Recenze Fujifilm X-T4 tělo

Ondřej Vachek

Ondřej Vachek • 26. 02. 2021

Celkově se nová “Té čtyřka” opravdu povedla a udělá radost každému, kdo potřebuje fotoaparát schopen pracovat za všech podmínek, kvalitní obrazový výstup, rychlost a příjemné ovládání. Jedná se o kousek perfektní pro svatby, reportáž, sport, zvěř i krajináře. Street fotografové jím také nepohrdnou, stejně tak jako studioví nadšenci. Rozhodně je to pro Fujifilm krok správným směrem a těším se na to, s čím přijdou příště, protože dokonalost se těžko vylepšuje.

90 %

90 z 100

90 z 100

90 z 100

95 z 100

90 z 100

• Stabilizace snímače
  • Zpracování šumu/zrna při vysokém ISO
  • Ovládací prvky
  • Odolnost
  • Zpracování
  • Filmové simulace
  • Hledáček
  • Kvalita a možnosti videa
  • Výborné ostření
  • Průběžné aktualizace firmware
  • Nabíjení přes USB-C
  • Intervalometr, focus stacking a spousta dalších vestavěných funkcí

• Konstrukce displeje (pro selfie a vloggery ale ideální)
  • Telefonní aplikace umí posílat pouze JPEG a ne RAW

Snímky vytvořené s pomocí Fujifilm X-T4 tělo od členů naší Galerie

Zobrazit fotky z Fujifilm X-T4 tělo v Galerii

Snímky vytvořené s pomocí Fujifilm X-T4 tělo

Představení Fujifilm X-T4 tělo

Představení Fujifilm X-T4 tělo

Když Fujifilm vydal novou “Té čtyřku” ani ne dva roky po své moc povedené trojce, byl jsem docela překvapen. Ostatně X-T3 je už sám o sobě vynikající fotoaparát. Čím déle jsem však X-T4 používal, tím více jsem si uvědomoval, že to opravdu dává smysl. Po předchozí generaci zdědila spoustu skvělého. Například mechanické, či analogové ovládací prvky, dnes u Fujifilm fotoaparátů samozřejmostí, jsou zde stále přítomné. Například parádní voliče ISO a rychlosti závěrky, které jsou uzamykatelné v jakékoliv poloze, jak už bylo zvykem od povedené X-T2. Programovatelná funkční tlačítka, která Vám umožní si fotoaparát upravit přesně podle svých představ a potřeb. Díky jen této vymoženosti už prakticky nikdy nemusím složitě lézt do menu a hledat, co zrovna potřebuju nastavit, když se musím soustředit na situaci před objektivem.
Utěsnění proti nepříznivému počasí také zůstalo stejné, takže se není třeba strachovat při focení v dešti, prachu, či sněhu. To je jedna z věcí, u které vím, že Fujifilmu můžu bezmezně věřit. Mé fotoaparáty byly nejednou týrány v bouřích, ať už dešťových, či sněhových a nikdy nezklamaly. Fotky vždy vyšly krásně a foťáky ani neškytly. Oba sloty na karty jsou stále SDXC UHS-II kompatibilní, takže není třeba kupovat drahých XQD, či CF Express karet, jako u jiných fotoaparátů této třídy. Oba sloty lze samozřejmě využít v režimech RAW + Jpeg, záloha, nebo sekvence. Nabíjení je stále přes USB-C ale zde se dostáváme k prvnímu rozdílu oproti svému staršímu bratříčkovi a sice baterie. I když ti zkušenější zvládli z původní NP-W126S baterie vytáhnout kolem tisícovky fotek před potřebou nabití, ne každý byl s původní kapacitou 1211 mAh spokojen. A tak Fujifilm uvedl na trh novou baterii NP-W235, která má kapacitu 2200 mAh. Což je skoro dvojnásobek a to by mělo snad stačit i těm náročnějším.

Hledáček také zůstal stejný a proč by taky ne? Rozlišení má parádní, obnovovací frekvenci také a fotit přes něj je radost. Není nad to vidět svou fotografii, ještě než stisknete spoušť. Těžko se k zrcadlovce vrací ten, kdo si zvykl na elektronický hledáček. 26.1 megapixelový X-Trans IV BSI CMOS snímač se dvěma miliony ostřícími pixely je zpět a stále je poháněn procesorem X-Processor 4, který fotoaparátu umožňuje vynikající ostření, sledování obličejů, či očí subjektů i při zhoršených světelných podmínkách, ale něco tu přeci jen nového je. První je nový algoritmus ostření, který je cca třikrát rychlejší než u “Té trojky”, ale hlavní změna není softwarová, nýbrž fyzická. Vestavěná stabilizace obrazu na snímači. Jedná se o vylepšený mechanismus, než měla dnes již starší X-H1. Namísto pružin snímačem pohybuje série magnetů, což ještě lépe zabraňuje otřesům. Ve spolupráci s novým gyroskopem je tak stabilizace schopná prodloužit Vaši expozici o pět až šest clonových čísel v závislosti na použitém objektivu. Jak Fujifilm slibuje, tak i plní. Opravdu se mi podařilo vyfotit i vteřinovou závěrku bez použití stativu a obraz byl stále ostrý.
    Díky tomuto novému mechanismu musela být přestavěna i samotná závěrka, což je jedině plus, protože je díky tomu mnohem tišší a jemnější. V plném rozlišení zvládá až 15 snímků za vteřinu bez přerušení ostření a bez zhasínání hledáčku. V režimu elektronické závěrky pak fotoaparát zvládne 20 snímků za vteřinu (30 při 1,25x ořezu). Celé tělo X-T4 je kvůli těmto změnám o trochu větší, mohutnější, ale až tak výrazná změna to není. V ruce se drží parádně a ovládá se stejně skvěle, jako jeho předchůdce.
    Na scénu se znovu vracení absolutně vynikající jpegy a s nimi dnes již dobře známé simulace analogových filmů. Od starých známých jako jsou Provia, Velvia, Astia, Classic Chrome, či Acros, po novější Eternu, či krásný Classic Negative. Dále se také jednotlivé filmové simulace dají individuálně upravovat a můžeme si tak vytvářet vlastní simulace filmů, které Fujifilm do nabídky nezahrnul. Moc hezky se mi třeba povedlo vytvořit například slavný Kodachrome, Portra 400, či Tri-X.

Čtvrtá generace snímače X-Trans, který Fujifilm používá už od dob X-T3 a X-Pro3 je zpět a s ní i jejich vynikající obrazový výstup. Hodnoty ISO jsou nativně mezi 160 až 12800 s tím, že jsou mezi snímačem a procesorem dva individuální zesilovače signálu. Jeden nativně na ISO 160 a druhý až na ISO 640. To znamená, že můžete očekávat nižší šum při fotografování na ISO 800 než na ISO 500 díky tomu, že není signál třeba tolik zesilovat. Zároveň tak fotoaparát dosáhne lepšího dynamického rozsahu. Díky tomu, že se jedná o snímač s neměnným ISO zároveň můžete bez problémů fotografovat na nízké hodnoty a poté pouze expozici vytáhnout v počítači například v Lightroomu. Šum zůstává prakticky stejný, ale nepřicházíte o detaily ve světlých částech fotografie. Perfektní pro vysoce kontrastní scény.

Silně podexponovaná fotografie kvůli zachování detailů ve světlech vytažená o 4-5 clonových čísel ve stínech

Šumem bych ale tyto artefakty moc nenazýval. Díky stavbě snímače a procesoru, který s ním pracuje totiž vysoké ISO vypadá spíše zrnitě a analogově, než zašuměně. Skoro jako by byly fotografie exponované na tradiční film. Navíc jsou jednotlivá zrna spíše světelného, než barevného charakteru, takže nedochází k náhodným barevným blokům a tečkám tam, kde nemají být. Vypadá to naprosto parádně v černobílé a ještě lépe vytištěné na papíře.
    Novinka pro Fujifilm je plně otočný displej, který lze díky tomu otočit dopředu, či úplně schovat pro jeho ochranu. Pro člověka s větší rukou však může být trošku problém jej uchopit, protože otvor pro otevření je poněkud malý. Osobně preferuji systém displeje, který byl u předchozí generace, ale chápu, že pro filmaře se může jednat o dlouho žádaný upgrade.
    Video bylo obecně trochu v popředí při navrhování tohoto modelu. Dedikovaný volič módů Foto, nebo Video, který také kompletně změní nastavení celého fotoaparátu je toho příkladem. Už není třeba měnit nastavení barev, ostření a všeho ostatního pokaždé, když potřebujete filmovat. Všechna nastavení se Vám individuálně uloží pro fotografie i pro video. Foťák zvládne nahrávat DCI 4K 10bit 4:2:0 video All-Intra při až 400mbps nebo 60fps. Dále už umí FullHD 1080p při až 240fps, což umožní až desetinásobné zpomalení. Ostření na obličej, oči, či sledování objektu je stále dostupné stejně jako možnost využití krásných filmových simulací. Dále můžete nahrávat na F-Log profil přímo na kartu, pokud potřebujete extra dynamický rozsah, nebo aplikovat nějaký LUT v počítači. Přes HDMI také fotoaparát umí posílat 10 bit 4:2:2 pro externí rekordéry pro ještě větší možnosti postprocesu.

Megapixel videorecenze Fujifilm X-T4 tělo

Hodnocení zákazníků (4)

Hodnocení zákazníků (4)

5

Aneta, Olomouc, 18.10.2022

5

Jakub, Olomouc, 01.01.2022

5

Zdeněk, Ostrava-Muglinov, 02.09.2021

5

Fabien, Brno, 04.01.2021

5

Porovnání obrazové kvality

Porovnání obrazové kvality

Novinkou společnosti Fujifilm je CSC fotoaparát X-T4, který disponuje APS-C back-illuminated X-Trans CMOS 4 senzorem s rozlišením 26,1 Mpx a vysokorychlostním procesorem pro X-Processor 4. Je vybaven IBIS 5-osou stabilizací obrazu (účinnost 6,5 EV). Dále se může pochlubit ultrarychlou závěrkou se snímáním až 15 sn./s. se zpožděním jen 0,0035 sec (a 8 sn./s. při živém náhledu)! Závěrka vydrží až 300 000 cyklů a je o cca 30% tišší než u X-T3. Výklopný dotykový displej s rozlišením 1,62 mil pixelů, který nabízí tři režimy nastavení. Nově vybaven "ETERNA Bleach Bypass“ - režim "Film Simulation", který využívá jedinečnou technologii k zajištění všestranných barevných tónů. Vylepšený algoritmus pro AF a algoritmus fázové detekce dokáže zaostřit za pouhé 0,02 sec.! Video v HD rozlišení při 240p, čímž se dosahuje až 10x slow-motion efektu. IS (Image Stabilization) Boost zmírňuje jemné chvění a umožňuje natáčení z ruky.

Fujifilm X-T4

Je novinkou společnosti Fujifilm, která je nástupcem předchozího modelu X-T3. CSC fotoaparát, který disponuje APS-C back-illuminated X-Trans CMOS 4 senzorem s rozlišením 26,1 Mpx a vysokorychlostním "X-Processor 4" procesorem pro zpracování obrazu. Mimo jiné se také může pochlubit ultrarychlou závěrkou se snímáním až 15 sn./s. v sekvenci, se zpožděním jen 0,035 sec (a 8 sn./s. při živém náhledu)! Nový algoritmus pro AF a algoritmus fázové detekce dokáže zaostřit za pouhé 0,02 sekundy! Očnice je nyní vybavena zamykacím mechanismem, který brání jejímu vytrhnutí nebo uvolnění. X-T4 je zkrátka výjimečný fotoaparát kompaktních rozměrů o nízké váze, což vystihuje původní filozofii celé X-Series řady.

Nevídaná rychlost závěrky

X-T4 je osazena ultrarychlou štěrbinovou závěrkou. S novým bezjádrovým motorem s vysokým točivým momentem může závěrka v sekvenci snímat rychlostí až 15 sn./s. (a 8 sn./s. při živém náhledu), což je aktuálně nejrychleji na světě! Elektronická závěrka nabídzí sekvenci až 30 sn./s. bez blackoutu. Prodleva reakce závěrky je snížená na 0,0035 sekundy. Závěrka vydrží až 300 000 cyklů a je o cca 30% tišší než u X-T3.

IBIS

X-T4 je historicky první model z řady X-T, vybavený vestavěnou stabilizací obrazu (IBIS). Což je 5-osá stabilizace s účinností až 6,5 EV, kterou lze využít s 18 z 29 XF/XC objektivů. Nové materiály, zdokonalená struktura závěrky, která účinně pohlcuje otřesy a nově navržené gyroskopické snímače, které zvyšují cca 8x přesnost detekce jednotky IBIS oproti modelu X-H1. Stabilizace obrazu pomůže uživateli při nočním focení nebo při dynamickém focení (např. sportovní fotografii) a také usnadňuje fotografování / natáčení při větším riziku vzniku otřesů. IBIS jednotka využvá magnetické uchycení místo uchycení pomocí pružin, což zvyšuje její funkčnost a současně je jednotka zhruba o 30 % menší a o 20 % lehčí než u modelu X-H1.

LCD / EVF se třemi různými způsoby nastavení

Disponuje výklopným dotykovým displejem s rozlišením 1,62 mil pixelů, který nabízí Boost mode se třemi režimy nastavení. Nízká priorita osvětlení (Low Light Priority) - umožňuje uživatelům jasně vidět objekt při nízkém osvětlení, Priorita rozlišení (Resolution Priority) - zobrazení i jemných detailů objektu a Priorita snímkové frekvence (Frame Rate Priority (pouze s EVF)) - ta minimalizuje rozostření ve hledáčku při focení pohybujících se předmětů. Režimy Boost / Normal jsou nyní spojeny úsporným režimem, který šetří energii a prodlužuje výdrž baterie.

ETERNA Bleach Bypass

Nově vybaven "ETERNA Bleach Bypass“ což je režim "Film Simulation", který využívá jedinečnou technologii, která simuluje tradiční techniky zpracování stříbrných halogenidových filmů a vytváří tak jedinečný vzhled s nízkou saturací o vysokém kontrastu. Stíny a světla mohou být v rozmezí od -2 do +4 EV upraveny o ½ stupně namísto 1 stupně, což umožňuje vytvořit jemnější rozlišení tónů. Automatické vyvážení bílé (AWB) je nyní rozšířené o možnosti „White Priority“ a „Ambience Priority“ (navíc k možnosti „AUTO“). Režim „White Priority“ lépe reprodukuje bílou a režim „Ambience Priority“ produkuje teplejší tóny. Pokud si zvolíte RAW formát, můžete si navíc k nekomprimované „Lossless Compressed“ verzi, zvolit i komprimovanou „Compressed“.

Video

X-T4 nabízí vysokorychlostní video v HD rozlišení při 240p, čímž lze dosáhnout až 10x slow-motion efektu. IS (Image Stabilization) Boost zmírňuje jemné chvění a umožňuje natáčení z ruky. IBIS je účinný v kombinaci s funkcí elektronické stabilizace obrazu (DIS) pro použití ve video režimu a přináší ještě větší stabilizaci obrazu, což je důležité  pro natáčení při chůzi. Režim „IS (Image Stabilization) Boost“ zmírňuje jemné chvění fotoaparátu a umožňuje stabilizované nahrávání videa s pevným bodem bez stativu.

Profesionální video funkce

• X-T4 je schopný zaznamenávat video ve Full HD kvalitě při rychlosti 240P, a vytvářet zpomalení (slow-motion) až 10x.
  • Je-li IBIS ve video režimu kombinován s funkcí digitální stabilizace (DIS), dochází k ještě větší stabilizaci, což je zásadní pro záznam videa při chůzi.
  • Režim „IS Boost“ (posílená stabilizace obrazu) zmírňuje lehké otřesy kamery a umožňuje stabilizované natáčení pevného bodu i bez stativu.
  • Režim stálého snímání a záznam videa mají oddělené nabídky (menu) a záznam videa je díky rychlé nabídce (Quick Menu) zjednodušený.
  • Přibyla funkce „Movie optimized control“ (Optimalizované ovládání videa). Uživatelé mohou nastavit expozici pomocí ovládacích prvků nebo z dotykového panelu. S touto funkcí můžete přepínat mezi režimy STILL/MOVIE (SNÍMKY/VIDEO) na horním panelu, abyste pohotově přepnuli na záznam videa s uloženým nastavením videa.
  • Video může být ve stejném formátu zaznamenáno na dvě SD karty současně, čímž vznikne záloha.
  • Byla přidána funkce F-Log View Assist pro opravu nízké saturace/nízkého kontrastu videa při natáčení v režimu F-Log. Video je konvertováno do formátu BT.709 pro displej, aby se při záznamu videa snáze dosáhlo správné expozice.
  • Funkce „Fix movie crop magnification“ fixuje ořez videa, aby nedocházelo ke změnám v úhlu pohledu, když se přepíná mezi různými video režimy.
  • Na fotoaparátu lze u „MIC jack setting“ přepínat vstupní úroveň mezi MIC a LINE. Fotoaparát podporuje externí mikrofony stejně jako LINE vstupy z externích audio zařízení.

NP-W235

Baterie NP-W235 má kapacitu zhruba 1,5x větší než u NP-W126S. Na jedno nabití zvládne až 500 snímků při normálním režimu a zhruba 600 snímků na nabití při economy režimu. S battery gripem „VG-XT4“ (včetně dvou dalších baterií) až 1700 snímků.

Shrnutí vylepšení oproti předchozí X-T3

• O 30% tichší závěrka než modelu X-T3
  • obrovské zlepšení AF
  • dvojnásobná zlepšení sledování ve srovnání s X-T3
  • výrazné zlepšení detekce obličeje / očí
  • 6,5 zastavení IBIS s 18 x montážními čočkami z 29
  • IBIS má spíše magnetickou sílu než pružiny
  • X-T4 IBIS je o 30% menší a 20% lehčí než IBIS X-H1
  • životnost závěrky s 300 000 cyklů (dvojnásobek X-T3)
  • 240 fps při Full HD
  • Video - ve stejném formátu lze nahrávat na dvě SD karty současně se zálohou
  • nová baterie s 500 cykly v normálním režimu a 600 v úsporném režimu (X-T3 má 390 v normálním režimu)
  • Funkce „Oprava zvětšení oříznutí filmu“ stanoví rychlost oříznutí videa, aby se zabránilo změně úhlu pohledu při přepnutí do jiného režimu videa.
  • „Nastavení konektoru MIC“ na kameře lze přepínat vstupní úroveň mezi úrovní MIC a LINE. Kamera podporuje externí mikrofony a také LINE vstup z externího zvukového zařízení.

Formát snímače APS-C
Rozlišení snímače 26,1 Mpx
Rozlišení fotografií 6240x4160
Technologie snímače X-Trans BSI CMOS 4
Velikost snímače (mm) 23,5 × 15,6
Crop faktor 1,5 x

Typ obrazového procesoru X-Processor 4

Typ bajonetu Fujifilm X

Počet AF bodů 425

Poměr stran snímku 16:9, 1:1, 3:2
Způsob měření expozice Zónové, Středové, Bodové, Matrix
ISO - minimální citlivost 160
ISO - maximální citlivost 12800
Rychlost sériového snímání 20 sn./s
Panorama Ano
Datové razítko Ne
Vyvážení bílé barvy Automatické / přednastavené hodnoty / ruční kalibrace / v Kelvinech

Typ závěrky Mechanická závěrka / elektronická závěrka
Nejdelší expoziční čas 30
Nejkratší expoziční čas 1/32000

Rozlišení hledáčku v bodech 3690000
Dioptrická korekce -4 až +2
Zvětšení hledáčku 0,75 x

Rozlišení displeje v bodech 1620000

Vestavěný blesk Ne
Korekce expozice blesku ± 3 EV po 1/3 EV
Výstup na studiový blesk (x kontakt) Ne

Formáty souborů JPEG, RAW, TIFF
Maximální rozlišení videa DCI-4K (4096 x 2160)
Video formát H.264, H.265
Snímková frekvence u videa 60 sn./s

Podle použití Výkonný, Pokročilý, Poloprofesionální

Výdrž baterie ve snímcích 600 snímků
Rozhraní USB-C, micro HDMI, Jack 3,5 mm

Rozměry v mm 134,6 × 92,8 × 63,8
Hmotnost 526 g

Číslo produktu 16650467
Příslušenství v balení Li-ion battery NP-W235 AC power adapter Plug adapter USB cable Headphone adapter Shoulder strap Body cap Hot shoe cover Vertical Grip connector cover Memory card slot cover Sync terminal cover Owner's manual
Značka Fujifilm

Celkové hodnocení 90 %
Obrazová kvalita 90 %