Jak fotit architekturu - dva úhly pohledu Fotoporadna

Jak fotit architekturu - dva úhly pohledu

Martin LukešAktualizováno: 25. 4. 2014 v 15:31 • Rubrika: Fotoporadna

Čtvrté téma naší celoroční fotografické soutěže, kterým je ARCHITEKTURA, se pomalu blíží do finále a ještě stále máte pár dnů na to vložit do Galerie soutěžní snímek a vyhrát jednu z atraktivních cen nebo si alespoň připsat body do celkového žebříčku. O tom, že fotografování této „královské“ disciplíny není žádná legrace, se asi přesvědčil každý, kdo si to někdy vyzkoušel. Tak jako u většiny žánrů je důležité mít rozmyšlený základní koncept a ten by měl být z fotografie patrný.


Veřejná knihovna New York - srovnání liní odstupem a delším ohniskem (foto: Martin Lukeš)

Popis vs. pocit

Existují v podstatě dva základní pohledy na svět prostřednictvím hledáčku nebo displeje fotoaparátu. První z nich je čistě popisný a fotograf v tomto případě zachycuje realitu, tedy scénu nebo objekt tak, jak ve skutečnosti vypadá. V tomto případě jde čistě o technickou záležitost, kdy by měla být dodržena veškerá pravidla, která s daným žánrem souvisí. Pokud se budeme bavit o architektuře, tak je to samozřejmě perspektiva, barvy, zarovnané linie atd. Fotografovaný objekt, budova nebo stavba by tak měly na fotografii vypadat podobně jako na architektonickém plánu. Divák, který si takovou fotografii prohlédne, by měl získat co nejvěrnější představu o tom, jak daný objekt ve skutečnosti vypadá.


Veřejná knihovna New York - srovnání liní focením ze správné výšky (foto: Martin Lukeš)

Druhým způsobem, jak se dá zachytit architektura na fotografii, je záležitost čistě subjektivní, tedy pocitová a fotograf může architekturu interpretovat prostřednictvím svého osobního pohledu. V tomto případě může jít proti veškerým pravidlům, která ve fotografii platí a není to chyba. Každý dobrý fotograf by měl vědět, kdy se pravidla dají porušit a kdy ne. Je totiž velký rozdíl mezi záměrem a neznalostí.


Veřejná knihovna New York - použitím tilt-shift objektivu (foto: Martin Lukeš)

Kácející se linie - je to chyba?

Jako příklad může posloužit v architektuře často skloňované kácení linií. To je způsobené perspektivou, lépe řečeno podhledem nebo nadhledem. Existují v podstatě čtyři základní způsoby, jak kácení linií předejít.

  • Fotografovat objekt nebo scénu z poloviny její výšky. Objektiv je v kolmé poloze a nedochází ke zkreslení. To jde ale při focení vysokých budov nebo interiérů většinou dost těžko.
  • Další možností je fotografovat scénu z větší dálky objektivem s delším ohniskem. Čím dále od scény budete, tím se zmenšuje kácení linií. To ale samozřejmě nelze použít v interiéru nebo v husté zástavbě.


Benátky - odraz v kaluži (foto: Martin Lukeš)

  • Jedním z nejjednodušších způsobů, jak se poprat s tímto problémem, je dodatečně srovnat linie v počítači prostřednictvím počítačového editoru. Velmi efektivní nástroj mají oba nejpoužívanější programy, kterými jsou Zoner Photostudio nebo Adobe Photoshop. Použitím tohoto nástroje ale dochází k deformaci obrazu, což má do určité míry za následek ztrátu obrazové kvality a zkreslení poměru stran scény nebo budovy.
  • Profesionální metodou, jak se ubránit kácení linií, je použití speciálního posuvného  tilt-shift objektivu nebo kamer většího formátu, které umožňují posun a náklon tzv. standardy. V obou případech jde o techniku, která se pohybuje řádově v desítkách až stovkách tisíc a využívá se hlavně ke komerčním účelům.


Soubor Gotham City - subjektivní pohled na architekturu (foto: Martin Lukeš)

Proč je ale kácení linií na jedné straně chyba a na jiné to nevadí? Odpověď je prostá. Pokud zachycujete architekturu prvním, tedy popisným způsobem, měli by být linie na fotografii v rovině tak, jak to je ve skutečnosti. Jen tak divákovi nabízíme reálný pohled na danou věc.

Když se ale rozhodnete vnést do fotografie vlastní úhel pohledu, můžou linie samozřejmě letět. Divákovi by ale mělo být na první pohled patrné, že jde o váš subjektivní pohled, který nemusí odpovídat realitě. Největší chybou je, když fotograf zachytí scénu na fotografii čistě popisným způsobem, ale nedodrží základní pravidla, takže pak divák díky zkreslení perspektivy neví, jestli to tak skutečně vypadá, nebo je to jen špatně vyfocené. To ale ostatně platí nejen při focení architektury, ale i jiných žánrů.


Soubor Gotham City - subjektivní pohled na architekturu (foto: Martin Lukeš)

Uzávěrka čtvrtého soutěžního kola na téma Architektura jako odraz dějin končí 30. 4. 2014. Do té doby můžete vkládat do Galerie soutěžní fotografie a vyhrát jednu z věcných cen, nebo získat body v rámci celoročního vzdělávacího projektu ROK S MEGAPIXELEM. Další měsíční témat, které startuje 1. května, zní Hledáčkem reportéra.



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené produkty

Doporučené stránky

  • Jak fotit architekturu

    Potřeba vylepšovat, zkrášlovat, navrhovat a stavět budovy, navíc tak aby byly nejen funkční a účelové, ale také zároveň aby naplňovala potřeby…

  • Architektura - královská disciplína fotografie

    Architektura patřila k tradičnímu námětu v podstatě již od samotného vynálezu fotografie. Na jednu stranu by se mohlo zdát, že je to žánr poměrně…

  • Geometrie architektury

    Soutěžní kolo na téma architektura patřilo v loňském roce k velmi oblíbeným a proto jsme se rozhodli ho letos zopakovat. Hlavním motivem listopadové…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím