Magazín

Fotoporadna

Fotografujeme černobíle - jak na to

Martin LukešAktualizováno: 18. 11. 2023 v 17:57 • Rubrika: Fotoporadna

Fotografujeme černobíle - jak na to

Ne pro každého je fotografování koníčkem číslo jedna, a tak existuje poměrně velká skupina fotografů, kteří se vyhýbají jakýmkoliv úpravám fotografií a počítačovým editacím. Přesto by tu a tam rádi obohatili své portfolio o nějaký ten černobílý snímek. Prozradíme vám, jak snadno se dají pořídit velmi zajímavé černobílé fotografie bez jakýchkoliv složitostí a zbytečné námahy.

Obsah

Na druhou stranu tuto metodu používají i pokročilejší fotografové, kteří si tak přímo v terénu kontrolují, jak bude přibližně fotografie vypadat po tom, co jí převedou v nějakém počítačovém editoru do černobíla. Jak se to dělá, jsem popisoval v předchozích článcích, kde jsem rozebíral metodu míchání kanálů.


Detailní nastavení černobílého profilu (Nikon)

První, co asi každého zkušenějšího fotografa napadne, je proč se okrádat o barvy, když je převod v počítači tak snadný. Ano máte pravdu. Převést fotku do černobíla jsou většinou dvě kliknutí myši. Na to, abyste vrátili fotce barvy, jich budete potřebovat mnohem víc. Navíc ani tak nemusí být výsledek 100% věrný. Na druhou stranu současné zrcadlovky a bezzrcadlovky, navíc i některé kompaktní fotoaparáty nabízejí možnost fotografování do formátu RAW. Pokud používáte tento surový formát, zůstává v něm uložená barevná informace, i když máte na fotoaparátu nastavený ČERNOBÍLÝ REŽIM. Rozhodně to ale doporučuji předem vyzkoušet. Nemusí to tak být u každého modelu a ne každý program na zpracování RAWů, se umí k barevné informaci dostat.


Nastavení černobílého režimu a efekt barevného filtru (Canon)

Černobílé profily fotoaparátu

Rozhodnete-li se i přesto fotit rovnou do černobíla, musíte nejprve ve svém přístroji najít černobílý režim. U značky Nikon ho naleznete v nabídce Picture Control a u Canonů pod záložkou Picture Style. Ostatní výrobci mají pro černobílý režim mnoho různých výrazů. Někdy je označován anglicky Black&White nebo zkratkou BW, jiní výrobci používají slovo Monochrome a některé modely mají výraz přeložený do češtiny, tedy Černobílý režim.


Originální barevná fotografie 
foto: Martin Lukeš

Kdo si někdy zkusil vyfotit něco v tomto režimu, jistě mi dá za pravdu, že jsou takto pořízené fotografie takové nemastné, neslané. Obvykle jim chybí kontrast, a někdy také bílý nebo černí odstín. V horším případě oba, a pak jsou to takové nevýrazné šedivky. Takové snímky hodně připomínají fotografie ze špatně vyvolaného filmu. Jsou zkrátka bez duše a rozhodně s nimi nikoho neohromíte.


Standardní režim BW (Black and White, Monochrome, Černobílý atd.)

Černobílý režim, ale umožňuje detailnější nastavení, díky kterému vypadají fotografie podstatně lépe. V profilu lze nastavit prvky jako doostření, kontrast, jas, barevný (efektový) filtr a  barevné tónování.

  • Ostrost – přiznám se, že nejen u černobílé fotografie mám ostrost zvednutou zhruba na 2/3 škály doostření.  Opět někdo může namítnout, že doostřit snímek lze při vyvolávání z RAWu, ale já mám zkrátka rád ostřejší fotografie, tak proč si to neusnadnit. V počítači lze navíc většinou toto nastavení ještě dodatečně změnit. A pak ne všechny a ne každý pořizuje fotografie do RAWu. V takovém případě není od věci, když fotografie doostřuje přístroj automaticky.


Černobílý režim se zvýšeným kontrastem

  • Kontrast – s jeho nastavením jsem podstatně opatrnější. Zvýšením kontrastu může dojít k přepalům a standardně ho tedy nezvedám. Výjimkou je právě černobílý profil, kdy jeho mírným zvýšením můžete dost zásadně oživit a pozvednout fotografii. I tak jsem ale v tomto směru opatrný, právě z důvodu rizika přepalů nejasnějších oblastí záběrů a podexpozice těch tmavých.


Černobílý profil se modrým filtrem

  • Jas – ten v podstatě neupravuji vůbec. Drobné doladění světla a expozice dělám vždy v počítači.
  • Efektové (barevné) filtry – největší kouzlo nastavení černobílého profilu jsou právě barevné filtry. Ty v podstatě simulují klasický skleněný filtr, který se v době černobílého kinofilmu šrouboval na objektiv. Tímto způsobem můžete na fotografii zvýraznit, nebo potlačit určité barevné kanály, což zásadně ovlivňuje konečné podání jednotlivých přechodů a odstínů šedi.


Černobílý profil se zeleným filtrem


Nejrozšířenější je červený, oranžový nebo žlutý filtr při fotografování portrétů. Ten, kdo s použitím filtrů nemá žádné zkušenosti, by si je měl nejprve vyzkoušet na nečisto, aby viděl, jak bude výsledná fotografie vypadat. Vždy totiž záleží na tom, z jakých barev se fotografovaná scéna skládá. 

Ne pro každou situaci se hodí každý filtr a leckdy může fotografii spíš uškodit, než jí pomoci. Na druhou stranu když se určitý filtr použije správně, může to snímek opravdu hodně zvednout a pak vypadá podstatně lépe než bez filtru.


Černobílý profil se žlutým filtrem

Další z možností, jak převést dodatečně barevnou fotografii do černobíla se stejným efektem a bez použití počítače, je tzv. Menu retuší. Některé fotoaparáty disponují jednoduchým editorem, který umožňuje základní úpravy, mezi kterými je i převod do BW, Sépie, nebo Kyanotypie.

Výhodou je, že se u většiny fotoaparátů upravený snímek uloží na kartu jako nový soubor a originální fotografie zůstane nedotčena, takže se k ní lze kdykoliv vrátit. Na druhou stranu tento převod není nijak úchvatný a raději bych ho nepoužíval.

Stejným způsobem lze aplikovat zmiňované filtry na fotografii dodatečně v počítači. Musíte k tomu ale mít originální software výrobce a fotografii v nekomprimovaném formátu RAW. V počítačovém editoru pak lze libovolně aplikovat, nebo vypnout tyto efektové filtry. Výsledek je stejný, jako když nastavíte profily přímo ve fotoaparátu.


Porovnání fotografie s aplikací jednotlivých barevných filtrů

Zkuste to (výhradně) černobíle

Vidíte, že způsobů, jak fotit do černobíla, je celá řada. Vždy jde jen o to, zjistit, co umožňuje váš fotoaparát, a pak se s funkcemi seznámit a umět je využít ve správnou chvíli. Existuje dokonce specifická skupina fotografů, pro které není černobílé vnímání světa pouze určitým výrazovým prostředkem, ale stal se doslova jejich životním stylem. Na trhu proto najdete i velmi specifické fotoaparáty, které neumí zachytit barvy a mají proto pouze černobílý výstup.

Fotoaparáty s absencí barevného výstupu:

Bayerova maska

Možná vás napadne, že to už je poměrně velký bizár, zvláště když lze barevnou fotografii zbavit barev velmi jednoduchým způsobem ať už v počítači, nebo přímo ve fotoaparátu. Má to ale své důvody, které jsou navíc opodstatněné.

Standardní fotoaparáty mají obrazové senzory s tzv. Bayerovou maskou. Jde v podstatě o mozaiku jakýchsi barevných filtrů, které jsou před samotným snímačem. Pravidelný vzor mozaiky odpovídá čtverci, který tvoří dva segmenty zelené, jeden červený a jeden modrý. Každý z těchto filtrů odpovídá jednomu pixelu snímače. Dalo by se tedy říci, že filtr je složen z jedné poloviny zeleným filtrem a ze čtvrtiny červeným a modrým. Díky této barevné masce dokáže fotoaparát zachytit barvy fotografované scény. Zjednodušeně řečeno to v praxi znamená, že konečný výstup jednotlivých pixelů fotografie je interpolován, tedy dopočítán poměrně velmi složitým algoritmem.


Bayerova maska na obrazovém snímači (ilustrace)

V případě, že snímač není vybaven Bayerovou maskou barevných filtrů, nedokáže reprodukovat barvy a pracuje jen s jasovou složkou světla. Díky tomu nedochází k žádné interpolaci a dopočítávání jednotlivých obrazových bodů. Výstupní obraz proto není poznamenán neduhy interpolace drobných nepřesností výpočtu. Z tohoto důvodu má větší dynamický rozsah, tedy více informací v jasech i tmavých plochách, plynulejší přechody mezi světlem a stíny, méně šumu při vysokých citlivostech a v neposlední řadě je obraz o něco ostřejší a dokáže tak lépe zachytit drobné textury, struktury a náročnější vzory.

Takže vidíte sami, že černobílé fotoaparáty konstruované výhradně pro černobílý výstup mají své výhody. Každý si ale musí zvážit, zda jim zcela obětuje barvy, nebo zůstane u tradičnějších způsobů, jak dosáhnout černobílé fotografie. Třeba u toho, vytáhnout ze skříně nějaký starý analog a založit černobílého Ilforda (:


foto: Jiří Havelka - sken kinofilmové fotografie

Články související s barvami ve fotografii:

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.