Fotografujeme psy - jak na to Fotoporadna

Fotografujeme psy - jak na to

Martin HájekAktualizováno: 27. 7. 2016 v 9:11 • Rubrika: Fotoporadna

Pes je nejlepším přítelem člověka, o to se nemá cenu přít. Současně je většinou i právoplatným členem rodiny. Pak je zcela logicky také častým objektem našich fotografických hrátek, ještě spolu s dětmi a partnerem, nebo partnerkou. A jak našeho čtyřnohého kamaráda správně vyfotografovat?

Mnozí z nás už jistě nejednou zkoušeli svou domácí zvířenu fotografovat. Schválně, jednalo se o propracovaný a přesně naplánovaný foto koncept, nebo jste na to šli spíše metodou: pokusu-omylu? Během fotografování pejsků řešíme nejeden zádrhel - výběrem správného místa počínaje, přes vhodnou kompozici, udržení pozornosti (modela/-ky) až po technicky povedenou fotografii. Jak tedy správně začít, jak postupovat a jak dosáhnout vytouženého cíle?  


http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/2/194302.jpg

Jana Samešová / s lízatkem

Co vlastně budeme fotografovat

Jde o kombinaci portrétní a sportovní fotografie (familiérně to nazývám: “psí” nebo “zvířecí” reportáž). Jde nám v principu o zachycení:

  • emoce - zajímavého výrazu (cože, kdo říká, že zvířata nemají emoce?!)
  • pohybu - jde o ryzí dynamickou scénu (není to sice pravidlo ale je to velice časté)
  • děje - zajímavé činnosti (běh, skok) nebo působivého, ladného pohybu - zkrátka aby v tom byl i nějaký ten příběh (o tom to přeci je)

Je toho dost, co si musíme hlídat, pro začátek je tedy určitě lepší začít něčím “statičtějším”, například: pes na místě - stojící, sedící, ležící. Až poté se pustit do technicky náročnějších kreací.  


http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/2/159542.jpg

Lukáš Skalický / Vánoce

Kde a kdy nejlépe fotografovat

Výběr místa je v mnoha směrech naprosto klíčový. Nicméně prvotním předpokladem je, předem mít jasno, zda-li budeme pořizovat statické (portrét psa, portrét s páníčkem) nebo dynamické fotografie (akce). V prvním případě je vhodný interiér nebo přímo foto ateliér, v druhém případě vede jasně exteriér. Doba pro focení je zde také dost zásadní. Místa s velkou fluktuací lidí a dalších psů (viz. městské parky, rekreační oblasti, sportovní areály ap.) sice nejsou nejvhodnější, na druhou stranu ráno ve všední den bude nejspíš v pohodě. Navíc budete mít zároveň i příjemné světlo. Naopak pozdní odpolední čas nebo podvečer ve volné přírodě či v lese - na periferii či úplně za městem - bude ideální. Obecně to zkrátka chce maximálně eliminovat veškeré potenciální rušivé vlivy - další psy, lidi atd. Na druhou stranu, další pes (ať už náhodný nebo plánovaný) může být skvělou “pohybovou motivací” pro váš model.      

http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/3/192233.jpg
Martina Valihrachová / Malešické venčení

Spolupráce a poslušnost

Zásadní roli samozřejmě hraje, fotíte-li vlastního psa nebo psa cizího (druhá varianta bývá složitější). Ač se to často podceňuje, komunikace je alfou-omegou fotografie (a tím nemyslím jen komunikaci verbální). Zde jednoznačná rada neexistuje, je to individuální. Záleží na psovi i páníčkovi, záleží na povaze psa, jestli je dominantní, klidný, divoký atd. Pak je to samozřejmě hodně o páníčkovi a jejich vzájemném poutu. No a v (ne)poslední řadě jde především o to, je-li pes vychovaný nebo naopak nezvladatelná, neřízená střela. Se psi je to stejné jako s dětmi (a zvládnete-li fotografovat jedno, nebude vám dělat problémy ani to druhé). Psa musíte zaujmout, získat si jeho sympatie, pozornost! Je třeba “mluvit jejich řečí”. Focení by mělo být hrou, zábavou, pak to funguje. Když se “model(-ka)” začně nudit, je konec i s fotografováním. Vaše hlavní eso v rukávu - aneb když všechno selže - jsou pamlsky (ano, žrádlo je “řeč”, které perfektně rozumí každý pes).     


/data/gallery/_orig/7/150597.jpg
Kateřina Mráčková / Ve vlčím máku

Potřebná technika

A co bude třeba z fotografické techniky? Vzhledem k tomu, že jde převážně o velice rychlé, akční fotky, tak předně rychlý fotoaparát (ideálně digitální zrcadlovka). Potřebujete hbité expoziční měření, bleskový AF (autofocus) a samozřejmě rychlé sériové snímání. Co se týče objektivu, vhodné je něco s delším ohniskem, raději zoom nežli pevný objektiv (ne že by to s ním nešlo - ale strašně se naběháte). Skvělý bude světelný teleobjektiv (například 70-200mm f/2.8) eventuálně střední sklo, viz 24-70mm f/2.8. V podstatě nutností je zde podpora rychlého tzv. ultrasonického ostření. Pracuje výrazně rychleji, přesněji a má tišší chod oproti ostření klasickému. Informaci o tom, jakým ostřením je vybaven právě ten váš objektiv, najdete přímo na těle objektivu. Označení bývá - dle značky: USM (Canon), SWM (Nikon), HSM (Sigma), SSM (Sony). Vynikajícím pomocníkem je optický nebo mechanický stabilizátor. Důležité je, že účinek stabilizátoru roste společně s ohniskem, takže jej využijete hlavně v kombinaci právě s teleobjektivy. Zisk stabilizátoru je uváděn běžně okolo 3 EV. S jeho pomocí tedy zvládnete úspěšně snímat s expozičními časy až 8x delšími (2 x 2 x 2), aniž by se to výrazněji projevilo pohybovou neostrostí na výsledné fotografii.

/data/gallery/_orig/5/154645.jpg

Lenka Marcová / :-)

Ostření

Důležitý je výběr ostřících bodů (AF zone, AF area). Automatický výběr (všechny AF body aktivní) příliš nedoporučuji, snadno se totiž „chytí“ právě ten bod (krajní, spodní), který zrovna nechceme. Lepší je tedy manuální výběr a pouze jeden ostřící bod (One shot - Canon; AF-S - Nikon). Ten navíc lze dle potřeby měnit. Množství fotoaparátů je vybaveno i tzv dynamickou oblastí AF, což znamená, že je aktivní větší oblast - nikoli jediný bod ale například 5 bodů (do kříže). Pro dynamickou fotografii ideální (pokryjete tak větší část scény a pravděpodobnost dobrého zaostření se zvýší). Při akčních scénách přijde rozhodně vhod tzv. kontinuální režim ostření (AI servo - Canon; AF-C - Nikon, Sony). To ostří neustále, dokud držíte namáčknutou spoušť. Ale pozor, korektně funguje právě jen v kombinaci s objektivem s ultrasonickým ostřením (označení: USM, SWM, HSM, SSM atd.).  

http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/1/154081.jpg
Lukáš Skalický / Dogfrisbee

Expozice v pohybu

Běžný problém, trápící většinu fotografů je ostrost, přesněji NEostrost. Ta má tři důvody (bohužel ty se často vzájemně kombinují):

  • pohyb fotoaparátu (třes fotografovy ruky)
  • pohyb ve scéně
  • špatné zaostření

/data/gallery/_orig/3/180083.jpg
Martina Valihrachová
 /

Pohyb ruky řeší stabilizátor, stativ nebo nejlépe krátké expoziční časy. Většinou stačí mít na paměti tzv. pravidlo bezpečného času: nejdelší v ruce udržitelný čas = 1/ohnisko (s). Pohyb ve scéně řeší krátké časy. Obecně počítejte s tím, že pro focení rychlých dějů (což přesně na psy sedí) se spodní hranice pohybuje na 1/500 s. Lépe tedy nastavit rovnou 1/1000 s (ať máme rezervu) a ostatní parametry (ISO, clona) přizpůsobit. Priorita času (Tv/S) je zde velice vhodný režim. Vůbec se nebojte vyšších ISO hodnot. Právě u dynamických fotografií - natož v kombinaci s dlouhými ohnisky - není ani přes den ničím výjimečným ISO 400. Navíc případný šum se pak dá poměrně snadno odstranit ve foto editačním SW: Adobe Lightroom nebo Zoner Photo Studio. Způsob měření expozice (metering) doporučuji spíše se zdůrazněným středem a často bude třeba sáhnout do kompenzace expozice. Počítejte s tím, že u záběrů výrazně tmavých nebo nebo naopak hodně světlých psů bude mít automatika fotoaparátu tendence jít do pře-expozice, resp, podexpozice (černá vs světlá).   

http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/1/65371.jpg

Karel Himmer / Turbo pejsek

Na co ještě třeba dbát

Kompozice. Mezi běžné chyby patří těsné ořezy hlavního objektu, u akčních scén je naopak běžná pohybová neostrost. Správná volba vhodného pozadí je také důležitá, pozadí by mělo být v kontrastu s hlavním objektem - ale ne zase příliš, aby spolu “nesoupeřily”. Důležitý je směr pohyb, ten by měl smeřovat dovnitř do fotografie, nikoli ven. Běžnou chybou je dotyk rámu - hlavní objekt se “opírá” o kraj fotografie.

Fotografický blesk. Použití blesku je velice diskutabilní. Někteří fotografové jej sice hojně používají, já však zastávám názor, že s bleskem jen na páníčky. Pro zvířata obecně - stejně jako pro malé děti (od novorozeňat až po batolata) - je blesk extrémně nepříjemným. Minimálně se leknou, bázlivé povahy vyplaší či vyruší -  a tím moc velký kredit nezískáte.


/data/gallery/_orig/5/168645.jpg

Lukáš Skalický / Zase štěně

 

Shrnutí? Fotografování psů ale i zvířat obecně představuje relativně těžkou disciplínu, kde rozhoduje hlavně rychlost, postřeh a předvídavost ale také empatie a zkušenosti. Důležitý je kladný vztah k psům. Musíte jim rozumět, nebát se jich, mít je rád. Je-li tomu jinak, zvíře to neomylně pozná a nebude vás respektovat ani vám věřit. A kde není důvěra ani respekt, tam těžko vznikne dobrá fotografie.

Takže, hurá na to - přeji úspěšný (foto) lov.

http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/3/236433.jpg
Marie Zálešáková / Osvícená



Zobrazeny komentáře (7 - 1)

  • 7

    Avatar

    Díky za rady. Vyfotiť našeho celočerného psa se správnou expozicí se mi často nedaří... navíc když dám foťák níž (do úrovně jeho očí) bere to jako výzvu k "pusinkování", takže pózování nepřichází do úvahy... :)

    Miriam Faltýnková, 02.08.2016 | Reagovat

  • 6

    Avatar

    Reaguje na (4) | No to je neuvěřitelný blábol pana Bergera ... už od nejstarších kosterních nálezů naších prapředků byly zároveň nalézány kostry psů (pozor, ne vlků, ale opravdu psů - se změněnou lebkou s větší mozkovnou) a je jasný, že to bylo oboustranně výhodné dobrovolné soužití. Doporučuji vyhledat dokument BBC s názvem "Skrytý život psů", třeba pisatel ledacos pochopí. Jinak děkuji za pěkný článek, k fotografování psů mám docela blízko :-)

    Petr Hasman, 01.08.2016 | Reagovat

  • 5

    Lukeš

    Rozhodně nesouhlasím s podobným komentářem. Pes se domestikoval před mnoha tisíci lety a dnes je pro něj naprosto přirozené žít v lidské společnosti, což je pro něj smečka. Navíc v mnoha případech tam má stejné postavení a rozhodně se tam má líp, než kdyby žil volně v přírodě. Zde by mnohé rasy ani nepřežily. Pokud někdo má psa jak otroka je to selhaní jednotlivce, ale rozhodně ne lidské společnosti.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 01.08.2016 | Reagovat

  • 4

    Avatar

    Pes přítel člověka? Neskutečný blábol! Pes je otrok člověka a ne přítel. Lidská zaslepenost, domýšlivost , pokrytectví a lhaní sobě samému opravdu neznají meze.

    karel berger, 30.07.2016 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    Děkuji za velmi cenné rady.

    Miroslav Čagánek, 27.07.2016 | Reagovat

  • 2

    Purnochová

    Super článek :-)

    Michaela Purnochová, 27.07.2016 | Reagovat

  • 1

    Obrovská

    zrovna chystám výstavu psů no není to ještě uplně ono,ale snažím se tak se mi rady hodí

    Zuzana Obrovská, 27.07.2016 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Vyhodnocení soutěže - ZVÍŘECÍ PORTRÉT Blog Vyhodnocení soutěže - ZVÍŘECÍ PORTRÉT

    Martin LukešAktualizováno: 28. 11. 2016 v 22:25

    Říjnové kolo naší celoroční fotografické soutěže ROK S MEGAPIXELEM, bylo doslova rekordním. Nejenom že se do něj zapojilo 722 fotografů, ale přihlásili jste do ní 1629 fotografií. To jsou poměrně úctyhodná čísla a jsme…

  • Říjnová foto-soutěž na téma "ZVÍŘECÍ PORTRÉT" Blog Říjnová foto-soutěž na téma "ZVÍŘECÍ PORTRÉT"

    Martin LukešAktualizováno: 10. 10. 2016 v 16:00

    Třetí ročník naší celoroční soutěže Rok s Megapixelem 2016 se nachýlil do poslední čtvrtiny a před námi jsou tři závěrečná kola, ve kterých půjde o všechno. Na říjen jsme si pro vás připravili velmi populární téma, ve…

  • Fotografujeme děti: tentokrát v ateliéru (3. díl) Fotoporadna Fotografujeme děti: tentokrát v ateliéru (3. díl)

    Martin HájekAktualizováno: 4. 11. 2016 v 16:13

    V dnešní části článku o fotografování dětí se zaměříme na fotografické studio (foto ateliér). Pro mnohé tak trochu oříšek, pro některé z nás dokonce vyloženě fotografická noční můra. Paradoxně však právě fotografování v…

  • Fotografujeme děti v exteriéru (2. část) Fotoporadna Fotografujeme děti v exteriéru (2. část)

    Martin HájekAktualizováno: 12. 8. 2016 v 14:41

    V úvodní části mini seriálu o focení dětí jsme se zaměřili na prostředí interiérů, což je současně vhodná startovací pozice pro danou disciplínu. Proč? Tak předně to tam většinou znáte (stejně nejčastěji fotografujete…

  • Fotografujeme děti v interiéru (1. část) Fotoporadna Fotografujeme děti v interiéru (1. část)

    Martin HájekAktualizováno: 4. 11. 2016 v 16:11

    Focení dětiček je bezpochyby jedním z vůbec nejčastějších témat. U rodičů či prarodičů představuje fotografickou náplň z cca 95%. Ale i ostatní určitě už někdy zkoušeli zaměřit objektiv třeba na své neteře, nebo synovce…

Doporučené stránky

  • Jak fotit zvířata

    Krásné fotografie zvířat jsou vždy velmi oblíbené, ať už se jedná o snímky volně žijící zvěře, zvířat v ZOO a nebo například o fotky domácích…

  • Máme rádi zvířata

    Na druhou polovinu letních prázdnin jsme si připravili téma, které přímo koresponduje s tímto obdobím. Mnoho z vás vyrazí na výlety, procházky a…

  • Království zvířat

    Fotografie zvířat se těší v poslední době čím dál větší oblibě. I to je jeden z důvodů, proč tento žánr nemůže v naší celoroční foto soutěži chybět.…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím