Fotografické filtry: jaké jsou, kdy a jak je použít, 2. část Fotoporadna

Fotografické filtry: jaké jsou, kdy a jak je použít, 2. část

Martin HájekAktualizováno: 22. 8. 2016 v 16:17 • Rubrika: Fotoporadna

Fotografické filtry představují výborné i relativně nenáročné příslušenství, které nám může významně pomoci na cestě k lepším a působivějším snímkům. K tomu je ale nutné, dobře se v jednotlivých filtrech orientovat, pochopit jak fungují a co umí. Jen tak poté budete schopni, sáhnout ve správnou chvíli po tom správném filtru. Chcete vědět více? Vše potřebné najdete v článku.

Přechodový filtr

Pro zjednodušení můžeme říci, že přechodový filtr vlastně svým způsobem kombinuje možnosti ND a polarizačních filtrů. Resp jedná se o jakousi variaci ND filtrů s tím, že zatmavení neprobíhá celoplošně ale pouze lokálně (v horní části). Přechodové filtry mají nezastupitelnou funkci v krajinářské fotografii, u silně kontrastních scén (s kterými mají digitální snímače obecně problém). Přechodový filtr kombinuje přechod od zabarveného (neutrálně ­šedého) povrchu až po zcela čirou část. Používá se pro ztmavení oblohy (možno využít například i v protisvětle). Je rozdělen (čirá vs. zatmavená část) na poloviny nebo třetiny (viz pravidlo zlatého řezu). Ona “ztmavená” oblast je opět označena (stejně jako u ND filtrů)  faktorem ztmavení (ND 2, ND 4, ND 8). Podobně jako polarizační filtry, jsou i přechodové filtry v otočné obroučce (kvůli možnosti libovolného natočení). Přechodové i ND šedé filtry by neměly chybět ve fotobrašně každého správného krajináře.


Všimněte si světlé spodní části snímku, bez přechodového filtru by nebyla prokreslená.

UV filtry

Smyslem UV filtrů je eliminace ultrafialového (UV/ultra-violet) - okem neviditelného spektra světla. UV filtr tedy propouští viditelné světlo a UV záření filtruje (stejně jako např. sluneční brýle nebo opalovací krém). Vtipje v tom, že současné digitální zrcadlovky již mají svůj UV filtr od výrobce (chránící samotný snímač), tudíž UV filtry mají v digitální fotografii funkci spíše sporadickou - coby mechanická ochrana předního členu objektivu. Na druhou stranu UV filtr nesnižuje světelnost objektivu, nemá negativní vliv na kvalitu snímků a v neposlední řadě není nijak zvlášť drahý. Dobrý je co nejtenčí s dobrou antireflexní vrstvou.

Skylight filtry

Používaly se hlavně dříve, v éře klasického kinofilmu - k odstranění modrého nádechu. Typické pro jejich využití bylo "snímání dálek" teleobjektivem, kde současně eliminovaly UV část spektra v místech se zvýšeným množstvím UV záření (na horách, u moře). V případě digitálních fotoaparátů nemá Skylight filtr příliš velký význam, odstranění “modrajících dálek” je možné bez větších problémů buďto v PC nebo vhodným zpracováním RAW formátu. Skylight filtr ­ je jedním z těch, bez kterých se dnes již klidně obejdeme.

Infračervený filtr


Fotografie „krajina v infračerveném 13“, autor Milan Fiala

Infračervený filtr naopak eliminuje viditelné světlo a propouští pouze infračervenou (infra-red) - lidským okem neviditelnou část spektra. Výsledné snímky jsou pak úplně výjimečné, plné abstraktních barev a světelných nálad. Problém je zde v tom, že digitální fotoaparáty obsahují již od výrobce soustavu filtrů (vč UV a také právě IR filtru), takže je nutné použít “malou fintu” spočívající v kombinaci dlouhých časů a vyšších ISO hodnot. Nicméně v současnosti už jsou na trhu i speciálně upravené DLSR - právě pro focení v infračerveném spektru, například Nikon D810A.


Fotografie „infračervená krajina s žirafou“, autor Milan Fiala

Barevné filtry

Barevné filtry zažily svou zlatou éru také v době kinofilmu. Dnes je již plně nahrazuje počítač, pomocí něhož je aplikace barevných filtrů rychlejší, pohodlnější a také levnější – s výsledkem nerozpoznatelným od reálných filtrů nasazených na objektiv. Výjimkou jsou jen situace, kdy je jedna barevná složka v jasné převaze (například červená). Pak barevný (fyzický) filtr smysl má, abychom neměli beznadějně přepálený R-­kanál. I když s trochou praxe, RAWu a perfektně expozičně vyvážené fotografie lze zvládnout i toto bez filtru.

Možné problémy s fotografickými filtry

Předpokládejme, že typ filtru už máme vybraný (UV, C-PL, ND). Dále nás zajímá samozřejmě průměr filtru - ten musí být shodný s průměrem přední čočky objektivu (58mm, 62mm, 67mm, 72mm, 77mm, 82mm). Máte­-li tedy několik různých objektivů (s různými průměry), nákup filtrů na všechny vaše objektivy se docela prodraží! Pro našroubování jiného průměru filtru než je objektiv můžeme použít různé redukční kroužky a speciální optiku. Běžnou praxí (a většinou bezproblémové) je použití redukce filtru s větším průměrem na objektiv s průměrem menším. Obráceně už to je horší,­ tím spíš, máte-­li plnoformátovou DSLR, kde není žádný crop faktor (ořez) a filtr nám tak vlastně sám fyzicky "ořízne obraz". Stejně tak přílišné skoky mezi rozměry "filtr vs objektiv" jsou problematické (redukce z 58mm na 82mm se bude realizovat dost špatně). Problematické může být i použití sluneční clony. Řešením je například systém LEE nebo Cokin - spočívající v objímce + speciálních nástavcích s filtry.  

Dalším negativem může být úbytek světla. Každý filtr by měl obsahovat informaci o tzv: "faktoru absorbce světla" -­ kolik světla ubývá při průchodu filtrem. Jde o rozdíl množství světla, které by prošlo BEZ filtru vs světlo, které projde S filtrem! Můžete si to i celkem snadno ověřit sami. Stačí najít nějakou stabilně nasvícenou scénu (s konstantními světelnými podmínkami), fotoaparát dát na stativ, zvolit režim Av/A nebo Tv/S (popř. rovnou Manuál / M), nastavit nízké ISO a pořídit několik zkušebních snímků S filtrem a BEZ (více snímků proto, abyste eliminovali případné odchylky automatického měření). Poté v Exifu porovnáte změřené hodnoty (nebo jejich průměr) a vyjde vám odchylka (úbytek světla konkrétního filtru).

Problém širokoúhlých objektivů může být také, že v obraze vám bude “zaclánět” obruba filtru (široká obroučka, profil). Naštěstí už jsou k dispozici tenčené filtry (SLIM). Extrémně širokoúhlá skla - rybí oko (fisheye) zcela vylučují použití konvenčních filtrů, neboť čočka je příliš “vypouklá” a filtr na ni prostě nenasadíte. Řešením je buďto redukce nebo želatinové filtry – nasadí se na vnitřní čočku (objektiv však musí být pro to uzpůsoben).

Závěrem

A co si ještě hlídat, nač dávat u filtrů pozor? Na odolnost vůči odleskům (reflexe). Filtry mají různé povrchové úpravy a různou náchylnost k odleskům. Bodové protisvětlo “hází prasátka”, plošné protisvětlo zase může zamlžit obraz (problém zejména levných, nekvalitních filtrů).

Také ovlivňuje náchylnost k odleskům tloušťka (profil) filtru, kde obecně platí, že čím silnějsí filtr (rámeček), tím relativně větší hrozba vzniku možných reflexí. Dále by filtry neměly nijak zásadně měnit barvu procházejícího světla (vyjma filtrů barevných). Silnější filtry málokdy dokáží filtrovat světlo zcela rovnoměrně, takže může dojít k barevnému posunu.

Spousta širokoúhlých objektivů může v kombinaci s nevhodným filtrem silně vinětovat (tmavnutí světla v rozích). Opět dávejte přednost filtrům tenčím.

Problémem některých objektivů je také otáčení předního členu během zaostřování (platí pro levná – setová skla), což vylučuje - nebo minimálně dosti komplikuje - použití polarizačních a přechodových filtrů. Velkým nepřítelem filtrů je mastnota!

Posledním faktorem je samotná kvalita filtrů. Nekvalitní filtr tak podstatně zhorší kvalitu fotografií, stejně jako filtr bez kvalitní antireflexní vrstvy (= silné reflexe v protisvětle). Kvalitní filtry stojí řádově tisíce korun,­ čím větší průměr (a lepší značka), tím je cena vyšší. A nějaké konkrétní typy, značky? Fotografické filtry Hoya a B+W dnes platí za etalon kvality. Z dalších značek jmenujme například Haida nebo Marumi.

 

:: Fotografické filtry - radíme s výběrem ::

,



Zobrazeny komentáře (2 - 1)

  • 2

    Avatar

    Dobrý den, barevné filtry se pužívaly při focení na černobílé filmy, ale jak píše kolega ve článku, v digitální fotografii moc smysl nemají.

    Luděk Bouška - Megapixel, 20.07.2016 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Dobrý den . Jenom se zeptám , mám fotopušku Zenit a ve výbavě jsou také barevné filtry . Chtěl by jsem se zeptat zda je možno je použít na digitální fotoaparát a zároveň se chi zeptat jaká barva filtru k čemu slouží . Děkuji Vám za odpověď . Jsem jen fotolajk

    Antonín Ženy, 19.07.2016 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím