Magazín

Blog

Historie fotografických značek - Mamiya

Kryštof KorčVydáno: 28. 12. 2015 v 20:09 • Rubrika: Blog

Historie fotografických značek - Mamiya

A máme tady další smutnou zprávu, nedávno to zabalil Rollei, tomu jsem věnoval minulý článek o historické technice, ještě nedávněji ke svému konci dospěla Mamiya, naštěstí ne ukončením veškeré výroby. Firma byla koupena jinou společností, se kterou dlouho spolupracovala, naštěstí tak své přístroje nadále bude vyrábět, jen v područí PhaseOne. Řekl jsem si tak, že je na čase zaměřit se právě na Mamiyu, vždy se v tomto tématu věnuji zajímavým přístrojům a právě tato značka vyrobila mnoho stálic na fotografickém trhu S trochou nadsázky se dá říci, že kdo nikdy v ruce neměl legendární “ErBéčko”, nikdy nedržel pořádný středoformát. Ale zpátky na začátek, nejdříve pár vět k tomu, jak celá společnost vznikla.

Obsah

Firma je založena roku 1940 v Tokyu a nese jméno po svém zakladateli. Od počátku se zaměřuje na produkci fotoaparátů, které jsou v té době již dobře prosperujícím bysnysem. První kamera, která spatřila světlo světa je Mamiya Six, sklopný dálkoměr pro svitkový film. Díky skvělé kompaktní konstrukci a oblíbenému formátu 6x6 si velmi rychle získává popularitu a společnost přežívá i druhou světovou válku se stále rostoucími profity, přitom prvních několik let vyrábí a vylepšuje pouze tento model aparátu. Roku 1947 kupuje výrobce optiky Setagaya Koki, kde posléze produkuje veškeré své objektivy, od toho odvozený názem Mamiya Sekor.

Po roce 48 se nabídka rozšiřuje o TLR kamery a také aparáty na 35mm filmový standard. Roku 57 představuje unikátní kinofilmový přístroj Magazine 35, jedná se o klasický dálkoměr s výjimkou toho, že celá záda aparátu lze během focení vyměnit i s filmem. Také Mamiyaflex C, první TLR kameru s vyměnitelnými objektivy. První se i přes svou inovativnost příliš nerozšířil, zatímco druhý typ nastartoval dlouhou a úspěšnou produkční řadu. Po roce 1970 se začínají objevovat legendární kamery formátů 6x7 a 6x4,5 , v této době dochází k restrukturalizaci společnosti a ta se z amatérského trhu přeorientovává výhradně na profesionální, tehdy středoformátový. Od tohoto roku vznikají nejlegendárnější aparáty v této oblasti, ty bych vám rád v následujícím výčtu představil.

Mamiya RB 67

Nejvíc nejlegendárnější středoformát, kterého bylo prodáno nespočet a dodnes je používán díky své trvanlivosti. Etalon profesionální studiové fotografie. S výměnnými kazetami formátu 6x7, nespočtem vynikajících objektivů s centrální závěrkou a konstrukcí schopnou odolávat každodennímu těžkému nasazení, se stal nejoblíbenější volbou profi studií po celém světě. Oproti Hasselbladu nabízela Mamiya relativně dostupnější systém s velmi kvalitním výstupem, dodnes je možné jich najít mnoho funkčních a je radost s nimi pracovat.

Mamiya RZ 67

Po úspěchu typu RB, musel nutně následovat modernější přístroj. Oproti plně mechanickému předchůdci je tato kamera stejného formátu již vybavena elektronikou pro měření a je schopna obsluhovat i digitální stěny, je také zpětně kompatibilní s optikou pro RB systém a oproti předchůdci výrazně odlehčená. Ze slavných jmen světové fotografie jej používala například Annie Leibovitz.

Mamiya Press

Novinářský aparát světového věhlasu, díky rychlému dálkoměrnému ostření, vyměnitelným objektivům a kazetám formátu 6x9 byl volbou číslo jedna pro mnoho reportérů a agentur. V době zkvalitnění optiky pro kinofilmy a potřebě menšího formátu pro co nejlehčí přístroj ale novináři přesedlávají na kompaktní konkurenci.

Mamiya C

Oblibu dvouokých zrcadlovek nastartoval Rollei, vždy na nich ale chyběla variabilita vyměnitelných objektivů. Tento nedostatek se podařil odstranit právě v dílnách Mamiye, modely C220 a C330 jsou také jedněmi z těch, které jsou díky své výdrži používané dodnes a na celém trhu právě pro vyměnitené komplety objektivů unikátní.

Mamiya 6 a 7

A nakonec nejproslulejší model, pokračovatel Mamiye Six, model 6 a 7. Jedná se o dálkoměrné středoforátové přístroje s vyměnitelnými objektivy, fotografují na formáty 6x6 a 6x7, i přes tak velký negativ si zachovávají velmi kompaktní konstrukci a stále jsou oblíbené mezi mnoha reportážními fotografy. Jen pro zajímavost, například laureát Czech Press Fota Oldřich Malachta fotografuje právě šestkou.

Sdílet na


Komentáře k článku

JK

Fotím od roku 1982 a vždy a nebo z 90% to byl středoformát.Do roku 2008 to byl Pentacon six a Flexaret.Do té doby byla Mamiya pro hobby fotografa nezaplatitelná! Od roku 2008 kdy všichni digitalizovali jsem skoupil vše,co se dalo-Erbéčko s pěti skly,hranol,Polaroid záda,pět kazet,alu kufr atd. za cenu jedné tuctové,plastové digizrcadlovky s šesti megy...Dále přibyla Mamiya 645 1000S ve stavu 1B za cenu šrotu...Doba se změnila,digoš vede,ale kdo se chce věnovat v dnešní přetechnizované,digi době staré,poctivé černobílé fotografii a má k tomu zařízenou fotokomoru,je to paráda!

4

Josef Końařík, 8. 11. 2017 |Reagovat

LB

Ja pouzivam Mamiya nc1000s a sem spokojen mam k tomu obektiv 75-150 adruhej 50 obektiv a sem spokojen dekuji firme Mamiya za kus odvedene prace

3

Lukas Brachacek, 18. 5. 2017 |Reagovat

fjnžanp.

Príjemná spomienka - článok . Po Prakti sixoch a Pentacon sixoch ... :-) ... Mamiya ... - spoľahlivosť a profesionalita ... :-) !

2

fotenie je náš život a naše poslanie ..., 30. 12. 2015 |Reagovat

Jan Matoušek

Taková novoroční hezká tečka :) Za jedna kolego 1*

1

Jan Matoušek, 29. 12. 2015 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.