Fotografování aktu - jak začít Blog

Fotografování aktu - jak začít

Martin LukešAktualizováno: 8. 10. 2015 v 14:16 • Rubrika: Blog

Existuje mnoho fotografů, kteří s myslí, že fotografování aktu je velmi těžko dostupný žánr. Na druhou stranu když se nad tím zamyslíte, tak je to v podstatě žánr jako každý jiný. Naopak bych si troufl říci, že fotit akt, je jednodušší, než když se rozhodnete fotografovat polární záři někde za polárním kruhem. Tedy alespoň co se produkce týče. Každý žánr má samozřejmě své. Prvním krokem pro každého, kdo chce s focením aktu začít, je oprostit se od toho, že fotografujeme nahé tělo. Všechno ostatní je stejné, jako když budete fotografovat například portrét.

To ostatně mohou potvrdit účastníci  fotografických workshopů aktu Megapixelu. Mnoho z nich si pod naším vedením vyzkoušelo fotografovat akt úplně poprvé a výsledné fotografie byly v mnoha případech na velmi vysoké úrovni.

Miška I
Oľga Nyitrayová / Míša (workshop Megapixelu)

Nápad

Na začátku každé dobré fotografie musí být nápad. V některých případech může samozřejmě hrát roli štěstí a náhoda, když je fotograf ve správný čas na správném místě, ale to se focení aktů netýká. :) Málo kdy vzniknou dobré snímky, když si fotograf řekne: tak NĚKAM půjdu, s NĚJAKOU MODELKOU (nebo modelem), ona bude NĚCO dělat a já to NĚJAK VYFOTÍM. Neříkám, že z toho nemůže vzejít dobrá fotka, ale je to většinou velmi dlouhý a náročný proces.

Na kolejích
Jiří Naller / Na kolejích

Mnohem jednodušší a efektivnější je vymyslet si nějaký koncept, plán a podle toho pak pracovat. Fotograf i modelka ví čeho se držet a stejně tak ví, kdy je hotovo. Když nebudete postupovat podle plánu, v podstatě nevíte, kdy máte nafoceno to, co jste chtěli a většinou to sklouzne k tomu, že se začnou vymýšlet hlouposti. Když má fotograf představu jak má výsledná fotografie vypadat a pak ji uvidí na LCD svého fotoaparátu, může říct „máme hotovo, končíme“. Čím dřív ten okamžik přijde, tím lépe. A když pak zbyde ještě nějaký čas na experimenty, jedině dobře. Můžete pak třeba fotit další hodinu a i z toho může vzejít nějaká zajímavá fotka. Důležité je, že kdyby nevznikla, tak tu hlavní fotku, kvůli které jste ten den vstali z postele, máte „v kufru“ a můžete být spokojeni.

Určitým vodítkem vám může být článek, FOTOGRAFUJEME AKTY- JAK NA TO, který jsme publikovaly v loňském roce

Aquabolos
Roman *Grebson* Grebeníček /  Aquabolos

Lokace

V následujících bodech se dočtete, co by měl takový koncept obsahovat. Primárním motivem je samozřejmě nahé, nebo spoře oděné lidské tělo. To by ale mělo být zasezeno do nějakého prostředí. Fotograf by si měl předem rozmyslet, jestli prostředí potlačí úplně a půjde pouze o tělo jako takové, nebo zda tam bude hrát roli nějaká kulisa. V prvním případě je to jednodušší, protože můžete fotit v podstatě kdekoliv ideálně pak v ateliéru, nebo v nějakém domácím studiu, kde můžete pracovat se světlem. Ať už umělým, nebo přirozeným. Důležité je, že vám stačí nějaké neutrální pozadí. Na druhou stranu o to pečlivěji by měly být pohlídány na fotce veškeré detaily.

Zapomenuté mosty
Martin Tic / Zapomenuté mosty

Když se rozhodnete pro focení s kulisou, je to náročnější především ve výběru a zajištění lokace. Teoreticky se dá akt fotografovat v podstatě všude. Ve starých továrnách, v baru, v kavárně, v hotelovém pokoji, ve starobylých uličkách, doma v kuchyni, na exotické pláži, na mořských útesech, v lese a viděl jsem i fotografie aktu z Karlova mostu. Problém je ale samozřejmě s nahotou na veřejnosti. V některých případech se fotograf i modelka mohou dostat do rozporu se zákonem, což může být velký problém zvláště v zahraničních destinacích. No a v tom lepším případě můžete v místě focení přinejmenším zvednout pozdvižení, což nemusí být nic příjemného a pro práci nic přínosného.

Čistá
Michal Zila / Čistá

Optimální je tedy fotografovat tam kde jste si jistí, že to nějak „okecáte“, případně na takových lokacích, kde nebudete budit pozornost a pohoršení. Vhodná je proto například přírodní kulisa. V lese je přeci jen menší pravděpodobnost, že někoho potkáte. V případě, že se rozhodnete fotografovat na veřejnosti, je dobré si předem ověřit, kdy není dané místo tolik frekventované a tomu se přizpůsobit. Samozřejmostí je pak to, že si fotograf dopředu vše obhlédne, nastaví si předem fotoaparát, vybere kompozici, pohlídá si světlo a to vše si zkouší na oblečené modelce. Když je vše nachystáno, teprve pak se modelka svlékne a fotograf fotí. Když na to přijde, tak může vše trvat několik vteřin. Svlečení modelky, když je nachystaná kolem 2 vteřin, napózování další 3 - 4 vteřiny, expozice 1/125s a 3 vteřiny oblečení. Z toho vyplývá, že celá akce může trvat do deseti vteřin a než se nechtění diváci vzpamatují, jste pryč. :) To ale platí v případě, že máte všechno pečlivě nachystáno, ne nadarmo se říká, že štěstí přeje připraveným. Méně zkušeným fotografům tohoto žánru, kterým vše trvá řádově v minutách a déle, doporučuji vybírat zpočátku méně frekventované lokace. Předejdou tím spoustě komplikací a nepříjemnostem.

JulieMartin Lukeš / Julie (workshop Megapixelu)

Výběr modelky


Dalším důležitým bodem dobrého konceptu je výběr modelky. Modelka by měla zapadat do vašeho plánu. Roli může hrát výška, délka a barva vlasů a v neposlední řadě tělesné proporce.. To je ale zřejmé. Dalším měřítkem je zkušenost modelky. Na náročnější projekty se vyplatí sehnat si zkušenější modelku. Ta vám může ušetřit spoustu času, práce a starostí. Na nějaká „domácí cvičení“ samozřejmě stačí méně zkušená modelka, pro kterou jsou motivací výsledné fotografie, kterými obohatí své portfolio. A vyjde to levněji.

Kateřina...
Josef Petrica / Kateřina

Počítejte totiž s tím, že většina modelek si za aktové fotografie nechá zaplatit. A je to myslím logické. Honorář modelky se pak liší v závislosti na jejich zkušenostech a renomé. V některých případech i zkušené modelky přistoupí na formu TFP, tedy focení zdarma pouze za fotky, ale to se týká především velmi dobrých fotografů, kdy modelka stojí o to mít ve svém booku fotky od některého z nich. V době internetu není zas tak těžké sehnat modelku na akt. Na sociálních sítích existuje mnoho skupin zaměřujících se na poptávku a nabídku modelingových služeb. Dalším zdrojem mohou být modelingové agentury, ale ty se vyplatí spíše v případě komerčních zakázek. No a v neposlední řadě jsou tu weby, kde mají modelky svá portfolia, a fotograf si může vybrat. K nejznámějším patří www.fotopatracka.cz a www.fotoparta.cz.

Nikol
Martin Veverka / Nikol

Vhodné světlo

nezbytnou součástí každé dobré fotky je optimální nasvícení. U aktu to platí dvojnásob. Fotograf světlem doslova modeluje lidské tělo a dává mu na snímku konečné proporce. U aktu se velmi často pracuje s ostrými stíny, technikami jako je high-key a low-key a hlavně světlem na snímku vytváříte výslednou atmosféru. Ta má vliv na to, jestli bude fotografie pro diváka zajímavá.

Pro fotografování aktu lze použít všechny typy světla, která si můžete představit. Od denního světla, přes dosvícení odraznnými deskami , světlo ohně, umělé světlo zářivek, či žárovek a samozřejmě světlo externích blesků, studivých trvalých i zábleskových světel a také stále populárnějších led světel.

Můj první pokus
Jiří Večerník / Můj první pokus (workshop Megapixelu)

Technika

Akt je v podstatě umělecký žánr, kde na rozdíl od technických disciplín není na prvním místě technická kvalita. Dalo by se tedy říci, že akt lze vyfotit i základní technikou. Ideálně pak digitální zrcadlovkou, nebo bezzrcadlovkou, tedy kompaktem s výměnným objektivem. Optimální je, aby šly na fotoaparátu nastavit expoziční hodnoty, tedy čas clona a citlivost. V případě, že chceme pracovat s hloubkou ostrosti, je dobré použít objektiv s lepší světelností, tudíž nižším clonovým číslem. Dále je dobré brát v potaz perspektivu a úhel záběru objektivu. Když chcete fotit například modelku na skále, která je od vás několik desítek metrů daleko, hodí se spíš teleobjektiv a při focení na kratší vzdálenost pak stačí objektivy s ohniskem kratším. Vhodné jsou proto objektivy s pevným ohniskem, které sice neumožňují zoomovat, ale mají většinou lepší světelnost a podstatně lepší kresbu. Pro toho kdo se chce tomuto žánru věnovat více, doporučuji investovat do nějaké základní studiové techniky a ten, kdo si chce focení aktu vyzkoušet, ocení spíše možnost pronájmu ateliéru. To najdete v nabídce naší pražské pobočky a dokonce i ve variantě s osobním asistentem.

Nikol
Martin Veverka / Nikol

Rekvizity

Důležitým prvkem na mnoha aktových fotografiích jsou rekvizity. K těm patří samozřejmě šaty, které mohou odhalovat jen některé partie, obuv, doplňky jako klobouky, šátky, rukavice, punčochy, dále pak šperky a samozřejmě další věci, které pomohou ke stylizaci fotografie. Určitě je dobré zajistit si vše potřebné dopředu, abyste nemuseli slevovat ze svého plánu, případně nějak improvizovat a něčím je nahrazovat. To vše většinou spěje ke snížení hodnoty fotografie.

Katka
Václav Petrovitz / Katka

Zpracování

Posledním krokem každé fotografie, kterou se chce dobrý autor prezentovat, je postproces. Myslím, že není důležité, jestli někdo pracuje ve Photoshopu, Lightroomu, Zoneru, nebo Gimpu. Hlavní je, abyste ze snímku dostali to, co potřebujete. Ideální je na podobně věci formát RAW. Z toho jde dostat mnohem víc informací hlavně ve světlých a tmavých partiích snímku a vzhledem k tomu, že je to nekomprimovaný formát, tak při úpravách nedochází k tak velké ztrátě kvality.

Ester
Jakub Doupovec / Ester

Protože je tématem naší říjnové soutěže akt v černobílém podání, budeme samozřejmě hodnotit i převod z barev. Jednou z možností, je fotografovat přímo v režimu MONOCHROM (Black and White) v kombinaci s nastavením červeného, případně žlutého filtru, což jsem popisoval v jednom z předchozích článků. Další možností je převádět fotografií do černobíla technikou míchání kanálů, o čem už jsme v minulosti také psali článek. No a nejvíce sofistikovaným postupem je použití speciálních softwarů, které jsou vyvinuty speciálně pro převod z barvy do černobíla. Jedním z takových je SilverEfex, o kterém už byla v našem magazínu také zmínka.

Nezapomeňte, že uzávěrka soutěže je 31.102015 a vzápětí startuje letošní předposlední kolo celoroční soutěže ROKU S MEGAPIXELEM tentokrát na téma Geometrie architektury.

Untitled
Josef Mirovský / Untitled

Tématické akce

Ukrytá ve stínu
Petr Lenz / Ukrytá ve stínu (workshop Megapixelu)

Titulní foto: Martina Šimková / K.



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

  • Křivky lidského těla

    Stejně jako příroda odhaluje koncem roku své tělo, tak se i předposlední kolo naší celoroční fotografické soutěže ponese v duchu nahoty. Tentokrát…

  • Lukáš Dvořák / Garant soutěže

    Narodil se roku 1982. Na počátku své kariéry se věnoval hlavně hudbě, osudové setkání s fotografií přišlo až v roce 2004. Věnuje se módní fotografii,…

  • Černobílý akt

    Přestože nepatří fotografický akt k nejrozšířenějším žánrům, mělo toto téma v loňském ročníku naší soutěže ROK S MEGAPIXELEM poměrně velký úspěch.…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím