Magazín

Fotoporadna

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 27. díl - CROP FAKTOR

Martin LukešAktualizováno: 5. 2. 2021 v 11:22 • Rubrika: Fotoporadna

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 27. díl - CROP FAKTOR

V několika předchozích dílech našeho seriálu jsem již tzv. crop faktor zmiňoval. Mnozí již zřejmě pochopili, že jde o určitý koeficient, který souvisí s velikostí obrazového snímače fotoaparátu. Jeho hodnota je ale mnohem důležitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Má totiž velký vliv nejen na úhel záběru objektivu, přepočet ohniskové vzdálenosti, ale také na hloubku ostrosti a v neposlední řadě hraje důležitou roli, při výběru toho správného objektivu. Ne každý začínající fotograf má v jeho hodnotách jasno, a proto jsem se rozhodl věnovat mu další díl našeho seriálu.

Co je to crop faktor

Mnoho zdrojů vysvětluje crop faktor jako hodnotu, kterou se přepočítává ohnisková vzdálenost objektivu, pokud je snímač fotoaparátu menší než kinofilmové pole. Tato definice je ve své podstatě správná, ale samotné vysvětlení nejde až k samotnému jádru pudla, jak by řekl J. W. Goethe. Proto bych se ponořil ještě o úroveň níž a objasnil to nejpodstatnější, tedy proč vlastně k přepočtu ohniska objektivu vůbec dochází.

Celá problematika vznikla už při samotném nástupu digitálních fotoaparátů na trh. Před nimi tu byl kinofilm a když opomineme střední a velký formát, což jsou samostatné kategorie přístrojů, tak velikost kinofilmového políčka byla stále stejná, tedy 36 x 24 mm, bez ohledu na to, jestli jste si koupili film značky Kodak, Agfa, Fujifilm, nebo černobílý Ilford. S digitálními fotoaparáty to ale bylo trochu jiné. Vyrobit snímač, který by byl stejně velký jako kinofilmové políčko bylo v počátcích digitální éry fotografie poměrně složité, a především také dost nákladné.

Této pocty se proto dostávalo pouze profesionální technice a ve většině případů šlo o zrcadlovky, jejichž cena se pohybovala v řádech několika set tisíc. Výrobcům tedy bylo jasné, že pokud chtějí získat širokou fotografickou veřejnost na svou stranu, musí přijít s fotoaparáty, které budou jednodušší a levnější. A tak se zrodil snímač, který byl menší než kinofilmové políčko.

Porovnání zorného pole stejného objektivu na snímači full-frame a APS-C.

U prvních prototypů zrcadlovek v roce 1994 se objevily z dnešního pohledu velmi malé snímače o rozměru 13,8 x 9,2 mm a o rok později přišli na trh zrcadlovky se snímačem 27,6 x 18,4 mm, který se začal označovat jako APS-H. Tato anglická značka znamená Advanced Photo System type-H a písmenko „H“ vyjadřuje „High Definition“, tedy něco jako vysokou kvalitu, nebo volně přeloženo, velkou platformu, byť šlo paradoxně o menší plochu, než jakou mělo sto let staré kinofilmové políčko.

Výhodou menšího snímače, kromě toho, že je jednodušší na výrobu, a tím pádem také levnější, je to, že na něm lze použít objektiv z větší platformy, tedy kinofilmu. Obráceně by to nešlo, protože menší velikost optických členů objektivu nepokryje celou plochu většího snímače.

Díky tomuto systému mohli fotografové používat své stávající objektivy z kinofilmových zrcadlovek a přechod na digitál byl pro ně snazší, a především levnější. Bohužel ne nadarmo se říká, že nic není zadarmo, a tak to i v tomto případě mělo jedno velké ALE. Zákony optiky jsou totiž neúprosné a díky menšímu snímači, nezachytí objektiv stejně velkou plochu, tedy šíři fotografované scény, chcete-li, jak by tomu bylo u kinofilmu. Odborně řečeno, kinofilmový objektiv se na fotoaparátu s menším snímačem tváří, jako by měl v reálu delší ohniskovou vzdálenost a laicky řečeno výsledná fotografie vypadá, jako byste si ji trochu přizoomovali.

O pár let později, zhruba v roce 1999 byly představeny první fotoaparáty, jejichž snímač byl označován zkratkou APS-C (Advanced Photo Systém-C) s tím, že písmenko „C“ znamenalo v tomto případě slovo Clasic, tedy klasický. Velikost snímače se nepatrně lišila v závislosti na výrobci, ale přibližné rozměry tohoto senzoru byly 23 x 15 mm tedy zhruba polovina kinofilmového políčka.
Rozdíl v zorném poli objektivu na full-frame snímači a APS-C

Formát snímače APS-C se poměrně osvědčil a stal se jakýmsi standardem pro digitální zrcadlovky a bezzrcadlovky převážně nižší a střední třídy a je používán dodnes. I v tomto případě ale platí, že fotoaparáty s menším snímačem fungují s kinofilmovými objektivy, pokud mají stejný typ bajonetu, ale mají jiné zorné pole a nezabírají tak široký úhel, jako kdyby byly použity na kinofilmovém přístroji. Nebo na digitálním fotoaparátu, jehož snímač je stejně velký jako kinofilmové pole. Ty jsou označovány jako full-frame, tedy plný rám, volně přeloženo jako plný formát.

No ale zpět k našemu koeficientu, tzv. crop faktoru. Aby každý fotograf věděl, jak moc se změní úhel záběru, pokud použije velký objektiv na malém snímači, bylo potřeba vymyslet nějaký jednoduchý přepočet, který by vyjadřoval ekvivalent ohniskové vzdálenosti ku kinofilmu. Proto také v technických parametrech naleznete často dva údaje ohniska objektivu. První uvádí skutečnou ohniskovou vzdálenost objektivu a pak druhou, která je často značená „eqv. 35 mm“ což znamená ekvivalent kinofilmu.

Příklad:
50 mm / 75 mm (eqv. 35 mm)

Porovnání velikosti objektivu 35 mm pro APS-C a full-frame

Nejjednodušším způsobem, jak vyjádřit posun ohniskové vzdálenosti, je uvést kolikanásobně se celkově ohnisko objektivu posune, když bude použitý na menším snímači. No a o kolik bude ohnisko prodlouženo, přímo souvisí s porovnáním délky úhlopříčky menšího snímače s délkou úhlopříčky kinofilmového pole, nebo full-frame snímače.

Jednoduše řečeno, když má APS-C senzor 1,5x menší úhlopříčku, pak crop faktor 1,5x napovídá, že ohnisková vzdálenost objektivu bude prodloužena o jeden a půl násobek a kinofilmový objektiv s ohniskem 50 mm se bude na APS-C fotoaparátu tvářit jako by šlo o kinofilmový přístroj s objektivem, jehož ohnisková vzdálenost je 75 mm (50 x 1,5 = 75).

Stejný princip přepočtu používají všichni výrobci fotoaparátů, napříč všemi formáty obrazových snímačů.

Porovnání zorného pole full-frame a APS-C

Nejrozšířenější formáty obrazových snímačů a jejich crop faktor

  • Full-frame (kinofilmové pole): 36 x 24 mm/ crop faktor 1x (bez přepočtu)
  • APS - H: 28 x 19mm / 1,3x (Canon)
  • APS – C: 23,5 x 15,7 mm / 1,5x (Nikon, Sony, Pentax)
  • APS – C: 22,3 x 14,9 mm / 1,6x (Canon)
  • m4/3: 17,3 x 13 mm / 2x (Olympus, Panasonic)
  • Nikon 1: 13,2 x 8,8 mm / 2,7x (Nikon)

Porovnání velikosti snímačů s různým crop faktorem

Crop faktor kompaktních fotoaparátů

Koeficient přepočtu ohniskové vzdálenosti objektivu ku kinofilmu se používá i u kompaktních fotoaparátů, byť u nich nelze objektiv sundat a vyměnit. Většina výrobců kompaktů na objektivu uvádí skutečnou, tedy fyzickou, ohniskovou vzdálenost objektivu, s tím, že tato informace je v podstatě bezcenná, pokud neznáte velikost snímače, respektive crop-faktor. Proto je v technických parametrech fotoaparátu uváděn údaj ohniskové vzdálenosti po přepočtu na kinofilm, tedy skutečné ohnisko krát crop faktor.

Příklad:


Označení reálné ohniskové vzdálenosti bez přepočtu na kinofilm

Nejpoužívanější formáty snímačů kompaktních fotoaparátů

Velikost snímače rozměry snímače crop faktor
1/2,7″ 5,27 x 3,96 mm 6,44 x
1/2,5″  5,76 x 4,29 mm 6,02 x
1/2,3″ 6,17 x 4,55 mm 5,58 x
 1/2″  6,4 x 4,8 mm 5,41 x
1/1,8″ 7,18 x 5,32 mm 4,84 x
2/3″ 8,8 x 6,6 mm 3,93 x
1″ 13,2 x 8,8 mm 2,7 x

Nezapomeňte zohlednit crop-factor při výběru objektivu

Koeficient, nebo-li přepočet ohniskové vzdálenosti je velmi důležitý nejen pro správné určení ohniska a šíře záběru objektivu, ale také při jeho samotném výběru před nákupem. Důvodem je to, že v portfoliu každého výrobce naleznete objektivy určené pro full-frame fotoaparáty, ale také objektivy, které zohledňují menší formát snímače a jsou určeny výhradně pro tyto přístroje.

Proč tomu tak je? Poté, co si digitální technika vydobyla své místo na trhu a bylo zřejmé, že kinofilm je poražen novou digitální technologií, museli výrobci uspokojit poptávku trhu a vyjít vstříc i těm fotografům, kteří nepřecházeli z kinofilmu a neměli žádnou výbavu objektivů.

Opět v tom sehrála roli cena, protože vyrobit objektiv, který vykresluje plochu velkého snímače je mnohem, mnohem dražší než výroba objektivu, který přenáší obraz na snímač menší. To bylo důvodem, proč započala masová výroba optiky, která je určena speciálně pro menší formáty snímačů jako APS-C, nebo micro 4/3.

Rozdíl úhlu záběru stejného ohniska objektivu na různých formátech snímače

Tyto objektivy mají v samotném názvu označení, které říká, že jsou určeny pro malé snímače. Toto označení bohužel není jednotné, a proto je vždy nutné prostudovat, zda jde o objektiv určený pro full-frame, nebo výhradně pro APS-C. Pokud koupíte pro malý snímač velký objektiv, nic moc se nestane, tedy krom toho, že zaplatíte mnohem větší částku za něco, co v praxi nevyužijete.

Větší problém by nastal, pokud byste omylem na full-frame fotoaparát zakoupili objektiv, který je určený výhradně pro menší formát. Například u Canonu byste takový objektiv na full-frame vůbec nenasadili, protože má jinou hloubku šachty a u Nikonu, Sony, nebo Pentaxu nasadit jde, ale nepokrývá celou plochu snímače, takže byste měli na výsledné fotografii černé rohy, tzv. vinětaci.

Formát snímačů v různých třídách fotoaparatů

Nastavení ořezu (cropu) ve fotoaparátu

Přístroje některých výrobců mají sice v menu přepínač, kde si na full-frame fotoaparátu můžete nastavit, že chcete použít objektiv APS-C, ale v praxi to znamená, že deaktivujete okraje snímače, které objektiv nepokrývá čímž dojde k ořezu tmavých rohů. Fotografie tím pádem ztrácí nejširší úhel záběru, a to jak horizontální, tak ten vertikální.

Výsledné snímky mají navíc menší rozlišení, protože není využita celá plocha snímače a v podstatě dojde ke stejnému posunu ohniska jako byste fotili fotoaparátem s menším snímačem. Tím se vlastně připravujete o veškeré výhody fotoaparátu s vysokým rozlišením.

Nastavení formátu objektivu na full-frame fotoaparátu s možností vymaskování v hledáčku

Značení objektivů full-frame / APS-C

  • Nikon: FX / DX, CX
  • Canon: EF, RF / EF-S, EF-M
  • Sony: FE /DT
  • Pentax: D-FA / DA
  • Sigma: DG / DC
  • Tamron: Di / Di II
  • Tokina: D / DX
  • Panasonic: S / G (m 4/3)
  • Olympus: --- / m 4/3

Daniel Klaput / Nikon D500 (APS-C)

Má smysl kupovat full-frame objektivy na APS-C fotoaparáty?

Jedním z důvodů, proč si někdo chce pořídit full-frame objektiv na fotoaparát s menším snímačem může být to, že do budoucna uvažuje o přechodu na plnoformátový přístroj. To má ale dvě úskalí. Tím prvním, je vyšší cena. To je ale něco, co se v budoucnu vrátí, protože se nebudete muset zbavovat starého objektivu a pořizovat nový.

Druhý, vážnější problém je tolik skloňovaný přepočet ohniska. Představte si například základní objektiv 24-70 mm pro full-frame. Tím se dají fotit na krátké ohnisko krajiny, na střední ohnisko momentky a reportáže a na delší ohnisko portréty. Je to tedy takový univerzální objektiv, který by měl mít každý. To ale platí pouze na full-frame fotoaparátu.

V případě, že použijete stejný objektiv na přístroji s APS-C snímačem, posune se jeho ohnisková vzdálenost 1,5x a v přepočtu na kinofilm bude odpovídat hodnotám 36-105 mm. Střední ohnisko zůstává, nejdelší ohnisko se dokonce prodlouží a bude mít ještě větší přiblížení, ale na druhém konci se posunem připravíte o nejkratší ohnisko 24-35 mm. To je zásadní při fotografování krajin, architektury, interiérů a všech dalších žánrů, kde máte malý odstup od fotografované scény, nebo potřebujete co nejširší úhel záběru.

Hana Stránská / Nikon D850 (full-frame)

Značení ohniskové vzdálenosti na objektivech pro APS-C

I to je důvodem proč většina základních objektivů pro APS-C, nezačíná na ohnisku 24mm jako objektivy pro full-frame. Setové objektivy určené pro menší snímač mají obvykle nejkratší ohnisko kolem 16-18 mm což po přepočtu odpovídá právě 24-28 mm kinofilmu. U ještě menšího formátu snímače micro4/3, na kterých jsou postaveny bezzrcadlovky Olympus a Panasonic, je crop faktor 2x. Tudíž základní objektivy musí začínat na 12 mm nebo 14 mm tak, aby po přepočtu odpovídali kinofilmovým 24 mm nebo 28 mm.

Výrobci nám celý ten velký zmatek kolem posunu ohniskové vzdálenosti navíc vůbec neulehčují. Naopak. Jestli se spoléháte na rčení „co je psáno, to je dáno“, tak to bohužel neplatí u značení objektivů, určených pro menší snímač než kinofilm. Všichni výrobci objektivů se totiž shodli na tom, že stejně jako u kompaktních fotoaparátů budou uvádět skutečnou, tedy fyzickou ohniskovou vzdálenost, a ne přepočet ku kinofilmu. Když tedy držíte v ruce objektiv, který je určen pro APS-C a v podstatě ani nejde nasadit na full-frame fotoaparát, stejně je na něm uvedena ohnisková vzdálenost, která ve své podstatě není odpovídající kinofilmu a je nutné ji VŽDY přepočítat.

To může vést k častým nedorozuměním. Méně zkušený fotograf, který je majitelem menšího formátu značky Canon, jde například pro radu ke zkušenějšímu fotografovi a chtěl by si pořídit nějaký širokoúhlý objektiv pro focení interiérů. Na ty by se hodilo ohnisko kolem 16 mm. Touto hodnotou je ale myšleno 16 mm „kinofilmových“. Následně přijde do obchodu, vybere si objektiv pro APS-C snímač, například s ohniskem 15-85 mm a myslí si, že má vyhráno. Bohužel všechno je špatně. Tento objektiv má totiž po přepočtu ohnisko 24 mm, což se na focení interiérů moc nehodí.

Pokud tedy máte jakýkoliv fotoaparát se snímačem menším, než je kinofilmové pole, pamatujte si, že ať je na objektivu jakýkoliv údaj ohniskové vzdálenosti V Ž D Y je nutné přepočítat ho pomocí crop faktoru na ekvivalent ohniskové vzdálenosti kinofilmu. V naší modelové situaci by tedy byl správnou volbou objektiv 10-18 mm, což po přepočtu odpovídá ohnisku 16-29 mm.

Miroslav Chrobačinský / Olympus OM-D E-M1 Mark II tělo (micro 4/3)

Výhody fotoaparátů s crop faktorem

Násobek ohniska = větší přiblížení

Jak již bylo naznačeno, crop faktor má přímé i nepřímé dopady na mnoho věcí. Na druhou stranu to ale nejsou vždy negativa, jak by se doposud mohlo zdát. Jednou z velkých výhod je samotné prodloužení ohniskové vzdálenosti. To sice může na kratším ohnisku chybět krajinářům, ale na delším ohnisku ho naopak ocení třeba reportéři, nebo milovníci sportu a wild-life.

Ti si naopak často raději pořídí menší formát snímače s crop faktorem, protože díky němu získají z běžného teleobjektivu superzoom. Například objektiv s ohniskem 200 mm se u APS-C snímače prodlužuje až na 320 mm a u formátu micro 4/3 dokonce na 400 mm. Navíc bez ztráty světelnosti, a to už je poměrně značný rozdíl.

Menší snímač znamená menší, lehčí a levnější objektiv

Další velkou výhodou APS-C a micro 4/3 objektivů je jejich velikost a váha. Tím, že optika pokrývá plochu menšího snímače, je také menší, což se samozřejmě projeví i na jeho hmotnosti.
Objektivy na menší snímač jsou levnější

Kromě toho, že jsou APS-C a micro 4/3 objektivy menší a lehčí, tak jsou ve většině případů také levnější. Jak již bylo řečeno, tak průměr optické soustavy, která v podstatě opisuje plochu snímače, nemusí být tak velký a méně optiky, znamená samozřejmě také nižší cenu. U full-frame fotoaparátů počítejte s tím, že tři základní světelné objektivy stojí mnohdy dvoj až pětinásobek pořizovací ceny fotoaparátu.

Porovnání velikosti a váhy objektivů s přepočtem ohniska na 400 mm ( m4/3 x full-frame x full-frame)

Velikost snímače ovlivňuje hloubku ostrosti

Jedním ze základních výrazových prostředků fotografie je hloubka ostrosti. V minulých dílech byla řeč o tom, že tu ovlivňuje ohnisková vzdálenost, zaostřovací vzdálenost, clonové číslo a právě velikost snímače. Toho jste si možná všimli, při fotografování s mobilním telefonem. Tím se dobře fotí krajinky, kdy chcete mít všechno ostré, ale udělat mobilem hezký portrét s rozostřeným pozadím je poměrně velký oříšek. A to je způsobeno právě velmi malým snímačem, který, když to zobecníme, vykazuje poměrně velkou hloubku ostrosti.

Zjednodušeně by se proto dalo říci, že kdo chce pracovat s velmi malou hloubkou ostrosti, bude pro něj lepší fotoaparát full-frame v kombinaci s nějakým světelnějším objektivem. Při některých žánrech, jako je například architektura, krajina, nebo produktová fotografie je ale žádoucí větší hloubka ostrosti, a proto někteří fotografové sáhnou raději po přístroji s menším snímačem. Ten má obecně větší hloubku ostrosti, takže nemusí tolik clonit. Tím se vyhnou difrakci objektivu a vyšší clonou si neubírají tolik světla.

Porovnání objemu dat z APS-C a full-frame snímače

Malý snímač znamená také menší objem dat

U plnoformátových snímačů s vysokým rozlišením musíte také počítat s poměrně velkým datovým objemem fotografií. To může znamenat větší nároky na rychlost paměťové karty, stejně tak nároky na HW počítač, ve kterém jsou fotografie editovány. Samozřejmostí je také velkokapacitní uložiště pro archivaci fotografií.

Proto najdete na trhu také profesionální fotoaparáty, které jsou osazeny menším snímačem, mnohdy i s menším rozlišením. Ty se využívají především na reportážní fotografie, kdy je poměrně důležitá rychlost sekvenčního snímání a zpracování dat procesorem fotoaparátu, stejně tak jako menší objem dat výsledných fotografií, které jsou mnohdy rovnou odesílány do redakcí, ať už pomocí Wi-Fi, nebo LAN.

Full-frame zrcadlovky a bezzrcadlovky, které nemají žádný přepočet ohniska jednoznačně patří k tomu nejlepšímu, co si lze pořídit. Na druhou stranu i APS-C a micro 4/3 fotoaparáty jsou dnes na takové úrovni, že budou brzdit málokterého fotografického nadšence a mnohdy ani ostříleného profesionála. Pokud si takový fotoaparát pořídíte, rozhodně nemusíte mít obavu z toho, že se s ním nedá udělat dobrá fotka. Určitě dá! Jen je nutné počítat s výše popisovaným crop faktorem, mít na paměti co ovlivňuje a především ho zohlednit při výběru toho správného objektivu.


Další díly seriálu - Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou:

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Martin Lukeš

Reaguje na (5) | Dobrý den, přiznám se, že si nejsem jist, co myslíte "kroužky" před objektivem. Jde o filtry, telecovertory, nebo makro kroužky?


6

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 15. 02. 2021 |Reagovat

JZ

Děkuji za článek, jsem začátečník a pro mě jsou to perfektní informace. Chtěl jsem poprosit ještě o informaci, jaký mají vliv na crop faktor kroužky před objektivem jestli se dá třeba spočítat v závislosti na šířku kroužku. Děkuji Honza

5

Jan Zahradník, 11. 02. 2021 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (3) | Dobrý den, děkujeme. Jsme rádi, že jste s našimi službami spokojen.


4

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 11. 02. 2021 |Reagovat

MV

Mockrát děkuji za Vaše články. Jsem začínající fotograf a rad u Vás nakupuji. Jednak to mám blízko a jste profíci.

3

Michal Vrabec, 10. 02. 2021 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (1) | Dobrý den, díky jsem rád, že se článek líbil.


2

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 05. 02. 2021 |Reagovat

B.

Výborný článek. Pro začínajícího fotografa velice srozumitelné.

1

Bellifortis ., 05. 02. 2021 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.