Fotografujeme pohyb - dlouhé expoziční časy Fotoporadna

Fotografujeme pohyb - dlouhé expoziční časy

Martin LukešAktualizováno: 11. 9. 2013 v 12:14 • Rubrika: Fotoporadna

Zachycení pohybu na fotografii patřilo vždy k těm náročnějším disciplínám. Pokud se ale takový záběr povede, sklízí většinou u diváků velký úspěch. Chce to sice trochu zkušeností, ale i ty nejefektnější snímky se dají vyfotit většinou poměrně jednoduše. Stačí se pouze držet ověřených postupů. Vše by se dalo rozdělit na dvě samostatné kapitoly. První je tzv. zmražení pohybu, kdy je v obraze vše, nebo téměř vše ostré. Pro tento typ fotografie je nutné použít kratší expoziční čas, čemuž se věnoval první díl článku. V tomto závěrečném se zaměříme na druhou variantou, kterou je přiznání pohybové neostrosti, neboli zachycení dráhy pohybu.


Martin Lukeš / čas: 3s

 

Expozice

K rozmazání pohybu, přesněji řečeno k pohybové neostrosti na fotografii, dojde většinou při expozičních časech pohybujících se v řádech desetin sekund až sekund, nebo minut. Vše ale záleží na tom, jako rychlostí se fotografovaný objekt pohybuje, případně jak rychle se pohybuje fotoaparát během expozice. Jednoduše řečeno, čím rychlejší pohyb fotografujeme, tím kratší čas stačí na to, abychom dosáhli pohybové neostrosti.



Martin Lukeš / čas: 2.9s (Bulb)

V každém případě je vždy nutné pracovat s manuální nastavením délky expozice. Pokročilejší přístroje to umožňují většinou ve dvou režimech. Manuálním režim (M), kde se musí nastavit obě expoziční hodnoty, tedy čas i clona, nebo v režimu Preference času (Tv, S, clonová automatika). Pak stačí nastavit pouze čas expozice a clona se dopočítává automaticky. To je jednodušší hlavně pro méně zkušené fotografy. Expozici, tedy stíny a světla na snímku, lze jemně doladit pomocí funkce kompenzace expozice (+/-). Vzhledem k tomu, že se většinou expozici snažíme co nejvíce prodloužit, citlivost ISO zůstává na minimální hodnotě. V krajních případech se dokonce používá rozšířená možnost minimální hodnoty, což je obvykle ISO 50, nebo ISO 100. To z toho důvodu, aby nebyl snímek přeexponovaný.



Dan Šála / čas: 20s

Příklady scén

Typickými příklady scén s dlouho expozicí jsou tekoucí voda (potoky, vodpády, kašny), ohňostroje, nebo stopy světel projíždějících aut v nočních záběrech. Délku expozice je nutné vždy přizpůsobit konkrétní scéně. Auta mohou jezdit různou rychlostí, každý ohňostroj vybuchne po jiné době od výstřelu a tekoucí voda v potocích má také pokaždé jinou rychlost. Málokdy vyjde záběr napoprvé a je zkrátka nutné trošku zkoušet a experimentovat. Ze začátku je tedy určitě dobré vybrat si takovou scénu, kde můžete záběr několikrát opakovat a vyzkoušet si tak, jakého efektu rozmazání docílíme při různé délce expozice. V okamžiku kdy zjistíte, jaký čas je pro danou scénu nejlepší, máte v podstatě vyhráno. Pak už si v klidu můžete doladit kompozici, případně kompenzaci expozice.



Martin Lukeš / čas: 1s

Stativ

Nezbytnou pomůckou při fotografování podobných záběrů je stativ. Expoziční čas řádově v desetinách sekund a delší, je v podstatě nemožné udržet z ruky. Stativ nám tedy dává neomezenou možnost v nastavení času, ale zároveň také nabízí možnost zaclonit pro požadovanou hloubku ostrosti. Díky stativu máme navíc zafixovanou i kompozici, která se při opakovaných záběrech nemění. Lze tak například použít i techniku HDR, kdy se expozičně náročnější scény skládají z několika záběrů.


Petr Poláček / čas: 1/15s

Při fotografování ze stativu bychom neměli zapomenout na velmi důležitá pravidla:

  1. Zkontrolovat, že je nastavena minimální citlivost ISO. Pokud to opomeneme, přístroj zbytečně generuje vyšší hladinu šumu a snímek ztrácí na ostrosti, dynamickém rozsahu, věrnosti barev a vykreslení detailů. Navíc je nutné více zaclonit, což také není ku prospěchu obrazové kvality. Hlavně to většinou jde proti záměru prodloužit dobu expozice.
  2. Nemačkat spoušť prstem, protože může dojít k rozechvění přístroje a nežádoucímu rozmazání celého záběru. Ideální je bezdrátová, nebo kabelová spoušt. V případě že není součástí vaší výbavy, poslouží dobře i funkce samospouště na fotoaparátu.


    Dan Šála / čas: 236s (Bulb)

  3. Vypnout stabilizátor, pokud je jím objektiv, nebo fotoaparát vybaven. Plovoucí část stabilizátoru může vykazovat při delších časech samovolný pohyb a efekt je v podstatě stejný, jako když si během expozice pohnete se stativem. Výsledný snímek bude neostrý.
  4. Předsklopení zrcátka. Touto funkcí jsou vybaveny především pokročilejší zrcadlovky. Pohyb zrcátka před otevřením závěrky může způsobit rozechvění celého fotoaparátu, což má za následek opět jemné rozmazání snímku.


Martin Lukeš / čas: 2.5s

 

BULB

Většina pokročilejších fotoaparátu má nejdelší čas expozice 30 sekund, v ojedinelých případech až 1 minutu. Může se ale stát, že je tento čas nedostatečný a že je potřeba expozici prodloužit. K těmto účelům jsou některé přístroje vybaveny funkcí Bulb, volně přeloženo vypínač. V tomto režimu nenastavuje fotograf konkrétní čas, ale řídí závěrku ručně. Ta zůstane otevřená tak dlouhou, jak dlouho drží zablokovou spoušť. Délka expozice je tedy teoreticky neomezená. Samotný princip ale naznačuje, že nelze po celou dobu expozice držet zmáčknutou spoušť prstem. Vždy je nutné použít dálkové ovládání s možností aretace spouště.


Martin Lukeš / čas: 25s / ND filtr

Při vteřinových, až minutových expozicích ale dochází k zahřívání snímače, který následně generuje poměrně velkou hladinu šumu, podobně jako při vyšších expozicích. Proto je lepší fotografovat tyto scény do formátu RAW, ve kterém jde šum následně v počítači částečne eliminovat. I při fotografování do JPEGu se ale určitě vyplatí, když ve fotoaparátu zapnete funkci Redukce šumu dlouhých expozic. Právě šum způsobený dlouhým expozičním časem, se v počítači odstraňuje poměrně obtížně, zatímco fotoaparát to zvládne velice snadno. Je ovšem třeba počítat s tím, že se v přístroji bude daný snímek zpracovávat stejně dlouhou dobu, jaký byl použit expoziční čas.

 

Typickým příkladem scény kdy se používá režim Bulb, je ohňostroj a pohyb hvězd na noční obloze. U ohňostrojů fotograf většinou nezná délku expozice dopředu a tak jí může řídit ručně podle vizuálního sledování rachejtlí. U fotografování hvězd je zase potřeba mnohem delší čas než 30”, aby byl jejich pohyb na snímku patrný. Výsledná fotografie se navíc skládá z mnoha záběrů, takže hvězdy vytvoří kružnice napříč celým horizontem snímku.



Dan Šála  / čas: 15s / ND filtr

Filtry

Velmi častým problémem při použití dlouhých časů je nadbytek světla. Fotoaparát je nucen zaclonit na maximum což snižuje obrazovou kvalitu fotografie, zhoršuje kresbu a dále zamezuje pracovat s menší hloubkou ostrosti. Leckdy dokonce ani nejvyšší clona objektivu nestačí a rozmazání nelze docílit bez toho, aniž by byl snímek přeexponovaný, tedy přepálený. V takovém případě to lze řešit nasazením šedého neutrálního filtru. Ty jsou značeny zkratkou ND (neutral density). Tyto filtry fungují podobně jako například sluneční brýle, nebo svářecí maska. Jednoduše řečeno chrání před silným světlem. Fotografie tak není přeexponovaná, není nutné používat nejvyšší clonu a navíc lze částečně korigovat hloubku ostrosti.


Martin Lukeš / čas: 25s / ND filtr

ND filtry se vyrábějí s různou intenzitou ztmavení a lze si tak vybrat o kolik chcete prodloužit délku expozice. Každý výrobce značí faktor prodloužení trochu jinak, ale většinou lze v parametrech dohledat o kolik expozičních kroků, respektive clon se čas prodlouží. Někteří výrobci označují filtry podle toho, kolikrát se čas prodlouží a jiní o kolik expozic. Jeden expoziční krok je dvojnásobné prodloužení času. Ty nejsilnější filtry umožňují používat extrémnně dlouhé časy i za slunečného dne. Tím lze docílit zajímavých efektů, jako například rozmazání mořského příboje, který se promění v klidnou hladinu. Dalším zajímavým efektem je zmizení pohyblivých objektů na scéně. Při dlouhé expozici snímač pohybující se objekty vůbec nezaznamená a lze tak ve dne vyfotit například prázdné náměstí, nebo frekventovanou silnici bez aut.



Martin Lukeš / 6s

Pannig

Jednou z disciplín, která využívá princip pohybové neostrosti je tzv. panning, neboli švenkování. Fotograf při něm pohybuje fotoaparátem během expozice ve směru fotografovaného objektu. Oba pohyby musím být přesně synhchronizované čímž dojde k tomu, že objekt zůstává ostrý, ale pozadí vytvoří dynamickou kulisu. To už ale bylo popsáno v první části článku o fotografování pohybu.


Dan Šála  / čas: 3s



Zobrazeny komentáře (7 - 1)

  • 7

    Bouška

    Reaguje na (6) | Dobrý den, nikdy jsem se tím dopodrobna nezabýval, ale logika mi říká, že se jednotlivé expozice sčítají.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 23.10.2015 | Reagovat

  • 6

    Honek

    Chtěl bych se zeptat, jak funguje skládání více kratších expozic do jedné dlouhé, případně kde si o tomto procesu mohu něco přečíst. Pokud chci výseldný snímek třeba z 10 fotografií po 10s expozicích, potřebuji 10krát větší citlivost (při stejné cloně) proti 1 snímku se 100s expoziční dobou? Nebo se "sečtou" i jasy? Děkuji Marek

    Marek Honek, 22.10.2015 | Reagovat

  • 5

    Bouška

    Reaguje na (4) | Dobrý den, Váš fotoaparát neumožňuje ruční nastavení času, takže asi jediný způsob, jak dlouhého času docílit, je fotit za slabého světla, tedy navečer. Pak nastavte Noční režim a mělo by to vyjít. Budete ale potřebovat stativ.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 24.08.2015 | Reagovat

  • 4

    Avatar

    Opravdu moc pěkný článek, ale jsem úplný nováček mám jen kompak sony dsc-h300 a chci vyfotit kašnu na dlouhý expoziční čas. Můžete mi prosím napsat přibliženě jaké hodnoty nastavit na foťáku, ať se v tom trošku z orientuju. děkuji

    Jaroslav Moule, 23.08.2015 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    Výborně vysvětleno i pro mne jako amatérskou fotografku. Konečně někdo, kdo to popsal skvěle jak se říká česky.....Děkuji,fotografie jsou úchvatné !!!

    Lenka Motlochová, 09.02.2015 | Reagovat

  • 2

    Beková

    Velice jasně a srozumitelně vysvětleno.Výborná škola!Díky!!! A fotografie jsou super!!!

    Jarmila Beková, 24.09.2013 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Moc krásné a zajímavé fotografie, je vidět práci profíků.

    Roman Šípek, 12.09.2013 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Libuše Jarcovjáková a její pohled na zátiší Rozhovory Libuše Jarcovjáková a její pohled na zátiší

    Luděk BouškaAktualizováno: 10. 2. 2014 v 14:14

    Libuše Jarcovjáková se fotografii věnuje už desítky let a dokonce ji také dlouhé roky vyučovala. Jsme velice rádi, že se stala garantkou únorového tématu Klidný život zátiší naší celoroční soutěže Rok s Megapixelem.…

  • Vybavení pro focení v noci Fotoporadna Vybavení pro focení v noci

    Luděk BouškaAktualizováno: 25. 1. 2014 v 10:52

    Máte ještě zhruba týden na to, zapojit se do prvního kola Kouzlo noci, celoroční soutěže Rok s Megapixelem. O tom, jak se vlastně fotí v noci, o tom jsme psali minule. Dnes se na noční fotografování podíváme z trochu…

  • Jak fotografovat ohňostroj Fotoporadna Jak fotografovat ohňostroj

    Martin LukešAktualizováno: 2. 1. 2014 v 13:09

    Za pár dní tu máme konec roku. Silvestr je každoročně spojený nejen se spoustou předsevzetí, bujarých oslav, ale také půlnočním, případně novoročním ohňostrojem. Barevné světlice vybuchující na noční obloze, to je scéna…

  • Fotografická matematika, aneb jaké časy lze udržet z ruky Fotoporadna Fotografická matematika, aneb jaké časy lze udržet z ruky

    Martin LukešAktualizováno: 25. 9. 2013 v 22:38

    V poslední době se jak v naší fotografické Galerii, tak na kurzech a workshopech, stále častěji setkávám se začínajícími fotografy, kteří neznají vazbu mezi použitou ohniskovou vzdáleností a expozičním časem. Pokud si…

  • Leica M10 - potěšení pro fotografické fajnšmekry Krátce Leica M10 - potěšení pro fotografické fajnšmekry

    Martin HájekAktualizováno: včera v 17:34

    Společnost Leica uvedla na trh retro model, který ale současně nezapomíná na moderní pojetí fotografie. Leica M10 nabídne optický průhledový hledáček s 0,73x zvětšením, plnoformátový senzor s rozlišením 24 MPix a v…

Doporučené stránky

  • Jak používat stativ

    Stativ je jedno z nejžádanějšího příslušenství k fotoaparátům, jeho použití zpravidla velmi kladně ovlivňuje výslednou kvalitu fotografií. Nabízíme…

  • Jak vybrat dálkovou spoušť

    Dálková spoušť není jen nějaký nepotřebný doplněk pro toho, kdo chce vypadat zajímavě. Je to velmi důležitá a užitečná pomůcka, bez které vlastně ani…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím