pouze orientační. Pokud chcete vyzkoušet, jak dlouhý čas udržíte např. s 50mm objektivem, prostě to vyzkoušejte a uvidíte, od kterých časů už budou fotky poznamenány pohybovou neostrostí. Pak stejný pokus opakujte se zapnutým stabilizátorem a uvidíte, o kolik se budou výsledky lišit. To j jediný spolehlivý způsob, jak to zjistit. Každý máme totiž jinak pevnou ruku, takže každý udržíme jinak dlohé časy...

    Luděk Bouška - Megapixel, 11.11.2015 | Reagovat

  • 14

    Avatar

    Pěkně vysvětlené, jen bych se přece jenom ještě chtěl zeptat autora článku konkrétně jak to myslel v tomto odstavci: "Účinnost stabilizátoru je hodnotově velmi podobná jako crop faktor u běžných přístrojů. Stabilizátor totiž v podstatě "vynuluje" crop fakor a obě hodnoty se tak z rovnice mohou vypustit. Tím jsme se tedy znovu dostali na začátek k původnímu vzorci kdy na ohnisko 50mm teoreticky stačí 1/50s." Když mám Nikon kde je tedy crop faktor x1,5 a stabilizátor, jak to mám tedy nejjednodušeji počítat v případě řekněme toho 50mm ohniska? Bude to v tomto případě také minimálně 1/50s a více? Tzn. že pokud budu používat objektiv se stabilizátorem a je tam v případě Nikon crop faktor 1,5x tak mám prostě a jednoduše brát pouze obrácenou hodnotu? Předem děkuji za vysvětlení a upřesnění.

    Martin, 10.11.2015 | Reagovat

  • 13

    Starčevič

    Užitečný článek. Reaguje na (10) | Tenhle tip je dobrý.

    Jan Starčevič, 29.05.2014 | Reagovat

  • 12

    Krátký

    Taktéž mockrát děkuji za vysvětlení pro začínající.Takovéty články přesně potřebuji,děkuji.

    David Krátký, 26.12.2013 | Reagovat

  • 11

    Avatar

    Reaguje na (3) | zde bych si dovolil poněkud nesouhlasit. Tuto metodu jsem několikrát použil, a má zkušenost je taková, že právě ten první snímek bývá nejlepší...možná mám chromé ruce :-)

    jirka, 01.10.2013 | Reagovat

  • 10

    Avatar

    Mám malý tip na jednoduchou pomůcku. Při focení teleobjektivem z ruky používám pro zklidnění hladkou šňůru se smyčkou, kterou navléknu na konec teleobjektivu a druhý konec přišlápnu k zemi a lehce napnu. (Nefunguje spolehlivě při uchycení za stativový šroub! jak jsem jednou kdesi četl.) Na tomto druhém konci je cca 30 cm řetízku z umyvadla. Je to velmi skladné a lehké. Jen je třeba dát pozor na zaostření. Tento kousek šňůry nikdy nevyndavám z brašny.

    Pavel Hykl, 01.10.2013 | Reagovat

  • 9

    Avatar

    Opravdu mimořádně jasně a konkretně jste trefil hřebíček na hlavičku.....Díky.

    Jaroslav Tihlář, 30.09.2013 | Reagovat

  • 8

    Orlík

    Líbí se mi, že jste se nerozepisoval ale že jste to podal jednoduše, prostými slovy. Nicméně ještě bych přidal jednu věc. A to, jak kdo drží foťák. Ten, který ho drží tak, jako na té fotce mezi těma dvěma fotkama se sluchátky, by potřeboval čas vynásobit deseti. Stejně, jako ten, kdo drží zrcadlovku jako za uši. Když to kolikrát vidím, je mi mdlo.

    Jaroslav Orlík, 27.09.2013 | Reagovat

  • 7

    Avatar

    Reaguje na (6) | tak treba ja fotil mesic pri uplnku na 300 mm, resp. 450 prepocteno (APC snimac) a nejlepsi kresba byla na clone 13 a cas to chtelo 1/60 /iso 100/, coz se naprosto neda udrzet v ruce, na stativu jsem musel s externi spousti a vypnutym VR, pak jsem udelal ostre fotky s dobrou kresbou

    martyM, 27.09.2013 | Reagovat

  • 6

    Avatar

    Zajímavý článek i postřehy reagujících. Můj oblíbený sport, po mnoha letech závodní sportovní střelby, je fotografování Měsíce kolem úplňku na co největší přiblížení. Aby ale byl jeho obraz v přepočtu na políčko kinofilmu veliký 21mm, potřeboval bych ohnisko 2300. Můj Sony HX300 má v přepočtu 1200 tele a k tomu stačí teoreticky 2x digizoom. Po předchozích H5 a HX200V je sice vidět určitý pokrok, ale hvězdáři by se mým výsledkům zasmáli. Fotím v manuálních režimech s clonou kolem 6, ISO mezi 100 a 400. Jelikož Měsíc přes skoro celé políčko je velmi jasný, jdou použít časy mezi 1/400 a 1/1600. Přestože díky předchozí průpravě a velmi dobré stabilizaci není většinou ani čas 1/250 třepnutý tak ani čas 1/1600 nepřinese ostřejší snímek. Jde asi už o extrémní úlohu, kde svou roli hrají malý čip, 2x digitální zoom, kresba objektivu na nejdelším ohnisku a postprocessing. Zajímal by mě výsledek třeba s fullframe zrcadlovkou a teleobjektivem 300mm, když obraz na čipu by měl průměr 3 místo mých 2mm, ale byl by jistě čistěji zpracovaný.

    Alexandr, 27.09.2013 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    dovolím si doplnit, že hodně záleží taky na rozlišení. U 6Mpix těla nejde rozmazání tak vidět jako u 60Mpix (např středoformát). U vyšších rozlišení je lepší tem nimimální čas ještě o 1/2 zkrátit. Záleží ale na finálním použití ale předpokládám že z 60Mpix nikdo tisknout malou fotku třeba A3 nebude :-) Nejde taky jen o chvění rukou ale i o pohyb celého těla, které při pohledu shora opisuje 8 (nebo spíš nekonečno) což je dáno způsobem vyrovnávání rovnováhy člověka díky kapalině v uchu.

    chytrolin, 26.09.2013 | Reagovat

  • 4

    Avatar

    Reaguje na (3) | Děkujeme za tip. Záměrně jsem se o těchto dalších možnostech nerozepisoval, protože na to chci napsat samostatný článek ;)

    Martin Lukeš, 26.09.2013 | Reagovat

  • 3

    d' being

    Ještě bych doplnil jeden tip pro případy focení z ruky, "kdy je expoziční čas na hranici udržitelnosti": Lze použít nastavení samospouště nebo nafocení několika sekvenčních snímků za sebou a vybrat z nich ten nejostřejší. Většinou je to totiž právě první snímek, pořízený při zmáčknutí spouště, kdy "se to nejvíc hne".

    luciash d' being, 26.09.2013 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    Reaguje na (1) | Děkuji, jsem moc rád, že se článek líbil a že pro Vás byl užitečný.

    Martin Lukeš, 25.09.2013 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Pekne vysvetlene, ze to musi opravdu pochopit kazdy. A pro zacinajici fotografy, kteri to mysli s fotografovanim opravdu vazne to je velkym prinosem. Presne tohle jsem potreboval vysvetlit. Super a dik.

    Karel Turecek, 25.09.2013 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Libuše Jarcovjáková a její pohled na zátiší Rozhovory Libuše Jarcovjáková a její pohled na zátiší

    Luděk BouškaAktualizováno: 10. 2. 2014 v 15:14

    Libuše Jarcovjáková se fotografii věnuje už desítky let a dokonce ji také dlouhé roky vyučovala. Jsme velice rádi, že se stala garantkou únorového tématu Klidný život zátiší naší celoroční soutěže Rok s Megapixelem.…

  • Vybavení pro focení v noci Fotoporadna Vybavení pro focení v noci

    Luděk BouškaAktualizováno: 25. 1. 2014 v 11:52

    Máte ještě zhruba týden na to, zapojit se do prvního kola Kouzlo noci, celoroční soutěže Rok s Megapixelem. O tom, jak se vlastně fotí v noci, o tom jsme psali minule. Dnes se na noční fotografování podíváme z trochu…

  • Jak fotografovat ohňostroj Fotoporadna Jak fotografovat ohňostroj

    Martin LukešAktualizováno: 2. 1. 2014 v 14:09

    Za pár dní tu máme konec roku. Silvestr je každoročně spojený nejen se spoustou předsevzetí, bujarých oslav, ale také půlnočním, případně novoročním ohňostrojem. Barevné světlice vybuchující na noční obloze, to je scéna…

  • Fotografujeme pohyb - dlouhé expoziční časy Fotoporadna Fotografujeme pohyb - dlouhé expoziční časy

    Martin LukešAktualizováno: 11. 9. 2013 v 13:14

    Zachycení pohybu na fotografii patřilo vždy k těm náročnějším disciplínám. Pokud se ale takový záběr povede, sklízí většinou u diváků velký úspěch. Chce to sice trochu zkušeností, ale i ty nejefektnější snímky se dají…

  • Získejte zpět až 27 000 Kč s Cashback Canon Produktové aktuality Získejte zpět až 27 000 Kč s Cashback Canon

    Aleš PodneckýAktualizováno: předevčírem v 9:20

    Pořiďte si vybraný fotoaparát nebo videokameru Canon spolu s objektivem, zaregistrujte produkty na stránce akce a získejte zpět až 27 000 Kč!

Doporučené stránky

  • Jak používat stativ

    Stativ je jedno z nejžádanějšího příslušenství k fotoaparátům, jeho použití zpravidla velmi kladně ovlivňuje výslednou kvalitu fotografií. Nabízíme…

  • Jak vybrat dálkovou spoušť

    Dálková spoušť není jen nějaký nepotřebný doplněk pro toho, kdo chce vypadat zajímavě. Je to velmi důležitá a užitečná pomůcka, bez které vlastně ani…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím