Historie fotografických značek - FujiFilm Blog

Historie fotografických značek - FujiFilm

Kryštof KorčAktualizováno: 6. 5. 2015 v 8:03 • Rubrika: Blog

Tak mě tady máte znovu s dalším článkem. Tentokrát se vyhnu žvanění o tom, jak je supr Leica nebo Japonsko a načnu kategorii historie fotografických přístrojů. Abych ji otevřel korektně, bude dobré ji rámcově vymezit. Původně jsem chtěl zvolit název fotoporno, který by byl nejpřiléhavější, ale abych ušetřil slabší povahy, budu tady pod názvem historie fotografických značek čas od času prezentovat zajímavosti z fotografické techniky, převážně té minulé, protože co si budeme povídat, za ta léta od Nicéphore Niépceho mazanic, focených na lepší krabici na klobouk, se toho ve fotografické technice událo hodně. Protože jsem vždy měl blízko k zálibě v technice, dostaly se mi do rukou roztodivné přístroje a pár z nich bych vždy rád představil a krátce o nich poreferoval. Zároveň se bude jednat o historický vhled krajně nekorektní. Vůbec si nenárokuji být váženým recenzentem a přísahám, že jestli jsem někdy vyfotil testovací tabulku, tak z donucení. Rád bych jen sdílel své nadšení pro techniku, které snad mám s pár potenciálními čtenáři společné.

Když jsem přemýšlel nad tím, kterou značkou žačnu, bylo nasnadě vzít to třeba historicky. To bychom se asi podívali na Kodak, jako jednoho z prvních sériových výrobců, ale Brownie fotí strašně, věřte mi. Pak bylo nasnadě věnovat se historii současně nejoblíbenějších značek, ale jak jsem psal, pojímám to maličko nekorektně, tak začněme FujiFilmem.


Kodak BROWNIE

Málokterá značka totiž vyrobila takové množství rozmanitých vychytávek, vyvíjela pořád nové technologie, navíc a nejhlavněji to tímhle tempem vydržela dodnes. I když tomuto vývoji padla za oběť výroba fotografického filmu, o tom ale hořekovat nebudu. Každopádně představené přístroje jsou primárně analogové.

Fuji začalo roku 1934 v Japonsku jako výrobce fotografického filmu, zpočátku jako prakticky monopolní výrobce (tak jako Kodak v té době v USA). Časem expanduje i do světa a díky vyhranému sponzoringu olympiády v Los Angeles roku 1984 se dostává významně i na americký trh.

Filmy Astia, Provia a Velvia jsou před digitální revolucí pojmy notoricky známé každému fotografovi. Jejich specifický charakter a barevnost je zařadily do slovníku fotografických pojmů používaných dodnes. Mimo film se FujiFilm zabývá i výrobou fotografických přístrojů. Samozřejmě mezi nimi najdeme i spotřební výrobky, zde se však podíváme na modely, které si dodnes drží významné místo na trhu, byť bazarovém. Hlavně proto, že jejich možnosti a parametry jsou stále v určitých nepřekonané.

Nebudu vás zatěžovat daty a sebe chronologickým seřazováním. Začnu tím nejméně zajímavým, už ten je totiž pecka. Co začalo modelem nazvaným Fujica GW 690 někdy v sedmdesátých letech, pokračovalo přes Fuji GW 690 verzi II a III až do let devadesátých. Co je na tomto přístroji tak zajímavého? Vždyť něco podobného dělala už Leica desítky let předtím. Jenomže ať jste chtěli jak moc jste chtěli, do Leicy se vešel jen takový ten podivný kinofilm, dobrý tak pro reportéry. A v dobách filmu se profíci přikláněli spíš ke střednímu formátu pro větší plochu negativu a s tím spojené vyšší rozlišovací schopnosti. Právě do GW 690 lze vložit svitkový film formátu 120 nebo 220. Aparát je tak vcelku veliký, takový EOS 5D s EF 50mm F1.2 vypadá proti němu vcelku drobně. Ve své době byl údajně nejoblíbenějším nástrojem například školních fotografů, protože byl rychlý, relativně malý a středoformátový. Navíc poskytoval regulérní dálkoměrné ostření a centrální závěrku v objektivu pro rychlou synchronizaci s bleskem a kvalita skla byla a je zkrátka špičková. Bylo jej možno pořídit s různými pevnými ohnisky a v různých formátech od 6x7 po 6x9.


Fuji GW690

Pokud by vám takto veliký foťák přišel jako extrém, mám v rukávu druhý, proti němuž dvě zmíněná "pětdéčka" vedle sebe vypadají roztomile drobně. Vlastně podobná konstrukce, jen bez dálkoměru. Používá se na krajinu, pro svou šířku záběru na 120 nebo 220 film nahrazuje mnohdy neohrabané velkoformáty. Proti nim je samozřejmě ještě velmi kompaktní.


Fuji G617

A kdybyste chtěli středoformát a předchozí dva jsou příliš velké, tak to má pro vás Fuji taky řešení! Jmenuje se GF 670 a je to v podstatě GW, jen ve sklopné verzi. S podobným přístrojem možná fotíval váš dědeček. Ale tento je plně moderní, s plnohodnotným dálkoměrem, antireflexně povrstveným objektivem a centrální závěrkou. Fuji jeho výrobu ukončila velmi nedávno, takže jako jediný z tohoto výčtu stále půjde sehnat nový.


Fuji GF670

A teď se dostáváme k první skutečné lahůdce. Řadě GX, začnu modelem 680. Ten mi na značnou dobu opravdu přirostl k srdci, neboť v něm nechybí prostě nic. Nevěřil jsem, že někdy něco takového prohlásím, ale je to pravda. Jedná se o klasickou středoformátovou stavebnici. Vše jde sundat, vyměnit, nahradit. Objektiv je na měchu a v přístroji ne přímo zabudován tilt-shift mechanismus, tedy pro každé nasazené sklo, každé je také opatřeno centrální závěrkou. Hledáček lze vyměnit za šachtu, matnici také a podle orientace kazety se dokonce samy zatmívají masky v hledáčku. Filmová kazeta jde totiž na zádech přístroje otočit a tak není potřeba otáčet celým foťákem. Kromě filmové formátu 6x8 lze nasadit polaroidovou, nebo digitální stěnu. Chybí tam něco? Nic, prostě nic, dokonalý přístroj. Jedna z
věcí, která mě bavila nejvíce, bylo měření odrazem od filmu. V komoře byla umístěna fotodioda meřící světlo dopadající na film a po každé manuální expozici foťák zahlásil, jestli je záběr expozičně korektní nebo ne, při poloautomatice pak měřil dopadající světlo a uzavíral závěrku když jej bylo právě dost. Prostě z toho aparátu má člověk dojem, že zkonstruoval někdo jen z toho důvodu, aby ukázal jak se to má opravdu, ale opravdu dělat. A povedlo se to. Snad poprvé a naposled.


Fuji GX680

Další GX, konkrétně 645 je neméně výjimečný. Menší tělo už sice postrádá měch, ale ten je nahraditelný speciálním tilt-shift nástavcem, kazety jsou pro formát 6x4,5 a celý přístroj je velikostí a hmotností poloviční. Optiku má podstatně modernější a autofocusovou. A že vám něco připomíná? Ne náhodou, tento špičkový (bez nadsázky) systém totiž kupuje Hasselblad a staví na něm celou svoji modelovou řadu končící zatím současným modelem H5D.


Fuji GX645AF

A poslední v řadě je opravdová lahůdka. Všechny předešlé jsou na svitkový film formátu 120 a 220, tento unikát je ale na kinofilm a jmenuje se TX-1. Na první pohled připomíná jen o málo větší Leicu, jedná se totiž o dálkoměrný přístroj. Unikátní je ale svou konstrukcí a funkčností. První věcí, co na něm nelze najít oproti podobným zařízením, je páčka na posun filmu a natažení závěrky, přestože se jedná o filmový aparát. Vše je totiž řešeno plně elektronicky. To by ještě nebylo tak unikátní, zásadní je, že při založení se film nejdříve celý navine z kazety a po expozici se do ní postupně vrací. Zdá se to jako maličkost, ale v praxi to znamená, že když se vám jakýmkoli nedopatřením otevře přístroj s nedofoceným filmem, již pořízené snímky se neosvítí, protože už jsou schovány v kazetě. S autoposuvem souvisí i nejzásadnější vlastnost a tou je možná změna formátu, kromě standardního 3:2 umí TX-1 pořizovat i snímky širší, s poměrem stran 2:1. Mezi těmito nastaveními lze vybírat během focení a přístroj sám upraví polohu filmu. To všechno v perfektním kovovém těle s plnohodnotným dálkoměrem. A že je vám také jako GX645
odněkud povědomý? Není divu, mimo Japonsko se prodával jako Hasselblad Xpan.


Fuji TX-1

Z takového výčtu člověk skoro získá dojem, že dnes už tak zajímavé fotoaparáty nejsou k nalezení. Opak je naštěstí pravdou a právě FujiFilm je jednou ze značek, která na současný trh přispívá něčím čerstvým a netradičním. Jejich současné vlajkové lodě si berou za vzor dálkoměry a zrcadlovy v jejich nejlepší éře. Nejlepším příkladem je modelová řada X100 a X-T. Doporučuji si přijít vyzkoušet.

Doufám že vás krátký pohled do zajímavostí z celuloidového pravěku bavil a určitě nezapomeňte přispět svým oblíbeným FujiFilmem, nebo fotografiemi do galerie.



Zobrazeny komentáře (5 - 1)

  • 5

    Bouška

    Reaguje na (3) | Dobrý den, díky, jsme rádi, že se vám článek líbil, další už připravujeme.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 14.05.2015 | Reagovat

  • 4

    Metlička

    Ano, ve vývoji fotoaparátu se udála opravdu neuvěřitelně dlouhá cesta, která vedla od klasického fotoaparátu na film až po dnešní digitální fotoaparáty, bez kterých se již dnes neobejdeme a značkas Fuji, tak jak ji sleduji mne baví čím dál více tím, že do současné digitální techniky a technologických trendů, dokáže začlenit užitečné vychytávky z filmových fotoaparátů. Pěkně napsaný článek o hystorii Fuji a těším se na další podobný...

    Otakar Metlička, 06.05.2015 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    Velmi zajímavý článek, všechny shora uvedené přístroje jsou opravdu špičkové a rád bych takový- GW690 používal.Rovněž se těším na pokračování seriálu o historii značek.

    Jan Masař, 06.05.2015 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    Jo, kdybych nebyl pověšený v Nikonu DX s plánem přejít na FX a začínal bych na zelené louce, tak šel do Fuji X systému. Už jenom proto, že mají prakticky kompletní sadu pevných světelných objektivů pro APS-C, zatímco Nikon na své zákazníky zvysoka kašle a na DX nabízí jen fisheye 10mm, záklaďák 35/1.8, makro 40/2.8 a nepovedenou atrapu makra 85/3.5. Zbytek skel pro DX je u Nikonu zastoupeno asi dvaceti zoomy 18-*/tma-tma a co nám chybí máme prý dohnat nákupem FX skel. Fuji proti tomu má pevná ohniska 14/16/18/23/27/35/56/60 a k tomu možnost přidat přes redukci cokoliv (a funguje expozimetr na rozdíl do nižších řad Nikonů). Rozhodně palec nahoru pro Fuji.

    SpookY, 06.05.2015 | Reagovat

  • 1

    Starčevič

    Zajímavý článek, mohl by být i delší! GW690 bylo parádní dělo. Těším se na pokračování seriálu o historii značek.

    Jan Starčevič, 06.05.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím