Full frame versus APS-C aneb Na velikosti záleží Fotoporadna

Full frame versus APS-C aneb Na velikosti záleží

Martin LukešAktualizováno: 21. 11. 2019 v 11:43 • Rubrika: Fotoporadna

Losna, nebo Mažňák? Sparta, nebo Slavie? Canon, nebo Nikon? Full frame, nebo APS-C? Tyto otázky trápí lidstvo od nepaměti. Je zřejmé, že každá strana má dvě mince a nesmiřitelní rivalové obou táborů výše jmenovaných sporů někdy postrádají soudnost. V následujícím článku se pokusíme velmi nestranně a objektivně rozebrat problematiku rozdílů mezi plnoformátovými snímači full frame a senzory s poloviční velikostí označovaných jako APS-C. Tyto řádky tedy mohou sloužit jako vodítko těm, kteří stojí před rozhodnutím, který fotoaparát koupit, nebo fotografům, kteří chtějí přejít z menšího snímače na větší.

Malé ohlédnutí do historie

 

Abychom pochopili kontext problematiky velikosti snímačů digitálních fotoaparátů, není špatné ohlednout se do dob, kdy byla digitální fotografie v plenkách.  Základní kámen digitální revoluce, položila společnost Kodak v roce 1975. Tehdy byl vyroben prototyp prvního digitálního fotoaparátu na světě. Celý nápad byl ale brán spíše jako kuriozita a brzy upadl v zapomnění. Kromě toho že přístroj připomínal spíše promítačku, kříženou s faxem, tak lidstvo na digitální fotografii ještě nebylo připraveno.

Konec druhého tisíciletí se stal érou kybernetiky. A byli to opět inženýři Kodaku, kteří se na přelomu 80´ a 90´ let staly pionýry skutečného nástupu digitální fotografie. Navázali na deset let starou myšlenku zaznamenat fotografii pomocí digitálního senzoru. K tomu využili klasickou kinofilmovou zrcadlovku Nikon a osadili jí elektronickou jednotkou. Ta zaznamenávala obraz na místo kinofilmu. V podstatě se jednalo o první digitální stěnu, které se v sofistikovanější podobě používají dodnes u středoformátových fotoaparátů.


Kodak DCS100 z roku 1990 / rozlišení 1,3 Mpx / velikost snímač 1″ (14 x 9.3 mm) / cena 20 000 - 25 000$

Hybridní zrcadlovky ale stále nebyly to, co by oslovilo širší veřejnost. Důvody byly zřejmé. Složitost celého systému, váha, rozměry a vysoká cena.

Začátkem 90´let se na trhu začaly objevovat první cenově dostupné digitální fotoaparáty se senzorem o velikosti 1/3" (4.8 x 3.6 mm), tehdy ještě primitivním rozlišením cca 1 Mpx. Od nich zbýval už jen krůček k APS-C fotoaparátům a o něco později také k plnoformátovým zrcadlovkám Full Frame.


Kodak DCS420 z roku 1995 / rozlišení 2 Mpx / velikost snímač 1″ (13.8 x 9.2 mm) / cena 20 000$

 

Na jaké žánry je lepší Full Frame a na co APS-C

 

Menší snímač využijí všichni, kteří mají zálibu ve focení na větší vzdálenost. Typickými zástupci takových žánru jsou reportéři, street fotografové, milovníci wild-life, fotografové sportovních a kulturních akcí, fanoušci fotografování letadel atd. Malý snímač prodlužuje ohnisko a díky tomu se z běžného teleobjektivu 70-300mm, který se dá pořídit za pár korun, stává super zoom s ohniskem 105 - 450mm. Objektivy s podobným ohniskem pro full frame se pohybují v řádech desítek tisíc korun.

Bezzrcadlovky Olympus a Panasonic jsou na tom v tomto směru ještě o něco lépe. Díky crop faktoru 2x se objektiv 75-300mm mění na mega zoom 150 - 600mm. Podobné přiblížení je fascinující, s přihlédnutí k rozměrům (117mm) a váze objektivu (423g). Optika stejné třídy pro fotoaparáty full frame začíná někde na 25cm a váze 2kg. A to nemluvě o minimálně dvojnásobné ceně.


DSLR APS-C Nikon D500 tělo, ohnisko 300mm (eqv. 450mm), autor: Milan Fiala

Oproti tomu stojí nejvyšší třída digitálních zrcadlovek a bezzrcadlovek, fotoaparáty se snímačem Full Frame. Tato kategorie dávno není výsadou profesionálních a komerčních fotografů. Každý výrobce myslí i na pokročilé hobby fotografy a nabízí proto střední třídu těchto fotoaparátů. Ta je cenově dostupnější. Výhody velkého snímače ocení každý kdo má rád pod kontrolou hloubku ostrosti a kdo chce získat obrazový výstup v maximální možné kvalitě. Dále to mohou být fotografové, kteří pracují v náročnějších světelných podmínkách a potřebují docílit minimální hladiny šumu i při vyšších citlivostech.


DSLR APS-C Canon EOS 7D Mark II, ohnisko 300mm (eqv. 450mm), autor: Jan Homolka

Typickým příkladem jsou svatební fotografové. Ti ocení jak malou hloubku ostrosti, tak velmi dobrý odstup od šumu. Dále to jsou všichni, kteří chtějí zachytit věrné barvy a maximální množství jemných detailů. Do této kategorie patří portrétní fotografové, krajináři, Ti kteří se zabývají reklamní a produktovou fotografií, ale i fotografové architektury a interiérů. Z výše uvedených důvodu proto s Full Frame fotoaparáty pracuje většina těch, kteří své fotografie tisknou na větší formáty.


DSLR Full Frame Canon EOS 5DS R tělo autor: Robert Jahn

Poslední velkou skupinou která si oblíbila přístroje s velkým snímačem jsou filmaři. Digitální zrcadlovky a bezzrcadlovky dnes nabízejí záznam s vysokým rozlišením ve špičkové kvalitě a přitom se dají koupit za zlomek ceny profesionálních kamer. Při natáčení videa zrcadlovkou se dá navíc využít nepřeberná škála objektivů od ultraširokých, přes teleobjektivy až po ty s extrémně dobrou světelností.

Ve všech případech by na objektivech visela cenovka s astronomickou částkou, pokud by se jednalo o optiku určenou k profesionální kameře. Filmaři navíc, stejně jako fotografové, ocení možnost pracovat s velmi malou hloubkou ostrosti, minimální hladinou šumu a velkým dynamickým rozsahem.


DSLR Full Frame Canon EOS 5D Mark IV, autor: Jan Zavadil

Často jsou slyšet názory, že špičkový fotoaparát z nikoho dobrého fotografa nedělá. To je samozřejmě svatá pravda. Na druhou stranu nelze odsuzovat někoho za to, že si pořídí kvalitní techniku, na kterou se může spolehnout a to bez ohledu na to jak dobrý je fotograf. Dá se to velmi dobře přirovnat k automobilovému průmyslu. Drahé auto také z nikoho dobrého řidiče nedělá a mnozí řidiči zdaleka nevyužijí potenciál svého čtyřkolého miláčka. Na druhou stranu komfort, který nabízí automobil vyšší třídy ocení i sváteční řidič a to stejné platí i u fotoaparátů. Ostatně podobné je to u všech dalších koníčků a zálib. Pokud hraju tenis a koupím si stejnou raketu, kterou hrají profesionální tenisté na špičce žebříčku ATP, neříkám tím světu, že hraju stejně dobře jako oni. Jednoduše není občas nad to, udělat si radost něčím co nás baví ;)

 

Porovnání velikostí snímačů: kinofilm - DSLR Full Frame - DSLR APS-C - kompakt 1/2,3" - mobil 1/3,2"

Technické rozdíly mezi snímači Full Frame a APS-C

 

Jak již bylo jednou řečeno měřítkem pro velikost digitálních senzorů je kinofilmové pole o rozměrech 36 x 24 mm. Obrazové snímače třídy Full Frame mají přibližně stejnou velikost. Nikon označuje fotoaparáty s takovým senzorem zkratkou FX. Snímače APS-C jsou o polovičku menší a jejich rozměry jsou přibližně 24 x 16 mm. Nikon značí fotoaparáty s tímto formátem snímače jako DX.

S velikostí snímače úzce souvisí velikost jednoho pixelu, tedy samostatné světlocitlivé buňky, ze kterých se senzor skládá. Počet buněk na snímači udává rozlišení snímače. Fotoaparát který má rozlišení 24 Megapixelů, má snímač složený z 24 000 000 buňek, (pixelů). Je tedy zřejmě, že i když bude mít snímač APS-C stejné rozlišení jako Full Frame, jednotlivé buňky musí být menší. Velikost buňky v základních technických parametrech fotoaparátů nenajdete, ale dá se dohledat v podrobnější specifikaci. Uvádí ve čtverečních mikronech.


Digitální zrcadlovka Full Frame / Nikon D850

Pro příklad můžeme porovnat dvě současné zrcadlovky Nikon. Obě mají rozlišení cca 24 Mpx, ale každá má jinak velký snímač. Nikon D750 je zrcadlovka kategorie Full frame s velikostí jednoho pixelu 35.4 µm². Proti tomu Nikon D7200 má snímač APS-C s velikostí jedné buňky 15.13 µm². To je dost podstatný rozdíl. Větší plocha pixelu znamená lepší sběr světla, lepší odstup od šumu při vyšších citlivostech, věrnější zachycení jemných detailů a barev a větší dynamický rozsah.

V tomto místě bych ale rád upozornil, že problematika je mnohem složitější a kvalitu snímače v žádném případě nelze hodnotit pouze podle velikosti pixelu. Velkou roli hraje technologie kterou je senzor vyroben, procesor, který následně zpracovává záznam a samozřejmě také kdy byl snímač vyvinut. S každou novou generací používají výrobci pokročilejší technologie a kvalitnější procesory, takže rozhodně nelze vybírat fotoaparát jen podle velikosti jeho buňky.


Digitální bezzrcadlovka Full Frame / Sony Alpha A7III

Velikost pixelu nejvýkonnější zrcadlovky současnosti (Nikon D850) je 18.84 µm². Paradoxně nejstarší digitální amatérská zrcadlovka od stejné značky (Nikon D70) měla pixely o velikosti 60.53 µm². Ta přesto zdaleka nedosahovala takový kvalit jako současné fotoaparáty. Jak je to možné? Vysvětlení je prosté. Přesto, že starý model měl snímač typu APS-C, jeho rozlišení bylo pouhých 6 Megapixelu. Nová zrcadlovka má sice velký FX snímač, ale rozlišení jeho rozlišení je 45 Megapixelu. Buňky tedy mají sice k dispozici 2x větší snímač, ale je jich více než 7x tolik, takže se ve výsledku dělí o mnohem menší plochu.

To ale v tomto případě ničemu nevadí protože technologie dnešních fotoaparátu a současné procesory mají takový výkon, že si poradí jak se šumem při extrémně vysokých citlivostech, tak s dynamickým rozsahem i s věrným podáním barev.


Digitální zrcadlovka Full Frame / Canon EOS 5D Mark IV

Před několika lety došli dokonce výrobci k určitému bodu zlomu. Při honbě za čísly, které na krabici dobře vypadají se jednotlivé značky trumfovali, která bude mít fotoaparát s vyšším rozlišením. Velikost snímače ale zůstávala stejná. Výsledkem byli miniaturní pixely nahuštěné na snímači s vysokým rozlišením. Tím pádem se zhoršovala obrazová kvalita a rostl šum při vyšších citlivostech. Odborná veřejnost se bouřila a honba za vysokým rozlišením se trochu utlumila. Serióznější výrobci od tohoto marketingového trendu ustoupili a výsledkem jsou fotoaparáty, které mají optimální rozlišení, ale zároveň kvalitní výstup.

Velikost plochy pixelu ale není jediný rozdíl mezi malým a velkým snímačem. Větší záznamová plocha vykazuje při použití objektivu se stejnou ohniskovou vzdáleností a při nastavení stejného clonového čísla menší hloubku ostrosti. Jednoduše řečeno, když bych fotil portrét s objektivem 85mm na clonu f/2,2 tak fotografie s Full Frame fotoaparátu bude mít víc rozostřené pozadí, než ta která je pořínea přístrojem typu APS-C.

Větší snímač tedy ocení každý kdo chce mít maximální kontrolu nad hloubkou ostrosti.


Digitální zrcadlovka APS-C / Pentax K70

Crop faktor a ohnisková vzdálenost

 

S nástupem APS-C fotoaparátů nastal další poměrně zásadní problém a to s ohniskovou vzdáleností objektivů. Ohnisko objektivu při použití na kinofilmové přístroji definuje určitý úhel záběru. Když například vezmeme ohnisko 24 mm získáme na kinofilmovém, nebo Full frame fotoaparátu, úhel záběru 84° 4'. Se stejným objektivem se na menším snímači zmenší úhel záběru na 58° 48'. Objektivy z kinofilmových fotoaparátů tedy na APS-C snímač použít lze, ale mění se úhel záběru a ohniskovou vzdálenost je nutné přepočítávat.

Pro přepočet se používá tzv. crop faktor, což je konstantní číslo které definuje poměr zmenšení snímače vůči kinofilmu. U zrcadlovek Canon je to hodnota 1.6x, Nikon, Sony a Pentax mají crop faktor 1.5x a bezzrcadlovky Olympus a Panasonic 2x.



Co to znamená v reálu? Když někdo přecházel z kinofilmové zrcadlovky na tu digitální se snímačem APS-C, mohl sice použít své objektivy, ale u všech přišel o kratší ohnisko. Naopak se mu prodloužilo to delší. Základní Full frame objektiv 24-70mm se na APS-C přístroji chová jako cca 36 - 105mm. Mít o něco delší ohnisko je sice příjemné, ale absence širokého úhlu záběru může být problém. Přeci jenom fotit krajinu, architekturu a interiér na objektiv 24mm, nebo na 36 mm je ohromný rozdíl.

A tak se zrodila nová generace objektivů určených pro menší snímač. Nikon je značí zkratkou zkratkou DX a Canon je označuje jako EF-S. Ty objektivy vykreslují menší plochu snímače, než byl kinofilm a proto jsou o něco menší a lehčí. Standardně se v popisu udává jejich skutečná ohnisková vzdálenost, ale ta se vždy přepočítává crop-faktorem. Základní objektiv 18-55mm na APS-C, se proto chová  stejně jako 28-83mm na kinofilmu. APS-C objektivy ale nelze plnohodnotně použít na kinofilmové fotoaparáty, ani na Full frame zrcadlovky. U Canonu je nelze nasadit vůbec. U Nikonu sice ano, ale část obrazu se ořízne. Tím že tyto objektivy vykreslují menší plochu snímače, tak mají fotografie pořízené velkým snímačem černé rohy. Tento jev se nazývá vinětace.

Všechny kinofilmové a digitální objektivy lze použít jak na velký tak na malý snímač. Je ale nutné přepočítat ohnisko a mění se úhel záběru.



Před nějakou dobou vstoupily velké snímače i do sféry tzv. bezzrcadlovek. Pro ty platí v podstatě vše co bylo dosud řečeno. Podle současného trendu mají bezzrcadlovky poměrně velký potenciál. Jsou menší, lehčí a umí v podstatě to stejné jako zrcadlovky. V některých ohledech jsou do konce o něco lepší, například co se týče nahrávání videa, rychlosti elektronické závěrky, nebo počtu ostřících bodů. Zdárným příkladem je Full Frame bezzrcadlovka Sony Alpha A7R III, která jako první získala podle prestižního webu DXO Mark skóre 100, což je stejně jako má nejvýkonnější zrcadlovka současnosti Nikon D850.

Buďte v obraze!

a my vás budeme informovat o fotografických novinkách a výhodných akcích.

Váš e-mail nezneužijeme.



Zobrazeny komentáře (29 - 1)

  • 29

    Lukeš

    Reaguje na (28) | Dobrý den, ano to je pravda. Vyšší rozlišení fotoaparátu potřebuje objektivy s vyšší vykreslovací schopnosti objektivu. To je důvod proč výrobci vyvýjí nové generace některých typů profesionálních objektivů. Jinak k dotazu, osobně bych dal přednost dvěma objektivům než jednomu univerzálnímu. Jednak na tom budou lépe opticky a i ohnisko 24mm je proti 28mm při cestování docela znát.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 27.05.2020 | Reagovat

  • 28

    Avatar

    Reaguje na (27) | Děkuji :-) Někde při rozhovoru i se zástupcem Nikonu padl názor že i na využití zrcadlovky s 45 MPx je také nutnější kvalitnější objektiv než pro 24 MPx, to v kontextu zavedení D780. Asi otázka jak využijí jako neprofesionál 45 MPx. To bude můj boj :-) Ještě otázka objektivu. Spíš jsem turistický fotograf a tak spíš potřebuji i širší rozsah. V setu je objektiv 24-120 f/4 (používal jsem dosud 18-140 na DX). Pokud bych chtěl něco s delším ohniskem, jak to vychází s tím, že si buď dokoupit 70-300mm f/4.5-5.6E AF-P ED VR s krokovým pohonem, nebo místo obou 28-300 mm f/3,5-5,6 G ED VR AF-S ? Rozumný kompromis s kvalitou. Děkuji, Mráček

    Eduard Mráček, 25.05.2020 | Reagovat

  • 27

    Lukeš

    Reaguje na (26) | Dobrý den, osobně myslím, že bude rozdíl jak mezi D7500 a D780 tak mezi D780 a D850. "Vyšší" modelové řady v tomto případě vycházejí o něco lépe.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 25.05.2020 | Reagovat

  • 26

    Avatar

    Reaguje na (25) | Děkuji. Přechod z D7500 na D850 o tom asi není moc diskuze. Vrátím se k prvnímo ruzhodování, jestli bude výrazná změna z D7500 na D780, nebo spíš jestli budou snímky srovnatelné mezi D780 a D850 a jestli novinky a nový procesor na D780 vynahradí kvalitní D850, pokud jsou oba FF. Moc děkuji. Mráček

    Eda Mráček, 25.05.2020 | Reagovat

  • 25

    Lukeš

    Reaguje na (24) | Dobrý den, předpoklad, že full-frame má automaticky větší rozlišení není vždy správný. Můžete mít FF s rozlišením 6Mpx a proti němu mobilní telefon s miniaturním snímačem, který má 40Mpx. Vždy záložení na konkrétním modelu a technologii. Navíc větší rozlišení neznamená automaticky lepší fotku. Naopak menší rozlišení znamená větší plochu pixelu a větší rozestupy mezi jednotlivými buňkami a to může mít kladný vliv na hladinu šumu, rychlost fotoaparátu, dynamický rozsah atd. To ale také neplatí vždy. Je to trochu alchymie a občas je těžké se v tom vyznat, pokud člověk není z oboru. Přechod na D850 znatelný je. Sám ho volastním a je to absolutní špička mezi FF zrcadlovkami.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 21.05.2020 | Reagovat

  • 24

    Avatar

    Dobrý den, stále se točím dokola s výběrem FF zrcadlovky Nikon, D780 s rozlišením 24,5 , když mám APS-C Nikon D7500 s rozlišením 20,9. Předpokládal jsem že FF by měl být rozlišení větší, i když jak uvádíte velikost Px má výrazný vliv na výsledek. Pominu-li další zajímavé parametry, bude pro mne přechod na FF, i když to není tak výrazná změna rozlišení, výrazný skok v kvalitě snímku? Nebo pro mne může být znatelný přechod v kvalite snímu až např. s D850? Je to jen laická úvaha. Předem děkuji.

    Eda Mráček, 19.05.2020 | Reagovat

  • 23

    Lukeš

    Reaguje na (22) | Dobrý den, jde o kombinaci kovu a plastu.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 14.04.2020 | Reagovat

  • 22

    Sklenář

    Reaguje na (21) | Děkuji za reakci. 7-14 vypadá, že stojí za testnutí. Ten Panasonic 100-300 překvapil cenou. S menším f Panasonic nedělá. 100-300 by byl super rozsah. Tělo je plast? Děkuji

    Pavel Sklenář, 13.04.2020 | Reagovat

  • 21

    Lukeš

    Reaguje na (20) | Dobrý den, pokusím se na vaše otázky zodpovědět postupně. Začneme odzadu. Olympus v tuto chvílí full-frame fotoaparáty v nabídce nemá a ani nic nenaznačuje, že tomu v nejbližší budoucnosti bude jinak. Pokud potřebujete objektiv s širším úhlem záběru, než je 12mm, pak můžeme doporučit objektiv 7-14mm ten je výborný na architekturu, interiéry, krajinu atd. Při portrétech ale počítejte s tím, že může docházet ke zkreslení perspektivy, stejně jako u všech ostatních objektivů pod ohnisko 17mm (eqv.35mm).
    Z delších ohnisek, můžeme nabídnout 100-300mm , nebo případně 200mm a 300mm. Pevné objektivy mají lepší kresbu a celkově optické vlastnosti, ale zase nejsou tak univrzální jako zoomové a jste omezen stále stejnou perspektivou. Takže každý z nich má své pro a proti.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 13.04.2020 | Reagovat

  • 20

    Sklenář

    Dobrý den. Článek super. Také ale mé otázky více znásobil. Což je dobře. Mám Olympus a nejlépe se mě fotí se sklem od Olympus 12-40 f2,8 PRO. Je to super sklo. Ale, když jsem někde v těsnějším prostoru, musím sáhnout po těžším a větším FF. Nemám kam už couvnout. Jakým sklem bych si mohl pomoci? Hlavně jde spíš o portrét, nebo krajinku. A určitě PRO třídu. Plus u vás koukám po nějaké třístovce. Respektive, pevnou třístovku, nebo zoo 250?? Toť otázka. Třeba celý leden jsem fotil 50% fotek z auta. A tam také nepopojdu. Tyhle dvě přání mě dostávají do otázky, jestli si nenechat to co mám, a nepořídit komplet bezzrcadlo FF třeba od Sony. Škoda, že Olympus nedělá FF. Nebo dělá? Děkuji

    Pavel Sklenář, 12.04.2020 | Reagovat

  • 19

    Lukeš

    Reaguje na (17) | Dobrý den, v podstatě je to tak jak říkáte. Když si koupíte 6D Mk II, tak vám na něj některé objektivy nebudou pasovat. Zrovna ta Sigma je určena jen pro APS-C snímače a řada 6D je full frame. Musel byste tedy pořizovat další set objektivů. I ty se dají koupit s dobrou světelností, ale jsou podstatně dražší. Být vámi bych tedy doporučil 90D a pak nebudete muset řešit objektivy.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 23.03.2020 | Reagovat

  • 18

    Avatar

    Reaguje na (17) | omlouvám se sigma 18-35mm

    Jan Novák, 23.03.2020 | Reagovat

  • 17

    Avatar

    Dobrý den , tak řeším veliké dilema a tento článek je velice užitečný ale bohužel me dilema ještě prohloubil. Vlastním eos 80d a potřebuji druhé tělo. Ve hře je EOS 90d se hodně koukám právě po Canon EOS 6d makr II , potřebuji něco co zvládá šum aspoň tak do iso 1250-1600 dobře , s tím souvisí další problém že objektivy které bych chtěl koupit právě kvůli světelností (Canon 35mm f 1,8 a sigma 17-35 f1,8) se na full frame úplně nehodi a objektivy na FF sou nebo se aspoň obávám že šou tmave co sem tak koukal Canon (24-70,24-105mm) fotím hodně pro školu , dovolený , nějaké ty portréty ,ale už nejednou sem se dostal právě do problému kvůli světlu . Co byste mi doporučili či jakou cestou jít děkuji Novák

    Jan Novák, 23.03.2020 | Reagovat

  • 16

    Lukeš

    Reaguje na (15) | Nikon D750 a 85mm F/1,8 podává velmi dobrý výstup, který už lze označit za profesionální. S podobnou sestavou tedy určitě nešlápnete vedle.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 02.12.2019 | Reagovat

  • 15

    Avatar

    Dobrý den, fotím nyní hlavně portréty a chtěla bych kvalitnější výbavu. Jde mi hlavně o větší světelnost, ostrost. Nyní mám NikonD5300 a k tomu objektivy Sigma 17-70mm a Sigma 70-300mm. Ten druhý mi vyhovuje víc, ale je méně světelný a má viditelnější šum. Zvažuji koupi Nikonu D750, anebo variantu koupit lepší objektiv na mou D5300, třeba Nikon 85mm 1.8. Co myslíte, že lépe vyřeší šum a ostrost fotek? Mockrát děkuji. Zdenka

    Zdeňka Sedlářová, 28.11.2019 | Reagovat

  • 14

    Lukeš

    Reaguje na (13) | Dobrý den, pokud fotíte objektivem 50mm pak je to po přepočtu na APS-C ekvivalent 80mm objektivu. Za mě je toho ohnisko na portréty ideální, protože má malou hloubku ostrosti, nemusíte zasahovat do dosobní zóny fotografovaného a nedochází tam ke zkreslení proporcí. To všechno může nastat s kraším ohniskem. V případě, že jste se svým fotoaparátem spokojena, pak nemá smysl měnit tělo, ale bude stačit výměna objektivu. Sigma 18-35mm by Váš problém určitě řešila.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 20.11.2019 | Reagovat

  • 13

    Procházková

    Dobrý den, jako začínající fotografku by mě zajímalo co je dle vás lepší krok: mám canon 77d (APS-C)+ 50mm(1,8), fotim hlavně potrtet, chtěla bych obrazově zlepšit kvalitu + zkrátit ohnisko (50 po cropu je na mě dlouhá), Je lepší koupit full frame zrcadlo př. Canon 6d Mark 2 nebo lepší objektiv Sigma Art 18-35mm (1,8)? Co mě posune víc?

    Erika Procházková, 19.11.2019 | Reagovat

  • 12

    Lukeš

    Reaguje na (11) | Dobrý den, na fotoaparátu si můžete nastavit APS-C formát i pro FF objektiv, ale jak jsem již jednou říkal nedává to smysl. Ztrácíte tím rozlišení i část obrazu. Fotoaparát v podstatě udělá pouze výřez z celkové fotografie, což je v podsatě stejné, jako kdybyste si z normální fotografie na plný formát udělal dodatěčně výřez v počítači. Tím získáte větší detail, který v podstatě simuluje zoom.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 09.09.2019 | Reagovat

  • 11

    Avatar

    Ano, spíše mi šlo o to, že v článku jsou uvedeny výhody crop faktoru na APS-C prodloužením ohniska objektivu, že z 200 mm se stává vlastně 300 mm. Jde mi o to, jestli toto jde nasimulovat a získat ohnisko 300 mm na FF tím, že v nastavení přepnu snímač na velikost APS-C a tudíž na FF s 200 mm objektivem (určeným pro FF) získám také 300 mm ohnisko.

    Jiří Podojil, 06.09.2019 | Reagovat

  • 10

    Lukeš

    Reaguje na (9) | Dobrý den, pokud nasadíte na FF fotoaparát APS-C objektiv, udělá se výřez, který v podstatě simuluje adekvátní zoom, ale je to stejné jako kdybyste použil FF objektiv a nasimuloval přiblížení výřezem v počítači. V obou případech ztratíte číst rozlišení.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 06.09.2019 | Reagovat

  • 9

    Avatar

    Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, někde jsem četl, že na FF Sony A7 nebo A7II lze softwarově přepnout snímač, aby se choval jako APS-C, tedy popsal jste, že když se na FF Sony nasadí SEL objektiv určený pro APS-C, budou se ohniskové vzdálenosti přepočítávat s cropem. Ale mě by zajímalo, pokud budu mít na Sony A7 nasazen objektiv určený pro FF, jestli mohu softwarově přepnout fotoaparát do režimu APS-C a tudíž si uměle prosloužit ohnisko cropem? Pokud by to šlo, proč poté vůbec uvažovat o APS-C?

    Jiří Podojil, 05.09.2019 | Reagovat

  • 8

    Lukeš

    Reaguje na (7) | Dobrý den, ohnisko objektivu se na APS-C snímači přepočítává ať nasadíte jakýkoliv objektiv. Když tedy nasadíte 15mm, bude ohnisko odpovídat jako kdybyste měl Full-frame fotoaparát s ohniskem 24mm.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 28.08.2019 | Reagovat

  • 7

    Avatar

    dobry den, kdyz ma snimac aps-c od canonu crop 1,6, tudiz pri foceni se sklem 50mm se chova jako 80mm na full frame, da se toto pouzit pri opacnem zameru tak, ze bych chtel napr. fotit ohniskovou vzdalenosti 24mm a nasadil tedy 15mm sklo? nebo bude odlisny uhel zaberu a obraz nebude totozny? dekuji za odpoved

    Lukáš Gross, 27.08.2019 | Reagovat

  • 6

    Lukeš

    Reaguje na (5) | Dobrý den, jde o objektiv který je určený pro měnší snímač. Použít tedy jde, ale snímač nezaznamenává celou plochou ale jen ekvivalentem malého snímače. Ohnisko pak odpovídá 82,5 - 315mm,

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 25.06.2019 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    Dobrý den , jestli jsem to správně pochopil tak na full frame Sony A7 by měl jít bez problému použit Objektiv Sony E 55-210mm F4.5-6.3 OSS (SEL55210) ? Děkuji za odpověď . Tonda

    Antoni cerny, 22.06.2019 | Reagovat

  • 4

    Lukeš

    Reaguje na (3) | Dobrý den, na tutop kameru jdou standardní APS-C objektivy. Full-frame objektivy jdou použít také a Sigmě řady ART se jen málo co vyrovná, takže s nimi určitě neuděláte chybu. Jen drobná maličkost, u kamery s APS-C snímačem se přepočet dělá vždy, ať je to objektiv určený pro malý, nebo velký snímač. Váš seťák nemá na kameře ohnisko 18-105mm ale 27 - 157,mm.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 12.03.2019 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    Reaguje na (2) | Dobrý den, kameru mám Sony PXW FS5 ( E-mount ). Mám k ní 1 seťák Sony 18-105 F4 ( APS-C ) , a rád bych pořídil nějakou řadu světelných objektivů ( mám namyšlené objektivy řady Sigma ART ) ale ty jsou právě Full Frame. Co fotograf, nebo filmař to názor, někdo říká APS-C je lepší, nemusí se počítat s Crop faktorem, jiný zase, že když se použije FF objektiv, tak jde obraz na snímač přes střed objektivu a mohou být záběry ostřejší. No tak v tom aby se jeden vyznal, když už do toho chce vložit nějako korunu :-)

    Zdeněk Zbořil, 11.03.2019 | Reagovat

  • 2

    Lukeš

    Reaguje na (1) | Dobrý den, pravděpodobně se musí použít full frame objektivy. Můžete prosím upřesnit model kamery? To by pomohlo k rozklíčování.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 11.03.2019 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Dobrý den, chci se zeptat: když mám videokameru se snímačem super 35, jaký je tedy pro mě vhodnější objektiv? Pro kamery s APS-C snímačem, nebo Full Frame. Velikost snímače Super 35 je totiž někde mezi, tzn. nejsem si jistý, která řada objektivů je pro tento snímač vhodnější. Děkuji za radu.

    Zdeněk Zbořil, 11.03.2019 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nové recenze

Přihlásit

Košík

Způsoby doručení

  • Denní doručení PPL 129 Kč
  • Kurýr od 249 Kč
  • Osobní odběr v Zásilkovně 99 Kč
  • Osobní odběr (Praha, Brno, Ostrava) Zdarma

Doprava zdarma od 5 000 Kč

Kontakt

Nahrát

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využíváním cookies a využití osobních údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech. Tyto souhlasy můžete kdykoliv změnit, vypnout nebo upravit v Nastavení soukromí, které otevřete kliknutím na odkaz níže.
Dozvědět se víc | Nastavení soukromí
Rozumím