Historie fotografických značek - Rollei Blog

Historie fotografických značek - Rollei

Kryštof KorčAktualizováno: 17. 11. 2015 v 20:33 • Rubrika: Blog

Minule jsem se věnoval Nikonu a tak teď s radostí odbočím zase k něčemu méně známému, i když se slzou v oku. Není tomu dávno, kdy se na eBay objevily celé továrny firmy Rollei. Bez legrace, vše od kancelářských židlí až po veškeré prototypy svých legendárních kamer tato nedávno zkrachovalá značka rozprodávala na internetové aukci. Oproti jiným výrobcům, kteří byli koupeni většími značkami, se této nepodařilo přežít ani v područí jiných majitelů. Je to sice veliká škoda, ale z aparátů, které Rollei vytvořil, se díky jejich kvalitě svět může těšit ještě dlouhá léta. Mnoho z nich je fascinujících, ale než se pustím do tradičního vyjmenovávání, obligátně vám povím něco málo o historii Rollei.

Firma byla založena roku 1920 pány Fanckem a Heideckem. Druhý z nich si přinesl bohaté znalosti z fabrik Voigtlanderu, kde odmítali jeho novou koncepci pro kameru na svitkový film, neboť aparáty na fotografické desky přinášely dostatečný profit. Jeho kolega Francke byl ale nápadem tak nadšen, že sehnal dostatek peněz na založení vlastní firmy. Aby pomohli společnosti v růstu na začátku, rozhodli se vytvořit stereografický přístroj, který měl ve své době velkou šanci na úspěch a také se tak stalo, velmi chytře použili Zeissovu optiku, která byla v té době velkým tahákem.

Roku 1927 vyvíjí první Rolleiflex, aparát který firmu proslavil nejvíce. Od počátku byly vyřazeny veškeré materiály podléhající korozi nebo náchylné na poškození, tradiční plátěná závěrka nahrazená centrální závěrkou Compur a aparát byl zbaven tradičního měchu, který byl poměrně náchylný ke zničení, šasi přístroje z litého hliníku. Aparát byl představen na velkolepé akci roku 1928, předprodukčních 11 kusů bylo rozdáno vybraným novinářům a už samotná akce měla takový ohlas, že něktří psali pochvalné recenze aniž by fotoaparát vůbec do redakce dostali. Jen za první měsíc bylo objednáno 800 kamer, což mnohonásobně překračovalo výrobní kapacity. Do roku 1932 se prodalo 23 720 Rolleiflexů a továrna čítala 309 zaměstnanců, jako jedna z mála profitující za velké poválečné krize.

Roku 1933 po několika neúspěšných prototypech na menší a větší formát vychází Rolleicord, levnější verze s několika zjednodušeními, do roku 1976 kdy končí jeho produkce se vyrobí 2 699 505 kusů.

Do velkého boomu zrcadlovek prakticky každý novinář vlastní Rolleiflex, stejně tak jako mnoho studiových a amatérských fotografů. Společnost se ale postupně hůře přizpůsobuje trhu, jejich SLR kamery nejsou tak populární a nedaří se jí uspět ani na profesionálním trhu v dnešní éře. Předešle díky malé flexibilitě Frankeho syna, který jej zastupuje v roli finančního managera a není schopný dostatečně pružně reagovat na změny trhu. Zárověň v pozdějších letech společnost nevytváří nic tak masového, jako byl ve své době Rolleiflex a Rolleicord. Prodeje TLR fotoaparátů vzhledem k popularitě zrcadlovek upadají. Roku 2014 je společnost v insolvenci a smutný zbytek spojený s eBay prodejem veškerého majetku popisuji na začátku článku.

Abych se ale odpoutal od smutného konce, pojďmě se podívat na aparáty, které jsou z jejich portfolia opravdu unikátní a do dnešní dody neuvěřitelně zajímavé. Začnu oním legendárním Rolleiflexem, nejen že je to aparát který používala např. Diane Arbusová, Richard Avedon a mnoho dalších známých jmen streetové, reportážní i studiové fotografie, ale také je to přístroj, jehož unikátní konstrukce se nikdy významně nezměnila, jen vzniklo přes pětset kopií různých jiných výrobců. Z našich končin například Felxaret. Geniální robustní a spolehlivá konstrukce ve spojení s tichou centrální závěrkou a 120 filmem se ukázala jako skvělý konstrukční nápad na mnoho desetiletí.

Následoval modernější modulární systém středoformátu, vyměnitelné objektivy od Schneider Kreuznachu, firmy která stojí tiše v pozadí hlasitých společností, ale vyrábí bezchybnou optiku, velmi promyšlená kontrukce a vysoká spolehlivost si nezadají s konkurenčními modely například od Hasselbladu.

Posledním z řady středoformátů byl po roce 2000 uvedený Rollei Hy 6, plně přizpůsobený na digitální stěny a prodávaný také pod značkou Leaf a Sinar. Komplexní a krásný přístroj, který jen těžko najde konkurenta i mezi moderními digitálními středoformáty. Na rozdíl od nejmodernějších Hasselbladů a PhaseOne je stále kromě plné integrace digitální stěn schopný pracovat i s filmovými kazetami.

A že si taky říkáte, že se vám líbí středoformátový modulání design, ale rádi fotíte na kinofilm? Rolleiflex myslel i na nás, model 3003 byl právě takovým přístrojem. Nejen že byl kompletně rozebíratelný a tak může uživatel i zde měnit filmy během focení spolu s kazetou, je to také asi jediný aparát který znám, jež má vestavěný hledáček a zárověň výklopnou šachtu. Navíc ve spojení s Zeissovou optikou, takřka dokonalý.

Posledním vybraným přístrojem je doslova třešnička na dortu. Rollei 35, na kinofilm, osazený retraktivním Zeissovým Tessarem, aparát který nemůže být ani o píď větší. Každý milimetr je na něm beze zbytku využit. Kolega Bouška může potvrdit, patří mezi pár šťastlivců, kteří mají tento klenot k dispozici.



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Historie fotografických značek - Canon Blog Historie fotografických značek - Canon

    Kryštof KorčVydáno: 26. 9. 2016 v 8:00

    Téměř až na konec celé série o historii fotografických značek jsem si nechal jednu z těch největších. Bylo totiž vcelku náročné vybrat z toho nepřeberného množství přístrojů ty, které by se daly považovat za zlomové.…

  • Historie fotografických značek - Minolta Blog Historie fotografických značek - Minolta

    Kryštof KorčAktualizováno: 13. 9. 2016 v 15:16

    Tohle je trochu zapeklitý případ hned od začátku, slušelo by se napsat historie Sony? To bychom se sice nezabývali tak dlouhou historií, ale defakto současnou podobou značky Minolta. V sortimentu značky Sony stále…

  • Hasselblad X1D-50c - švédský král středního formátu Produktové aktuality Hasselblad X1D-50c - švédský král středního formátu

    Martin LukešAktualizováno: 29. 7. 2016 v 15:57

    Ačkoliv digitální zrcadlovky v posledních letech doslova ovládly trh s fototechnikou, tak větším formátům rozhodně ještě neodzvonilo. Tradiční a renomovaný výrobce středoformátových kamer švédská společnost Hasselblad o…

  • Hasselblad H6D nabízí i rozlišení 100 Mpx Produktové aktuality Hasselblad H6D nabízí i rozlišení 100 Mpx

    Luděk BouškaVydáno: 8. 4. 2016 v 17:57

    Hasselblad přidal nový model do řady jeho špičkových středoformátových přístrojů. V nabídce jsou dva modely. H6D-100C se 100 Mpx CMOS senzorem a 4K videem a H6D-50c s 50 Mpx CMOS snímačem. H6D systém nabízí novoý,…

  • Historie fotografických značek - ALPA Blog Historie fotografických značek - ALPA

    Kryštof KorčVydáno: 11. 3. 2016 v 12:44

    Jelikož jsem takřka završil sérii o historii značek a snad o každé významnější již poreferoval, přichází řada na příslovečné třešničky na dortu. Alpu jsem si chtěl nechat na vůbec poslední článek, ale nevydržel jsem to…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím