Fotografujeme pohyb - krátké expoziční časy Fotoporadna

Fotografujeme pohyb - krátké expoziční časy

Martin LukešAktualizováno: 7. 8. 2013 v 9:04 • Rubrika: Fotoporadna

Každý začínající fotograf se určitě potýkal s problémem rozmazaných, nebo neostrých snímků. Někdo si možná dokonce položil otázku – mám drahý fotoaparát, kvalitní objektiv, tak jak to, že mám tak rozmazané fotky? Chyba není určitě v přístroji, ale v nastavení. A za to si samozřejmě může každý fotograf sám. Jak fotografovat sport, zvířata, děti a v podstatě pohyb všeobecně, se dočtete v následujícím článku.


čas: 1/1000s - clona: f/5.6 - ISO: 200
Canon 20D + Canon EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS USM

Co se děje ve fotoaparátu během expozice

Abychom lépe pochopili nastavení správných hodnot, je dobré vědět, co se vlastně děje v přístroji během expozice. V okamžiku, kdy se otevře závarka, přenáší světlo obraz na snímač, kde vzniká jeho otisk. Fotografie je tedy v podstatě něco jako světelné razítko. Když budete chtít klasickým razítkem udělat otisk na papír, pohnete s ním a nebo papírem ve chvíli, kdy se inkoust obtiskává, nebude razítko na papíře ostré. Čím víc s ním pohnete, tím větší šmouha, tedy rozmazání vznikne.

Ve fotografii to funguje v podstatě úplně stejně. Jakmile se pohne fotografovaný objekt, během expozice dojde k rozmazání obrazu. To samé platí, když se pohne během expozice fotoaparát. Jak ale tedy fotografovat dynamické scény, mezi které patří například sport, zvířata nebo děti v pohybu? Je to jednoduché. Závěrka fotoaparátu se musí otevřít a zavřít tak rychle, aby se objekt pohnul co nejméně a aby bylo rozmazání na fotografii co nejmenší, lépe řečeno neznatelné. Pohyb se během expozice nezastaví, takže k nějakému posunu dojde vždy. Když ale posun na fotografii není znát, vnímáme ji jako ostrou. Když znát je, fotografii vnímáme jako neostrou, nebo dokonce rozmazanou. Takovému rozmazání se říká pohybová neostrost.


čas: 1/1600s - clona: f/5.6 - ISO: 200

Pohybová neostrost

"Na pohybovou neostrost si musíme dávat pozor, při snímcích všech pohybujících se předmětů. Také zde koluje celá řada legend, například o setince vteřiny jako o dostatečně krátkém čase, který ostře zachytí i dosti rychlý pohyb, Omyl! Vezměme si například nejjednodušší příklad: chodce. Za setinu vteřiny ujde dva centimetry – a to už je pořádná neostrost, která nám protáhne oči do dvojnásobné délky, řecký nos změní v cyranovský a ostré, zřetelné obrysy rozmaže v mlhovinu. Jen skutečně pomalý pohyb, zejména děje-li se ve směru optické osy přístroje, může být uspokojivě zachycen na 1/100s. Klidná dětská hra vyžaduje 1/200s, sportovní pohyby, skoky, běhy i rychlá dětská hra cca 1/500s, nejrychlejší sporty, například tenis, je stěží možno fotografovat s vypjatými nároky na ostrost fotografie nepoužijeme-li alespoň 1/1000s."


čas: 1/400s - clona: f/2.8 - ISO: 400

Expoziční čas

Takto popisoval problematiku expozičních časů známý český spisovatel, stomatolog, teoretik, překladatel a fotograf Ludvík Souček ve své knize Cesta k moderní fotografii z roku 1966. Ačkoliv už většině fotografů nic neřeknou kapitoly, které se věnují například zpracování negativů, tak expoziční pravidla platí stejně dnes, jako před padesáti, nebo 150 lety. Při fotografování pohybu je tedy vždy nutné brát v potaz rychlost pohybujícího se objektu a tomu přizpůsobit délku expozice. Pokud chcete pohyb na snímku zmrazit, musí byt expozice tak krátká, aby nebyl pohyb na fotografii čitelný.


světelné objektivy jsou výhodou - čas: 1/250s - clona: f/2.8 - ISO: 200
Nikon D800 + Sigma 70-200mm f/2.8

Vzdálenost fotografované scény

Jak pan Souček naznačuje, lze to v podstatě i vypočítat. Pokud průměrný chodec ujde za hodinu 6km, pak se pohybuje rychlostí 100m za minutu což je zhruba 1,7cm/s. Takový pohybu už je na snímku samozřejmě znát. Mimo jiné ale musíte brát v potaz i to, na jakou vzdálenost fotografujete a jaké ohnisko použijete. Čím více si scénu přiblížíte a čím větší detail na snímku zachytíte, tím více je pohybová neostrost znát. Typický příklad je fotografování z letadla. Boeing 777 se pohybuje rychlostí 0.84 Mach, tedy 896 km/h. Když vám počasí přeje a chcete vyfotit krajinu z výšky, stačí expoziční čas 1/250s. Za tu dobu letadlo urazí vzdálenost cca 1 metr. Jak to že je tedy krajina na snímku ostrá? Je to tím, že je vzdálená cca 8 000 metrů a pohybový posun na fotografii je v podstatě neviditelný.


snímek pořízený z letícího letadla - čas: 1/250s - clona: f/9 - ISO: 100

Posun objektu lze vypočítat

Pro zajímavost běžící gepard, nebo automobil pohybující se rychlostí 120km/h urazí za minutu vzdálenost 2km což je 33,3m/s. To je 33,3cm za 1/100s a 3,3cm za 1/1000s. Je ale zřejmé, že podobné scény se nefotografují z bezprostřední blízkosti, takže neostrost není na fotografii tolik znát. Navíc současné zrcadlovky umožňují exponovat 1/4000s nebo dokonce 1/8000s a to pro fotografování běžných scén naprosto stačí.


čas: 1/2000s - clona: f/3.2 - ISO: 400
Nikon D700 + Sigma 70-200mm f/2.8

Dynamika pohybu

Kromě rychlosti bychom ale nějakým způsobem měli zohledňovat i dynamiku pohyb. Vezměme si například, fotografování sokola stěhovavého. Když stoupá do výšky, má určitou rychlost, ale musíme brát v potaz i dynamiku mávajících křídel, pokud chceme, aby byla na snímku ostrá. Jinou rychlost má, když plachtí a křídly nemává, téměř žádnou rychlost nemá, když nehybně visí ve vzduchu a číhá na kořist, takže by stačil podstatně delší čas. V okamžiku kdy zaútočí a letí střemhlav na kořist, dokáže vyvinout rychlost až 400km/h.

Na focení tohoto ptačího predátora tedy nelze univerzálně použít jeden univerzální expoziční čas, ale musíme se přizpůsobovat dané rychlosti, dynamice a jak již bylo řečeno, vzdálenosti, na kterou fotografujeme. Ten, kdo nemá rád matematiku, už má možná v tuto chvíli chuť zavřít článek a prodat fotoaparát. Není to ale zdaleka tak složité jak se může zdát. Stačí jen trochu cviku a samozřejmě praxe. Vzhledem k tomu, že čas je veličina, kterou používáme běžně v životě i mimo fotografování, má člověk vyvinutý velmi dobrý odhad, co se určování času týče.


čas: 1/400s - clona: f/3.2 - ISO: 200
Nikon D700 + Sigma 70-200mm f/2.8

Jaký režim zvolit

Všeobecně tedy platí, že pokud fotografujete pohyblivou scénu, je nutné přizpůsobit clonu a citlivost délce expozice. Zkušenější fotografové tedy automaticky nastaví manuální režim (M), ve kterém si čas, clonu i citlivost nastaví ručně. Ty méně zkušení mohou využít režim preference času (S, nebo Tv). V něm si nastaví optimální délku expozice a clona se dopočítává. Citlivost se samozřejmě snažte zachovat co nejnižší, ale když to světelné podmínky neumožňují, je nutné zvýšit ISO, aby nebyla fotografie moc tmavá.

Zrcadlovky a pokročilejší kompakty navíc na nedostatek světla upozorňují. Nejčastěji tím že začne svíti červeně hodnota clony, nebo bliká, případně se změní na zkratku „Lo“ (low light). U některých modelů se na displeji dokonce objeví výstraha „objekt bude příliš tmavý“. To je pro fotografa pokyn, že je nutné zvednout ISO. Princip fotografování na preferenci času je tedy jednoduchý. Čas si nastaví fotograf, clonu dopočítá přístroj a v případě, že je málo světla upozorní na to, že je potřeba zvýšit citlivost.


bez vysoké citlivosti to někdy nejde - čas: 1/640s - clona: f/2.8 - ISO: 1250
Nikon D700 + Sigma 70-200mm f/2.8

Vyhodnocení správné expozice

Pro začátečníka bude asi nejtěžší vyhodnotit správný expoziční čas pro danou scénu. Pokud to nechce počítat, podle výše uvedených vzorů, je nejlepší udělat si pár zkušebních snímků. Nutné je si zapamatovat, že fotografovat pohyb pod 1/100s je riziko, samozřejmě pokud nefotíte závody šneků, nebo želvu. K dispozici tedy máte většinou rozsah 1/100s – 1/4000s.

Při zkušebních fotkách nemá smysl zkoušet celou řadu expozičních časů. Testovacích snímků by bylo hodně a navíc byste mohli propásnout klíčový okamžik, který chcete zachytit. Optimální tedy je přeskakovat časy ob dvě až tři hodnoty. Pak většinou stačí 2-4 zkušební fotografie, které se dají pořídit během několika vteřin. Navíc můžete vycházet z nabytých zkušeností. Například pokud jsem fotil dítě na koloběžce a fotka byla ostrá při 1/500s tak na běžící dítě mi bude stačit o něco delší čas, protože je pomalejší než na koloběžce a naopak pokud fotím dítě na kolotoči, tak bude nutný kratší čas, protože je scéna rychlejší. Jestli máte dobré světelné podmínky, můžete využívat rovnou nejkratší expozice, ale někdy se může stát, že 100% zmražená scéna vypadá na snímku nepřirozeně. Občas je tedy dobré najít si nějaký kompromis a část nějakého pohybu na snímku přiznat. Fotografie má potom větší dynamiku a je přirozenější.


rychlý sport vyžaduje krátký čas expozice - čas: 1/2000s - clona: f/3,5 - ISO: 320
Nikon D700 + Sigma 70-200mm f/2.8

Panning

Existuje také jedna metoda, kdy při relativně dlouhém čase, lze vyfotografovat rychlý objekt tak, aby byl na snímku ostrý. Říká se ji „panning(švenkování) a princip je takový, že během expozice plynule sledujete objekt fotoaparátem. Tím pádem mají fotoaparát a pohybující se objekt vůči sobě minimální, nebo nulovou rychlost. Jediné co bude na snímku v pohybu a rozmazané, je pozadí. To se v podstatě pohybuje jak vůči objektu, tak vůči fotoaparátu a na snímku vytvoří velmi dynamickou kulisu. Tento princip se využívá například při fotografování motoristických sportů.


panning, nebo švenkování - čas: 1/40s - clona: f/5.6 - ISO: 400
Nikon D800 + Nikon 80-400mm f/4,5-5,6 D VR

Na pohyb s bleskem

Další variantou, jak fotografovat pohyb při relativně dlouhých časech, je použití blesku, nebo zábleskových světel. Ty dokáží zmrazit pohyb i při časech kolem 1/160s – 1/200s.  Interní, nebo externí blesk nasazený na fotoaparátu má ale většinou nepřirozené ploché světlo a proto je lepší používat bezdrátově řízené externí blesky, které se ovládají na dálku odpalovačem. To používají především pokročilejší, nebo profesionální fotografové. Nastavení úhlu světla, intenzity záblesku a expozičních hodnot vyžaduje určitou praxi a zkušenosti. To už je ale zase jiná kapitola.


4x dálkově řízený externí blesk - čas: 1/200s - clona: f/11 - ISO: 200
Nikon D700 + Nikon 50mm f/1,4 AF-S G

Shrnutí

Pokud bych měl tedy shrnout celé téma krátké expozice do několika bodů, pak bude postup vypadat takto:

  • vyhodnoťte rychlost fotografovaného pohybu
  • nastavte expoziční čas, tak aby nebyl pohyb na fotografii znatelný a fotka působila ostře
  • zvolte clonu podle požadované hloubky ostrosti, nebo ji nechte dopočítat fotoaparátem
  • při nedostatečném světle přizpůsobte citlivost ISO
  • v extrémních situacích, když máte maximální ISO při určitém expozičním čase a fotografie je pořád tmavá, použijte blesk, nebo prodlužujte čas až na hranici pohybové neostrosti
  • při práci s citlivostí ISO nezapomeňte, že je lepší fotografie zrnitá, než tmavá, nebo rozmazaná.



čas: 1/1600s - clona: f/7.1 - ISO: 3200
Nikon D800 + Nikon 80-400mm f/4,5-5,6 D VR

Pár rad na závěr

A ještě pár dobrých tipů na závěr. Jestli si nejste jisti, že se vám podaří zachytit klíčový okamžik, zapněte si sekvenční snímání. V tomto režimu přístroj exponuje tak dlouho, dokud držíte spoušť. Ze série záběrů si potom vyberete ten nejlepší. Má to ale i negativní stránku. O to delší čas strávíte selekcí pořízených fotografií.

Při rychlém pohybu může být někdy problém zaostřit na to správné místo. Usnadnit to může kontinuální, nebo-li průběžné doostřování  (AF-C, AI servo), nebo režim 3D focus tracking. V těchto režimech ostřící systém sleduje pohybující se objekt a odpadá tak prodleva mezi namáčknutím spouště a zaostřením.


čas: 1/640s - clona: f/3.2 - ISO: 800
Nikon D700 + Nikon 50mm f/1,4 AF-S G

Expoziční časy při fotografování z ruky

Abyste se vyhnuli pohybové neostrosti způsobené posunem fotoaparátu, hlídejte si minimální expoziční čas, který jste schopni udržet z ruky. Nápovědou k výpočtu tohoto času je použité ohnisko objektivu. Čas by měl být minimálně obrácenou hodnotou ohniska. Např.: ohnisko 50mm = 1/50s; 300mm = 1/320s atd. U fotoaparátu s APS-C snímačem je navíc potřeba brát v potaz tzv crop faktor. Tedy 50mm x 1,5 = 75mm. Expoziční čas by tedy měl být alespoň 1/80s. To se ale bavíme o minimálních hodnotách udržitelných z ruky. Chcete-li mít jistotu, měl by být čas 2-3 násobný proti ohnisku. Na druhou stranu to ale dnes ulehčují stabilizátory.


Když dodržíte těchto pár bodů, vaše fotografie budou mít dostatečnou ostrost a vy i diváci, budete s výsledkem spokojeni. A to je to, o co ve fotografii jde.


čas: 1/250s - clona: f/3.2 - ISO: 1600
Nikon D700 + Sigma 70-200mm f/2.8




Mohlo by vás zajímat:

Jak fotit děti
Jak fotit zvířata
Jak fotit sport
Jak fotit reportáž
Jak fotit streetfoto
Jak fotoit koncerty
Jak fotit pohyb

Dan Vojtěch - rozhovor s profesionálním sportovním fotografem

Fotografikcý kurz: Základy pohybové fotografie





Zobrazeny komentáře (2 - 1)

  • 2

    Lukeš

    Reaguje na (1) | Dobrý den, jsem rád že se článek líbí. Co se týče fotografování na delší expoziční časy tak to je téma, kterému se bude věnovat druhý samostatný článek, který právě připravuji. Přeci jenom by bylo mohlo být těch čísel pro začínající fotografy moc, tak jsem jim nechtěl motat hlavu.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 08.08.2013 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Fakt dobrý článek, pane Lukeši. Dokonce jste ani nezapomněl zmínit vztah mezi potřebným časem a ohniskem, což , v podobných článcích, obvykle chybí. Možná to chtělo ještě pár ukázek s dlouhými časy, aby bylo začátečníkům jasné, že i tak to mohou být precízní fotky a navíc dynamické. Ale bezva článek.

    Taffey, 07.08.2013 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

  • Sport - rychleji, výš, dál

    Léto a hlavně prázdniny jsou ideálním ročním obdobím pro výlety, outdoor a s tím samozřejmě souvisí i nejrůznější sportovní aktivity. Záměrně jsme…

  • Jak fotit sport

    Fotografování sportu a nebo obecně pohybu patří k velmi oblíbeným fotografickým disciplínám. Protože se jedná v podstatě o odvětví reportážní…

  • Mrazivé okamžiky

    Tepová frekvence stoupá, dech se zrychluje a ledový vítr bičuje promrzlou tvář. Pokoření další výzvy je na dosah. Zima otevřela svou náruč všem,…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím