Magazín

Fotoporadna

Hledání dokonalosti

Tomasz TomaszewskiAktualizováno: 11. 11. 2019 v 11:59 • Rubrika: Fotoporadna

Hledání dokonalosti

Žijeme ve světě, kde neustále vidíme tolik obrázků, že už jsme vůči nim téměř otupěli. Co je potřeba k tomu, aby vznikl snímek, který lidi přinutí se zastavit a zamyslet? Fotožurnalista Tomasz Tomaszewski, který již přes 30 let fotí pro nejznámější světové časopisy a publikace, se s námi podělí o své postřehy, jak vytvořit obrázky, které vedle krásy nabízí i další rozměr.

Obsah

Mít tajemství

Obecně platí, že když má něco tajný nebo skrytý význam, stává se to cennějším. A podle Tomasze se totéž pravidlo vztahuje i na fotografie. Nahlédněte pod povrch skutečně zajímavých snímků a zjistíte, že je v nich skryto víc, než jste viděli na první pohled.

1 | Megapixel

„Chcete-li mít skvělou fotografii, musíte vytvořit něco, co obsahuje tajemství, metaforu,“ vysvětluje. „Nejlepší snímky jsou ty, které povzbuzují naši imaginaci, nutí nás si klást otázky a dojít k nějakému závěru.“

Méně je více

Snažte se o to, aby snímky byly co nejjednodušší. Každý ví, že žádné dodatečné úpravy neudělají ze špatného obrázku skvělý obrázek. Podle Tomasze musíte mít záběr důkladně promyšlený ještě před tím, než zmáčknete spoušť. Neměli byste o krok ustoupit nebo naopak popojít, aby se změnil záběr, a tedy i to, co uvidí divák?

2 | Megapixel

Tomasz si myslí, že byste se měli soustředit na to, abyste vyprávěli příběh a svoji zprávu sdělili co nejjednodušším způsobem. „Pro mě osobně je cestou k dokonalosti zjednodušení,“ vysvětluje. „Zjednodušit obrázek na co nejzákladnější prvky a přitom zachovat význam. Chci se na fotku podívat a pochopit ji ve zlomku vteřiny.“

Věřte svým očím

Proč bylo tolik slavných fotografií pořízeno 35 mm nebo 50 mm objektivem? Blíží se totiž tomu, jak vidíme svět my, a proto pak pociťujeme spojení mezi námi a snímkem. I když Tomasz používá fotoaparát Sony α7R III s objektivem FE 24-70 mm f/2,8 GM, snaží se fotit tak blízko 35 mm, jak to jen jde. Dokonce si udělal na objektivu malou značku, aby tuto ohniskovou délku mohl snadno nastavit. Fotit při 35 mm nebo 50 mm doporučuje, protože vás to donutí zachycovat zajímavé scény bez opory v optických tricích se změnami perspektivy.

3 | Megapixel

„Když fotíte s ohniskovou délkou 24 nebo 28 mm, i velmi nudná scéna může v hledáčku vypadat zajímavě, protože se to liší od vašeho vidění,“ vysvětluje. „Váš mozek uvidí něco jiného, než co předtím viděly vaše oči. Když fotíte při 35 nebo 50 mm a scéna před vámi bude nezáživná a obyčejná, bude nezáživná i v hledáčku. S 50 mm objektivem už skutečně musíte být něčím očarováni a omráčeni, abyste měli důvod stisknout spoušť.“

4 | Megapixel

Empatie

Tomaszova nejdůležitější rada pro příští generaci fotožurnalistů a dokumentárních fotografů? Buďte empatičtí.

„Člověka z vás nedělá láska k vlasti, dokonce ani k vlastní rodině a milovaným. Dělá ho z vás schopnost empatie vůči někomu, na koho se jen díváte. Když se dívám na soudobé fotografie, bývají často studené jako ledovce. Lidé v osobách, které fotí, nevidí lidi – nevnímají je osobně, ale jako objekty, jako herce. Já vidím výborně provedené snímky osob, které nemají žádnou duši. Empatie je absolutně nezbytná.“

5 | Megapixel

Tomasz je ambasadorem Sony Europe Imaging a jeho další práce lze najít na webové stránce https://www.sony.cz/alphauniverse

Sdílet na


Komentáře k článku

DR

Presne tak. Je to vzdy o tajomstve, metafore, pribehu a aj o vizualizacii harmonie. Aj pri inych typoch fotografie napr. makro, co robim ja. Pri tomto type hra empatia sprostredkovanu ulohu. Je nutna, aby bola fotografia ziva a autenticka.
Pri dokumente a portretoch je to zaklad. Ale to na vystavy nerobim. Rada som si precitala...

1

Daniela Rapava, 12. 11. 2019 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.