Fotoporadna
Martin Lukeš • Aktualizováno: 6. 2. 2023 v 19:55 • Rubrika: Fotoporadna
Technika vhodná pro wildlife aneb čím fotit zvířata
Fotografování zvířat a zvláště ve volné přírodě tzv. wildlife je jedna z nejnáročnějších fotografických disciplín vůbec. Fotograf musí mít naprosto dokonale zvládnutou expozici a samozřejmě také kompozici. Dále by měl znát velmi dobře prostředí, ve kterém bude fotografovat, návyky a chování konkrétního zvířete, měl by se umět zamaskovat tak, aby splynul s okolím a v neposlední řadě musí mít odpovídající techniku. Navíc musí čelit všemožným povětrnostním vlivům, výkyvům počasí a terénním nástrahám. A kromě toho všeho musí mít příslušné vybavení. Přesně o tom, jaký fotoaparát, objektivy a další příslušenství je vhodné k focení zvěře, se dozvíte v následujícím článku.
Obsah
Kompaktní fotoaparáty na focení zvířat vhodné pro začátečníky
Existuje celá řada začínajících fotografů a hobby amatérů, stejně tak příležitostných lovců záběrů zvěře všeho druhu. Ne každý ale chce, nebo může investovat do fotografické výbavy desetitisíce, i když by si občas nějaké to zvířátko rádi vyfotili. Jistě mi dáte za pravdu, že na rozdíl od momentek a běžné rodinné fotografie si zrovna pro tento žánr s mobilním telefonem nevystačíte. Zvláště pak pokud fotografujete na větší vzdálenost, například volně žijící zvířata ve volné přírodě.
Přesně pro tuto skupinu fotografů nabízí většina výrobců digitální fotoaparát kategorie ULTRAZOOM. Jde o modely třídy kompakt, která nemá výměnný objektiv, ale je vybavená velmi univerzální optikou. Ta obvykle pokrývá krátké ohnisko, tedy má širší úhel záběru pro focení krajin, architektury nebo interiéru a zrovna tak je vybavena hodně dlouhým ohniskem, tedy zoomem pro focení vzdálených objektů. Některé modely jdou v tomto případě do extrému a nabízí ohniska 1000 mm, 2000 mm nebo dokonce 3000 mm. A to už je pořádné přiblížení. Jen pro zajímavost, pokud byste něčeho podobného chtěli dosáhnout se zrcadlovkou případně bezzrcadlovkou, počítejte s výbavou za několik set tisíc. Navíc by šlo o mnohonásobně větší a těžší set.
Pokročilý ultrazoom Sony CyberShot DSC-RX10 IV
Výhodnou kompaktního ultrazoomu je tedy nejen velikost, váha, relativně malé rozměry, již zmiňovaný velký zoom, ale také přijatelná cena. Na druhou stranu je to vždy něco za něco. Fotografie z ultrazoomu nedosahují kvality záběrů pořízených fotoaparátem s výměnným objektivem. Důvodů je hned několik. Bezzrcadlovky i zrcadlovky mají obvykle větší snímač. To znamená lepší vykreslení detailů, větší dynamický rozsah, věrnější barvy a především nižší hladinu šumu při vyšších citlivostech. Dalším důvodem horší obrazové kvality je samotná univerzálnost objektivu a velký rozsah ohniskové vzdálenosti. V optice totiž platí, že čím jednoduší konstrukce, tím lépe. Nejlepší optické vlastnosti tak mají pevné objektivy.
Na druhou stranu pro běžné fotografování, kdy výstupní fotografie nepřekročí tiskovou velikost A4 a většina z nich si stejně uchová pouze digitální formu i kompaktní ultrazoom bohatě stačí. Navíc není kompakt jako kompakt. I tato třída má své kategorie.
Ukázka záběru pořízeného různým ohniskem (zdroj: canon.cz)
Při výběru ultrazoomu bych jednoznačně pro tento žánr preferoval ty s manuálním nastavením expozičního času a clonového čísla, abyste nebyli odkázaní pouze na automatiku. Ta vám totiž nedovolí kreativnější záběry a problémy mohou nastat hlavně v případech, kdy chcete fotografovat pohyb, nebo pracovat s nějakou konkrétní hloubkou ostrosti. A obě varianty jsou zrovna při focení zvířat velmi časté.
Velkou výhodu mají přístroje, které disponují lepší světelností objektivu. Více světla znamená možnost kratšího času závěrky a více otevřenou clonou lze navíc lépe a zajímavěji rozostřit pozadí. Mimo to, si světlo nemusíte dohánět citlivostí ISO, takže fotografie není tolik poznamenaná šumem. To je opravdu velmi důležité, protože většina ultrazoomů vybavená malým snímačem vykazuje vyšší hladinu šumu zvláště pak na vysoké ISO
foto: Robert Adamec
Ultrazoomy vyšší třídy vhodné pro fotografování zvířat
- Sony CyberShot DSC-RX10 IV
- Sony CyberShot DSC-RX100 VII
- Leica V-LUX 5
- Nikon Coolpix P1000
- Nikon Coolpix P950
- Panasonic Lumix DMC-FZ2000
Kompaktní ultrazoom Panasonic Lumix DMC-TZ200
Ultrazoomy střední třídy vhodné pro fotografování zvířat
- Panasonic Lumix DMC-TZ200
- Panasonic Lumix DMC-FZ1000
- Panasonic Lumix DMC-FZ300
- Panasonic Lumix DC-TZ90
- Canon PowerShot SX70 HS
- Canon PowerShot SX740 HS
- Canon PowerShot Zoom Essential Kit
Bezzrcadlovky určené pro focení zvířat
Komu výstupní kvalita kompaktů nestačí, bude se muset rozhlídnout ve vyšší třídě digitálních fotoaparátů. Do té spadají progresivní bezzrcadlovky a zaběhnuté zrcadlovky (DSLR). První z těchto dvou kategorii v posledních letech ovládla trh s technikou vyšší třídy a milovníkům zvířecí fotografie má rozhodně co nabídnout. Oproti tradičním zrcadlovkám mají hned několik nesporných výhod.
- Velikost a váha
- Reálný náhled expozice v hledáčku
- Tichá závěrka
- Rychlejší sériové snímání
- Více ostřících bodů
- Pokročilejší režimy automatického ostření
- Automatická detekce očí lidí a zvířat
- Rozšířené možnosti nahrávání videa
Pokročilý systém ostření v praxi
Většina výrobců bezzrcátkových fotoaparátů má ve svém portfoliu modelovou řadu, která zůstala věrná původní filosofii konceptu, který měl zrcadlovkám konkurovat především menšími rozměry a nižší hmotností. A přesně to se může při focení zvířat v terénu hodit. Pokud fotíte svého čtyřnohého miláčka například během venčení, je to asi jedno. Ale pokud na lokaci, kde se zvěř pohybuje musíte dojít pěšky, často také náročným terénem a výjimkou nejsou ani mnoha kilometrové túry, věřte, že zrovna velikost a váha vás bude zajímat.
porovnání velikosti a váhy objektivů s přepočtem ohniska na 400 mm ( M4/3 × full-frame × full-frame)
Nejde jen o samotný fotoaparát, ale také o optiku, kdy zvláště teleobjektivy mohou být několikanásobně těžší než fotoaparát samotný. Navíc nezapomeňte, že kromě fotoaparátu a objektivu s sebou ponesete i další nezbytné doplňky pro focení zvířat, jako stativ, filtry, náhradní baterie, dále věci na maskování, případně nástroje pro výrobu úkrytu, oblečení, svačinu, pití, případně další výbavu jako vábničky na zvěř atd.
foto: Josef Gabryš
Střední třída bezzrcadlovek vhodných pro focení zvířat
Ale zpět k bezzrcadlovkám. Pokud se budeme bavit o těch menších a lehčích, tak je pro mnoho fotografů jasnou volbou značka Olympus, která nedávno změnila obchodní jméno na OM SYSTEM. Ohromnou výhodou těchto fotoaparátů je formát snímače Micro 4/3. Ten je sice o něco menší oproti jiným výrobcům, ale díky tomu mu stačí objektivy s menším průměrem. Při stejné ohniskové vzdálenosti tak můžete ušetřit i několik kilogramů váhy.
Bezzrcadlovka Micro 4/3 Olympus PEN E-PL10
Rozdíl v obrazové kvalitě je proti větším snímačům minimální, troufnu si říci až neznatelný. Navíc touto cestou se vydalo i mnoho uznávaných fotografů. K těm nejznámějším propagátorům OM SYSTEMU patří bezesporu tuzemský wildlife fotograf Petr Bambousek, jehož velkoformátové tisky dokazují, že malý snímač nutně neznamená hendikep.
Stejnou platformu snímače používá také značka Panasonic, která má kompatibilní bajonet, díky čemuž jsou objektivy obou výrobců zaměnitelné.
foto: Petr Bambousek
Bezzrcadlovky a objektivy formátu Micro 4/3
- Olympus PEN E-PL10
- Olympus OM-D E-M10 Mark IV
- Panasonic Lumix DC-GX9
- Panasonic Lumix DMC-G7
- Panasonic Lumix G100
- Panasonic Lumix G Vario 35-100 mm f/4-5,6 ASPH. Mega O.I.S. černý
- Olympus M.ZUIKO ED 40-150 mm f/4,0-5,6 EZ-M4015 R
- Panasonic LUMIX G VARIO 45-150 mm f/4,0-5,6 ASPH
- Olympus M.ZUIKO ED 14-150 mm f/4,0-5,6 II EZ-M1415-2
- Olympus M.ZUIKO ED 40-150 mm f/2,8 PRO
- Olympus M.ZUIKO ED 300 mm f/4,0 IS PRO
- Olympus M.ZUIKO 75-300 mm ED II f/4,8-6,7 EZ-M7530-2
- Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400 mm f/4-6.3 ASPH. Power O.I.S.
Porovnání velikosti Olympus M.ZUIKO 75-300mm ED II f/4,8-6,7 x Tamron SP 150-600mm f/5,0-6,3 Di VC USD
Ostatní výrobci pracují s trochu větším snímačem, ale i tak lze vybrat některý z poměrně malých a lehkých fotoaparátů, který vám neutrhne popruhy od batohu. Ve stáji každé značky naleznete nějaký model, který je vhodný pro tento populární žánr. Na druhou stranu fotoaparát samotný není v tomto případě až tak důležitý a když to hodně zjednoduším, tak se každým současným modelem dá fotit v podstatě jakýkoliv běžný žánr.
foto: Eliška Beránková
Mnohem větší roli při focení zvířat hraje správná volba objektivu. Fotografování na další vzdálenosti je poměrně specifická věc. Ve většině případů tedy budete muset teleobjektiv dokoupit zvlášť, protože ten co se dává v základním setu většinou na zvířata stačit nebude. I když jsou i výjimky, kdy výrobce nabízí set se dvěma objektivy a ten s delším ohniskem je již pro tento žánr alespoň trochu použitelný.
Bezzrcadlovky a objektivy Canon vhodné pro focení zvířat na dálku
- Canon EOS M50 Mark II
- Canon EOS M200
- Canon RF 24-240 mm f/4-6,3 L IS USM
- Canon RF 70-200 mm f/2,8 L IS USM
- Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM
- Canon EF-M 55-200 mm f/4,5-6,3 IS STM
- Canon RF 100-400 mm f/5,6-8 IS USM
- Canon RF 400 mm f/2,8 L IS USM
- Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1 L IS USM
- Canon RF 600 mm f/4 L IS USM
bezzrcadlovka Canon EOS M200 s teleobjektivem Canon EF-M 55-200 mm f/4,5-6,3 IS STM
Bezzrcadlovky a objektivy Fujifilm vhodné pro focení zvířat na dálku
- Fujifilm XF 55-200 mm f/3,5-4,8 R LM OIS
- Fujifilm XF 200 mm f/2,0 R LM OIS WR + XF 1,4x
- Fujifilm XC 50-230 mm f/4,5-6,7 OIS II
- Tamron 18-300 mm f/3,5-6,3 Di III-A VC VXD pro Fujifilm X
- Fujifilm XF 100-400 mm f/4,5-5,6 R LM OIS
- Fujifilm XF 150-600 mm f/5,6-8 R LM OIS WR
foto: Milan Fiala
Bezzrcadlovky a objektivy Nikon vhodné pro focení zvířat na dálku
- Nikon Z30
- Nikon Z50
- Nikon Z 24-200 mm f/4-6,3 VR
- Nikon Z 70-200 mm f/2,8 VR S
- Nikon Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR
- Nikon Z 400 mm f/2,8 TC VR S
- Nikon Z 400 mm f/4,5 VR S
- Tamron 18-400 mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD Nikon
bezzrcadlovka Nikon Z50 s teleobjektivem Nikon Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR
Bezzrcadlovky a objektivy Sony vhodné pro focení zvířat na dálku
- Sony 18-200 mm f/3,5-6,3 OSS LE
- Sony 18-200 mm f/3,5-6,3 SEL
- Sony 18-200 mm f/3,5-6,3 PZ OSS SEL
- Tamron AF 18-200 mm f/3,5-6,3 Di-III VC
- Tamron 28-200 mm f/2,8-5,6 Di III RXD pro Sony E
- Sony FE 70-200 mm f/4,0 G OSS
- Sony FE 70-200 mm f/2,8 GM II OSS
- Sony 55-210 mm f/4,5-6,3 SEL
- Sony FE 24-240 mm f/3,5-6,3 OSS
- Tamron 18-300 mm f/3,5-6,3 Di III-A VC VXD
- Sony FE 70-300 mm f/4,5-5,6 G OSS
- Tamron 18-300 mm f/3,5-6,3 Di III-A VC VXD pro Sony E
- Sony E 70-350 mm f/4,5-6,3 G OSS
- Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS Contemporary pro Sony E
- Sony FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS
- Sony FE 400 mm F2.8 GM OSS
- Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS
- Tamron 150-500 mm f/5-6,7 Di III VC VXD pro Sony E
- Sony FE 600 mm F4 GM OSS
foto:David Cienciala
Adaptéry a redukce mezi různými bajonety
Líbí se vám nové možnosti bezzrcadlovek, ale nechcete se vzdát svého staršího oblíbeného objektivu, který jste používali na zrcadlovce? I na to existuje řešení. Většina výrobců myslela na své věrné fanoušky a usnadnila jim přechod ze zrcadlovky na bezzrcadlovku tím, že k většině fotoaparátu existuje adaptér, díky kterému se dá použít DSLR optika na bezzrcátkovém těle. Například redukce z bajonetu Canone EF na Canon RF, nebo z Nikonu F na Nikon Z. Trochu horší je to pokud měníte nejen systém, ale i značku. Přesto existují výrobci třetích stran, kteří nabízí adaptéry z jednoho bajonetu na druhý. V tomto případě se ale musí člověk trochu popídit, nebo se jednoduše zeptat odborníka. V podobných případech můžete využít e-mail naší technické podpory, nebo online chat, který naleznete v levém spodním rohu našeho e-shopu.
Využití adaptéru Nikon FTZ
Výběr objektivu s ohledem na formát snímače
Při výběru objektivu nezapomeňte ještě na dva důležité parametry. Tím prvním je verze objektivu pro konkrétní velikost snímače. Většina značek totiž nabízí dvě řady bezzrcadlovek, které se liší velikostí snímače. Tou první jsou výše zmiňované fotoaparáty formátu M4/3 nebo se snímačem APS-C. Druhou je vyšší třída označována jako full-frame. Tyto fotoaparáty mají senzor přibližně stejně velký jako kinofilmové pole. Vzhledem k tomu, že tyto různě snímače mají také různě velkou úhlopříčku, používají se k nim příslušné objektivy, které se liší vykreslovací plochou, kterou pokrývají.
foto: Ondřej Chvátal
Když bych to měl k něčemu přirovnat, tak je to podobné jako u kuchyňských hrnců. Na velký hrnec potřebujete velkou poklici a na malý stačí menší. Stejně tak i v tomto příměru platí, že větší poklice je také těžší a dražší, tak je tomu i u objektivů. Navíc v obou případech lze použít větší poklici/objektiv na menší hrnec/snímač, ale opačně to bohužel nefunguje. "Menší" objektiv na větší snímač pravděpodobně nasadíte, pokud se bude jednat o stejný bajonet, ale nevykreslí vám celou plochu. A dále to má několik scénářů podle toho o jakou konkrétní značku se jedná. U některých s takovou nekompatibilní sestavou můžete fotit, ale na snímku se objeví černé rohy, což jsou místa, kde není snímač pokryt optickým členem pbjektivu. Tento jev se nazývá vinětace. V dalším případě se může stát, že pořídíte fotografie, ale přístroj výsledný snímek ořízne (cropne) a z každé strany bude kousek chybě, čímž ztratí širší úhel záběru. V některých případech dokonce nejde APS-C objektiv na full-frame tělo nasadit vůbec.
Porovnání zorného pole fotoaparátu full-frame a APS-C
O to větší pozor musíte dávat při výběru objektivu. Na APS-C snímač full-frame objektiv použít můžete a bude fungovat bez problému. Myslete ale na to, že při jeho pořizování zaplatíte víc, než když si koupíte objektiv s naprosto totožnými parametry určený pro menší snímač. Pokud tedy do budoucna nepřemýšlíte nad přechodem na full-frame a nechcete tomu podřídit výběr objektivu. Jinak to jsou v podstatě vyhozené peníze. Kupovat APS-C objektiv na plnoformátový snímač z výše popsaných důvodů proto moc nedoporučuji.
foto: Milan Fiala
Prodloužení ohniska crop faktorem
Velikost snímače má při fotografování zvířat na dálku ještě jeden velký význam. Na jednu stranu má samozřejmě většina full-frame fotoaparátů o něco lepší obrazový výstup, než ty se snímačem APS-C nebo M4/3. Přesto dává mnoho fotografů wildlife přednost právě fotoaparátům s menším senzorem. Kromě zmiňované velikosti a váhy má tento parametr vliv také na prodloužení ohniskové vzdálenosti. Ta se totiž násobí tzv crop-factorem. Jde o to, že když na fotoaparát s full-frame senzorem nasadíte plnoformátový objektiv, pak ohnisko odpovídá tomu co je na něm uvedeno a například perspektiva objektivu 200 mm odpovídá skutečně dvoustovce. U menších snímačů to ale neplatí a ohnisko je nutné přepočítat určitým koeficientem, kterému se říká crop-faktor. Tento údaj vyjadřuje poměr velikosti úhlopříčky ve srovnání s kinofilmem. Neplnoformátové fotoaparáty mají uhlopříčku menší v poměru 1,5×, 1,6×, 2×, 2,7× podle toho o jakou jde značku a konkrétní model. A přesně o tolik se následně prodlužuje ohnisková vzdálenost.
stejné ohnisko objektivu při různém formátu snímače
Crop faktor nemají moc rádi krajináři a milovníci architektury. Těm totiž ubírá nejširší úhlu záběru a například z krásného širokáče s ohniskem 20 mm udělá reportážních 35 mm. Naopak fanoušci wildlife fotografie ale i sportovní reportéři a další, kteří využívají spíše delší ohnisko na crop-faktoru vydělají. Z běžného teleobjektivu 70-300 mm mají totiž rázem super zoom s ohniskem 105-400 mm (crop faktor 1,5×), 112-480 mm (crop faktor 1,5×) nebo dokonce 140-600 mm (crop faktor 1,5×), podle toho na jak velkém snímači objektiv použijí. Jednoduše řečeno, za stejné peníze máte díky crop faktoru podstatně větší přiblížení.
Tento koeficient je navíc potřeba zohlednit při výběru všech objektivů, které chcete používat na jakémkoliv fotoaparátu s menším senzorem. Ač je to ze strany výrobců trochu matoucí, tak se ohnisko přepočítává vždy, a to i když je objektiv určený pouze pro menší formát. Pokud si například koupíte APS-C set fotoaparátu s dvěma objektivy, na kterých jsou uvedeny hodnoty 18-55 mm a 55-250 mm, tak ekvivalentně odpovídají kinofilmovému ohnisku 24-82,5 mm a 82,5-375 mm (crop faktor 1,5×).
foto: Milan Fiala
Crop faktor s ohledem na značku:
- 1,5× / APS-C Sony, Nikon, Fujifilm, Pentax
- 1,6× / APS-C Canon
- 2× / Micro 4/3 Olympus, Panasonic
- 2,7× / Nikon 1
p
orovnání velikosti snímačů s různým crop faktorem
Telekonvertory
Najdou se tací fotografové, kterým je delší ohnisko běžného teleobjektivu málo. Případně ti, jimž stačí objektivy se středním ohniskem a tak se jim moc nechce investovat do teleobjektivu, který využijí párkrát do roka. A přesně pro tento okruh lidí je určený adaptér, který se nazývá extender, neboli telekonvertor. Jde o speciální adaptér, který se instaluje mezi tělo fotoaparátu a objektiv. Ten je vybaven optickým členem násobící standardní ohniskovou vzdálenost objektivu. Většina těchto extenderů se nabízí v násobcích 1,4×, 1,7× nebo 2×. Pokud telekonvertor použijete na objektivu s ohniskem 200 mm, prodloužíte ho na 300 mm, 340 mm nebo 400 mm. Samozřejmě se sčítá i prodloužení corp-faktorem. Takže pak jste na rázem na ohnisku 450 mm, 510 mm nebo 600 mm. A to už je docela zajímavé.
foto: Jiří Večerník
Rozdíl mezi prodloužením ohniska cropem a extenderem je takový, že u crop faktoru jde v podstatě o jakýsi výřez fotografie a tím pádem se nezhoršují optické vlastnosti objektivu a ani se neztrácí obrazová kvalita výsledné fotografie. Při nasazení telekonvertoru se zhoršuje světelnost a tudíž u objektivu se clonou f/2,8 jste rázem na světelnosti f/3,9 (telekonvertor 1,4×), f/4,8 (telekonvertor 1,7×) nebo dokonce f/5,6 (telekonvertor 2×). I to je důvodem, proč se doporučuje kombinovat extendery především s kvalitnějšími objektivy se světelností f/2,8 a lepší. Navíc použití telekonvertoru zhoršuje chod a rychlost systému automatického ostření a některé objektivy proto s extenderem kombinovat nelze vůbec. Proto je vždy dobré zjistit si předem kompatibilitu telekonvertoru k objektivům, se kterými je chcete kombinovat.
teleobjektiv Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1 L IS USM s dvěma extendery
Vyšší třída bezzrcadlovek vhodná (nejen) pro focení zvířat
V případě, že má někdo na fotoaparát trochu vyšší nároky a chce se focení zvěře věnovat vážněji, pak bude patrně pokukovat po vyšší třídě bezzrcátkových fotoaparátů. Ty proti střední třídě nabízí větší snímač, obvykle jsou rychlejší, mají vyšší rozlišení jak pro samotnou fotografii, tak i pro natáčení videa, které má často také vyšší snímkovou frekvenci. Samozřejmě je tu celá řada dalších výhod jako pokročilejší systém ostření, kvalitnější a rychlejší procesory atd. a navíc jsou také utěsněné proti prachu a vlhkosti.V terénu toho tak vydrží mnohem víc a lze s nimi pracovat v mnohem náročnějších podmínkách. To už se ale bavíme o fotoaparátech, které jsou obvykle označovány jako vlajkové lodě dané značky, čemuž odpovídá nejen kvalita, ale také cena přístroje.
foto: Libor Koucký
Profesionální bezzrcadlovky
- Sony Alpha A1
- Sony Alpha A9 II
- Sony Alpha A7S III
- Sony Alpha A7R IV
- Nikon Z9
- Nikon Z7 II
- Nikon Z6 II
- Canon EOS R3
- Canon EOS R5
- Canon EOS R6
- Panasonic Lumix DC-S1R
- Panasonic Lumix DC-S1H
- Panasonic Lumix DC-S1
- Olympus OM-D E-M1X
- OM System OM-1
- Olympus OM-D E-M1 Mark III
- Fujifilm X-T4
Vljaková loď profesionální bezzrcadlovka Nikon Z9
Zrcadlovky a objektivy střední třídy
Ačkoliv sláva DSLR pomalu uhasíná a na trůnu digitální fotografie je po dvaceti letech vystřídaly technologicky modernější bezzrcadlovky, tak je stále poměrně velká skupina fotografů, která se nechce vzdát tradičního konceptu a na digitální zrcadlovky nedá dopustit. Důvody mohou být různé.
Přednosti digitálních zrcadlovek
- Optický hledáček / pohled skrze objektiv
- Velká výdrž baterie
- Velký výběr objektivů včetně výrobců třetích stran
- Příjemná ergonomie
V podstatě je ale jedno zda máte více důvodů pro to fotit na bezzrcadlovku, nebo se vám lépe pracuje se zrcadlovkou. Důležité je, že nikdo nedokáže poznat zda byla fotografie pořízená z toho či onoho systému. Jde tedy částečně také o pocitovou a subjektivní záležitost. Podobně jako u bezzrcadlovek se dají DSLR rozdělit na kategorii hobby a profi a také na ty APS-C a full-frame podle formátu snímače.
foto: Zdeněk Sleha
Střední třída zrcadlovek APS-C vhodných pro focení zvířat
- Canon EOS 90D
- Canon EOS 850D
- Canon EOS 250 D
- Nikon D7500
- Nikon D5600
- Nikon D3500
- Pentax K-3 Mark III
- Pentax K-70
zrcadlovky Pentax K-3 Mark III
Vyšší třída zrcadlovek vhodných pro focení zvířat
Zkušenější a náročnější uživatelé mnohdy volí techniku vyšší třídy. Zrcadlovky této kategorie mají pokročilejší systém měření expozice, rychlejší ostření i sekvenční snímání a jsou i mechanicky odolnější. Je to díky použitým materiálům, kdy výrobci kombinují tvrzený plast a hořčíkové slitiny. Velkou předností je také utěsnění proti prachu a vlhkosti. Díky tomu lze fotografovat i ve velmi náročných podmínkách, což u focení zvířat není nic nepředstavitelného. Odolnější je také mechanické závěrka, která je u této třídy fotoaparátů testována na několik set tisíc cyklů.
bezzrcadlovka Sony Alpha A1 s teleobjektivem
Fotografie, které známe z výstav a časopisů, jako je například National Geographic jsou většinou pořízené technikou právě z této třídy. Prioritou profesionálních fotografů je vysoké rozlišení, které umožňuje dělat detailní výřezy a velkoformátové tisky. Dále vyžadují maximální rychlost ostření a sériového snímání, vysokou citlivost, která jim dává možnost pracovat i v horších světelných podmínkách a zároveň nízkou hladinu šumu, což je jinak v rozporu s vyššími hodnotami ISO.
foto: Robert Adamec
Profi třída full-frame zrcadlovek vhodných pro focení zvířat
Full-frame zrcadlovka Canon EOS 5D Mark IV s teleobjektivem
Objektivy pro zrcadlovky vhodné k focení zvířat na dálku
Pokud se budeme bavit o optice pro focení na dálku, tak základní teleobjektivy pokrývají rozsah ohniska 55-200mm, nebo 70-300mm. Ty se dají pořídit za poměrně přijatelné peníze, ale většinou mají o něco pomalejší ostření a ne zrovna oslnivou světelnost v hodnotách kolem f/4-5,6. Lze je proto použít především pokud jsou přijatelné světelné podmínky, ale za šera, jako třeba v lese je to horší. Z tohoto hlediska jsou o stupeň výš, cenově stále ještě přijatelné, objektivy s konstantní světelností f/4 po celé délce ohniska. Výrobci v této třídě nabízí často dvě verze, standardní nebo s optickým stabilizátorem. To je samozřejmě ta dražší varianta, díky které získáte možnost fotografovat z ruky na delší časy, které se jinak dají udržet jen stěží. Moderní optické stabilizátory mají účinek až 6 expozičních kroků, což dává teleobjektivům zcela jiné možnosti zvláště pak při focení bez stativu.
foto: Marcel Rebro
Další samostatnou kategorií jsou univerzální objektivy s rozsahem od krátkého ohniska až po to dlouhé (např. 18-200 mm). Ty podobně jako kompakty sice pokryjí většinu fotografických žánrů, ale určitou daní za to je horší světelnost, pomalejší ostření a horší vykreslovací schopnost, případně větší míra optických vad jako je aberace, vinětace a zkreslení v rozích.
teleobjektiv Nikon 400 mm f/2,8 E AF-S FL ED VR
Pevné objektivy k zrcadlovkám Nikon
- Nikon 200mm f/2,0 AF-S G ED VR II
- Nikon 300 mm f/4,0 D AF-S IF-ED ČERNÝ s CL-ML
- Nikon 300 mm f/4,0 E AF-S PF ED VR
- Nikon 300 mm f/2,8 AF-S G ED VR II
- Nikon 200 mm f/2,0 AF-S G ED VR II
- Nikon 400mm f/2,8 AF-S FL ED VR
- Nikon 500 mm f/4,0 AF-S E FL ED VR
- Nikon 500 mm f/5,6E PF ED VR
- Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sports
- Nikon 600 mm f/4,0 AF-S E FL ED VR
- Nikon 800mm f/5,6 AF-S FL ED VR
foto: Robert Pecha
Zoomové objektivy k zrcadlovkám Nikon
- Nikon 120-300 mm f/2.8 AF-S E FL ED SR VR
- Sigma 120-300 mm f/2,8 DG OS HSM Sports
- Nikon 80-400 mm f/4,5-5,6 G AF-S ED VR
- Sigma 100-400 mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary
- Nikon 180–400 mm f/4E TC1,4 FL AF-S
- Nikon 200-400 mm f/4,0 AF-S G ED VR II
- Nikon 200-500 mm f/5,6 E ED VR
- Sigma 60-600 mm f/4,5-6,3 DG OS HSM Sports
- Sigma 150-600 mm f/5,0-6,3 DG OS HSM Sports
- Tamron SP 150-600 mm f/5,0-6,3 Di VC USD G2
- Sigma 150-600 mm f/5,0-6,3 DG OS HSM Contemporary pro Nikon
10x zoom - Sigma 60-600 mm f/4,5-6,3 DG OS HSM Sport
Základní a univerzální teleobjektivy Nikon
- Tamron AF 18-200 mm f/3,5-6,3 Di II VC
- Nikon 18-300 mm f/3,5-6,3 AF-S DX G ED VR
- Nikon 18-300 mm f/3,5-6,3 AF-S DX G ED VR
- Tamron AF 18-200 mm f/3,5-6,3 Di II VC
- Nikon 70-200 mm f/2,8 E FL ED VR
- Sigma 70-200 mm f/2,8, DG OS HSM Sports
- Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2
- Tokina AT-X 70-200 mm f/4,0 Pro FX VCM-S
- Tamron 18-400 mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD Nikon
foto: Ivana Conceicao
Pevné objektivy k zrcadlovkám Canon:
- Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2
- Sigma 120-300 mm f/2,8 DG OS HSM Sports
- Canon EF 200-400 mm f/4,0 L IS USM
- Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS II USM
- Sigma 100-400 mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary
- Tamron 100-400 mm f/4.5-6.3 Di VC USD
- Tamron SP 150-600 mm f/5,0-6,3 Di VC USD G2
- Sigma 150-600 mm f/5,0-6,3 DG OS HSM Sports
- Sigma 150-600 mm f/5,0-6,3 DG OS HSM Contemporary
teleobjektiv Tamron 100-400 mm f/4.5-6.3 Di VC USD
Pevné objektivy k zrcadlovkám Canon:
- Canon EF 600mm f/4,0 L IS II USM
- Canon EF 600 mm f/4,0 L IS III USM
- Sigma 500 mm f/4 DG OS HSM Sports
- Canon EF 400mm f/2,8 L IS II USM
- Canon EF 400 mm f/2,8 L IS III USM
foto: Jan Rozehnal
Základní a univerzální objektivy k zrcadlovkám Canon:
- Tamron AF 18-200 mm f/3,5-6,3 Di II VC
- Canon EF 70-200 mm f/4,0 L IS II USM
- Canon EF 70-200 mm f/2,8 L IS III USM
- Sigma 70-200 mm f/2,8, DG OS HSM Sports
- Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2
- Tamron SP 70-210 mm f/4.0 Di VC USD
- Canon EF 70-300 mm f/4,0-5,6 IS II USM
- Canon EF 75-300 mm f/4,0-5,6 DC III
teleobjektiv Canon EF 70-200 mm f/2,8 L IS III USM
Telebjektivy k zrcadlovkám Pentax
- Pentax HD D FA 70-200 mm f/2,8 ED DC AW Silver Edition
- Pentax D FA 70-200 mm f/2,8 ED DC AW
- Pentax HD DFA 70-210 mm f/4 SDM WR
- Pentax DA 18-270 mm f/3,5-6,3 ED SDM
- Pentax DA 200 mm f/2,8 ED SDM
- Pentax DA 300 mm f/4,0 ED [IF] SDM
- Pentax D FA 150-450 mm f/4,5-5,6 ED DC AW
foto: Milan Fiala
Výběr těchto doporučených objektivů je orientovaný spíše pro fotografování na větší vzdálenosti, jinak se zvířata dají samozřejmě fotografovat i na kratší portrétní, nebo reportážní vzdálenost zrovna tak i na krátko širokoúhlým objektivem, nebo dokonce makro objektivem. Vše záleží na tom, jaký máte odstup a jakou perspektivu chcete zvolit.
Zrovna tak mějte na paměti, že pokud se chcete tomuto žánru věnovat trochu víc, tak samotný fotoaparát a objektiv nejsou zdaleka všechno. Fotografové zvířat musí pracovat s dalšími doplňky, jakou jsou například externí blesky, dálkové odpalovače, stativy, filtry, maskování a nebo drny. Dálč využívají další příslušenství jako jsou nejrůznější fotopasti, outdoorové kamery a samozřejmě pozorovací dalekohledy, ale o tom třeba někdy příště v dalším článku.
Komunita fotografů zvířat
titulní foto: Vladimír Čech
Sdílet na
Přečtěte si také
Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 37. díl - režim HDR a expoziční bracketing
MARTIN LUKEŠ • 12. 4. 2024 v 11:28 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Získejte cashback 7 500 Kč při nákupu novinky OM System OM-1 Mark II s objektivem
ŽANETA SIKOROVÁ • 30. 1. 2024 v 15:11 • RUBRIKA: PRODUKTOVÉ AKTUALITY
Ušetřete při nákupu novinky Sony Alpha A9 III společně s vybranými objektivy
ŽANETA SIKOROVÁ • 12. 1. 2024 v 18:13 • RUBRIKA: PRODUKTOVÉ AKTUALITY
Komentáře k článku
1’
LUBOŠ, 25. 1. 2024 |Reagovat