Fotografické filtry: jaké jsou, kdy a jak je použít, 1. část Fotoporadna

Fotografické filtry: jaké jsou, kdy a jak je použít, 1. část

Martin HájekAktualizováno: 11. 8. 2016 v 15:22 • Rubrika: Fotoporadna

Fotografické filtry představují výborné i relativně nenáročné příslušenství, které nám může významně pomoci na cestě k lepším a působivějším snímkům. K tomu je ale nutné, dobře se v jednotlivých filtrech orientovat, pochopit jak fungují a co umí. Jen tak poté budete schopni, sáhnout ve správnou chvíli po tom správném filtru. Chcete vědět více? Vše potřebné najdete v článku.

Zcela nedocenitelnou roli měly fotografické filtry už v dobách klasického kinofilmu – kde se vedle šedých a přechodových filtrů hojně užívaly filtry barevné. Dnes - s velkým rozmachem fotografie digitální - sice některé typy filtrů jaksi ztratily smysl, nicméně jejich popularita obecně stále roste. Počítačové zpracování fotografií nám v mnohém ohromně usnadnilo rychlost i náročnost celého procesu. Tak například barevnost scény už dnes snadno ovlivníme vyvážením bílé (WB / white balance) – ať již během samotného focení nebo při následném zpracování RAW formátu. Podobně nám moderní technika pomůže třeba v případě přechodového filtru, který lze nasimulovat (například v Adobe Photoshopu) nebo funkcí HDR - viz třeba v Zoner Photo Studio. Některé účinky filtrů se však uměle provádí dost obtížně – zcela typickým příkladem budiž filtr polarizační. Pro jiné filtry je zase počítač jednoduše irelevantním nástrojem (viz. ND šedé filtry). Jaké filtry tedy máme a kdy a jak je můžeme použít?

Polarizační filtry

Polarizační filtry mají za úkol filtrovat tzv. polarizované (odražené) světlo. Co si pod tím představit? Světlo, které dopadá na zem, se odráží od drobných částeček v atmosféře, odráží se ale také od všech lesklých ploch - od vody, skel (okna, výlohy) a dalších hladkých povrchů. Takto odražené (polarizované) světlo vytváří často rušivé prvky v obraze, které v konečném důsledku vedou k poklesu kontrastu a brilance ve fotografii. Polarizační filtry principielně eliminují nežádoucí odlesky a časté využití tak najdou v krajinářské fotografii.­ Zejména zde oceníte ono prokreslení scény, ztmavení modrého nebe, vyčistění barev a odstranění mlžného oparu. Fotografie jsou pak celkově kontrastnější, barevně sytější, čistější. Polarizační filtry se používají v digitální fotografii velice hojně, funguje s nimi korektně automatické měření expozice i ostření. Existují dva typy polarizačních filtrů: lineární a cirkulární. Oba fungují stejně, avšak cirkulární obsahuje navíc speciální vrstvu, která polarizované světlo “roztočí“ (odtud název:­ “cirkulárně polarizované světlo / CP­L” - zkratka, kterou se cirkulární polarizační filtry označují).


Jak vidíte, na snímku vpravo mají listy díky použití polarizačního filtru daleko výraznější barvu a nelesknou se.

Polarizační filtr - fyzikálně

Přímé světelné zdroje (například slunce) mají nepolarizované záření. V okamžiku dopadu (odrazu / rozptylu) světla, se dramaticky změní charakter elektro-magnetického vlnění světelných paprsků a tím světlo začíná polarizovat. Proto jsou polarizační filtry (cirkulární ­ otočné) umístěny v objímce, abychom mohli onu “filtraci polarizovaného světla” řídit.

Při průchodu filtrem záleží na směru kmitání světla i orientaci samotného filtru. Abychom dosáhli kýženého efektu (odfiltrování polarizovaného světla), musíme “hledat” optimální polohu filtru, vzhledem k právě procházejícím paprskům skrze něj. Toho dosáhneme tak, že přední objímkou filtru jednoduše otáčíme přímo na objektivu fotoaparátu (polarizační filtry se skládají ze dvou částí - pevné a rotující). Výhodou je, že výsledek lze ihned kontrolovat v hledáčku fotoaparátu v reálném čase.

Jaký je účinek šedého neutrálního ND filtru se můžete podívat v Nástroji na ukázku účinku filtrů.

Důležité

Polarizační filtry mají vždy nějaký světelný úbytek, ten se pohybuje okolo 1-2 EV. Tzn. že musíme počítat s tím, že nám o něco prodlouží čas (2x až 4x). Polarizační efekt je nejvýraznější při focení v bočním světle! Naopak v protisvětle nebo se sluncem v zádech bude "efekt polarizace" v podstatě nulový. Stejně tak, máme-­li zataženou oblohu! Polarizační filtry fungují na většinu povrchů, jako: voda, sklo i drobné částečky v atmosféře, výjimku tvoří jen kovové povrchy, na něž polarizační filtr nefunguje. Nejznatelnější efekt je na rovných plochách a "pod úhlem". Je­li však snímaná plocha příliš velká (jezero, moře, obloha), polarizace se často projeví pouze na její části. To platí zvlášť v kombinaci s širokoúhlými objektivy.

Zajímavost: Někdy se polarizační filtr dá úspěšně použít například též v produktové fotografii a během ateliérového focení (ač to mnozí profesionální fotografové odsuzují, funguje to!).

Neutrální ND filtry

Neutrální šedý filtr (ND / Neutral Density) snižuje množství světla procházejícího skrze objektiv. ND filtr ubírá světlo rovnoměrně v celé ploše a vlastně simuluje vyšší clonová čísla (ovšem pozor, hloubku ostrosti ND filtry pochopitelně nemění). V zásadě se ND filtry používají vždy, když potřebujeme co nejvíc prodloužit čas, ale clona už nestačí nebo ji prostě použít nechceme (nemůžeme). Laicky řečeno, ND filtr nám ztmaví scénu. Proč bychom to ale chtěli (možná se ptáte)?! Většinou přeci řešíme spíše opačný problém, že? Tedy: světla je málo a spíš bychom potřebovali scénu zesvětlit? To je sice pravda ale nic to nemění na faktu, že existuje pořád také množství scén (a relevantních situací), kdy je světla zkrátka moc a světlu je třeba nějak bránit.

Kdy je nutné scénu záměrně “ztmavit”

Třeba když fotografujeme vodu v pohybu (vodopád, potok, řeka, mořský příboj) a chceme zdůraznit pohyb. Proč? Dostaneme tak do obrazu dynamiku a současně zcela jedinečnou atmosféru. Navíc fotografie s “rozmazanou” vodou ale ostrým vším ostatním má své kouzlo. Ovšem ve dne toho těžko docílíme, světla je moc. Za letního slunného dne se nám expoziční hodnoty běžně pohybují okolo 14-18EV. Co to pro nás znamená? Že i když budeme clonit na maximum (F22 - zaclonění kde končí spousta objektivů) nedostaneme se pod časy cca 1/60s. A to nám zdaleka nestačí k “efektu” rozmazání vody.


Čas 30s, clona f/8, ISO 400, ohnisko 28mm, použit filtr ND1000

Jaký čas potřebujeme k rozmazání vody

Čas potřebný k působivému rozmazání vody se pohybuje v řádech sekund. Potřebujeme tedy, dostat se alespoň někam k ½ s, 1 s a déle. A to nám perfektně splní právě ND filtr. Otázka je: jaký, jak silný? Hlavním parametrem každého šedého neutrálního filtru je míra jeho zatmavení. Ta se udává jako ND faktor - nejčastěji přímo násobkem, značí se například: ND8, ND64, ND1000 (filtr tedy propustí 8x méně, 64x méně nebo i 1000x méně světla).

Vezmeme-li ukázkovou situaci, kdy nám vycházejí hodnoty expozice 1/60 s (při F22 a ISO100), s filtrem ND8x lze čas prodloužit až 8x - tedy 2 x 2 x 2 (3 EV rozdíl).

Př.: 1/60 sek (bez filtru) = 1/30 → 1/15 → 1/8 sek s nasazeným ND8 filtrem (viz tabulka).

Jaký je účinek šedého neutrálního ND filtru se můžete podívat v Nástroji na ukázku účinku filtrů.


Čas 30s, clona f/8, ISO 200, ohnisko 29mm, použit filtr ND1000

Použití ND filtru v praxi

Vraťme se tedy ještě jednou k typické situací pro využití ND filtru - fotografování tekoucí vody za jasného slunného dne. Zde nám i na clonu F22 a ISO 100 stále vychází nedostatečně dlouhé časy - k rozmazání vody nutné. Potřebujeme tedy výrazně prodloužit čas, aniž by se to projevilo jako silně přeexponovaná scéna. Toho dosáhneme s ND filtrem odpovídající síly (ztmavení). ND filtry jsou různě tmavé a podle toho dokáží filtrovat světlo více či méně. Příklady:

  • ND 2 (= 50%) - úbytek 1EV (2x méně světla)
  • ND 4 (= 25%) - úbytek 2EV (4x méně světla)
  • ND 8 (= 12,5%) - úbytek 3EV (8x méně světla)
  • atd. (viz tabulka)

Expozice

Bez filtru

ND4x

ND8x

ND64x

ND1000x

(ISO 100, F22)

-

-

-

-

-

expoziční čas

1/60 s

1/15 s

1/8 s

1 s

15 s

expoziční rozdíl

-

2 EV

3 EV

6 EV

10 EV

množství světla

cca 100 %

cca 25 %

cca 12,5 %

cca 1,5 %

cca 0,1 %

Tak co, je to jasnější? Dnes už není ničím výjimečným úbytek světla 8, 9, 10 EV (Hoya nebo B+W) - světla filtrem projde 250x, 500x nebo dokonce až 1000x méně! ND a polarizační filtry lze i kombinovat, občas z toho jsou opravdu zajímavé výsledky. Ovšem pozor na odlesky a optické vady.


Ukázka kombinace ND a přechodového filtru (o těch zase příště).

 

:: Fotografické filtry - radíme s výběrem ::




Zobrazeny komentáře (5 - 1)

  • 5

    Bouška

    Dobrý den, tenhle filtr používám k naprosté spokojenosti.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 31.08.2016 | Reagovat

  • 4

    Hrubá

    Dobrý den, chtěla bych koupit Haida šedý filtr Slim ND1000 77mm pro Sigmu 17-55mm pro Nikon. Fotit bych chtěla hlavně na pláži a vodopády. Nejsem se však jistá výběrem.

    Květa Hrubá, 29.08.2016 | Reagovat

  • 3

    Bouška

    Reaguje na (1) | Už je to opraveno, díky za upozornění.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 18.07.2016 | Reagovat

  • 2

    Bouška

    Dobrý den, máte samozřejmě pravdu...

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 18.07.2016 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    "Polarizační filtry mají vždy nějaký světelný úbytek, ten se pohybuje okolo 1-2 EV. Tzn. že musíme počítat s tím, že nám o něco prodlouží čas (1x až 2x)" - není pravda, úbytek 1 EV prodlouží expozici 2x, 2 EV 4x.

    Karel, 16.07.2016 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím