Magazín

Blog

Historie fotografických značek - ALPA

Kryštof KorčVydáno: 11. 3. 2016 v 13:44 • Rubrika: Blog

Historie fotografických značek - ALPA

Jelikož jsem takřka završil sérii o historii značek a snad o každé významnější již poreferoval, přichází řada na příslovečné třešničky na dortu. Alpu jsem si chtěl nechat na vůbec poslední článek, ale nevydržel jsem to pokušení. Pokud se vám bude zdát, že v textu přeháním na každém druhém řádku, přiznám se, že to tak klidně může být. Existují totiž prémiové značky jako Leica nebo Hasselblad, které jsou synonymem pro legendární kvalitu, ani jedna z nich si ale s Alpou nezadá. A že jste o této značce nikdy neslyšeli? Není to nepravděpodobné, používá ji velmi málo vyhraněných profesionálů a historicky se Alpa aparátů vyrobilo ve srovnání s mainstreamovou konkurencí minimum, dokonce i zmíněná Leica a Hasselblad vyrobili výrazně více kamer, a to je s Alpou pojí - přibližně stejná doba existence na fotografickém trhu.

Obsah

Alpa se zrodila v třicátých letech tohoto století, když si švýcarská firma Pignons S.A., do té doby vyrábějící luxusní hodinky, přizvala konstruktéra Jacquese Bolskyho, aby rozšířila svou produkci i o fotografické aparáty. Co začalo Alpa-Reflexem, v té době obvyklým dálkoměrem, pokračovalo přes standardní zrcadlovky na různých bajonetech. Žádný překvapivý vývoj, zásadní ale bylo, že firma se držela i při výrobě fotoaparátů hodinářského řemesla. Nikdy tedy nezačala se sériovou výrobou, kamery byly vyráběny výhradně ručné od prvního do posledního dílu a každý zákazník si tak odnášel dokonalé řemeslné dílo. Takových ale vzhledem k logicky horentní ceně nebylo mnoho.

 

Za svou čtyřicetiletou historii společnost vyrobila a prodala zhruba 40.000 fotoaparátů. Na fotorafickou branži je to opravdu mizivý počet po tak dlouhý čas, není ale překvapením, že většina těchto přístrojů dodnes spolehlivě funguje a ještě lépe než ve fotografické praxi se jim daří v aukčních síních po celém světě. Další důležitou kapitolou byly objektivy navrhované a vyráběné exkluzivně pro Alpu neméně zásadními jmény ve foto světě, značkami jako Angenieux, Kern, Kinoptik a Schneider. Kern Macro Switar 50mm f1.8 patří dodnes mezi nejceněnější apochromatický základní objektiv.

Po zániku původní společnosti v sedmdesátých letech to chvíli vypadalo, že tato prémiová značka zanikla, ale naštěstí se jí chopila taktéž Švýcarská firma Capaul & Weber, a začaly se dít věci nevídané. Hlavně o těchto aparátech, které jsou dnes k mání jako moderní středoformátové přístroje vám chci poreferovat, protože co se týče fotoaparátů, něco tak delikátního dost možná mnoho z vás nespatřilo. Do hledáčku běžného smrtelníka totiž asi nikdy nepadnou pro jejich úzkou specializaci, exkluzivitu a stejně jako historicky, vcelku vysokou cenovku.

Alpa FPS

Všechny moderní Alpy jsou modulární, vyrábějí se pro ně různá filmová záda, adaptéry na takřka všechny filmové a instantní kazety a také lensboardy pro mnoho velkoformátových skel. Model FPS je ale unikátní tím, že jako jediný obsahuje elektroniku pro ovládání závěrek v objektivech, synchronizaci s bleskem a lamelovou závěrku. Takže když například máte objektiv z Leica R systému a stará záda od PhaseOne, tímto aparátem je donutíte ke spolupráci. Mimo to i jakoukoli jinou kombinaci, třeba Hasselblad V objektivy na vaše oblíbená polaroidová záda na Mamiyi RZ. Podobný systém nemá obdoby a pro mnoho fotografů je jedinou možností, jak využít veškeré možnosti třeba i historické techniky, kterou používají.

Alpa XY

Dalším unikátem je XY kamera, stavěná specielně na architektonickou a krajinnou fotografii. Postavená na Schneider XL objektivech s extrémním zobrazivým kruhem. Je možné použít pohyby v obou osách na jiných fotoaparátech nevídané, navíc s příslovečnou švýcarskou přesností.

Alpa TC SI

Model stavěný na extrémní širokoúhlou fotografii, opět na Schneider Digitar objektivech s libovolnými digitálními, nebo filmovými zády. Ze strojů pro extrémní záběr na střední formát je to nejkompaktnější z nejkompaktnějších.

Alpa STC

Že by vám na předchozím modelu chyběly pohyby a XY kamera je příliš veliká? Tak právě STC je shiftový středoformát do kapsy.

Alpa A

A nakonec lahůdka, spolupráce Alpy a PhaseOne. Vyladěný systém s precizností a jednoduchostí Alpa systému, osazený nejlepšími Schneider-Kreuznach objektivy a disponující v základu nejmodernější 100MPX PhaseOne stěnou. Pokud vám moderní mirrorless systémy nestačí kvůli malým snímačům a střední formát je příliš neohrabaný, Alpa A zastane oba světy tím nejlepším z nejlepšího.

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.