Magazín

Fotoporadna

Hledáčkem reportéra - inspirujte se v naší Galerii

Martin LukešAktualizováno: 26. 5. 2014 v 15:28 • Rubrika: Fotoporadna

Hledáčkem reportéra - inspirujte se v naší Galerii

Do uzávěrky květnové fotosoutěže, která se tentokrát nese v reportážním duchu, zbývá už jen pár dní. Těm, kteří se stále ještě nenašli v tomto zajímavém žánru přinášíme pár zajímavých fotek z Galerie, které mohou být malou inspirací.

Obsah

V květnu probíhá již páté kolo naší celoroční fotografické soutěže, která je součástí dlouhodobého vzdělávacího projektu ROK S MEGAPIXELEM. Téma tohoto kola nese název Hledáčkem reportéra. Do soutěže bylo k dnešnímu dni zasláno téměř 1650 fotografií a každý fotograf má ještě necelý týden na to, přihlásit svůj reportážní snímek. Autory nejlepších fotografií odměnímě věcnou cenou a navíc si připíšou cenné body do celoroční soutěžě.


Komisař / Boris Moskovský
Neuvěřitělně autentický snímek z rekontsrukce historické bitvy umožňuje divákovi náhlédnout z bezprostřední blízkosti přímo do bojové vřavy. Autor pracoval velmi precizně s malou hloubkou ostrosti, kterou ještě více zdůrznil soustředěný pohled vojáka, který se tak stal velmi silným prvkem fotografie. Písek poletující v prostoru celé scény, rozmáznutý díky delšímu času expozice dal fotografii nejen správnou dynamiku, ale ještě zvýšil autentičnost celého záběru. V neposlední řadě stojí za povšimnutí také potlačení sytosti barev. Fotografie tak navíc vypadá opravdu dobově.


Next station Bronx / Martin Lukeš
Fotografie je ze souboru pouličních momentek z Manhattanu, které jsou v podstatě jakousi mozaikou střípků z velkolepého divadla, které toto město denně nabízí. Tento konkrétní snímek byl pořízen v newyorském metru. Šlo o velmi rychlý okamžik, kdy se znenadání na nástupišti objevil tento černoch, který se držel za bok, jako by ho právě někdo bodnul nožem. Oranžová košile, kterou měl na sobě, navíc velmi připomínala trestaneckou uniformu. Celé mi ti připomělo scénu z nějakého filmu z prostředí zločineckého prostředí.

Věděl jsem, že musím zareagovat velmi rychle, jinak bych propásl ten správný okamžik. Naštěstí jsem měl nasazený portrétní objektiv se světelností f/1.4, který má nejenom dostatečnou světelnost, ale také mi díky nízké cloné dovolil velmi příjemně rozostřit jinak celkem rušivé pozadí.  Hlavní roli hrála především pohotovost. Hlavu postavy jsem se proto snažil umístit na světlé ploše vagónu podzemky a do rohu jsem zakomponoval americkou vlajku, která symbolicky dokresluje prostředí scény. Při úpravě jsem trochu potlačil sytost barev, čímž jsem se snažil vytvořit právě jakýsi nádech filmové atmosféry. Do jaké míry se to povedlo, to už je na divácích, tedy na vás.


Míliari v Transylvanii / Zoran Toldi
Série fotografií pořízených v rumunské Transylvánii ukazuje náročnou práci uhlířů při výrobě dřeveného úhlí. Osobně považuji tuto fotografii za opravdový skvost reportážního žánru v naší galerii. Snímek svou atmosférou doslova vtahuje diváka do záběru a ten až jako by cítí štiplavý kouř z vypalovaných milířů. Snímek má nejen skvělou kompozici, ale také perfekně načasovaný okamžik, výborně zpracované pozadí a především vynikající světlo. Podobné fotografie zná divák spíše ze světových agentur a jsem moc rád, že se podobné snímky tu a tam objeví i v naší Galerii.


Ignition / Michael Hýža
Pro dobrou reportážní momentku nemusí ale fotograf cestovat až do exotockého prostředí. Snímek IGNITION (česky: zapalování) je velmi jasným důkazem toho, že dobrá reportáž se dá nafotit i během narozeninové oslavy. Na této fotografii je zajímavá především skvělá světelná atmmosféra a barvy, které zapalovaná petrolejová lampa vytváří. Dobrá je i práce s hloubkou ostrosti. Přesto že má fotografie drobné kompoziční chybičky, tak jde o velmi silný snímek, který v sobě navíc nese určitou symboliku předávání zkušeností otce synovi.


Přesvědčení / Albert Pich
Prostředí občanských nepokojů a politických demostrací je samozřejmě velmi atraktivním a také vyhledávaným tématem zpravodajských fotografů. Vzhledem k tomu, že vidíme jenom jeden záběr z celé akce a neznáme pozadí, ani okolnosti tohoto shromáždění, můžeme si ho samozřejmě vykládat různě. Na fotografii je zajímavý především kontrast, který tvoří zahalené ženy, proti té, která je oblečená podstatně civilněji a která má navíc vztyčenou ruku a zdvyhnutý prst. To je samo o sobě velmi symbolické gesto, které dává příběh celému záběru. Fotografii určitě prospěl kontrastní převod a umístění hlavní postavy do levé třetiny snímku. Velmi hezký je také ořez a práce s hloubkou ostrosti.


Na vyhlídce / Jan Mikeš
Záběr domorodce při lovu ryb na pobřeží Srí Lanky ukazuje, že i zdánlivě jednoduchá scéna může být velmi poutavá a působivá. Přestože mnoho reportážních a dokumentárních záběrů vypadá lépe spíše v černobílém provedení, protože barvy neodvádí pozornost od hlavního tématu, tak zde je to naopak. Příjemný kontrast oranžové oblohy a modrého moře působí opravdu velmi příjemně a tmavá silueta postavy posazené na rybařském posedu vypadá opravdu zajímavě. Kromě barev je zde také velmi precizně pracováno s kompozicí.


Sang Ritual / Jan Král
Podobně jako snímek Přesvědčení i tato scéna je založena na tichém gestu shromážděných žen. Upřené pohledy a ruce sepnuté k tiché modlitbě vytváří velmi silnou atmosféru, která je základem každého reportážního snímku. I zde byl velmi dobře zvolen kontrastní převod do černobíla, což snímek hodně zklidnilo. Zajímavé na fotografii je i to, že nebyla pořízena v Tibetu, ale Liberci během slavnostní ceremonie, přestože na první pohled vypadá velmi autenticky. 


James / Jan Povýšil
Do kategorie reportážních fotografií patří bezesporu i záběry sportovní. Pro dnešní inspiraci jsem vybral jeden z nesilnějších sportovních záběrů, které jsem v Galerii viděl. Snímek je zajímavý hned z několika důvodů. Tím prvním je samozřejmě fakt, že jde o záběr pořízený pod vodou a navíc zrcadlovkou, což samo o sobě není vůbec jednoduchá záležitost. Dalšími prvky, které dělají snímek opravdu výjimečným, je jednak dokonalé načasovýní momentu a perfektní zaostření a hlavně pozadí této sportovní údálosti. Přestože jde o hendikepované sportovce, je z nich cítit to odhodlání a chuť do života, kterou mají. Opět myslím, že jde o velmi nedoceněnou fotografii, která by mohla sbírat úspěchy v mnoha tuzemských i zahraničních soutěžích.


Alice Cooper / Lukáš Urbaník
Tak jako do reportáží patří sportovní fotografie, tak bychom neměli zapomenout ani na snímky z koncertů a podobných kulturních akcí. Fotografovat v podobném prostředí není vůbec jednoduché. Hodně špatné světelné podmínky, měnící se intenzita světla a vůbec různé světelné zdroje, rychlý pohyb a v neposlední řadě tlačenice, ve kterých se fotograf pohybuje. To všechno jsou věci, které ztěžují práci koncertního fotografa. Na druhou stranu i v Galerii je mnoho dobrých koncertních fotografií a tato patří mezi ně. Autor zde velmi dobře využil ohnisko objektivu a netradiční perspektivu rybího oka. Snímek má velmi dobrou světelnou atmosféru, vyváženou kompozici a určitě stojí za zmínku i práce s expozicí, kdy bylo potřeba najít správný poměr mezi časem, citlivostí a clonou. To se určitě povedlo.


Nezapomeňte, že uzávěrka květnového kola končí o půlnoci 31. 5. 2014 a tím okamžikem začíná již šesté kolo soutěže. Tentokrát na téma Kouzelný svět makrofotografie.

Úvodní foto:  Whiski Bar / Martin Lukeš

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.