Stěhujeme prodejnu v Ostravě. Od 21. 9. nás najdete na nové adrese 28. října 960/178, Ostrava - Mariánské Hory a Hulváky, 709 00.

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 21. díl - EXTERNÍ BLESK Fotoporadna

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 21. díl - EXTERNÍ BLESK

Martin LukešAktualizováno: 12. 8. 2020 v 10:12 • Rubrika: Fotoporadna

V minulém dílu našeho seriálu jsme si řekli něco o tom, jak pracovat s interním bleskem, jaké má nevýhody a jaké jsou možnosti nastavení jeho výkonu. Většina zkušenější fotografů se ale internímu blesku raději vyhýbá. Jeho možnosti jsou značně omezené a ve finále mnohdy výsledné fotografii spíše ublíží, než aby jí pomohl. O mnoho lépe je na tom blesk externí. Sice je to další věc, která zabírá místo ve vaší fotobrašně a jde o další investici, nicméně s externím bleskem už se dá pracovat velmi seriózně. Ani externí blesk není všemocný, ale kdo zvládne práci s ním, může si vytvořit přesně takové světlo, jaké potřebuje a posune tím své možnosti zase o něco výš.

Výhody externího blesku

Aby člověk pochopil, v čem je síla interního blesku, je potřeba znát jeho přednosti a umět z nich vytěžit co nejvíce. Jak již bylo naznačeno v úvodu, interní blesk se s tím externím vůbec nedá srovnávat a nabízí nám mnohdy skvělý záběr i v podmínkách, ve kterých by jinak fotografovat v podstatě ani nebylo možné.


Polohovatelný systémový blesk Olympus

Relativně výkonný zdroj světla, který je stále po ruce

Pokud jste si osvojili zákony expozičního trojúhelníku, tak jistě víte, že k tomu, abyste mohli použít optimální hodnoty času a clony, potřebujete dostatek světla. To si ale ubíráte jak krátkým časem, tak zacloněním objektivu. Tím pádem se často může stát, že světlo chybí a je potřeba ho dohnat citlivostí. To má ale za následek zvýšenou hladinu šumu. Pokud použijete blesk, doženete si chybějící světlo a není třeba zvedat citlivost. Fotografie tak bude mít mnohem lepší technickou kvalitu.


Řada externích systémových blesků Nikon SPEEDLIGHT

Nutno ale podotknout, že stejně jako interní blesk, nelze ani ten externí použít pro jakýkoliv žánr a jsou situace, kdy blesk použít nelze, nebo se to dokonce nesmí. Typickým příkladem je fotografování v muzeích, galeriích, divadlech nebo na koncertech vážné hudby. Tam je použití blesku většinou výslovně zakázáno. Blesk také nelze použít na extrémně velkou vzdálenost, protože i externí záblesková jednotka má omezený dosah.

Další modelovou situací, kdy není vhodné použít blesk je, když chcete světlem rovnoměrně vykrýt větší prostor. Světlo blesku, stejně tak jako všech ostatních umělých světelných zdrojů, ubývá s druhou mocninou vzdálenosti. V praxi to znamená, zvětší-li se vzdálenost 2x, světla bude 4x méně. Laicky řečeno oblast v pozadí bude bleskem nasvícená vždy mnohem méně než popředí.


Otočná hlava externího blesku Canon

S bleskem se také nedá fotografovat tam, kde hrozí odlesky a odrazy, které by vrátily světlo zpět směrem k objektivu, jinak by negativně ovlivnily výslednou fotografii.

Kdy se blesk hodí a na jaké žánry je vhodný?

Obecně se dá říci, že se hodí při fotografování na kratší vzdálenost, ať už jde o momentky v horších světelných podmínkách, portréty, fashion, glamour, akty, makro, zátiší, produktovou fotografii, ale třeba i sport, pokud nejsem od scény moc daleko. Blesk také lze použít při určitých dokumentárních a reportážních záběrech, ať už jde o klasické novinářské fotografie, koncerty, svatby a podobně. Zvláště poslední žánr si profesionální fotografové bez blesku asi neumí moc představit. Pokud se koná obřad v kostele, nebo jiném místě kde není k dispozici dostatek světla, je externí blesk jedinou záchranou.


Portrét fotografovaný několika externími blesky
foto: Martin Lukeš

Světla ubývá s druhou mocninou vzdálenosti – zvětší-li se vzdálenost 2x, klesne množství světla 4x. Světlo Slunce však zůstává konstantní bez ohledu na vzdálenost. Není to tím, že by pro něj neplatil tento zákon, ale změna vzdálenosti v pozemských podmínkách je relativně ke vzdálenosti Slunce – Země zcela zanedbatelná. Slunce je také velmi silný zdroj, a proto ho lze umělými zdroji napodobit jen na vzdálenost několika málo metrů.

Blesk lze použít i v situacích, kdy je okolního světla relativně dost, ale nejde z toho správného směru. To může být třeba protisvětlo, kdy vám blesk pomůže vykrýt nežádoucí stíny, například v obličeji. Blesk jednoduše projasní místa, která jsou ve scéně klíčová.


Snímek z interiéru fotografovaný s jedním externím bleskem
foto: Martin Lukeš

Polohovací hlava

Jednou ze zásadních výhod externího blesku oproti internímu je, že má ve většině případů polohovací hlavu. Tu lze vyklápět nejen směrem nahoru a dolu, ale také je možné otáčet ji kolem své osy až o 180°. To dává fotografovi zcela nové a unikátní možnosti, protože není odkázán na přímé světlo, které by jinak šlo v ose objektivu a bylo značně ploché. Pokud hlavu blesku pootočíte, nebo vyklopíte a odrazíte záblesk o deštník, stěnu, strop, nebo jinou odraznou plochu, světlo bude mnohem měkčí, přirozenější a především plastičtější.


Světlo blesku odražené o stěnu
foto: Martin Lukeš

Další ohromnou předností je možnost odpalovat, a někdy i řídit externí blesk, který je umístěn zcela mimo sáňky fotoaparátu. Díky tomu si fotograf může určit polohu blesku vůči fotografované scéně a samozřejmě také z jakého směru světlo blesku na scénu vstupuje. To pomáhá k tvorbě měkčího a plastičtějšího, případně přirozenějšího, nasvícení fotografie.

Blesky lze na dálku řídit mnoha způsoby. Tím nejzákladnějším je pomocí propojovacího kabelu, pokud jsou blesk a fotoaparát vybavené vstupem pro takový kabel.

Výklopná a otočná hlava externích systémových blesků

„Zkuste to bez drátů, milý Marconi…“, říká český velikán v jedné slavné české veselohře. I vy můžete odpalovat blesk na dálku, aniž by byl fyzicky propojen s fotoaparátem. K tomu je ale většinou potřeba další příslušenství. Tím nejzákladnějším, je tzv. transmmiter. Jde o řídící jednotku, která dokáže na dálku odpálit pokročilejší systémový blesk a v některých případech lze na dálku také nastavit jeho výkon, případně ovládat další funkce blesku.

Další možností, jak odpalovat blesk na dálku, je systém odpalovač/přijímač. V tomto případě se do sáněk blesku fotoaparátu umístí odpalovací jednotka a na lyžiny blesku pak přijímač. Obě zařízení spolu umí po spárování komunikovat a tak odpálíte blesk na dálku stisknutím spouště fotoaparátu.



Světlo blesku odražené o strop
foto: Martin Lukeš

Na stejném principu fungují i pokročilejší systémové blesky, které mají režim MASTER / SLAVE což je v podstatě integrovaná obdoba přijímače a vysílače. Jedním bleskem v režimu MASTER můžete řídit záblesk jednoho či více blesků, na kterých je nastavený režim SLAVE.

V dobách analogu, kdy ještě neexistovalo takto sofistikované příslušenství, byla poměrně hodně rozšířená optická čidla. Šlo o zařízení, které dokázalo odpálit blesk na základě záblesku jiného zařízení. K tomuto řídícímu záblesku se nejčastěji používalo světlo interního blesku, případně externího, který byl umístěn přímo na těle fotoaparátu. Fotograf ale musel počítat se dvěma světly, kdy bylo třeba je nastavit ve správném poměru, aby se na fotografii vzájemně netloukla.


Světlo dálkově odpáleného externího blesku
foto: individuální kurz Megapixelu

Některé modely fotoaparátů jsou dokonce vybaveny integrovanou řídící jednotkou, která dokáže odpálit externí blesk na dálku nejčastěji pomocí záblesku interního blesku. Ten se navíc dá nastavením zcela potlačit, takže jeho záblesk neovlivňuje světlo ve fotografované scéně a na fotografii není vůbec vidět. Kromě toho, že interní blesk odpálí externí, lze prostřednictvím menu fotoaparátu nastavovat výkon jednoho, a dokonce i více externích blesků, což je velmi pohodlné a z časových důvodů také praktické. Fotograf totiž nemusí obíhat jednotlivé blesky, pokud chce změnit jejich výkon, případně je jinak přenastavit nebo vypnout.


Pokročilové odpalovače pro dálkové řízení blesku

Principů, pomocí kterých jedno zařízení aktivuje druhé, se v případě externích blesků používá hned několik. Dříve to bylo již zmiňované optické čidlo a v současné době ho nahradil rádiový signál a světelný signál. Nejpokročilejší systémy odpalovačů umí nejen odpálit a nastavit některé parametry blesku na dálku, ale dokáží také přenést informace ze systému TTL, o kterém bude řeč později. Mimo to lze také sériově spojit více vysílačů za sebou, čímž se zvyšuje vzdálenost, na kterou lze řídit externí blesk z fotoaparátu.

Samostatné napájení

Velkou slabinou každého silného světla je napájení. Při použití interního blesku se tím pádem rapidně snižuje výdrž baterie fotoaparátu, což je v praxi velmi zásadní. Externí blesky jsou proto vybaveny samostatným napájením, nejčastěji v podobě tužkových baterií.  Tím pádem nejsou závislé na napájení fotoaparátu. Nejnovější blesky, které jsou v podstatě zmenšenou podobou ateliérových zábleskových světel, mají dokonce vlastní akumulátor s poměrně vysokou kapacitou.

https://cdn.megapixel.cz/images/preview/3/71623.jpg?v=1449070323
Většina blesků je napájena tužkovými bateriemi (Eneloop)

Osobně mám velmi dobrou zkušenost s tužkovými nabíjecími bateriemi, kdy z mnohaleté praxe vím, že na jedno nabití vystačí zhruba na nějakých 300 – 500 záblesků, v závislosti na tom, jaký výkon blesku používám. Rozhodně je ale nijak nešetřím a ze ¾ jedu na plný výkon, protože nejčastěji používám světlo odražené o strop a tam díky úbytku světla ze vzdáleností musí jet blesk většinou naplno.


Zábleskové světlo do sáněk blesk s akumulátorem - Profoto A1

Nevytváří efekt červených očí

Při použití externího blesku nemusíte mít obavy ani z efektu červených očí, které jsou častým nešvarem interního blesku. Hlava blesku je totiž podstatně výš od osy objektivu, a tak se do něj světlo neodráží zpět od sítnice.

Příslušenství na změkčení světla

Pokud se má nějakým způsobem charakterizovat světlo blesku, tak jde o světlo tvrdé, které vytváří ostré stíny. To je způsobeno velikostí světelného zdroje, který nemá obvykle větší plochu než 6,5 x 3,5cm a jde tedy v podstatě o světlo bodové. Práce s tvrdým světlem je mnohem složitější než se světlem měkkým a musí se mnohem více hlídat směr, ze kterého jde a stíny, které tvoří. Jak již ale bylo řečeno, světlo externího blesku jde díky polohovatelné hlavě odrazit o stěnu či strop, což světlo značně změkčí.


Světlo blesku změkčené studiovým deštníkem

Navíc k externím bleskům existuje celá řada doplňku, příslušenství a modifikátorů, kterými lze ovlivnit charakteristiku světla, podobně jako se to dělá u studivých zábleskových světel. Za zmínku určitě stojí odrazné a změkčovací deštníky, softboxy, difuzory, komínky, reflektory s voštinou atd. Díky těmto doplňkům si lze postavit malý přenosný ateliér například na fotografování portrétů, makra, produktů nebo jídla.


Set příslušenství pro externí blesk

Možnost použití více blesků najednou

Když už je řeč o domácím, malém ateliéru, znovu bych chtěl vyzdvihnout možnost propojení více externích blesků do jedné velké zábleskové soustavy. Jedno světlo mnohdy jednoduše nestačí. Zvláště pokud se zabýváte portrétní, produktovou nebo makrofotografií, dojdete dříve nebo později k závěru, že jedno hlavní světlo je fajn, ale občas by bylo potřeba světlo druhé, výplňové. Jenže pak vám bude chybět třetí jako protisvětlo a čtvrté k projasnění nějaké konkrétní oblasti, a tak se najednou bavíme o čtyřech blescích. Samozřejmě ne každý je využije, ale ta možnost tady zkrátka je.
 
A když už známe všechna pro a proti externích blesků, tak bychom si mohli říci, jak se jednotlivé blesky liší, podle jakých parametrů blesk nejlépe vybrat a samozřejmě také to, jak ho co nejsnáz a zároveň nejefektivněji používat. O tom ale až v příštím díle.

 


Dva systémově řízené blesky v praxi
foto: Martin Lukeš

 

Předchozí díly seriálu - Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou:

 

 



Zobrazeny komentáře (1)

  • 1

    Avatar

    Reaguje na (1) | ----- K článku: ----- "Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 21. díl - EXTERNÍ BLESK Martin Lukeš • Aktualizováno: včera v 12:20 • Rubrika: Fotoporadna " ----- Rozsáhlý článek a zajímavé poznatky ----- Zdravím ----- Rp.

    Břetislav Rozpondek, 08.08.2020 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

  • Light Painting - malování světlem

    Máme tu poslední měsíc v roce a s ním i závěrečné kolo fotosoutěže ROK S MEGAPIXELEM 2018. Dlouhé zimní večery ale nenabízejí moc prostoru k nějakému…

  • Pohyb a tma

    Nový ročník celoroční soutěže ROK S MEGAPIXELEM 2019 začneme pěkně z ostra. Fotografování pohybu ve špatných světelných podmínkách je všeobecně tou…

  • Portrét v přirozeném světle

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nové recenze

Přihlásit

Košík

Způsoby doručení

  • Denní doručení PPL 129 Kč
  • Kurýr od 249 Kč
  • Osobní odběr v Zásilkovně 99 Kč
  • Osobní odběr (Praha, Brno, Ostrava) Zdarma

Doprava zdarma od 5 000 Kč

Kontakt

Nahrát

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využíváním cookies a využití osobních údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech. Tyto souhlasy můžete kdykoliv změnit, vypnout nebo upravit v Nastavení soukromí, které otevřete kliknutím na odkaz níže.
Dozvědět se víc | Nastavení soukromí
Rozumím