Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 3. díl - EXPOZIMETR Fotoporadna

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 3. díl - EXPOZIMETR

Martin LukešAktualizováno: 2. 8. 2019 v 11:02 • Rubrika: Fotoporadna

Jednou ze základních pomůcek každého fotografa je kouzelná a mýty opředená pomůcka - expozimetr. V podstatě je celkem jedno, jestli vytáhnete fotoaparát jen ku příležitosti rodinných oslav, 2x do roka během dovolené, nebo jste ostřílený profesionál, který se fotografováním živí. Bez expozimetru to prostě nejde, a to bez jakékoliv nadsázky. Možná si teď říkáte, že žádný expozimetr nemáte, vlastně ani nevíte, jak taková věc vypadá, a přesto se vám daří dělat celkem dobré fotky. Nenechte se zmást, expozimetr máte všichni, tedy pokud vlastníte jakýkoliv digitální fotoaparát. Vestavěný expozimetr mají dokonce mobilní telefony i tablety s fotoaparátem, bez nich bychom totiž fotili jen těžko. Další díl našeho seriálu o tom, jak fotit digitální zrcadlovkou, bezzrcadlovkou nebo jiným pokročilým fotoaparátem proto věnujeme expozimetrům a řekneme si, jak nám pomáhají v jednotlivých fotografických režimech.

Možná by stálo za to si hned v úvodu vysvětlit, proč je expozimetr tak důležitý. Aby fotografie vůbec vznikla, potřebuje snímač (dříve kinofilm) určité množství světla. To je dáno poměrem základních expozičních hodnot - tedy časem, clony a citlivosti ISO. Pokud nemá být snímek tmavý nebo přesvícený, musí být všechny tři hodnoty v určité rovnováze. A právě jejich poměr dokáže určit expozimetr, a to na základě velmi přesného změření světla.


Expozimetr v hledáčku digitální zrcadlovky

Expoziční čas

To je doba, po kterou dopadá světlo na snímač. Délka expozice je řízena závěrkou, kterou lze u pokročilejších fotoaparátů nastavit ručně. Hodnoty expozičních časů jsou standardizované a pohybují se obvykle v rozmezí 30 “ až 1/4000 s. Některé fotoaparáty mají nejdelší čas 60 “, případně režim BULB, kdy délka expozice v podstatě není omezena.

Clonové číslo F

Určuje, jaké množství světla prochází objektivem a následně pak dopadá na snímač. Tato hodnota se reguluje pomocí lamelového mechanismu, kterému říkáme clona. Tu lze podle potřeby otevřít, nebo naopak přivřít. Clona se nachází v objektivu a každý objektiv má jiný rozsah clony. Minimální clonové číslo se rovná světelnosti objektivu. Běžné objektivy mají obvykle minimální zaclonění v hodnotě F3,5 nebo F4, světelnější objektivy mohou clonu otevřít na hodnotu F2,8, nebo F2, ty nejlepší objektivy pak disponují světelností F1,8, F1,4, F1,2, nebo dokonce až F0.95. Čím má objektiv nižší clonové číslo, tím je světelnější. To zvyšuje jeho užitnou hodnotu, ale také cenu.


Expozimetr na hlavním displeji digitálních fotoaparátů

Citlivost ISO

Je ze všech tří hodnot nejabstraktnější veličina. Jde o schopnost snímače nebo filmu posbírat optimální množství světla tak, aby fotografie nebyla tmavá. U filmových materiálu byla citlivost (ISO, ASA, GOST, DIN) dána světlocitlivou chemickou vrstvou a dala se změnit pouze výměnou kinofilmu. V digitální fotografii je citlivost řešena zvýšením elektrického náboje na snímači, nabuzený snímač pak dokáže při stejné hladině osvětlení posbírat světla více. Pro představu to lze přirovnat ke zraku kočkovité šelmy, která při stejné hladině světla vidí lépe než člověk. Důvodem je to, že má citlivější zrak, který je přizpůsobený lovu v šeru. ISO případně využívá vyšší clonové číslo při fotografování za špatných světelných podmínek nebo při focení na kratší čas. V obou případech se totiž připravujete o část světla z celkové množiny toho, co je potřeba pro optimální expozici.


Těmto třem veličinám se obecně říká expoziční trojúhelník. Jejich hodnoty musí být nastaveny v takové rovnováze, aby světla na snímači nedopadlo málo, protože by fotografie vyšla tmavá a podexponovaná. Moc světla by zase vedlo k opaku a fotografie by byla světlá, přeexponovaná.

V této fázi už možná tušíte, že jde vlastně o exaktní vědu, která vyžaduje velmi přesné měření.  A to se samozřejmě neobejde bez příslušného měřícího nástroje, kterým je právě zmiňovaný expozimetr. Zkušenější fotograf se možná umí rozhodnout, na jaký čas má fotit nějaký pohyb, případně jaké clonové číslo zvolit pro optimální hloubku ostrosti. Už jen velmi těžko ale odhadne poměr mezi oběma hodnotami a už vůbec nedokáže určit, jakou citlivost by měl asi k oběma hodnotám přiřadit. Proto se fotografování bez expozimetru v podstatě neobejde.

Tři seriózní způsoby, jak používat integrovaný expozimetr

Preference času (S, Tv)

Fotograf si nastaví čas expozice ke zmrazení nebo rozmáznutí pohybu. Fotoaparát změří expozimetrem světlo a k danému času nastaví automaticky optimální clonové číslo tak, aby bylo světla akorát. Může se stát, že odcloní na minimum a světla je pořád málo, nebo naopak zacloní na maximum a světla je pořád dost. V obou případech to expozimetr odhalí a fotoaparát začne indikovat, že je něco v nepořádku. Mnohdy pak stačí zvýšit ISO, čímž se dožene chybějící světlo, nebo zkrátit čas, čímž se naopak přebývající světlo ubere.

Preference clony (A, Av)

Zde to funguje přesně naopak. Fotograf si nastaví clonové číslo pro potřebnou hloubku ostrosti a expozimetr napoví fotoaparátu, jaký má ke cloně automaticky přiřadit čas. I tady si lze pomoct citlivostí, když je potřeba dopočítaný čas zkrátit.


Expozimetr na stavovém displeji digitální zrcadlovky

Manuální režim (M)

Je určen především pro pokročilejší fotografy. V tomto módu je potřeba nastavit čas i clonu manuálně. Expozimetr ukáže, zda jsou obě hodnoty v rovnováze a v případě že ne, napoví fotografovi, jestli je světla málo, nebo moc. Indikace je velmi intuitivní. Ručička expozimetru odskočí z nuly do kladných, případně záporných hodnot. Díky tomu si lze expozici doladit změnou poměru času a clony, případně zapojit citlivost, abychom získali chybějící světlo. Některé fotoaparáty umožňují v manuálním režimu aktivovat funkci automatické citlivosti. V tom případě expozimetr změří světlo a fotoaparát automaticky nastaví ISO na takovou hodnotu, aby světla nebylo ani málo, ani moc.
 
Výhodou integrovaných expozimetrů je, že už nemusíme nosit v brašně ty záhadné krabičky s potenciometrem, které si možná pamatujete z analogové éry našich tatínků a dědečků. U interního expozimetru se vám navíc nikdy nestane, že ho někde zapomenete nebo ztratíte ;)


Porovnání současného expozimetru s historickým (Gossen DIGISIX 2)

Externí expozimetry

Existují samozřejmě i expozimetry externí, tedy ty, které nejsou součástí fotoaparátu. A může jít jak o přístroje historické (ty po dědečkovi), tak ty současné, moderní a elektronické. Obecně lze ale říci, že v době digitální fotografie postrádají smysl. Výjimkou jsou expozimetry, které se používají při ateliérové fotografii. Ty se nazývají FLASHMETER a měří intenzitu záblesku ateliérových světel. Díky nim lze opravdu velmi precizně nastavit expozici vůči síle záblesků jednotlivých světel. Bavíme se zde ale o profesionálním focení, tedy nějaké reklamní, portrétní nebo produktové fotografii. V amatérské fotografii se obejde bez expozimetru i ateliérová fotografie. Zmáčknutí spouště a pořízení zkušební fotografie nás nic nestojí, takže si můžeme kontrolovat výkon světel pomocí zkušebních záběrů, které jsou na rozdíl od kinofilmu zdarma. A to je možná jeden z hlavních důvodů, proč se stala digitální fotografie fenoménem posledních 15 let.


Nabídka externích expozimetrů značky SEKONIC


Další díly seriálu - Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou:



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

  • Expozimetry a flashmetry

    Expozimetr je velmi užitečnou pomůckou všech fotografů, kteří se věnují fotografii na profesionální úrovni. Uplatnění najde nejen při ateliérové,…

  • Jak vybrat expozimetr

    Expozimetr je přístroj sloužící k přesnému změření intenzity světla. Je tedy velmi důležitou pomůckou pro určení správné expozice. I když v dnešní…

  • Light Painting - malování světlem

    Máme tu poslední měsíc v roce a s ním i závěrečné kolo fotosoutěže ROK S MEGAPIXELEM 2018. Dlouhé zimní večery ale nenabízejí moc prostoru k nějakému…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 5 000 Kč

Nahrát

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využíváním cookies a využití osobních údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech. Tyto souhlasy můžete kdykoliv změnit, vypnout nebo upravit v Nastavení soukromí, které otevřete kliknutím na odkaz níže.
Dozvědět se víc
Rozumím