Magazín

Fotoporadna

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 14. díl - BULB

Martin LukešAktualizováno: 12. 12. 2022 v 15:24 • Rubrika: Fotoporadna

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 14. díl - BULB

V minulých dílech našeho seriálu jsme si vysvětlili, co to je expoziční čas, jak pracovat v režimu preference času a pro jaké situace a žánry je tato veličina klíčová. Existují ale situace, kdy běžná délka expozice nestačí a je potřeba překročit obvyklých 30 s, které většina pokročilých fotoaparátů nabízí. Nebo naopak v některých případech neznáme předem délku expozice, proto nelze nastavit konkrétní hodnotu času. A přesně tehdy přichází na řadu režim BULB, o kterém dnes bude řeč.

Obsah

Co je režim BULB

Slovíčko „bulb“ je v anglickém jazyce výrazem pro „žárovku“, tedy zdroj světla. Osobně bych ho ale volně překládal jako „vypínač“. Tento režim totiž skutečně funguje jako jakýsi spínač závěrky. Fotograf totiž nenastavuje konkrétní hodnotu expozice, ale její délku řídí délkou stlačení spouště. V okamžiku, kdy zmáčknete spoušť, začne fotoaparát exponovat, tedy sbírat světlo a to se děje tak dlouho, jak dlouho držíte spoušť zmáčknutou. Jakmile tlačítko spouště uvolníte, expozice je ukončena. Tedy relativně nic složitého.




Martin Lukeš | Bulb 300.6 s | clona F13 | ISO 64 | ND filtr

Výhody režimu BULB

V tuhle chvíli někoho možná napadne, k čemu je to vlastně dobré. V režimu Priorita clony si přece můžete nastavit konkrétní délku expozice a nemusíte to dělat takto složitě. To je sice pravda, ale řada expozičních časů, kterou má fotograf k dispozici, je značně omezená a většina zrcadlovek a bezzrcadlovek má nejdelší čas 30s až jednu minutu. To ale někdy nestačí a hodilo by se exponovat delší dobu. To přesně nabízí režim BULB. V tomto případě lze mít závěrku u digitálních fotoaparátů otevřenou neomezeně dlouho, dokud se nevybije baterie. První výhodou tohoto zvláštního režimu tedy je, že můžeme použít expozici v délce několika minut, případně i hodin.


Označení režimu BULB na stavovém displeji digitální zrcadlovky Nikon

Druhou výhodou je, že můžeme expozici kdykoliv ukončit. Při fotografování některých scén totiž není předem zřejmé, kdy nastane ten klíčový okamžik a kdy by měla expozice skončit. Proto lze jen těžko nastavit konkrétní dobu.

Typickým příkladem je fotografování ohňostrojů. Známe totiž okamžik jejich zahájení, ale nevíme předem, ve který okamžik se na obloze objeví jejich vrchol, což je určitý tvar nebo obrazec. Z toho důvodu nelze přesně naplánovat ukončení expozice. Proto je tu režim BULB, který nám umožňuje ukončit expozici přesně ve chvíli, kdy nastane vrchol zmiňovaného ohňostroje.  


Bohumil Daňa
| Bulb | clona F18 | ISO 50 | ND filtr

Mnoho začínajících fotografů nastaví při focení ohňostroje délku expozice například 5 vteřin. Pokud je ale ohňostroj delší a na obloze exploduje například až v sedmé vteřině, tak ho na fotografii vůbec nezachytí. Pokud je naopak kratší a otevře se už ve druhé vteřině, fotoaparát exponuje ještě padající světlice a na snímku není to nejzajímavější, což je „květ“ ohňostroje. Na místo toho fotografie zachycuje změť jednotlivých rachejtlí. Druhou výhodou oproti běžným fotografickým režimům je možnost libovolného zahájení expozice s možností ji kdykoliv okamžitě ukončit.


Režim BULB na hlavním voliči pokročilejších fotoaparátů Canon

Kde najdete režim BULB

Režim BULB se ve fotoaparátu obvykle ukrývá na dvou místech. Prvním je plně Manuální režim (M). Když ovladačem budete posouvat expoziční čas na nejdelší hodnoty, dojedete až na obvyklých 30 s a další otočení voliče odkryje režim BULB.

Některé modely to mají ještě jednoduší a BULB je umístěn přímo na hlavním voliči fotografických režimů nad manuálním režimem. Najdeme ho, jak jinak, než pod písmenkem B. V obou případech je potřeba nastavit manuálně clonové číslo.


Alena Makovcová | Bulb | clona F14 | ISO 100

Jak postupovat při focení na BULB

Z předchozího textu vyplývá, že BULB je především o fotografování na dlouhé a extrémně dlouhé expoziční časy. Ty se neobejdou bez dvou klíčových doplňků, kterými jsou:

STATIV

Bez kterého by byla fotografie roztřesená. Na dlouhé expoziční časy v řádech sekund není možné udržet fotoaparát bez hnutí a výsledný snímek je proto roztřesený. Přesněji řečeno, vykazuje známky pohybové neostrosti. Některé fotoaparáty a objektivy jsou sice vybaveny stabilizátorem obrazu, ale ten pomáhá většinou při časech mezi 1/100 s a 1“. Při delších expozicích stabilizátor nepomůže a použití stativu, nebo případně stabilní a pevné podložky, je bezpodmínečné.

DÁLKOVÉ OVLÁDÁNÍ

Druhou pomůckou, bez které nejde s režimem BULB pracovat, je dálkový ovladač. Pokud byste tlačítko spouště drželi například 10 minut, za chvíli by vás bolel prst a samotné fotografování by bylo velmi nekomfortní. Navíc lidské tělo vykazuje mikrochvění, stahy svalů, dýcháme, tluče nám srdce a všechno to by se přenášelo na fotoaparát. I v tomto případě by byla výsledná fotografie roztřesená.


Miroslava Trusková | Bulb 162 s | clona F11 | ISO 100

Možnosti dálkově ovládaných spouští

U režimu BULB závisí hodně na tom, jaký typ dálkového ovládání použijeme. V tomto směru existují tři možnosti.

Kabelové spouště – jsou většinou vybaveny aretací spoušťového tlačítka, které po zmáčknutí (zahájení expozice) zablokujeme, aby zůstalo namáčknuté a při ukončení expozice ho jednoduchým způsobem odblokujeme. To uvolní spoušť a proces je ukončen.

Bezdrátové spouště – nejsou vybaveny aretací spouště a fungují tak, že na první stisknutí je expozice zahájena a druhým zmáčknutím spouště je naopak ukončena. Tady si ale fotograf musí dávat pozor, aby ovladačem mířil na čidlo umístěné na fotoaparátu, jinak by se mohlo stát, že spoušť nebude reagovat okamžitě a propásne tak klíčový okamžik.

Ovládání pomocí PC, tabletu, nebo telefonu - současné moderní fotoaparáty lze na dálku ovládat také prostřednictvím počítače, nebo chytrého mobilního zařízení. V takovém případě je postup stejný, jako v případě bezdrátového dálkového ovládání. První stisknutí spouště zahájí expozici a druhé ho ukončí.


Ovládání fotoaparátu z chytrého mobilního zařízení

Jaký je rozdíl mezi BULB a TIME

Některé modely nabízí kromě režimu BULB ještě jeden mód označovaný písmenkem T jako Time. Jde o velmi podobnou funkci s drobným rozdílem. BULB vyžaduje během expozice stále držet zmáčknutou spoušť, kdežto v režimu Time prvním zmáčknutím spouště expozici zahájíte a druhým zmáčknutím ji ukončíte.

Vzhledem k tomu, že je nutné používat dálkové ovládání, je režim Time trochu zbytečný, protože je to stejné, jako kdybyste v režimu BULB jednou použili kabelovou spoušť a podruhé ovládali expozici mobilním telefonem nebo bezdrátovým dálkovým ovladačem.


Režimy Bulb a Time na fotoaparátu Fujifilm

Na jaké žánry se hodí BULB

Režim BULB je hodně specifický a věřím, že mnozí fotografové ho ani nikdy nevyužijí. Existují ale některé žánry, které by se bez něj fotografovaly jen velmi těžko.

Ohňostroje

O těch už tu byla řeč a navíc jsme tomuto tématu věnovali samostatný článek naší fotoporadny. V kostce tedy při odpálení ohňostroje zahájíte expozici, sledujete oblohu s dálkovým ovladačem v ruce a když se na obloze objeví vrchol ohňostroje, ten nejhezčí obrazec, expozici ukončíte. A máte to v kufru, jak se mezi filmaři říká.


Ondřej Kudlička | Bulb 7,4 s | clona F9 | ISO 200

Fotografování blesků v bouřce

Podobné je to při fotografování blesků. Nikdy nevíte, kdy blesk uhodí. Máte tedy fotoaparát na stativu, ideálně někde v bezpečném úkrytu a čekáte na svůj úlovek. Zahájíte expozici a čekáte až uhodí blesk. Pokud se tak stane, blesk je zachycen na snímku a expozici můžete ukončit. Ideální je nepoužívat moc dlouhý čas a pokud blesk neuhodí zhruba od 30 s do 120 s, pak je lepší expozici ukončit a vzápětí zahájit novou. Kdyby blesk přišel až za deset minut, mohlo by se stát, že by byl snímek moc světlý, tedy přeexponovaný. To hodně záleží na tom, kolik je ve scéně světla a jak moc máte zacloněno.

Druhým negativním dopadem je vysoký šum, který se na snímku objeví nejen při vysoké citlivosti ISO, ale také při extrémně dlouhé expozici. Při časech delších cca 15 s dochází k zahřívání snímače a to generuje vysokou hladinu šumu, i když máte nastavenou nejnižší citlivost.


Petr Růžek 
| Bulb 8 s | clona F10 | ISO 100

Rozmáznutí mraků na obloze

Velmi populárním trendem poslední doby jsou snímky statické architektury v kontrastu s dynamikou rozmazaných mraků na obloze. Pokud nefouká vítr, je jedinou možností, jak rozmazat mraky, použití velmi dlouhého času expozice v řádech několika desítek až stovek vteřin, což nejde jinak než v režimu BULB. V podobných případech ale dopadne na snímač extrémně velké množství světla a aby nebyl snímek přesvícený, je potřeba použít tzv. ND, tedy šedé neutrální filtry, které přebytečné světlo ztlumí.


Pavel Noga
| Bulb | clona F11 | ISO 100

Malování světlem - LIGHT PAINTING

Technika zvaná "luminografie" se v posledních letech těší velké popularitě. Díky digitálním fotoaparátům, narozdíl od těch analogových, můžeme zkontrolovat snímek okamžitě po dokončení expozice a případně ho zopakovat a opravit. Postup je poměrně jednoduchý a mnohem více tu jde o nápad. Fotoaparát se umístí na stativ, následně se pomocí dálkového ovládání zahájí expozice a během ní fotograf, nebo jeho asistent, začne nějakým světelným zdrojem vytvářet pohyb, který je díky dlouhému času na fotografii zaznamenán jako světelná dráha. Mnohdy jde o velmi dlouhé světelné linky, k jejiž vytvoření je potřeba extrémně dlouhý expoziční čas, tedy BULB.


Zdeněk Dvořák | Bulb 237 s | clona F7,1 | ISO 200

Zklidnění vodní hladiny

Dalším efektivním prvkem je rozmázání tekoucí vody nebo zklidnění vodní hladiny řek, moří a jezer. K jejich vyžehlení je potřeba také extrémně dlouhý čas a i v podobných případech je potřeba použít BULB, pokud nestačí běžně dostupných 30 s. Stejně tak při fotografování podobných scén je potřeba použít šedé neutrální filtry, aby nebyl snímek přepálený.


Dan Svoboda | Bulb 120 s | clona F14 | ISO 80 | ND filtr

Hvězdné dráhy STARTRAILS

Fotografování hvězdných kružnic na noční obloze, které jsou způsobeny otáčením naší planety, vyžaduje poměrně dlouhé časy v řádech několika minut a případně i hodin. Ani tento žánr by se proto neobešel bez režimu BULB. Kvůli zahřívání snímače při dlouhé expozici se většinou výsledné fotografie skládají z mnoha několikaminutových snímků.


Lubomír Sklenár
| Bulb 120x 1,5 s | clona F5 | ISO 320

Vymazání pohybujících se objektů ze scény

Extrémně dlouhé časy mají ale také další zajímavou vlastnost a to, že vymažou pohybující se objekty ze scény. Pokud byste tedy chtěli nafotit náměstí bez lidí, nádraží bez cestujících nebo dálnici bez aut, použijte několika minutovou expozici a vše, co se na scéně pohybuje, jednoduše zmizí. Pro tyto účely se používají extrémně silné ND filtry, protože i v tomto případě hrozí velmi silné přepaly.



Adam Kahánek | Bulb 135 s | clona F11 | ISO 100

Fotografování při extrémně nízké hladině světla

Posledním příkladem je ryze praktická záležitost a to, že si delším časem doženete chybějící světlo. To se používá hlavně při fotografování nočních scén, kdy si zacloníte pro požadovanou hloubku ostrosti. Ani nejdelší expozice, 30 sekund, neposbírá dostatek světla a výsledná fotografie tedy bude tmavá. Samozřejmě se nabízí možnost zvýšení citlivosti, ale tím, jak jistě víte, poznamenáte fotografii zvýšenou hladinou šumu. Lze tedy využít režim BULB, který vám dovolí delší expozici, což znamená více světla bez nutnosti zvedat ISO.


Jan Chládek
| Bulb 120 s | clona F5 | ISO160

Příklad expozic při slabém světle

Kompenzace nedostatku světla clonou a vyšší citlivostí

  • čas: 15“ | clona: F2 | ISO 100
  • čas: 30“ | clona: F1,4 | ISO 100
  • čas: 30“ | clona: F2,0 | ISO 200
  • čas: 30“ | clona: F2,8 | ISO 400

Kompenzace nedostatku světla delší expozicí

  • čas: 15“ | clona: F1,4 | ISO 100
  • čas: 30“ | clona: F2,0 | ISO 100
  • čas: BULB 60“ | clona: F2,8 | ISO 100
  • čas: BULB 120“ |clona: F4,0 | ISO 100


Lukáš Veselý
| Bulb | clona F5,6 | ISO 6400

Na co je třeba dávat pozor při fotografování na BULB

Zahřívání snímače při dlouhých časech – jak již bylo řečeno, extrémně dlouhé expozice zahřívají snímač a generují vysokou hladinu šumu. Ta se podepíše na technické kvalitě fotografie, takže doporučuji používat vždy nejkratší možnou expozici.

Přeexponované snímky – jsou důsledkem toho, že snímač posbírá během expozice nadbytečné světlo. To se dá, jak již bylo řečeno, tlumit šedými neutrálními ND filtry, které přebývající světlo uberou. Filtry se prodávají s různou intenzitou ztmavení.

Jak nastavit optimální délku expozice – pokud chcete rozmazat mraky nebo vodní hladinu, je třeba přepočítat expozici s ohledem na clonu a intenzitu použitého filtru. To se dá odvodit podle naměřených hodnot expozimetru, nebo na to existují tabulky, případně aplikace do mobilního telefonu. Ty po zadání dostupných údajů dopočítají optimální délku expozice.

Nezapomeňte na stopky – některé modely začnou po zahájení expozice v režimu BULB odpočítávat čas a fotograf tak má přehled o délce expozice. U přístrojů, které tento odpočet nemají, je třeba měřit délku expozice na externím zařízení, například na mobilním telefonu, hodinkách nebo stopkách.


Vladimír Brabec | Bulb 409 s | clona F18 | ISO 50


Titulní foto: Bohdan Šimeček

Předchozí díly seriálu - Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou:

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Martin Lukeš

Reaguje na (4) | Dobrý den, jediná možnost je použít dálkové ovládání. Bezdrátové, kabelové, nebo přes aplikaci v mobilním telefonu, pokud to fotoaparát umožňuje.

5

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 31. 12. 2021 |Reagovat

MK

Díky za super rady ,mám ale jeden dotaz ,jak zaostřit bez dotyku fotoaparátu ?
Kavka

4

Miroslav KAVKA, 30. 12. 2021 |Reagovat

Marek Lhotský

Výborný článek, stejně jako všechny ze seriálu. Ještě bych k tomu dodal, že je dobrý nápad při dlouhých expozicích se zrcadlovkou zakrýt hledáček. Pronikající světlo skrz něj může naprosto totálně zničit snímek...

3

Marek Lhotský, 26. 11. 2020 |Reagovat

Marek Lhotský

Výborný článek, stejně jako všechny ze seriálu. Ještě bych k tomu dodal, že je dobrý nápad při dlouhých expozicích se zrcadlovkou zakrýt hledáček. Pronikající světlo skrz něj může naprosto totálně zničit snímek...

2

Marek Lhotský, 26. 11. 2020 |Reagovat

L

Bezva článek! Dobré informace se vždy hodí isi je přečíst, proč si nenechat poradit...osobně mám tyhle články velmi rád, děkuji autorovi!

1

Lang, 29. 1. 2020 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.