Magazín

Fotoporadna

Inspirujte se před nočním focením v naší Galerii

Martin LukešAktualizováno: 9. 1. 2014 v 16:40 • Rubrika: Fotoporadna

Inspirujte se před nočním focením v naší Galerii

Protože hlavními pilíři našeho nového projektu Rok s Megapixelem jsou především zábava, vzdělání a inspirace, přinášíme vám několik snímků od členů naší Galerie, které určitě stojí za shlédnutí. Tématicky samozřejmě souvisí s právě probíhající fotografickou soutěží na téma KOUZLO NOCI.

Obsah

U každé fotografie si můžete přečíst krátký komentář, kde se dozvíte, proč mě tento snímek oslovil nebo čím je zajímavý. V naší Galerii ale naleznete i spoustu dalších zajímavých nočních záběrů, které pro vás mohou být inspirací při focení vašich nočních úlovků, z nichž ty nejzajímavější budou odměněny hodnotnou cenou. Jak vidíte sami na těchto jedenácti záběrech, v noci se toho dá fotit opravdu hodně. Stačí jen dobrý nápad, trochu popustit uzdu fantazii a samozřejmě správně nastavit fotoaparát.

Pokud se vám nějaký záběr povede, nezapomeňte ho přihlásit do lednové soutěže KOUZLO NOCI, která je prvním kolem našeho vzdělávacího projektu ROK S MEGAPIXELEM.


Martin Lukeš (editor Galerie)
- Akcelerace

Zachyťte na fotografii rychlost. Tak znělo zadání domácího úkoly, který jsem před pár lety dostal ve škole. Původně jsem chtěl, pořídit klasický snímek, na kterém zachytím světelné stopy tramvají na setmělé ulici. Při čekání na tmu jsem se ale zastavil s kolegou v jedné hospůdce na Karlově náměstí v Praze a po několika plzeňských dvanáctkách mě napadlo to otočit. Nezachytím světelné stopy pohybujících se objektů, ale pohybem fotoaparátu zachytím světelné stopy jinak statických objektů. Z původního nápadu tedy zůstala v podstatě jen tramvaj jako klíčový prvek a zároveň jako dopravní prostředek a zdroj pohybu.

K madlu na zadní plošině jsem přichytil variabilní stativ GorillaPod SLR-ZOOM, na ten jsem uchytil digitální zrcadlovku vybavenou širokoúhlým objektivem s ohniskem 20mm a namířil ho přes zadní sklo ven do ulice. Na fotoaparátu jsem nastavil preferenci času a po tom co se tramvaj rozjela, jsem zahájil expozici. Zkusil jsem asi 5 nebo 6 záběrů s různým expozičním časem, ale tento vyšel nejlépe. Trochu tomu napomohla i náhoda. V pozadí je vidět další tramvaj, která stála na zastávce, ze které jsem právě vyjel. To dalo snímku, nějaký ústřední prvek. Zleva kolem nás navíc právě projížděla další tramvaj v protisměru. Ta dala fotografii další výrazné barevné pruhy. Celý snímek je tedy založen na dynamice pohybu, barevném kontrastu a samozřejmě liniích ubíhající perspektivy. Ze snímkem jsme byl spokojen a nakonec obstál i ve škole, při vyhodnocení domácího cvičení.


Karel Černý - Eilean Donan

Ostrovní tvrz Eliean Donan, je známa nejen z mnoha fotografií, ale i z filmových scén. Namátkou například z prvního dílu ságy o nesmrtelném horalovi - Highlinder. Snímek je zajímavý především díky barevnému kontrastu a dále velmi dobře vybranému času expozice, kdy v obloze zůstává ještě část světla a ta má díky tomu temně modrý nádech. V neposlední řadě je to i pohyb mraků díky dlouhému čau expozice. Ten dal celému snímku zajímavý náboj.



Josef Šálek - Vyšehradský hřbitov

Kompozičně velmi zdařilá fotografie zaujme na první pohled především zkreslením a perspektivou širokoúhlého objektivu. Zajímavý je i barevný kontrast, žlutě nasvíceného kostela, proti téměř monochromatickému zbytku fotografie. Sníh s velmi dobrým vyvážením bílé barvy, s vyšlapanou cestičkou dal snímku velmi silnou atmosféru.



Jan Reiner - Výhled do budoucna

Fotografie noční oblohy jsou čím dál populárnějším tématem jak amatérských, tak profesionálních fotografů. Ne každý ale dovede scénu oživit nějakým zajímavým prvkem. To ovšem neplatí o tomto snímku, kdy díky postavě v záklonu a světelnému kuželu, který vychází "z jejího nitra", evokuje doslova sci-fi scénu.


Marek Černý - Přícházíme v míru

Na podobném principu je založen i další snímek. Světlo, silueta postavy a mlha, díky které vypadá hotelová věž na Ještědu jako přistávající vesmírná loď v nějakém filmu do Ridleyho Scotta.


Jiří Šedek - Auckland

Nasvícená architektura patří k velmi vděčným fotografickým tématům. Na tomto snímku navíc autor využil vodní hladinu, ve které se odráží barevné pruhy světel nočního velkoměsta. Jenda horizontální linie a různobarevné vertikální linie jsou hlavní nosnou konstrukcí celého záběru, který by vynikl na velkoformátovém tisku, kde by měl divák možnost přečíst veškeré detaily mrakodrapů a výškových budov.


David Volný - noční rychlovka

Středová kompozice, perspektiva, hvězdicové vykreslení světelných zdrojů a červené linie světel projíždějících aut opět vytváří scénu, která by se díky velmi silné atmosféře hodila klidně jako filmový plakát k nějakému filmu. Do popředí jsou navíc velmi dobře zakomponovány železná víka od kanálu. Působí velmi industriálně a tím jen podtrhují atmosféru fotografie.


Lubomír Sklenár - Úžasná noc

Fotit noční krajinu není určitě nic lehkého a to především kvůli absenci světelného zdroje, který je pro vznik každé fotografie potřeba. Na tomto snímku využil autor velmi dobře veškerého světla ve scéně a vytvořil tak velmi příjemnou fotografii, jejímž hlavním motivem jsou zasněžené stromy, které mohou připomínat nějaké pohádkové postavy. Navíc je opět velmi dobře zvolen čas expozice, kdy je v obloze ještě část světla.


Petr Pelc - Půlnoční Děčín

Noční město z nadhledu, navíc s řekou, mostem a alejemi svítících lamp, jsou velmi častým námětem večerních snímků. Snímek Děčína je velmi zdařilý a to jak po stránce kompoziční tak i té expoziční.  Temně modrá hladina řeky, příjemně kontrastuje s oranžovým nasvícením města a silnic a snímek navíc protíná hned několik diagonálních linií. To samozřejmě působí velmi harmonicky.


M.M. - Ke hvězdám

Diagonální linie a geometrické tvary jsou výrazným prvkem i dalšího nočního snímku, který zachycuje rozhlednu mezi stromy. Nasvícení objektu, šroubovice, pohled vzhůru a velmi příjemné barevné tónování, dávají fotografii jakousi tajemnou atmosféru, které v divákovi vyvolá určité napětí a spoustu otázek.


Pavel Kliš - Půlnoční lyžování

Jak bylo avizováno v zadání lednového tématu, v noci se dá fotografovat mnoho nejrůznějších žánrů. Dokazuje to i sportovní snímek z nočního lyžování. Výrazné protisvětlo, modré tónování snímku, skvělá perspektiva, diagonální linie lanovky, stopy lyží ve sněhu a samozřejmě siluetea postavy na snowboardu, která dává snímku dynamiku i měřítko. To všechno jsou prvky, které dělají tuto fotku výjimečnou.

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.